Čistý zisk Fordu ve čtvrtém čtvrtletí činil 1,3 miliardy USD, což je o 11 miliard USD méně než ve stejném období předchozího roku. Za celý rok Ford prodělal 2 miliardy dolarů, což je téměř o 20 miliard méně než zisk za rok 2021.
„Loni jsme si měli vést mnohem lépe,“ uvedl ve zprávě o výsledcích generální ředitel Jim Farley. „Nechali jsme na stole asi 2 miliardy dolarů zisku, které jsme mohli ovlivnit, a to napravíme lepší realizací a výkonností.“
Akcie společnosti Ford během odpoledního obchodování klesly o více než 6 %. Akcie ve čtvrtek uzavřely na ceně 14,32 USD za akcii, což představuje nárůst o 3,8 % v rámci celé seance.

Zde jsou výsledky společnosti Ford ve čtvrtém čtvrtletí v porovnání s odhady analytiků, které sestavila společnost Refinitiv:
Upravený zisk na akcii: 51 centů oproti odhadovaným 62 centům
Příjmy z automobilového průmyslu: 41,8 miliardy USD oproti odhadovaným 40,37 miliardy USD.
Celkové tržby společnosti se za rok 2022 zvýšily o 16 % na 158,1 miliardy dolarů, z toho ve čtvrtém čtvrtletí o 17 % na 44 miliard dolarů.
V říjnu Ford uvedl, že očekává celoroční upravený zisk před úroky a zdaněním ve výši 11,5 až 12,5 miliardy USD. Ve čtvrtek oznámil zisk za rok 2022 ve výši 10,4 miliardy dolarů, což je téměř stejná hodnota jako v předchozím roce.
″“Jsem frustrovaný“ je slabé slovo, protože tento rok mohl být pro nás ve Fordu mnohem lepší,“ řekl Farley investorům během hovoru k výsledkům.
Promarněné příležitosti
Finanční ředitel společnosti Ford John Lawler ve čtvrtek uvedl, že neuspokojivé výsledky společnosti byly z velké části způsobeny problémy s realizací a řízením dodavatelského řetězce. Podle jeho slov společnost nedosáhla očekávaných prodejů o 100 000 kusů, což se rovná zhruba 1 miliardě dolarů ušlého zisku.

Celoroční výsledky automobilky byly dále zatíženy ztrátou 7,4 miliardy dolarů z 9,5% podílu ve výrobci elektromobilů Rivian Automotive
Lawler uvedl, že automobilka chce v letošním roce snížit další náklady. Nevyloučil další propouštění, konkrétně v Evropě. Uvedl, že další 1 miliarda dolarů, která byla v loňském roce promarněna, souvisí s náklady.
„Naše struktura nákladů není konkurenceschopná,“ řekl během hovoru s médii. „Naše kvalita není tam, kde by měla být. A my přijmeme opatření a budeme agresivněji postupovat, abychom v roce 2023 dosáhli pokroku v obou těchto pro nás klíčových oblastech.“
„Je to významná částka, kterou plánujeme v letošním roce vyjmout,“ řekl Lawler ohledně snižování nákladů a dodal, že další informace přijdou v průběhu roku.
Ford také poskytne více informací o svých tradičních obchodních aktivitách, elektromobilech a fleetových obchodních jednotkách Ford Pro – automobilka uvedla, že letos začne vykazovat každou obchodní jednotku zvlášť.

Lawler ve čtvrtek uvedl, že podnikání Fordu v oblasti elektrických vozidel není v současné době ziskové. Společnost začátkem tohoto týdne snížila náklady na svůj nejprodávanější elektrický crossover Mustang Mach-E v reakci na snížení cen elektromobilů Tesla. Farley uvedl, že vyšší marže na elektromobilech se uvolní s příští generací vozů, jejichž výroba by měla začít v roce 2025 v novém závodě budovaném v Tennessee.
Vedení společnosti Ford uvedlo, že doufá, že se mu podaří kompenzovat část krátkodobého poklesu zisku zlepšením nákladů díky dodatečné výrobě a také snížením některých komoditních nákladů.
Na Ford byl vyvíjen tlak, aby dosáhl silného čtvrtého čtvrtletí a poměrně solidních výhledů. Křížový konkurent General Motors v úterý výrazně překonal očekávání Wall Street. Tato automobilka rovněž předpověděla lepší než očekávané výsledky na rok 2023, včetně upraveného zisku před úroky a zdaněním ve výši 10,5 až 12,5 miliardy USD a upraveného zisku na akcii ve výši 6 až 7 USD.
Pro rok 2023 Ford uvedl, že očekává upravený zisk před úroky a zdaněním ve výši 9 až 11 miliard USD, a to za předpokladu sezónně upraveného ročního objemu přibližně 15 milionů vozů v USA a přibližně 13 milionů v Evropě.
Ford předpokládá, že vygeneruje přibližně 6 miliard USD upraveného volného peněžního toku. To předpokládá, že společnost Ford Credit nebude vyplácet žádné finanční prostředky, uvedla společnost.
„Provádíme dvojí transformaci. I když děláme pokroky, je to tvrdá práce,“ řekl Farley investorům. „Jako u každé transformace takového rozsahu jdou některé části rychleji, než jsem očekával, a jiné části trvají déle.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky