Akcie Fordu rostou navzdory velkým ztrátám v oblasti elektromobilů. Proč?
Ford Motor nabídl čerstvé údaje o svých elektromobilech, které by mohly investorům pomoci odpovědět na nejdůležitější otázku, které automobilka nyní čelí: Jak velký bude její tradiční automobilový byznys po tomto přechodu?
Ve čtvrtek Ford (F) uspořádal školení, na kterém se seznámil se svou novou strukturou finančního výkaznictví. Namísto vykazování výsledků podle regionů nyní společnost zveřejňuje údaje o třech obchodních jednotkách: o tradičních automobilech s názvem Blue, o profesionálních zákaznících s názvem Pro a o rychle rostoucím podnikání v oblasti elektromobilů s názvem Model E.
Před touto událostí Ford přepracoval své výsledky za roky 2021 a 2022 podle nové segmentace a zopakoval svůj výhled provozního zisku na rok 2023 ve výši 9 až 11 miliard USD. V roce 2022 dosáhl Ford provozního zisku 10,4 miliardy dolarů.
Podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů Model e prodělalo v roce 2021 přibližně 900 milionů dolarů a v roce 2022 2,1 miliardy dolarů. Vedení společnosti očekává, že ztráta v roce 2023 bude činit přibližně 3 miliardy dolarů. Tyto ztráty nejsou překvapivé; Tesla (TSLA) prodělávala, když byla přibližně stejně velká jako podnikání Fordu v oblasti elektromobilů.
Ford v roce 2022 prodal v USA více než 61 000 elektromobilů a celosvětově asi 96 000 vozů.
Zdroj: Ford Motor Company
Podle společnosti Ford dosáhl její byznys s modely e v roce 2022 provozní ziskové marže zhruba záporných 40 %. Když byla Tesla v USA podobně velká, v letech 2015 až 2016 generovala provozní ziskové marže v rozmezí záporných 15 %, po odečtení prodeje regulačních kreditů.
Ford vyrábí elektromobily ve dvou továrnách – jedné v Mexiku a druhé v Michiganu – a prodává tři modely. Společnost Tesla měla v letech 2015 a 2016 jeden závod a prodávala dva modely, Model S a X, které byly postaveny na jedné platformě.
Celkově se zdá, že ziskovost společnosti Ford v oblasti elektromobilů je v pořádku. Navíc z prognózy společnosti Ford vyplývá, že její ztráty na EV se v roce 2023 sníží oproti roku 2022. A tak by to mělo být. Automobilky by měly získat určité výhody z rozsahu, protože prodávají větší objemy ze svých montážních závodů.
V dalším období Ford plánuje provozní ziskovou marži u modelu e ve výši 8 %, přičemž většinu zisků rozdělí výhody plynoucí z rozsahu, nižších nákladů na baterie a lepšího designu. Marže 8 % znamená, velmi zhruba, 5 miliard dolarů provozního zisku do roku 2026. Dosažení těchto čísel bude vyžadovat, aby obchod s elektromobily rostl v letech 2022 až 2026 v průměru o 80 až 90 % ročně.
Tyto údaje o EV zvedly akcie. Akcie Fordu během čtvrtečního ranního obchodování vzrostly přibližně o 1,9 %. Indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average vzrostly o 1,5 %, resp. 1,2 %.
Díky nové struktuře výkaznictví mají investoři lepší představu o tom, kolik vydělává zbytek společnosti Ford. Vzhledem k tomu, že se očekává, že jeho divize Model e v roce 2023 prodělá 3 miliardy USD, znamená to, že zbytek Fordu vydělá přibližně 13 miliard USD.
Část z toho bude pocházet z úvěrových operací společnosti Ford. Přepracované finanční údaje a výhled však ukazují, že tradiční automobilový byznys Fordu se rok od roku zlepšuje. V roce 2021 Ford Blue vydělal asi 3,3 miliardy dolarů, v roce 2022 asi 6,8 miliardy dolarů a v roce 2023 by měl vydělat více než 8 miliard dolarů. Přesnou částku je těžké určit a vyžaduje předpoklady o výnosech společností Ford Pro a Ford Credit.
Provozní ziskové marže společnosti Ford Pro v letech 2021 a 2022 dosáhly 6,2 %, resp. 6,6 %. Společnost Ford Pro nakupuje vozidla od společností Blue a Model E a nemá vlastní výrobu.
Investoři musí zvážit důležitou otázku: Jaký bude mít Ford Blue zisk, až bude jeho podnikání v oblasti elektromobilů větší? To je pravděpodobně nejdůležitější otázka, které toto odvětví za posledních 40 let čelilo. Je to také nová otázka: Předtím, než elektromobily otřásly trhem, bylo otázkou, zda si Ford a jeho americké protějšky dokážou udržet podíl na trhu proti zahraniční konkurenci.
Zdroj: Unsplash
Pokud bude Ford Blue v roce 2026 stále vydělávat na úrovni roku 2023, pak by celkový provozní zisk Fordu mohl přesáhnout 18 miliard dolarů. To by byl docela slušný výsledek. Hodnota 10,4 miliardy dolarů vydělaná v roce 2022 byla pro společnost rekordem po finanční krizi.
Pokud by se provozní zisk během tří let zvýšil o zhruba 80 %, akcie Fordu by se neobchodovaly za současný sedminásobek očekávaného zisku na akcii v příštím roce. Tento násobek ukazuje, že investoři zatím nedokážou odpovědět na otázku celkového zisku v roce 2026. Je zde příliš mnoho neznámých, například zda podnikání v oblasti elektromobilů poroste podle očekávání a bude tak ziskové, jak společnost doufá.
Při vstupu do čtvrtečního obchodování klesly akcie Fordu za posledních 12 měsíců přibližně o 33 %. Indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average za stejné období klesly o 12 %, resp. 7 %.
Akcie automobilových společností v uplynulém roce nedosáhly dobrých výsledků. Rostoucí úrokové sazby a inflace snížily dostupnost automobilů, což ovlivnilo poptávku a náladu investorů.
Ve čtvrtek Ford uspořádal školení, na kterém se seznámil se svou novou strukturou finančního výkaznictví. Namísto vykazování výsledků podle regionů nyní společnost zveřejňuje údaje o třech obchodních jednotkách: o tradičních automobilech s názvem Blue, o profesionálních zákaznících s názvem Pro a o rychle rostoucím podnikání v oblasti elektromobilů s názvem Model E.Před touto událostí Ford přepracoval své výsledky za roky 2021 a 2022 podle nové segmentace a zopakoval svůj výhled provozního zisku na rok 2023 ve výši 9 až 11 miliard USD. V roce 2022 dosáhl Ford provozního zisku 10,4 miliardy dolarů.Podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů Model e prodělalo v roce 2021 přibližně 900 milionů dolarů a v roce 2022 2,1 miliardy dolarů. Vedení společnosti očekává, že ztráta v roce 2023 bude činit přibližně 3 miliardy dolarů. Tyto ztráty nejsou překvapivé; Tesla prodělávala, když byla přibližně stejně velká jako podnikání Fordu v oblasti elektromobilů.Ford v roce 2022 prodal v USA více než 61 000 elektromobilů a celosvětově asi 96 000 vozů.Podle společnosti Ford dosáhl její byznys s modely e v roce 2022 provozní ziskové marže zhruba záporných 40 %. Když byla Tesla v USA podobně velká, v letech 2015 až 2016 generovala provozní ziskové marže v rozmezí záporných 15 %, po odečtení prodeje regulačních kreditů.Ford vyrábí elektromobily ve dvou továrnách – jedné v Mexiku a druhé v Michiganu – a prodává tři modely. Společnost Tesla měla v letech 2015 a 2016 jeden závod a prodávala dva modely, Model S a X, které byly postaveny na jedné platformě.Chcete využít této příležitosti?Celkově se zdá, že ziskovost společnosti Ford v oblasti elektromobilů je v pořádku. Navíc z prognózy společnosti Ford vyplývá, že její ztráty na EV se v roce 2023 sníží oproti roku 2022. A tak by to mělo být. Automobilky by měly získat určité výhody z rozsahu, protože prodávají větší objemy ze svých montážních závodů.V dalším období Ford plánuje provozní ziskovou marži u modelu e ve výši 8 %, přičemž většinu zisků rozdělí výhody plynoucí z rozsahu, nižších nákladů na baterie a lepšího designu. Marže 8 % znamená, velmi zhruba, 5 miliard dolarů provozního zisku do roku 2026. Dosažení těchto čísel bude vyžadovat, aby obchod s elektromobily rostl v letech 2022 až 2026 v průměru o 80 až 90 % ročně.Tyto údaje o EV zvedly akcie. Akcie Fordu během čtvrtečního ranního obchodování vzrostly přibližně o 1,9 %. Indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average vzrostly o 1,5 %, resp. 1,2 %.Díky nové struktuře výkaznictví mají investoři lepší představu o tom, kolik vydělává zbytek společnosti Ford. Vzhledem k tomu, že se očekává, že jeho divize Model e v roce 2023 prodělá 3 miliardy USD, znamená to, že zbytek Fordu vydělá přibližně 13 miliard USD.Část z toho bude pocházet z úvěrových operací společnosti Ford. Přepracované finanční údaje a výhled však ukazují, že tradiční automobilový byznys Fordu se rok od roku zlepšuje. V roce 2021 Ford Blue vydělal asi 3,3 miliardy dolarů, v roce 2022 asi 6,8 miliardy dolarů a v roce 2023 by měl vydělat více než 8 miliard dolarů. Přesnou částku je těžké určit a vyžaduje předpoklady o výnosech společností Ford Pro a Ford Credit.Provozní ziskové marže společnosti Ford Pro v letech 2021 a 2022 dosáhly 6,2 %, resp. 6,6 %. Společnost Ford Pro nakupuje vozidla od společností Blue a Model E a nemá vlastní výrobu.Investoři musí zvážit důležitou otázku: Jaký bude mít Ford Blue zisk, až bude jeho podnikání v oblasti elektromobilů větší? To je pravděpodobně nejdůležitější otázka, které toto odvětví za posledních 40 let čelilo. Je to také nová otázka: Předtím, než elektromobily otřásly trhem, bylo otázkou, zda si Ford a jeho americké protějšky dokážou udržet podíl na trhu proti zahraniční konkurenci.Pokud bude Ford Blue v roce 2026 stále vydělávat na úrovni roku 2023, pak by celkový provozní zisk Fordu mohl přesáhnout 18 miliard dolarů. To by byl docela slušný výsledek. Hodnota 10,4 miliardy dolarů vydělaná v roce 2022 byla pro společnost rekordem po finanční krizi.Pokud by se provozní zisk během tří let zvýšil o zhruba 80 %, akcie Fordu by se neobchodovaly za současný sedminásobek očekávaného zisku na akcii v příštím roce. Tento násobek ukazuje, že investoři zatím nedokážou odpovědět na otázku celkového zisku v roce 2026. Je zde příliš mnoho neznámých, například zda podnikání v oblasti elektromobilů poroste podle očekávání a bude tak ziskové, jak společnost doufá.Při vstupu do čtvrtečního obchodování klesly akcie Fordu za posledních 12 měsíců přibližně o 33 %. Indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average za stejné období klesly o 12 %, resp. 7 %.Akcie automobilových společností v uplynulém roce nedosáhly dobrých výsledků. Rostoucí úrokové sazby a inflace snížily dostupnost automobilů, což ovlivnilo poptávku a náladu investorů.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...