Podle nové zprávy o investicích do přechodu na energetiku, kterou zveřejnila agentura BloombergNEF, dosáhnou roční výdaje na osobní elektromobily v roce 2022 výše 388 miliard dolarů, což je o 53 % více než v předchozím roce.
Se započtením roku 2022 překročila celková hodnota dosud prodaných elektromobilů v segmentu osobních vozidel hranici 1 bilionu dolarů. Na toto číslo se můžeme dívat několika způsoby. Na té nejzákladnější úrovni, pokud automobilka neměla slušnou strategii pro elektromobily, přišla v posledním desetiletí o svůj podíl na bilionové příležitosti k tržbám.
To zní jako velké číslo, ale celosvětový prodej automobilů má hodnotu přibližně 2,5 bilionu dolarů ročně. Takže za posledních 10 let, kdy se elektromobily objevily v moderní éře, činila hodnota celkového prodeje automobilů zhruba 25 bilionů dolarů. V tomto kontextu je kumulativní hodnota prodeje elektromobilů poměrně skromná. Také celkové zisky z elektromobilů jsou mnohem nižší.
Přesto záleží na tempu růstu a téměř 60 % celkových výdajů na elektromobily vzniklo jen za posledních 18 měsíců. Letošní rok bude opět lámat rekordy a prodeje osobních elektromobilů pravděpodobně pohodlně překročí 500 miliard dolarů, což je nyní velmi podstatná a rychle se vyvíjející část celosvětového prodeje automobilů.

Automobilový průmysl funguje na základě dlouhých výrobních cyklů. Ačkoli se zdá, že nové produkty přicházejí neustále, mnohé z nich jsou jen kosmetickými úpravami stávajících modelů – v řeči průmyslu jde o facelifty. Abychom pochopili produktové cykly a to, co bude následovat, je důležité podívat se na platformy vozidel.
Výrobci automobilů s velkým objemem výroby vyvíjejí nové platformy, které jsou základem vozidel, obvykle po dobu šesti až deseti let. Vývoj těchto platforem trvá roky, stojí miliardy dolarů a v ideálním případě jsou univerzální, což automobilkám umožňuje používat různé struktury karoserie, které uspokojují širší škálu preferencí zákazníků. Tyto platformy také umožňují sdílení komponentů pro mnoho modelů, což je nezbytnou součástí ekonomiky výroby vozidel ve velkém měřítku po celém světě.
Dlouhé vývojové cykly také znamenají, že pokud je automobilka přistižena při chybě, může trvat poměrně dlouho, než si uvědomí plný dopad chyb. Bilionová hranice prodejů elektromobilů je pravděpodobně bodem, kdy se ukáže, že některé automobilky vsadily špatně.

Dobře to ilustrují japonské automobilky. Všechny japonské značky dohromady prodaly v loňském roce méně než 5 % celosvětově zakoupených elektromobilů a žádná z nich nepatřila mezi 10 největších značek elektromobilů podle objemu. To nebyl problém v roce 2019, kdy plug-in vozidla tvořila jen 2,6 % celosvětových prodejů automobilů, ale je to znepokojující, když se v roce 2023 budou pravděpodobně blížit 18 % prodejů.
Ještě extrémnější je to v Číně, kde budou elektromobily v letošním roce pravděpodobně tvořit více než 30 % prodejů, zatímco v roce 2019 to bylo jen 5 %. To je obrovská změna v časovém horizontu, který je v rámci běžného životního cyklu automobilové platformy. Tržní podíl japonských automobilek v Číně se nyní začíná propadat, a to z 25 % v roce 2020 na loňských 21 % prodejů nových vozidel.
V japonských automobilkách nyní bijí na poplach, Honda přepracovává svou strategii pro elektromobily a Toyota dosazuje nové vedení, které hlásá strategii EV-first.
Změna kurzu bude chvíli trvat. Toyota uvedla, že novou speciální platformu pro elektromobily nebude mít připravenou k uvedení na trh dříve než v roce 2027. To se sice může urychlit, ale odráží to časový plán, podle kterého tradiční automobilky pracují.

I tak se to Toyotě může podařit. Společnost během své 85leté historie prokázala působivou přizpůsobivost, ale jde o to, že příští cyklus vozidel je pro obrat lodi naprosto zásadní. Pokud se to nepodaří, bude to mít neblahé důsledky.
V podobné situaci se nachází mnoho dalších automobilek, jejichž platformy pro modely, které mají přijít na trh v letech 2026 až 2028, jsou z velké části stanoveny. Bude trvat několik let, než zjistí, zda vsadily správně.
S rozjezdem prodeje elektromobilů nás čeká ještě mnoho výzev. I po fenomenálním růstu v poslední době budou na konci letošního roku pouze asi 3 % z 1,3 miliardy osobních automobilů na silnicích po celém světě elektrická. Prudce rostoucí poptávka také skutečně zatěžuje dodavatelský řetězec baterií a veřejnou nabíjecí infrastrukturu.
Přesto první bilion dolarů, na který upozorňuje zpráva BNEF, znamená počátek skutečné významnosti v automobilovém sektoru. Elektromobily již léta přitahují pozornost a vzrušení pozorovatelů v oboru. Nyní získávají i skutečný podíl na trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky