Rychlé občerstvení vládne, protože inflace zatěžuje dražší restaurace
Řetězce rychlého občerstvení se ve čtvrtém čtvrtletí - a nejen v něm - jeví jako velcí vítězové, protože restaurace s rychlým občerstvením a restaurace s příležitostným stravováním se snaží přilákat zákazníky.
Mnoho veřejně obchodovaných restauračních společností ještě nevykázalo své poslední čtvrtletní výsledky, ale u těch, které tak učinily, se objevuje určitý vzorec. Zákazníci, kteří se obávají inflace, během svátků omezili své výdaje v restauracích, stejně jako utratili méně, než se očekávalo, v maloobchodech. Prozíravé řetězce rychlého občerstvení oslovily tyto zákazníky cenově výhodnými nabídkami a lákavými akcemi, čímž přilákaly zákazníky napříč příjmovým spektrem.
Obecně se sektoru rychlého občerstvení daří v době ekonomické nejistoty a poklesu lépe než zbytku odvětví.
Zdroj: iStock Photo
Vezměme si například McDonald’s (MCD). Tento gigant v oblasti rychlého občerstvení uvedl, že tržby ve stejných prodejnách v USA vzrostly o 10,3 %, k čemuž částečně přispěli zákazníci s nízkými příjmy, kteří se vraceli častěji než v předchozích dvou čtvrtletích. Vedení společnosti také přičetlo k dobru úspěch své akce Happy Meal pro dospělé a každoroční návrat McRibu za silný růst tržeb. Její návštěvnost v USA se zvýšila již druhé čtvrtletí po sobě, čímž se vymyká trendu v odvětví.
Podobně i konkurenční společnost Yum Brands (YUM) vykázala solidní poptávku v USA. Tržby společnosti Taco Bell na domácím trhu vzrostly o 11 %, k čemuž přispěly zvýšené objednávky snídaní, návrat mexické pizzy a hodnotných jídel. Tržby společnosti Pizza Hut ve stejných prodejnách v USA vzrostly o 4 %, zatímco tržby společnosti KFC se zvýšily o 1 %, protože se potýkala s obtížným srovnáním s předchozím rokem.
V nadcházejících týdnech budou zveřejněny další výsledky z oblasti rychlého občerstvení. Majitel Burger Kingu, společnost Restaurant Brands International (QSR), oznámí své výsledky za čtvrté čtvrtletí v úterý, zatímco Domino’s Pizza zveřejní své výsledky 23. února.
„Prostě jsme se nedočkali takového nárůstu“ Na rozdíl od silných výsledků společností McDonald’s a Yum, společnost Chipotle Mexican Grill (CMG) v úterý poprvé po více než pěti letech oznámila čtvrtletní zisk a tržby, které zaostaly za odhady Wall Street. Generální ředitel Brian Niccol tvrdil, že zvýšení cen burrito řetězce nevedlo k „významnému odporu“ zákazníků.
Zdroj: Unsplash
Místo toho vedení Chipotle předložilo seznam důvodů, proč jeho výsledky zklamaly: špatné počasí, neúspěšné uvedení česnekového steaku Guajillo na trh, obtížné srovnání s loňským uvedením bůčku na trh a sezónnost.
„Upřímně řečeno, čtvrtletí jsme začali slabě a slabě jsme ho i skončili,“ řekl finanční ředitel Chipotle Jack Hartung na konferenčním hovoru společnosti a přirovnal pokles v prosinci ke slabším maloobchodním prodejům v tomto období.
Chipotle uvedl, že v lednu se návštěvnost změnila v pozitivní. Řetězec však čelí snadnému srovnání s předchozím rokem, kdy epidemie Omicronu donutila Chipotle a další řetězce předčasně zavřít nebo dočasně uzavřít provozovny. A analytička Bank of America Sara Senatoreová ve středeční výzkumné zprávě poznamenala, že lednové nezvykle teplé počasí podporuje poptávku v širším odvětví.
Konkurenční řetězce rychlého občerstvení zatím neoznámily své výsledky za čtvrté čtvrtletí. Shake Shack zveřejní své výsledky 16. února. Na začátku ledna však oznámil předběžný růst tržeb ve stejných prodejnách, který zaostal za odhady Wall Street. Společnost Sweetgreen oznámí své výsledky 23. února, zatímco Portillo’s 2. března.
Obavy z příležitostného stravování Problémy restaurací rychlého občerstvení jsou ještě horším znamením pro segment příležitostného stravování.
Již více než deset let se restaurace s příležitostným stravováním snaží přilákat zákazníky, protože Chipotle, Sweetgreen a Shake Shack jim ukradly zákazníky. Restaurace jako Red Lobster a Applebee’s se proto uchýlily k nabízení výrazných slev nebo utrácení velkých peněz za reklamu.
Rostoucí inflace tento problém ještě zhoršuje, zejména pro restaurační společnosti, jako je Brinker International, která se snaží změnit situaci v Chili’s Grill and Bar.
Zdroj: Getty Images
Začátkem měsíce Brinker oznámil, že návštěvnost Chili’s klesla ve čtvrtletí končícím 28. prosince o 7,6 %. Generální ředitel společnosti Brinker Kevin Hochman, bývalý šéf amerického podniku KFC, řekl analytikům na konferenčním hovoru společnosti, že pokles byl očekáván, protože se snaží zbavit méně ziskových transakcí. Chili’s v rámci této strategie zvýšilo ceny a omezilo kupony.
Očekává se, že další restaurace s plnou nabídkou služeb oznámí své výsledky koncem tohoto měsíce. Majitel Outback Steakhouse, společnost Bloomin‘ Brands, by měl své výsledky oznámit 16. února.
Mnoho veřejně obchodovaných restauračních společností ještě nevykázalo své poslední čtvrtletní výsledky, ale u těch, které tak učinily, se objevuje určitý vzorec. Zákazníci, kteří se obávají inflace, během svátků omezili své výdaje v restauracích, stejně jako utratili méně, než se očekávalo, v maloobchodech. Prozíravé řetězce rychlého občerstvení oslovily tyto zákazníky cenově výhodnými nabídkami a lákavými akcemi, čímž přilákaly zákazníky napříč příjmovým spektrem.Obecně se sektoru rychlého občerstvení daří v době ekonomické nejistoty a poklesu lépe než zbytku odvětví.Vezměme si například McDonald’s . Tento gigant v oblasti rychlého občerstvení uvedl, že tržby ve stejných prodejnách v USA vzrostly o 10,3 %, k čemuž částečně přispěli zákazníci s nízkými příjmy, kteří se vraceli častěji než v předchozích dvou čtvrtletích. Vedení společnosti také přičetlo k dobru úspěch své akce Happy Meal pro dospělé a každoroční návrat McRibu za silný růst tržeb. Její návštěvnost v USA se zvýšila již druhé čtvrtletí po sobě, čímž se vymyká trendu v odvětví.Podobně i konkurenční společnost Yum Brands vykázala solidní poptávku v USA. Tržby společnosti Taco Bell na domácím trhu vzrostly o 11 %, k čemuž přispěly zvýšené objednávky snídaní, návrat mexické pizzy a hodnotných jídel. Tržby společnosti Pizza Hut ve stejných prodejnách v USA vzrostly o 4 %, zatímco tržby společnosti KFC se zvýšily o 1 %, protože se potýkala s obtížným srovnáním s předchozím rokem.V nadcházejících týdnech budou zveřejněny další výsledky z oblasti rychlého občerstvení. Majitel Burger Kingu, společnost Restaurant Brands International , oznámí své výsledky za čtvrté čtvrtletí v úterý, zatímco Domino’s Pizza zveřejní své výsledky 23. února.„Prostě jsme se nedočkali takového nárůstu“Na rozdíl od silných výsledků společností McDonald’s a Yum, společnost Chipotle Mexican Grill v úterý poprvé po více než pěti letech oznámila čtvrtletní zisk a tržby, které zaostaly za odhady Wall Street. Generální ředitel Brian Niccol tvrdil, že zvýšení cen burrito řetězce nevedlo k „významnému odporu“ zákazníků.Místo toho vedení Chipotle předložilo seznam důvodů, proč jeho výsledky zklamaly: špatné počasí, neúspěšné uvedení česnekového steaku Guajillo na trh, obtížné srovnání s loňským uvedením bůčku na trh a sezónnost.„Upřímně řečeno, čtvrtletí jsme začali slabě a slabě jsme ho i skončili,“ řekl finanční ředitel Chipotle Jack Hartung na konferenčním hovoru společnosti a přirovnal pokles v prosinci ke slabším maloobchodním prodejům v tomto období.Chipotle uvedl, že v lednu se návštěvnost změnila v pozitivní. Řetězec však čelí snadnému srovnání s předchozím rokem, kdy epidemie Omicronu donutila Chipotle a další řetězce předčasně zavřít nebo dočasně uzavřít provozovny. A analytička Bank of America Sara Senatoreová ve středeční výzkumné zprávě poznamenala, že lednové nezvykle teplé počasí podporuje poptávku v širším odvětví.Konkurenční řetězce rychlého občerstvení zatím neoznámily své výsledky za čtvrté čtvrtletí. Shake Shack zveřejní své výsledky 16. února. Na začátku ledna však oznámil předběžný růst tržeb ve stejných prodejnách, který zaostal za odhady Wall Street. Společnost Sweetgreen oznámí své výsledky 23. února, zatímco Portillo’s 2. března.Obavy z příležitostného stravováníProblémy restaurací rychlého občerstvení jsou ještě horším znamením pro segment příležitostného stravování.Již více než deset let se restaurace s příležitostným stravováním snaží přilákat zákazníky, protože Chipotle, Sweetgreen a Shake Shack jim ukradly zákazníky. Restaurace jako Red Lobster a Applebee’s se proto uchýlily k nabízení výrazných slev nebo utrácení velkých peněz za reklamu.Rostoucí inflace tento problém ještě zhoršuje, zejména pro restaurační společnosti, jako je Brinker International, která se snaží změnit situaci v Chili’s Grill and Bar.Začátkem měsíce Brinker oznámil, že návštěvnost Chili’s klesla ve čtvrtletí končícím 28. prosince o 7,6 %. Generální ředitel společnosti Brinker Kevin Hochman, bývalý šéf amerického podniku KFC, řekl analytikům na konferenčním hovoru společnosti, že pokles byl očekáván, protože se snaží zbavit méně ziskových transakcí. Chili’s v rámci této strategie zvýšilo ceny a omezilo kupony.Očekává se, že další restaurace s plnou nabídkou služeb oznámí své výsledky koncem tohoto měsíce. Majitel Outback Steakhouse, společnost Bloomin‘ Brands, by měl své výsledky oznámit 16. února.