Ale stejné téma probírané ve špatné přednášce může z místnosti vysát energii.
Když slyšíte skvělého řečníka, může vás to také inspirovat ke zlepšení vašich vlastních dovedností. Koneckonců, pravděpodobně chcete od posluchačů odcházet se stejným pocitem, jaký máte při odchodu z fantastické prezentace. Být poutavým řečníkem je naštěstí dovednost. Vyžaduje to praxi, ale můžete se toho hodně naučit. Zde jsou tři věci, které poutaví řečníci dělají dobře.
MÉNĚ JE VÍCE
Poutaví řečníci se soustředí na malý počet klíčových bodů. V ideálním případě se přednáška soustředí na tři základní otázky. Jakmile překročíte tři témata, přednáška se stane nepřehlednou a pro posluchače bude obtížné zapamatovat si všechny klíčové body.
Abyste se mohli soustředit na tři ústřední body přednášky, je také velmi důležité řídit se odvěkou radou týkající se jakékoli prezentace: Řekněte lidem, co se jim chystáte říct, pak jim to řekněte a pak jim řekněte, co jste jim řekli. To znamená, že představte klíčové body, zaměřte se na ně a pak je zopakujte.
Při představování každého bodu najděte způsob, jak jej spojit s něčím, co už posluchači znají. Schopnost ukládat a vyvolávat informace z paměti se zvyšuje tím, že si posluchači vytvářejí souvislosti mezi novými informacemi a věcmi, které se již naučili nebo zažili. Vytvoření spojení mezi novými tématy a zkušenostmi lidí usnadňuje pozdější vybavování informací.
CVIČIT, CVIČIT, CVIČIT
Představte si, že vstáváte, abyste přednesli přednášku, a projektor nefunguje. Vyděsí vás to? Nemělo by.
Po přípravě přednášky byste měli být schopni ji přednést, aniž byste se dívali do poznámek nebo zírali na připravené slajdy. Když musíte často nahlížet do poznámek nebo se dívat na slajdy, abyste věděli, co bude následovat, narušujete tím plynulost toho, o čem mluvíte. Ztěžujete si tak pohled do publika a sledování toho, jak přednášku sledují. Místo toho jste pohlceni snahou zapamatovat si, co říci příště.
Abyste svou přednášku znali dostatečně plynule a mohli ji dobře přednést, musíte si ji projít několikrát. Začněte tím, že ji přednesete před stěnou prázdné kanceláře nebo konferenční místnosti. To znamená, že přednesete přednášku normální hlasitostí, zatímco stojíte před imaginárním publikem. Chcete se ujistit, že máte všechna slova, která potřebujete k pečlivému popisu. Chcete stát a cvičit, abyste také měli představu o tom, co budete dělat s rukama a zda budete stát za pódiem nebo chodit po pódiu.
Poté, co si přednášku nacvičíte natolik dobře, abyste ji zvládli čistě, najděte si znalého kolegu nebo dva, kteří si prezentaci poslechnou a poskytnou vám zpětnou vazbu. To, že vám přednáška dává naprostý smysl, ještě neznamená, že ji bude schopen sledovat někdo, kdo neví, co budete říkat.
Zatímco přednášíte posluchačům v praxi, sledujte, jak reagují. Skvělí řečníci dokáží číst v místnosti a zjistit, zda posluchači sledují dění v sále a zda se jim přednáška líbí. Pokud si nejste jisti, že umíte dobře číst náznaky z publika, využijte toho, co vidíte u cvičného publika, a porovnejte to s jeho pozdější zpětnou vazbou.
VIZUÁLNÍ POMŮCKY POUŽÍVEJTE STŘÍDMĚ
Zdroj: Getty Images
Jedním z důvodů, proč byste měli být schopni přednášet bez prezentačních slidů, je snaha o minimalizaci (nebo eliminaci) slidů z vaší přednášky. Vaše publikum nepotřebuje průběžnou osnovu toho, co budete říkat. A pokud svou prezentaci dobře znáte, nepotřebujete ani osnovu.
Pokud je to ve vaší přednášce potřeba, měli byste k prezentaci dat použít slajdy. Pokud máte k dispozici graf nebo shrnutí údajů z průzkumu, může to být pro posluchače cenné. Pokud představujete nějakou novou slovní zásobu, o které doufáte, že si ji lidé později zapamatují (a budou ji umět hláskovat), můžete ji také umístit na slajd.
Kromě toho ale není potřeba diapozitivy příliš ukazovat. Pokud slajdy nepoužijete, pak se posluchači soustředí na vás, řečníka. To vám dává příležitost udržet pozornost lidí na tom, co říkáte, místo aby se dívali jinam a ztráceli se.
BONUS: NEMUSÍTE BÝT VTIPNÍ
Když si představíme poutavé řečníky, často nás napadnou lidé, kteří umí dobře vyprávět vtipy nebo pohotově vtipkovat. Pokud jste náhodou vtipní, určitě to můžete při přednáškách využít ve svůj prospěch.
Pokud tak vtipní nebo duchaplní nejste, nezoufejte. I tak můžete vést skvělou přednášku. Jen se soustřeďte na to, co umíte a co znáte. Pokud se budete řídit zde uvedenými pokyny, povedete skvělou přednášku – i když se vám nepodaří nikoho v publiku rozesmát.
Ale stejné téma probírané ve špatné přednášce může z místnosti vysát energii.Když slyšíte skvělého řečníka, může vás to také inspirovat ke zlepšení vašich vlastních dovedností. Koneckonců, pravděpodobně chcete od posluchačů odcházet se stejným pocitem, jaký máte při odchodu z fantastické prezentace. Být poutavým řečníkem je naštěstí dovednost. Vyžaduje to praxi, ale můžete se toho hodně naučit. Zde jsou tři věci, které poutaví řečníci dělají dobře.MÉNĚ JE VÍCEPoutaví řečníci se soustředí na malý počet klíčových bodů. V ideálním případě se přednáška soustředí na tři základní otázky. Jakmile překročíte tři témata, přednáška se stane nepřehlednou a pro posluchače bude obtížné zapamatovat si všechny klíčové body.Abyste se mohli soustředit na tři ústřední body přednášky, je také velmi důležité řídit se odvěkou radou týkající se jakékoli prezentace: Řekněte lidem, co se jim chystáte říct, pak jim to řekněte a pak jim řekněte, co jste jim řekli. To znamená, že představte klíčové body, zaměřte se na ně a pak je zopakujte.Při představování každého bodu najděte způsob, jak jej spojit s něčím, co už posluchači znají. Schopnost ukládat a vyvolávat informace z paměti se zvyšuje tím, že si posluchači vytvářejí souvislosti mezi novými informacemi a věcmi, které se již naučili nebo zažili. Vytvoření spojení mezi novými tématy a zkušenostmi lidí usnadňuje pozdější vybavování informací.CVIČIT, CVIČIT, CVIČITPředstavte si, že vstáváte, abyste přednesli přednášku, a projektor nefunguje. Vyděsí vás to? Nemělo by.Po přípravě přednášky byste měli být schopni ji přednést, aniž byste se dívali do poznámek nebo zírali na připravené slajdy. Když musíte často nahlížet do poznámek nebo se dívat na slajdy, abyste věděli, co bude následovat, narušujete tím plynulost toho, o čem mluvíte. Ztěžujete si tak pohled do publika a sledování toho, jak přednášku sledují. Místo toho jste pohlceni snahou zapamatovat si, co říci příště.Abyste svou přednášku znali dostatečně plynule a mohli ji dobře přednést, musíte si ji projít několikrát. Začněte tím, že ji přednesete před stěnou prázdné kanceláře nebo konferenční místnosti. To znamená, že přednesete přednášku normální hlasitostí, zatímco stojíte před imaginárním publikem. Chcete se ujistit, že máte všechna slova, která potřebujete k pečlivému popisu. Chcete stát a cvičit, abyste také měli představu o tom, co budete dělat s rukama a zda budete stát za pódiem nebo chodit po pódiu.Poté, co si přednášku nacvičíte natolik dobře, abyste ji zvládli čistě, najděte si znalého kolegu nebo dva, kteří si prezentaci poslechnou a poskytnou vám zpětnou vazbu. To, že vám přednáška dává naprostý smysl, ještě neznamená, že ji bude schopen sledovat někdo, kdo neví, co budete říkat.Zatímco přednášíte posluchačům v praxi, sledujte, jak reagují. Skvělí řečníci dokáží číst v místnosti a zjistit, zda posluchači sledují dění v sále a zda se jim přednáška líbí. Pokud si nejste jisti, že umíte dobře číst náznaky z publika, využijte toho, co vidíte u cvičného publika, a porovnejte to s jeho pozdější zpětnou vazbou.VIZUÁLNÍ POMŮCKY POUŽÍVEJTE STŘÍDMĚJedním z důvodů, proč byste měli být schopni přednášet bez prezentačních slidů, je snaha o minimalizaci slidů z vaší přednášky. Vaše publikum nepotřebuje průběžnou osnovu toho, co budete říkat. A pokud svou prezentaci dobře znáte, nepotřebujete ani osnovu.Pokud je to ve vaší přednášce potřeba, měli byste k prezentaci dat použít slajdy. Pokud máte k dispozici graf nebo shrnutí údajů z průzkumu, může to být pro posluchače cenné. Pokud představujete nějakou novou slovní zásobu, o které doufáte, že si ji lidé později zapamatují , můžete ji také umístit na slajd.Kromě toho ale není potřeba diapozitivy příliš ukazovat. Pokud slajdy nepoužijete, pak se posluchači soustředí na vás, řečníka. To vám dává příležitost udržet pozornost lidí na tom, co říkáte, místo aby se dívali jinam a ztráceli se.BONUS: NEMUSÍTE BÝT VTIPNÍKdyž si představíme poutavé řečníky, často nás napadnou lidé, kteří umí dobře vyprávět vtipy nebo pohotově vtipkovat. Pokud jste náhodou vtipní, určitě to můžete při přednáškách využít ve svůj prospěch.Pokud tak vtipní nebo duchaplní nejste, nezoufejte. I tak můžete vést skvělou přednášku. Jen se soustřeďte na to, co umíte a co znáte. Pokud se budete řídit zde uvedenými pokyny, povedete skvělou přednášku – i když se vám nepodaří nikoho v publiku rozesmát.