Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Rostoucí čínská poptávka po ropě prudce zvyšuje náklady na dopravu

Čína se pustila do najímání ropných tankerů, což je známkou toho, že poptávka po energiích se zrychlila poté, co druhá největší světová ekonomika vycouvala z výluky v období Covid-19.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
18 března, 2023
5 min. čtení
tanker, ship, oil tanker

Zdroj: Pixabay

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Obchodníci vozí ropu do Číny, která je největším dovozcem ropy na světě, v tankerech velikosti Eiffelovy věže zvaných Very Large Crude Carrier, z nichž každý uveze dva miliony barelů ropy. Náklady na pronájem nejžádanějšího typu těchto tankerů s moderními výfukovými systémy se podle lodních makléřů vyšplhaly na téměř 100 000 dolarů denně. To je dvakrát více než před měsícem.

Za tímto nárůstem stojí prudký nárůst poptávky po ropě v čínském rafinérském průmyslu, kde je nyní po americké ropě obzvláště vysoká poptávka.

Čínská ekonomika se zadrhla poté, co prezident Si Ťin-pching koncem loňského roku zrušil omezení Covid-19. Nedávné údaje však naznačují, že se aktivita zvyšuje, a obchodníci a makléři tvrdí, že poptávka po ropě začala prudce stoupat.

Podle společnosti Kpler, která se zabývá sledováním komodit, je čínský dovoz ropy na cestě k dosažení nebo překonání rekordní úrovně z června 2020.

To je výhodné pro majitele tankerů, kteří si lodě pronajímají, včetně společností Frontline PLC, Euronav NV a Teekay Tankers Ltd., kótovaných na burze v New Yorku.

Advertisement
A red oil tanker shot from directly above.
Zdroj: Unsplash

Existují i další možné důsledky. Trvalý nárůst čínské poptávky po energiích by mohl celosvětově zvýšit ceny benzínu a zemního plynu. To by zkomplikovalo úkol centrálních bank, které se snaží tlumit inflaci.

Chcete využít této příležitosti?

Čínský dovoz se zatím neprojevil ve vyšších cenách. Naopak, referenční ceny ropy Brent tento měsíc klesly o 10 % na přibližně 75 dolarů za barel, což je nejnižší úroveň od konce roku 2021. Otřesy v americkém a evropském bankovním systému vyvolaly obavy z recese, která by omezila spotřebu energií na Západě.

Někteří vedoucí pracovníci a obchodníci s energiemi nicméně tvrdí, že ukojení čínské žízně po ropě pravděpodobně povede k růstu cen ještě v tomto roce. „Obr je zpět,“ řekl Hugo De Stoop, výkonný ředitel společnosti Euronav, která vlastní více než 40 lodí VLCC.

Podle majitelů lodí a makléřů jsou nejžádanějšími loděmi na trhu tankery určené k přepravě americké ropy do Číny.

Ještě před výprodejem v tomto týdnu stáhla nedostatečná americká poptávka cenu americké ropy dolů ve srovnání s ropou z Blízkého východu. Podle obchodníků po počátečním váhání, když v prosinci vstoupily v platnost sankce, vyskočil také čínský nákup zlevněné ruské ropy.

Nyní pronajaté lodě by dodávaly americkou ropu do čínských přístavů koncem května nebo začátkem června, tedy právě včas, aby mohla být přeměněna na benzin pro letní řidičskou sezónu. Analytici banky HSBC uvedli, že během prvních deseti březnových dnů došlo k 41 rezervacím tankerů, zatímco za celý únor jich bylo 62. Analytici dodali, že očekávají, že sazby VLCC zůstanou na vysoké úrovni.

Zdroj: Getty Images

Unipec, obchodní pobočka státní rafinérské společnosti China Petroleum & Chemical Corp. , podle makléřů a údajů společnosti Refinitiv od začátku února vedla v přílivu rezervací. Vysoce postavený makléř v Singapuru uvedl, že více než 20 nákladů určených společností Unipec přiváží přibližně 8,5 milionu barelů a že tato aktivita pokračuje i v březnu.

Mluvčí společnosti China Petroleum & Chemical na žádost o komentář nereagoval.

Vysoké sazby za tankery kontrastují s ústupem na ostatních lodních trzích, což je pokles, který je varováním pro světovou ekonomiku. Sazby za kontejnerovou přepravu se propadly. Dopravci po zpomalení poptávky po zboží omezili až třetinu plaveb přes Tichý oceán.

Sankce uvalené na ruskou ropu omezují nabídku lodí – což je faktor, který zvýhodňuje majitele tankerů. Místo dovozu ruské ropy z blízkých přístavů v Baltském a Černém moři Evropa nakupuje v západní Africe, USA a Perském zálivu. Ruská ropa směřuje do Indie nebo Číny a někdy se cestou ve Středozemním moři mění z menších tankerů na větší.

Delší plavby jsou spojeny s loděmi, které by jinak byly k dispozici, uvedl Richard Matthews, ředitel výzkumu společnosti E.A. Gibson Shipbrokers. Navíc je stále větší část flotily určena k přepravě ruské, venezuelské a íránské ropy, na kterou byly uvaleny sankce, což ji činí pro mnoho společností nepoužitelnou.

„Tankery jezdí na delší vzdálenosti a dostupnost lodí je velmi omezená. Myslím, že sazby zůstanou v příštích dvou letech vysoké,“ řekl výkonný ředitel společnosti Frontline Lars Barstad.

Zdroj: Getty Images

Lodní doprava je náchylná k cyklům konjunktury a poklesu, ale tentokrát nedochází k přílivu nových tankerů, které by zmírnily nabídku. Nejistota ohledně budoucnosti lodních paliv a regulace odrazuje majitele od objednávek. Společnost Clarkson PLC, která se zabývá zprostředkováním prodeje lodí, odhaduje, že kapacita tankerů vzroste jen o 2,9 % díky novým lodím, které se dostanou na vodu. Naproti tomu flotila lodí na zkapalněný zemní plyn se na základě objednávek stavitelů lodí zvýší o 50 %.

Mezinárodní energetická agentura ve středu uvedla, že Čína v letošním roce zvýší denní světovou poptávku po ropě o dva miliony barelů a zvýší ji na rekordních 102 milionů. Otevřenou otázkou zůstává, kolik ropy Čína spotřebuje doma a kolik jí bude rafinovat a vyvážet do Evropy, aby nahradila sankcionovanou ruskou naftu.

„Čína se vrací z Covidu: nešlo o restart ze dne na den. Vždycky to bude chvíli trvat,“ řekl Andrew Wilson, vedoucí výzkumu ve společnosti BRS Shipbrokers.

Obchodníci vozí ropu do Číny, která je největším dovozcem ropy na světě, v tankerech velikosti Eiffelovy věže zvaných Very Large Crude Carrier, z nichž každý uveze dva miliony barelů ropy. Náklady na pronájem nejžádanějšího typu těchto tankerů s moderními výfukovými systémy se podle lodních makléřů vyšplhaly na téměř 100 000 dolarů denně. To je dvakrát více než před měsícem.Za tímto nárůstem stojí prudký nárůst poptávky po ropě v čínském rafinérském průmyslu, kde je nyní po americké ropě obzvláště vysoká poptávka.Čínská ekonomika se zadrhla poté, co prezident Si Ťin-pching koncem loňského roku zrušil omezení Covid-19. Nedávné údaje však naznačují, že se aktivita zvyšuje, a obchodníci a makléři tvrdí, že poptávka po ropě začala prudce stoupat.Podle společnosti Kpler, která se zabývá sledováním komodit, je čínský dovoz ropy na cestě k dosažení nebo překonání rekordní úrovně z června 2020.To je výhodné pro majitele tankerů, kteří si lodě pronajímají, včetně společností Frontline PLC, Euronav NV a Teekay Tankers Ltd., kótovaných na burze v New Yorku.Existují i další možné důsledky. Trvalý nárůst čínské poptávky po energiích by mohl celosvětově zvýšit ceny benzínu a zemního plynu. To by zkomplikovalo úkol centrálních bank, které se snaží tlumit inflaci.Chcete využít této příležitosti?Čínský dovoz se zatím neprojevil ve vyšších cenách. Naopak, referenční ceny ropy Brent tento měsíc klesly o 10 % na přibližně 75 dolarů za barel, což je nejnižší úroveň od konce roku 2021. Otřesy v americkém a evropském bankovním systému vyvolaly obavy z recese, která by omezila spotřebu energií na Západě.Někteří vedoucí pracovníci a obchodníci s energiemi nicméně tvrdí, že ukojení čínské žízně po ropě pravděpodobně povede k růstu cen ještě v tomto roce. „Obr je zpět,“ řekl Hugo De Stoop, výkonný ředitel společnosti Euronav, která vlastní více než 40 lodí VLCC.Podle majitelů lodí a makléřů jsou nejžádanějšími loděmi na trhu tankery určené k přepravě americké ropy do Číny.Ještě před výprodejem v tomto týdnu stáhla nedostatečná americká poptávka cenu americké ropy dolů ve srovnání s ropou z Blízkého východu. Podle obchodníků po počátečním váhání, když v prosinci vstoupily v platnost sankce, vyskočil také čínský nákup zlevněné ruské ropy.Nyní pronajaté lodě by dodávaly americkou ropu do čínských přístavů koncem května nebo začátkem června, tedy právě včas, aby mohla být přeměněna na benzin pro letní řidičskou sezónu. Analytici banky HSBC uvedli, že během prvních deseti březnových dnů došlo k 41 rezervacím tankerů, zatímco za celý únor jich bylo 62. Analytici dodali, že očekávají, že sazby VLCC zůstanou na vysoké úrovni.Unipec, obchodní pobočka státní rafinérské společnosti China Petroleum & Chemical Corp. , podle makléřů a údajů společnosti Refinitiv od začátku února vedla v přílivu rezervací. Vysoce postavený makléř v Singapuru uvedl, že více než 20 nákladů určených společností Unipec přiváží přibližně 8,5 milionu barelů a že tato aktivita pokračuje i v březnu.Mluvčí společnosti China Petroleum & Chemical na žádost o komentář nereagoval.Vysoké sazby za tankery kontrastují s ústupem na ostatních lodních trzích, což je pokles, který je varováním pro světovou ekonomiku. Sazby za kontejnerovou přepravu se propadly. Dopravci po zpomalení poptávky po zboží omezili až třetinu plaveb přes Tichý oceán.Sankce uvalené na ruskou ropu omezují nabídku lodí – což je faktor, který zvýhodňuje majitele tankerů. Místo dovozu ruské ropy z blízkých přístavů v Baltském a Černém moři Evropa nakupuje v západní Africe, USA a Perském zálivu. Ruská ropa směřuje do Indie nebo Číny a někdy se cestou ve Středozemním moři mění z menších tankerů na větší.Delší plavby jsou spojeny s loděmi, které by jinak byly k dispozici, uvedl Richard Matthews, ředitel výzkumu společnosti E.A. Gibson Shipbrokers. Navíc je stále větší část flotily určena k přepravě ruské, venezuelské a íránské ropy, na kterou byly uvaleny sankce, což ji činí pro mnoho společností nepoužitelnou.„Tankery jezdí na delší vzdálenosti a dostupnost lodí je velmi omezená. Myslím, že sazby zůstanou v příštích dvou letech vysoké,“ řekl výkonný ředitel společnosti Frontline Lars Barstad.Lodní doprava je náchylná k cyklům konjunktury a poklesu, ale tentokrát nedochází k přílivu nových tankerů, které by zmírnily nabídku. Nejistota ohledně budoucnosti lodních paliv a regulace odrazuje majitele od objednávek. Společnost Clarkson PLC, která se zabývá zprostředkováním prodeje lodí, odhaduje, že kapacita tankerů vzroste jen o 2,9 % díky novým lodím, které se dostanou na vodu. Naproti tomu flotila lodí na zkapalněný zemní plyn se na základě objednávek stavitelů lodí zvýší o 50 %.Mezinárodní energetická agentura ve středu uvedla, že Čína v letošním roce zvýší denní světovou poptávku po ropě o dva miliony barelů a zvýší ji na rekordních 102 milionů. Otevřenou otázkou zůstává, kolik ropy Čína spotřebuje doma a kolik jí bude rafinovat a vyvážet do Evropy, aby nahradila sankcionovanou ruskou naftu.„Čína se vrací z Covidu: nešlo o restart ze dne na den. Vždycky to bude chvíli trvat,“ řekl Andrew Wilson, vedoucí výzkumu ve společnosti BRS Shipbrokers.
Tagy: ČínaKomodityRopa


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    12:03

    Telecom Italia plánuje konverzi spořicích akcií po soudním vítězství ve výši 1 miliardy eur, ale akcie klesají.

    11:57

    Simkus z Evropské centrální banky popisuje trajektorii sazeb jako ‚poměrně jasnou‘

    11:52

    Předpověď inflace v eurozóně optimistická, ECB připravena zasáhnout, pokud to bude nutné.

    11:45

    Indické akcie uzavírají výše; Nifty 50 stoupá o 0,79 %

    11:34

    Raymond James snižuje hodnocení Sealed Air po skončení období go-shop.

    11:27

    Italský úřad pro hospodářskou soutěž uložil Applu pokutu ve výši 98,6 milionu eur.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: DraftKings
    Akcie

    DraftKings míří na trh s předpověďmi a mění svou růstovou trajektorii

    22 prosince, 2025

    Společnost DraftKings se podle analytiků dostává do nové fáze svého vývoje.

    IPO Biren Technology otevírá investorům přístup k čínským AI čipům

    22 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Bank of America vidí v těchto akciích hity pro následující rok 2026

    21 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    Akcie společnosti Nvidia patří k nejlevnějším za dekádu, tvrdí Bernstein

    19 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie výrobce generátorů Generac oslabily, Wells Fargo vidí nákupní příležitost

    19 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Nanhua Futures Co., Ltd.

    Datum IPO: 22 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 8,61–11,48 miliardy HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Wall Street vstupuje do nového týdne s nejistým vývojem na konci roku

    21 prosince, 2025

    Akcie Disney v roce 2026: streamování, zážitky a ekonomický cyklus

    20 prosince, 2025

    Index S&P 500 uzavřel výše díky boomu technologických akcií

    18 prosince, 2025

    Akcie General Motors: silná výkonnost, nízké ocenění a otázky do budoucna

    20 prosince, 2025

    S&P 500 posiluje s oživením technologického sektoru, inflace klesá

    18 prosince, 2025

    Soud v Delaware obnovil Muskovu odměnu a uznal jeho klíčový přínos pro Teslu

    21 prosince, 2025

    Rozšíření Evropské unie dává smysl jen tehdy, pokud ji posílí

    22 prosince, 2025

    Index S&P 500 posiluje, umělá inteligence znovu vede celý trh

    19 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Broadcom a další čipové akcie patří mezi hlavní sázky J.P. Morgan pro rok 2026

    17 prosince, 2025

    Obavy z možné bubliny v oblasti umělé inteligence na finančních trzích v posledních měsících sílí.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.