Senátoři se zřejmě připojí k výhradám poslanců i vlády vůči nově připravované emisní normě Euro 7. Norma Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí. Dva senátní výbory se však usnesly na tom, že pokud nebude návrh zásadně přepracován, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve řekl, že norma je pro Česko nepřijatelná. Senát se má návrhem příslušného evropského nařízení zabývat ve středu. Jeho stanovisko by měla obdržet i Evropská komise.
Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Cílem normy je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Senátní hospodářský výbor i výbor pro záležitosti EU shodně podpořily rámcovou pozici vlády, která obsahuje řadu výhrad. Výbory vyjádřily obavu, že navržené požadavky můžou zdražit a snížit dostupnost některých modelů. Tím by ve své důsledku omezily příspěvek normy Euro 7 ke zlepšení ovzduší a snižování emisí ze silniční dopravy v EU, protože vysoká pořizovací cena vozidel může odrazovat spotřebitele od nákupu nových vozidel a tím zpomalovat obnovu vozového parku. Evropská komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.
Senátoři se zřejmě připojí k výhradám poslanců i vlády vůči nově připravované emisní normě Euro 7. Norma Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí. Dva senátní výbory se však usnesly na tom, že pokud nebude návrh zásadně přepracován, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady. Ministr dopravy Martin Kupka již dříve řekl, že norma je pro Česko nepřijatelná. Senát se má návrhem příslušného evropského nařízení zabývat ve středu. Jeho stanovisko by měla obdržet i Evropská komise.
Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Cílem normy je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Senátní hospodářský výbor i výbor pro záležitosti EU shodně podpořily rámcovou pozici vlády, která obsahuje řadu výhrad. Výbory vyjádřily obavu, že navržené požadavky můžou zdražit a snížit dostupnost některých modelů. Tím by ve své důsledku omezily příspěvek normy Euro 7 ke zlepšení ovzduší a snižování emisí ze silniční dopravy v EU, protože vysoká pořizovací cena vozidel může odrazovat spotřebitele od nákupu nových vozidel a tím zpomalovat obnovu vozového parku. Evropská komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.
