Může Microsoft s ChatGPT udělat z Bingu cool službu? Má tolik výhod, že ani nemusí
Reklamní byznys Microsoftu je tak malý - v roce 2022 zhruba poloviční oproti Amazonu - že i drobné zisky mohou výrazně zvýšit příjmy, prozradilo v úterý vedení společnosti.
Stane se vyhledávač Bing společnosti Microsoft Corp. cool?
Právě na to softwarový gigant spoléhá po letech zákulisního vývoje a rozvíjejícího se vztahu s OpenAI, tvůrcem ChatGPT, generativního motoru umělé inteligence, který plánuje začlenit do svého často zapomenutého vyhledávače Bing. Ale společnosti Microsoft (MSFT) se nemusí zcela podařit vytvořit z Bingu legitimního soupeře dominantního vyhledávače Google, aby vykázal velké zisky v oblasti online reklamy, protože jeho podnikání je v tuto chvíli ve srovnání s ním velmi malé.
Společnost Microsoft v úterý předvedla, jak do vyhledávače Bing integruje technologii chatbotů ChatGPT, což je krok, který zjevně nahání strach společnosti Google ze společnosti Alphabet Inc. Společnost Google v pondělí, ještě před očekávanou novinkou Microsoftu, zpřístupnila vybraným uživatelům svého vlastního chatbota s názvem Bard a uvedla, že jej v příštích týdnech uvede na veřejnost.
Zdroj: Getty Images
Poté, co se Microsoft na úterní akci pokusil ohromit technologické novináře a analytiky, se v pozdním hovoru s investory zaměřil spíše na čísla, která upřesnila některé potenciální finanční příležitosti pro softwarového giganta, což ukázalo oblast, kde hraje vzácného Davida proti Goliášovi Googlu. Podíl Microsoftu na internetovém reklamním byznysu je skutečně téměř tak nepatrný jako jeho podíl na byznysu s vyhledávači, který se údajně celosvětově pohybuje mezi 3 a 4 %, čímž se dostává na druhé místo za dominantní postavení Googlu, které činí přibližně 93 %.
Reklamní byznys Microsoftu zaznamenal v kalendářním roce 2022 tržby ve výši téměř 18 miliard dolarů, prozradila poprvé v telefonátu finanční ředitelka Microsoftu Amy Hoodová. To je až o 80 % více než příjmy z reklamy v kalendářním roce 2021, které podle výkonných pracovníků Microsoftu před rokem přesáhly 10 miliard dolarů po započtení nákladů na získání provozu neboli TAC s akvizicí společnosti Xander od AT&T Inc., která pravděpodobně způsobila část tohoto velkého nárůstu. Vedení Microsoftu minulý měsíc v hovoru k výsledkům uvedlo, že reklama ve vyhledávání a zpravodajství vzrostla o 10 %, bez započtení TAC.
Příjmy z reklamy ve výši 18 miliard dolarů zní docela velkoryse, ale ne ve světě velkých technologií. Příjmy z reklamy společnosti Google v roce 2022 dosáhly po odečtení TAC 175,52 miliardy dolarů, což je téměř desetkrát více než celková částka společnosti Microsoft, která zahrnuje i příjmy z reklamy od společnosti LinkedIn. Meta Platforms Inc. (META) dosáhla v roce 2021 ročních příjmů z reklamy ve výši 113,6 miliardy dolarů a dokonce i reklamní byznys společnosti Amazon.com Inc. je dvakrát větší než ten od Microsoftu – 37,74 miliardy dolarů v roce 2022.Vedení Microsoftu minulý měsíc v hovoru k výsledkům uvedlo, že reklama ve vyhledávání a zpravodajství vzrostla o 10 %, bez započtení TAC.
Zdroj: Getty Images
Microsoft si totiž dělá velkou hlavu ze svého velmi malého podílu na trhu, který je v současné době v nejisté ekonomice ve velkém útlumu, jak potvrdily nedávné zprávy o výsledcích společností Alphabet a Meta, mateřské společnosti Facebooku. Protože při jeho malém podílu by se jakýkoli růst mohl zdát relativně obrovský.
„Každý jeden bod nárůstu podílu na trhu s reklamou ve vyhledávání znamená pro naše reklamní podnikání příležitost v hodnotě 2 miliard dolarů,“ prozradil Phil Ockenden, finanční ředitel divize Windows, zařízení a vyhledávání ve společnosti Microsoft.
„Dnes jsme hráčem s velmi malým podílem, přestože jsme za posledních sedm čtvrtletí získali podíl,“ řekl Hood. „V této kategorii nás čeká ještě hodně růstu.“
Někteří analytici již byli ohromeni potenciálem Microsoftu urvat větší část trhu, který vedení společnosti označilo za trh internetové reklamy v hodnotě 500 miliard dolarů, i když zisk 2 miliard dolarů by představoval méně než 1 % očekávaných ročních celkových příjmů Microsoftu v tomto fiskálním roce.
„I když do našeho modelu nebudeme zahrnovat zisk podílu, dokud nebudou produkty široce dostupné, vidíme v tomto uvedení na trh zdroj značného růstu vzhledem k velikosti trhu a současnému podílu Microsoftu,“ napsal analytik DA Davidson Gil Luria ve zprávě klientům. Dodal, že podle jeho názoru tato technologie také dále podpoří podnikání společnosti Microsoft v oblasti cloudových výpočetních služeb Azure.
Není jasné, jak budou technologické společnosti vydělávat peníze v tolik vzývané éře umělé inteligence, a technologie OpenAI zcela nenaruší dominantní postavení společnosti Google na trhu vyhledávání. Zdá se však, že Microsoft je připraven získat alespoň nějaké finanční výhody, už jen proto, že se mu nepodařilo výrazně zvýšit příjmy z reklamy, protože v posledních letech mu konkurenti ukusovali podíl.
Stane se vyhledávač Bing společnosti Microsoft Corp. cool?Právě na to softwarový gigant spoléhá po letech zákulisního vývoje a rozvíjejícího se vztahu s OpenAI, tvůrcem ChatGPT, generativního motoru umělé inteligence, který plánuje začlenit do svého často zapomenutého vyhledávače Bing. Ale společnosti Microsoft se nemusí zcela podařit vytvořit z Bingu legitimního soupeře dominantního vyhledávače Google, aby vykázal velké zisky v oblasti online reklamy, protože jeho podnikání je v tuto chvíli ve srovnání s ním velmi malé.Společnost Microsoft v úterý předvedla, jak do vyhledávače Bing integruje technologii chatbotů ChatGPT, což je krok, který zjevně nahání strach společnosti Google ze společnosti Alphabet Inc. Společnost Google v pondělí, ještě před očekávanou novinkou Microsoftu, zpřístupnila vybraným uživatelům svého vlastního chatbota s názvem Bard a uvedla, že jej v příštích týdnech uvede na veřejnost.Poté, co se Microsoft na úterní akci pokusil ohromit technologické novináře a analytiky, se v pozdním hovoru s investory zaměřil spíše na čísla, která upřesnila některé potenciální finanční příležitosti pro softwarového giganta, což ukázalo oblast, kde hraje vzácného Davida proti Goliášovi Googlu. Podíl Microsoftu na internetovém reklamním byznysu je skutečně téměř tak nepatrný jako jeho podíl na byznysu s vyhledávači, který se údajně celosvětově pohybuje mezi 3 a 4 %, čímž se dostává na druhé místo za dominantní postavení Googlu, které činí přibližně 93 %.Reklamní byznys Microsoftu zaznamenal v kalendářním roce 2022 tržby ve výši téměř 18 miliard dolarů, prozradila poprvé v telefonátu finanční ředitelka Microsoftu Amy Hoodová. To je až o 80 % více než příjmy z reklamy v kalendářním roce 2021, které podle výkonných pracovníků Microsoftu před rokem přesáhly 10 miliard dolarů po započtení nákladů na získání provozu neboli TAC s akvizicí společnosti Xander od AT&T Inc., která pravděpodobně způsobila část tohoto velkého nárůstu. Vedení Microsoftu minulý měsíc v hovoru k výsledkům uvedlo, že reklama ve vyhledávání a zpravodajství vzrostla o 10 %, bez započtení TAC.Příjmy z reklamy ve výši 18 miliard dolarů zní docela velkoryse, ale ne ve světě velkých technologií. Příjmy z reklamy společnosti Google v roce 2022 dosáhly po odečtení TAC 175,52 miliardy dolarů, což je téměř desetkrát více než celková částka společnosti Microsoft, která zahrnuje i příjmy z reklamy od společnosti LinkedIn. Meta Platforms Inc. dosáhla v roce 2021 ročních příjmů z reklamy ve výši 113,6 miliardy dolarů a dokonce i reklamní byznys společnosti Amazon.com Inc. je dvakrát větší než ten od Microsoftu – 37,74 miliardy dolarů v roce 2022.Vedení Microsoftu minulý měsíc v hovoru k výsledkům uvedlo, že reklama ve vyhledávání a zpravodajství vzrostla o 10 %, bez započtení TAC.Microsoft si totiž dělá velkou hlavu ze svého velmi malého podílu na trhu, který je v současné době v nejisté ekonomice ve velkém útlumu, jak potvrdily nedávné zprávy o výsledcích společností Alphabet a Meta, mateřské společnosti Facebooku. Protože při jeho malém podílu by se jakýkoli růst mohl zdát relativně obrovský.„Každý jeden bod nárůstu podílu na trhu s reklamou ve vyhledávání znamená pro naše reklamní podnikání příležitost v hodnotě 2 miliard dolarů,“ prozradil Phil Ockenden, finanční ředitel divize Windows, zařízení a vyhledávání ve společnosti Microsoft.„Dnes jsme hráčem s velmi malým podílem, přestože jsme za posledních sedm čtvrtletí získali podíl,“ řekl Hood. „V této kategorii nás čeká ještě hodně růstu.“Někteří analytici již byli ohromeni potenciálem Microsoftu urvat větší část trhu, který vedení společnosti označilo za trh internetové reklamy v hodnotě 500 miliard dolarů, i když zisk 2 miliard dolarů by představoval méně než 1 % očekávaných ročních celkových příjmů Microsoftu v tomto fiskálním roce.„I když do našeho modelu nebudeme zahrnovat zisk podílu, dokud nebudou produkty široce dostupné, vidíme v tomto uvedení na trh zdroj značného růstu vzhledem k velikosti trhu a současnému podílu Microsoftu,“ napsal analytik DA Davidson Gil Luria ve zprávě klientům. Dodal, že podle jeho názoru tato technologie také dále podpoří podnikání společnosti Microsoft v oblasti cloudových výpočetních služeb Azure.Není jasné, jak budou technologické společnosti vydělávat peníze v tolik vzývané éře umělé inteligence, a technologie OpenAI zcela nenaruší dominantní postavení společnosti Google na trhu vyhledávání. Zdá se však, že Microsoft je připraven získat alespoň nějaké finanční výhody, už jen proto, že se mu nepodařilo výrazně zvýšit příjmy z reklamy, protože v posledních letech mu konkurenti ukusovali podíl.