Je pravda, že horní linie se zlepšila jen o zlomek procenta a společnost utrpěla provozní ztrátu. Ztráta však byla menší, než se očekávalo, a výhled tržeb na aktuální čtvrtletí byl lepší, než se očekávalo. Akcie po středečním zveřejnění čtvrtletních údajů po uzavření burzy prudce vzrostly.
Aby se investoři dozvěděli skutečné novinky ve zprávě, měli by se podívat na čísla příjmů. Místo toho by se měli zaměřit na to, jak velké výdaje společnost v minulém čtvrtletí vynaložila, aby dosáhla mizivého růstu tržeb, a na to, že v aktuálním čtvrtletí pravděpodobně dojde k poklesu tržeb.
Vedení společnosti je stále optimistické ohledně dlouhodobé ziskovosti podniku. Získávání nových zákazníků se však stává obtížnějším a dražším, protože trh je stále více nasycen. Akcionáři mají všechny důvody začít si klást těžší otázky.
Růst je pro společnost Roku stále dražší
Spousta mladých růstových společností se dostane zpět do červených čísel, když začne vát ekonomický vítr. Tentokrát lze Roku trochu odpustit, zejména vzhledem k tomu, že mnoho inzerentů nyní snižuje výdaje. Problémem je spíše výše růstu výdajů a skutečnost, že nepřinesl zdaleka dostatečné příjmy.
Zdroj: Unsplash
Během tří měsíců se příjmy meziročně zvýšily o pouhých 0,2 %, zatímco výdaje na prodej a marketing vzrostly o 82 %. Výdaje na výzkum a vývoj meziročně vzrostly o více než 74 %. Všeobecné a administrativní náklady vzrostly meziročně o 40 %. Tyto rostoucí náklady opět stlačily společnost hlouběji do červených čísel.
Průměrný příjem na uživatele (ARPU) se v minulém čtvrtletí meziročně zvýšil pouze o 2 %, což jen podtrhuje, jak moc inzerenti omezují své výdaje. A vývoj ARPU se ve skutečnosti od konce roku 2021 zpomaluje. Stručně řečeno, Roku se v současné době příliš nedaří.
Příjmy z platformy (reklamy) zaznamenaly významně měřitelný růst, a to o 46 % oproti poslednímu čtvrtletí roku 2021. Naopak viníkem zpomalení je prodej zařízení Roku – set-top boxů, klíčů a televizorů, který klesl o více než 18 %.
To však jen zvyšuje obavy. Zařízení Roku jsou pro společnost prostředkem k dosažení nejdůležitějšího cíle; její hardwarový byznys ve skutečnosti pravidelně prodělává. Aby společnost Roku mohla neustále rozšiřovat svou zákaznickou základnu (která bude zobrazovat více reklam), musí neustále prodávat více hardwaru.
Zdroj: Unsplash
Cíle snižování nákladů nejsou totéž co plány snižování nákladů
Generální ředitel Anthony Wood se ve středečním čtvrtletním dopise akcionářům několikrát zmínil o výdajích a slíbil, že „v roce 2023 zlepšíme profil provozních nákladů“ a v roce 2024 dosáhneme kladného upraveného zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA). O kontrole nákladů se často hovořilo i během středečního konferenčního hovoru k výsledkům. Finanční ředitel Steve Louden uvedl: „Vzhledem k naší pokračující práci na pečlivém řízení výdajů jsme odhodláni jít cestou, která zajistí kladný upravený zisk EBITDA a celý rok 2024.“
Ačkoli je snadné mluvit o kontrole nákladů, nebyly uvedeny žádné konkrétní informace o tom, jak toho Roku dosáhne.
Jako příklad uveďme rostoucí výdaje na prodej a marketing v minulém čtvrtletí. V posledním čtvrtletí roku 2022 přibylo společnosti Roku 4,6 milionu čistých aktivních diváků, z nichž si pravděpodobně většina koupila nová zařízení Roku.
Kdyby však společnost téměř nezdvojnásobila své výdaje na marketing a prodej, dokázala by přidat téměř tolik nových uživatelů? To nevíme, takže jak a kde může Roku tyto výdaje omezit, aniž by podkopal již tak anemický růst?
221 milionů dolarů, které společnost Roku vynaložila na výzkum a vývoj v minulém čtvrtletí, bylo o 75 % více než ve srovnatelném čtvrtletí předchozího roku. Ne všechny výdaje se vyplatí v tomtéž čtvrtletí, kdy byly vynaloženy, ale kdy tyto dodatečné výdaje na výzkum a vývoj přinesou ovoce a v jaké výši? Je možné, že Roku prostě nebude schopen tyto výdaje snížit, aniž by zároveň snížil své příjmy.
Zdroj: Rokutv
Nic z toho neznamená, že je společnost odsouzena k zániku. Louden a Wood možná přesně vědí, které výdaje lze bezpečně snížit, a možná také vidí na obzoru růst, který nikdo jiný nevidí.
V nejbližší budoucnosti však žádný nový růst nevidí. Výhled tržeb ve výši 700 milionů dolarů pro aktuální čtvrtletí a záporný ukazatel EBITDA ve výši 310 milionů dolarů jsou výrazně nižší než v meziročním srovnání. To je sotva začátek cesty k oživení zisku.
V posledních dnech akcie Roku prudce rostly před zveřejněním zprávy o čtvrtém čtvrtletí i po něm. To by mohla být pro investory příležitost, aby si zajistili zisk a poté Roku přehodnotili. Zbytek trhu pravděpodobně udělá totéž. Pokud však čekáte na vhodný vstupní bod, momentálně ten bod rozhodně není.
Je pravda, že horní linie se zlepšila jen o zlomek procenta a společnost utrpěla provozní ztrátu. Ztráta však byla menší, než se očekávalo, a výhled tržeb na aktuální čtvrtletí byl lepší, než se očekávalo. Akcie po středečním zveřejnění čtvrtletních údajů po uzavření burzy prudce vzrostly.Aby se investoři dozvěděli skutečné novinky ve zprávě, měli by se podívat na čísla příjmů. Místo toho by se měli zaměřit na to, jak velké výdaje společnost v minulém čtvrtletí vynaložila, aby dosáhla mizivého růstu tržeb, a na to, že v aktuálním čtvrtletí pravděpodobně dojde k poklesu tržeb.Vedení společnosti je stále optimistické ohledně dlouhodobé ziskovosti podniku. Získávání nových zákazníků se však stává obtížnějším a dražším, protože trh je stále více nasycen. Akcionáři mají všechny důvody začít si klást těžší otázky.Spousta mladých růstových společností se dostane zpět do červených čísel, když začne vát ekonomický vítr. Tentokrát lze Roku trochu odpustit, zejména vzhledem k tomu, že mnoho inzerentů nyní snižuje výdaje. Problémem je spíše výše růstu výdajů a skutečnost, že nepřinesl zdaleka dostatečné příjmy.Během tří měsíců se příjmy meziročně zvýšily o pouhých 0,2 %, zatímco výdaje na prodej a marketing vzrostly o 82 %. Výdaje na výzkum a vývoj meziročně vzrostly o více než 74 %. Všeobecné a administrativní náklady vzrostly meziročně o 40 %. Tyto rostoucí náklady opět stlačily společnost hlouběji do červených čísel.Průměrný příjem na uživatele se v minulém čtvrtletí meziročně zvýšil pouze o 2 %, což jen podtrhuje, jak moc inzerenti omezují své výdaje. A vývoj ARPU se ve skutečnosti od konce roku 2021 zpomaluje. Stručně řečeno, Roku se v současné době příliš nedaří.Příjmy z platformy zaznamenaly významně měřitelný růst, a to o 46 % oproti poslednímu čtvrtletí roku 2021. Naopak viníkem zpomalení je prodej zařízení Roku – set-top boxů, klíčů a televizorů, který klesl o více než 18 %.To však jen zvyšuje obavy. Zařízení Roku jsou pro společnost prostředkem k dosažení nejdůležitějšího cíle; její hardwarový byznys ve skutečnosti pravidelně prodělává. Aby společnost Roku mohla neustále rozšiřovat svou zákaznickou základnu , musí neustále prodávat více hardwaru.Generální ředitel Anthony Wood se ve středečním čtvrtletním dopise akcionářům několikrát zmínil o výdajích a slíbil, že „v roce 2023 zlepšíme profil provozních nákladů“ a v roce 2024 dosáhneme kladného upraveného zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací . O kontrole nákladů se často hovořilo i během středečního konferenčního hovoru k výsledkům. Finanční ředitel Steve Louden uvedl: „Vzhledem k naší pokračující práci na pečlivém řízení výdajů jsme odhodláni jít cestou, která zajistí kladný upravený zisk EBITDA a celý rok 2024.“Ačkoli je snadné mluvit o kontrole nákladů, nebyly uvedeny žádné konkrétní informace o tom, jak toho Roku dosáhne.Jako příklad uveďme rostoucí výdaje na prodej a marketing v minulém čtvrtletí. V posledním čtvrtletí roku 2022 přibylo společnosti Roku 4,6 milionu čistých aktivních diváků, z nichž si pravděpodobně většina koupila nová zařízení Roku.Kdyby však společnost téměř nezdvojnásobila své výdaje na marketing a prodej, dokázala by přidat téměř tolik nových uživatelů? To nevíme, takže jak a kde může Roku tyto výdaje omezit, aniž by podkopal již tak anemický růst?221 milionů dolarů, které společnost Roku vynaložila na výzkum a vývoj v minulém čtvrtletí, bylo o 75 % více než ve srovnatelném čtvrtletí předchozího roku. Ne všechny výdaje se vyplatí v tomtéž čtvrtletí, kdy byly vynaloženy, ale kdy tyto dodatečné výdaje na výzkum a vývoj přinesou ovoce a v jaké výši? Je možné, že Roku prostě nebude schopen tyto výdaje snížit, aniž by zároveň snížil své příjmy.Nic z toho neznamená, že je společnost odsouzena k zániku. Louden a Wood možná přesně vědí, které výdaje lze bezpečně snížit, a možná také vidí na obzoru růst, který nikdo jiný nevidí.V nejbližší budoucnosti však žádný nový růst nevidí. Výhled tržeb ve výši 700 milionů dolarů pro aktuální čtvrtletí a záporný ukazatel EBITDA ve výši 310 milionů dolarů jsou výrazně nižší než v meziročním srovnání. To je sotva začátek cesty k oživení zisku.V posledních dnech akcie Roku prudce rostly před zveřejněním zprávy o čtvrtém čtvrtletí i po něm. To by mohla být pro investory příležitost, aby si zajistili zisk a poté Roku přehodnotili. Zbytek trhu pravděpodobně udělá totéž. Pokud však čekáte na vhodný vstupní bod, momentálně ten bod rozhodně není.