Tesla stahuje více než 350 000 vozidel. Bude to pro společnost problém?
Společnost Tesla (TSLA) stahuje více než 350 000 vozidel vybavených softwarem asistenta řidiče v reakci na obavy vlády, že systém může způsobit nehodu.
Oprava se na první pohled zdá být poměrně jednoduchá. Týká se však softwaru, o kterém Elon Musk loni prohlásil, že je pro přežití společnosti „zásadní“. A mohla by otevřít dveře dalším otázkám kolem systémů Autopilot společnosti Tesla.
Investoři nemají důvod se na základě titulků rozhodovat pro prodej, ale tuto situaci musí akcionáři Tesly v následujících čtvrtletích pečlivě sledovat.
Autopilot narazí na rychlostní překážku
Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve svém oznámení o stažení uvedl, že kompletní softwarový balíček samořízeného vozidla Tesla „může umožnit, aby se vozidlo chovalo nebezpečně v okolí křižovatek“, a dodal, že systém „může nedostatečně reagovat na změny stanovených rychlostních limitů nebo nedostatečně zohlednit to, že řidič upraví rychlost vozidla“
Zdroj: Unsplash
Společnost Tesla v reakci na to dobrovolně stahuje vozidla a plánuje opravu softwaru přes vzduch. Postižená vozidla zahrnují vozy Model S a Model X z let 2016-2023, Model 3 z let 2017-2023 a Model Y z let 2020-2023 vybavené beta verzí plně samočinného řízení.
Navzdory názvu „Full Self-Driving“ neznamená, že je Tesla autonomní, a společnost se dlouho potýkala s otázkami ohledně marketingu tohoto systému a způsobu, jakým ho její majitelé používají. Software byl pro Teslu lukrativním doplňkem: V současné době stojí tato možnost 15 000 dolarů předem nebo 199 dolarů měsíčně ve Spojených státech.
Společnost Tesla se k oznámení NHTSA nevyjádřila. Tesla podle oznámení identifikovala 18 záručních reklamací potenciálně souvisejících se stavy popsanými NHTSA a není si vědoma žádných zranění nebo úmrtí v souvislosti s těmito situacemi.
Riziko dalece přesahuje rámec tohoto oznámení
Akcie společnosti Tesla se po tomto oznámení téměř nezměnily, možná i kvůli relativně jednoduché nápravě, kterou oznámení o stažení z trhu nabízí. Výrobci automobilů se běžně zabývají stahováním vozů k opravě řady problémů a Tesla není výjimkou.
Zdroj: Unsplash
To však neznamená, že investoři mohou usnout na vavřínech. Technologie Autopilot neboli plně samořídící technologie je klíčovou součástí býčího argumentu pro Teslu a hlavním důvodem, proč se společnost pyšní oceněním, které převyšuje zbytek odvětví. Musk v rozhovoru z roku 2022 uvedl, že je „zásadní“, aby společnost vyřešila plné samořízení, a řekl, že „je to skutečně rozdíl mezi tím, zda bude mít Tesla hodnotu hodně peněz, nebo v podstatě nulovou hodnotu“.
Úřad NHTSA ve svém prohlášení uvedl, že bude svolávací akci nadále sledovat, aby zajistil účinnost nápravných opatření společnosti Tesla, a upozornil, že širší vyšetřování softwarových systémů společnosti Tesla zůstává otevřené a aktivní. Vládní úředníci uvedli, že se obávají, že by tato technologie mohla způsobit, že řidiči budou méně pozorní, než je nutné k zajištění bezpečnosti.
Existuje také riziko, že Tesla bude nakonec muset investovat do nového hardwaru, aby vyhověla obavám vlády, což by mohlo znamenat buď vrácení peněz, nebo nákladnou modernizaci stovek tisíc vozidel, která již jezdí po silnicích a jejichž majitelé si službu zakoupili. A některé z podmínek obsažených ve stažení by mohly snížit atraktivitu Autopilota pro zákazníky, například jazyk vyžadující, aby Autopilot omezil vozidla Tesla na stanovenou rychlost.
Zdroj: Shutterstock
Mějte ruce na volantu
Tato zpráva nenaznačuje, že by Tesla měla klesnout na nulu. Tesla však bude muset překonat toto období vládní kontroly, aby akcie dosáhly potenciálu, který podle některých mají. Loni společnost Ark Invest Cathie Woodové uvedla, že akcie Tesly by mohly mít do roku 2026 hodnotu až 4600 dolarů za kus – více než dvacetinásobek současné ceny – za předpokladu, že do té doby budou v provozu robotické osy.
Dokonce i v medvědí variantě, která odhaduje cenu akcií Tesly na 2900 dolarů, se předpokládají příjmy z autonomního provozu ve výši zhruba 50 miliard dolarů do roku 2026.
Vzhledem k tomu, že vláda přijala opatření, Tesla pravděpodobně stráví více času přepracováváním svých stávajících systémů a méně času dalším posouváním obálky, což znamená, že se snižují šance, že společnost dosáhne futuristického cíle Arku do roku 2026. O to důležitější pro růst jsou další iniciativy společnosti Tesla, včetně kybernetického vozu.
Investoři do Tesly nemusejí sjíždět z cesty, ale měli by se připoutat v očekávání, že je čeká těžké období.
Oprava se na první pohled zdá být poměrně jednoduchá. Týká se však softwaru, o kterém Elon Musk loni prohlásil, že je pro přežití společnosti „zásadní“. A mohla by otevřít dveře dalším otázkám kolem systémů Autopilot společnosti Tesla.Investoři nemají důvod se na základě titulků rozhodovat pro prodej, ale tuto situaci musí akcionáři Tesly v následujících čtvrtletích pečlivě sledovat.Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve svém oznámení o stažení uvedl, že kompletní softwarový balíček samořízeného vozidla Tesla „může umožnit, aby se vozidlo chovalo nebezpečně v okolí křižovatek“, a dodal, že systém „může nedostatečně reagovat na změny stanovených rychlostních limitů nebo nedostatečně zohlednit to, že řidič upraví rychlost vozidla“Společnost Tesla v reakci na to dobrovolně stahuje vozidla a plánuje opravu softwaru přes vzduch. Postižená vozidla zahrnují vozy Model S a Model X z let 2016-2023, Model 3 z let 2017-2023 a Model Y z let 2020-2023 vybavené beta verzí plně samočinného řízení.Navzdory názvu „Full Self-Driving“ neznamená, že je Tesla autonomní, a společnost se dlouho potýkala s otázkami ohledně marketingu tohoto systému a způsobu, jakým ho její majitelé používají. Software byl pro Teslu lukrativním doplňkem: V současné době stojí tato možnost 15 000 dolarů předem nebo 199 dolarů měsíčně ve Spojených státech.Společnost Tesla se k oznámení NHTSA nevyjádřila. Tesla podle oznámení identifikovala 18 záručních reklamací potenciálně souvisejících se stavy popsanými NHTSA a není si vědoma žádných zranění nebo úmrtí v souvislosti s těmito situacemi.Akcie společnosti Tesla se po tomto oznámení téměř nezměnily, možná i kvůli relativně jednoduché nápravě, kterou oznámení o stažení z trhu nabízí. Výrobci automobilů se běžně zabývají stahováním vozů k opravě řady problémů a Tesla není výjimkou.To však neznamená, že investoři mohou usnout na vavřínech. Technologie Autopilot neboli plně samořídící technologie je klíčovou součástí býčího argumentu pro Teslu a hlavním důvodem, proč se společnost pyšní oceněním, které převyšuje zbytek odvětví. Musk v rozhovoru z roku 2022 uvedl, že je „zásadní“, aby společnost vyřešila plné samořízení, a řekl, že „je to skutečně rozdíl mezi tím, zda bude mít Tesla hodnotu hodně peněz, nebo v podstatě nulovou hodnotu“.Úřad NHTSA ve svém prohlášení uvedl, že bude svolávací akci nadále sledovat, aby zajistil účinnost nápravných opatření společnosti Tesla, a upozornil, že širší vyšetřování softwarových systémů společnosti Tesla zůstává otevřené a aktivní. Vládní úředníci uvedli, že se obávají, že by tato technologie mohla způsobit, že řidiči budou méně pozorní, než je nutné k zajištění bezpečnosti.Existuje také riziko, že Tesla bude nakonec muset investovat do nového hardwaru, aby vyhověla obavám vlády, což by mohlo znamenat buď vrácení peněz, nebo nákladnou modernizaci stovek tisíc vozidel, která již jezdí po silnicích a jejichž majitelé si službu zakoupili. A některé z podmínek obsažených ve stažení by mohly snížit atraktivitu Autopilota pro zákazníky, například jazyk vyžadující, aby Autopilot omezil vozidla Tesla na stanovenou rychlost.Tato zpráva nenaznačuje, že by Tesla měla klesnout na nulu. Tesla však bude muset překonat toto období vládní kontroly, aby akcie dosáhly potenciálu, který podle některých mají. Loni společnost Ark Invest Cathie Woodové uvedla, že akcie Tesly by mohly mít do roku 2026 hodnotu až 4600 dolarů za kus – více než dvacetinásobek současné ceny – za předpokladu, že do té doby budou v provozu robotické osy.Dokonce i v medvědí variantě, která odhaduje cenu akcií Tesly na 2900 dolarů, se předpokládají příjmy z autonomního provozu ve výši zhruba 50 miliard dolarů do roku 2026.Vzhledem k tomu, že vláda přijala opatření, Tesla pravděpodobně stráví více času přepracováváním svých stávajících systémů a méně času dalším posouváním obálky, což znamená, že se snižují šance, že společnost dosáhne futuristického cíle Arku do roku 2026. O to důležitější pro růst jsou další iniciativy společnosti Tesla, včetně kybernetického vozu.Investoři do Tesly nemusejí sjíždět z cesty, ale měli by se připoutat v očekávání, že je čeká těžké období.