Pro zvýšení retence potřebují firmy lidi, kteří dokáží efektivně inspirovat a vést ostatní. Ostatně v žebříčku nejžádanějších dovedností společnosti LinkedIn pro rok 2023 se na předních příčkách nejpotřebnějších dovedností objevuje právě management.
„Role manažera je opravdu důležitá, protože manažeři jsou každodenní reprezentací společnosti,“ říká Andrew McCaskill, kariérní expert společnosti LinkedIn. „Váš manažer je tím, jak firmu vnímáte a jak se ve vztahu k ní orientujete. Je to jedna z těch rolí, kde se člověk musí zdokonalovat v tom, jak být dobrým manažerem, stále se učit a rozvíjet.“
Podle Emily Fieldové, spoluautorky knihy The Power to the Middle (Síla středu), byl výzkum společnosti McKinsey z roku 2022 Velký úbytek zaměstnanců jedním ze tří hlavních důvodů, proč se lidé, kteří opustili své zaměstnání, rozhodli odejít: Proč mají manažeři klíč k budoucnosti práce a partnerka v kanceláři McKinsey v Seattlu.
„Další výzkum McKinsey Global Institute zjistil, že organizace, které vynikají v budování svých zaměstnanců – tvrdíme, že prostřednictvím středních manažerů – mají zhruba o pět procentních bodů nižší míru úbytku zaměstnanců než jejich kolegové,“ říká.
Řízení je dovednost, která se skládá ze základních dovedností. Lidé, kteří jsou dobrými manažery, často vytvářejí oddané týmy, které tvrdě pracují pro společný úspěch týmu a organizace. Zde je pět vlastností manažera, kterého zaměstnanci nebudou chtít opustit.
1. DÁVAJÍ KONTEXT
Jednou z největších chyb, kterých se manažeři mohou dopustit, je předpokládat, že jejich tým rozumí tomu, co se ve firmě děje, říká McCaskill.
„Manažeři musí pomáhat dávat do souvislostí to, co se děje kolem nich a co se děje v odvětví,“ říká. „Vzhledem ke vší nejistotě, která na trhu panuje, je tak snadné podívat se jen na titulky a ne dvakrát kliknout a skutečně si přečíst články. Měli by vést skutečné rozhovory se zaměstnanci o tom, jak se firmě daří.“
I když zprávy nejsou dobré, transparentnost může budovat důvěru. „Zůstat otevřený, informovat zaměstnance a být empatický ve všech rozhovorech s přímými podřízenými je vítězná strategie,“ říká McCaskill.
Většina vedoucích pracovníků vede výstupní pohovory a klade zaměstnancům otázky typu: „Co se pokazilo?“ „Co jste hledali a my jsme vám to nemohli poskytnout?“ Nebo: „Co jsem mohl udělat, aby to bylo lepší?“. Ale poté, co se někdo rozhodne odejít, je už pozdě, říká Ola Chowning, partner globální technologické výzkumné a poradenské společnosti ISG.
Místo toho by se vedoucí měli neustále věnovat svým zaměstnancům a ptát se jich na jejich cíle a potřeby, na to, zda se cítí angažovaní a zda je to pro ně výzva a jak mohou zlepšit jejich pracovní život, říká.
„[Projevte] zájem a soucit a přijměte zmírňující opatření dříve, než zaměstnanec začne uvažovat o odchodu,“ říká Chowning. „Zaměstnanci pracují pro vedoucí pracovníky, od kterých se mohou učit. Sdílejte znalosti, podělte se o své postřehy, buďte zranitelní a otevření. Umožněte zaměstnancům prostředí, ve kterém se mohou ptát a učit se.“
3. JSOU EMPATIČTÍ
Empatie je nesmírně důležitá, říká Ravishankar Gundlapalli, autor knihy The Art of Mentoring: a zakladatel platformy peer-to-peer vzdělávání MentorCloud.
„Jako vedoucí pracovník jednáte s lidmi, takže musíte mít empatii a soucit,“ říká. „Potřebujete obrovskou trpělivost… Aby byli lídři efektivními kouči, musí více inspirovat než ovlivňovat.“
4. POMÁHAJÍ ZAMĚSTNANCŮM RŮST
Zdroj: Getty Images
Zaměstnanci nebudou chtít odejít, když z nich jejich manažeři dostanou to nejlepší.
„Nejlépe se to daří manažerům, kteří fungují jako navigátoři, spojovatelé a koučové, kteří pomáhají zaměstnancům orientovat se v organizaci a v individuální kariéře, podporují vzdělávání a neustálý rozvoj, zajišťují, aby byl hlas každého člověka slyšet a respektován, a chápou a obhajují potřeby svých přímých podřízených,“ říká Fieldová.
Dobří vedoucí pracovníci dávají zaměstnancům nové úkoly, beztrestně je delegují a vytvářejí kulturu psychologického bezpečí, která uznává, že když děláte něco nového, často dochází k chybám, dodává Chowning.
„Pomozte zaměstnancům najít, kam se z hlediska svých schopností hodí,“ říká. „Zejména mladší zaměstnanci často testují a zkoušejí různé oblasti – poskytněte jim upřímnou zpětnou vazbu o tom, jak si vedou, aby mohli lépe rozpoznat a dále rozšiřovat silné stránky a zmírňovat slabiny.“
Pak použijte přísloví pro vedoucí pracovníky: „Stůjte za zaměstnanci, když jsou úspěšní,“ říká Chowning.
„Nechte je v záři reflektorů, otevřeně je chvalte,“ říká. „Postavte se před ně, když jim někdo brání v úspěchu, abyste prolomili překážky, braňte je, když je to nutné… dávejte jim náročné úkoly, které jim umožní učit se a růst.“
5. OCEŇUJÍ PŘÍSPĚVKY ZAMĚSTNANCŮ
Vaším úkolem jako vedoucího pracovníka není znát všechny odpovědi, ale pomoci svému týmu je vypracovat, říká Shanna Hockingová, konzultantka v oblasti vedení a autorka knihy One Bold Move a Day.
„Ptejte se a skutečně naslouchejte tomu, co vaši zaměstnanci říkají,“ říká. „Často mají poznatky o tom, co by se dalo udělat, aby byla práce lepší a efektivnější. To je obzvláště cenné, když začínáte nový projekt nebo iniciativu. Zaměstnanci, kteří se cítí být vyslechnuti a oceněni, se budou chtít na projektech podílet a odvádět svou práci co nejlépe.“
Hockingová si však nemyslí, že by se manažeři měli snažit být někým, koho zaměstnanci nikdy neopustí. „Mým úkolem jako vedoucího pracovníka je vytvářet prostředí, ve kterém se zaměstnancům daří osobně i profesně, a pomáhat lidem naplnit jejich potenciál, ať už jim to vyhovuje kdekoli,“ říká.
Pro zvýšení retence potřebují firmy lidi, kteří dokáží efektivně inspirovat a vést ostatní. Ostatně v žebříčku nejžádanějších dovedností společnosti LinkedIn pro rok 2023 se na předních příčkách nejpotřebnějších dovedností objevuje právě management.„Role manažera je opravdu důležitá, protože manažeři jsou každodenní reprezentací společnosti,“ říká Andrew McCaskill, kariérní expert společnosti LinkedIn. „Váš manažer je tím, jak firmu vnímáte a jak se ve vztahu k ní orientujete. Je to jedna z těch rolí, kde se člověk musí zdokonalovat v tom, jak být dobrým manažerem, stále se učit a rozvíjet.“Podle Emily Fieldové, spoluautorky knihy The Power to the Middle , byl výzkum společnosti McKinsey z roku 2022 Velký úbytek zaměstnanců jedním ze tří hlavních důvodů, proč se lidé, kteří opustili své zaměstnání, rozhodli odejít: Proč mají manažeři klíč k budoucnosti práce a partnerka v kanceláři McKinsey v Seattlu.„Další výzkum McKinsey Global Institute zjistil, že organizace, které vynikají v budování svých zaměstnanců – tvrdíme, že prostřednictvím středních manažerů – mají zhruba o pět procentních bodů nižší míru úbytku zaměstnanců než jejich kolegové,“ říká.Řízení je dovednost, která se skládá ze základních dovedností. Lidé, kteří jsou dobrými manažery, často vytvářejí oddané týmy, které tvrdě pracují pro společný úspěch týmu a organizace. Zde je pět vlastností manažera, kterého zaměstnanci nebudou chtít opustit.1. DÁVAJÍ KONTEXTJednou z největších chyb, kterých se manažeři mohou dopustit, je předpokládat, že jejich tým rozumí tomu, co se ve firmě děje, říká McCaskill.„Manažeři musí pomáhat dávat do souvislostí to, co se děje kolem nich a co se děje v odvětví,“ říká. „Vzhledem ke vší nejistotě, která na trhu panuje, je tak snadné podívat se jen na titulky a ne dvakrát kliknout a skutečně si přečíst články. Měli by vést skutečné rozhovory se zaměstnanci o tom, jak se firmě daří.“I když zprávy nejsou dobré, transparentnost může budovat důvěru. „Zůstat otevřený, informovat zaměstnance a být empatický ve všech rozhovorech s přímými podřízenými je vítězná strategie,“ říká McCaskill.Chcete využít této příležitosti?2. JSOU PROAKTIVNÍVětšina vedoucích pracovníků vede výstupní pohovory a klade zaměstnancům otázky typu: „Co se pokazilo?“ „Co jste hledali a my jsme vám to nemohli poskytnout?“ Nebo: „Co jsem mohl udělat, aby to bylo lepší?“. Ale poté, co se někdo rozhodne odejít, je už pozdě, říká Ola Chowning, partner globální technologické výzkumné a poradenské společnosti ISG.Místo toho by se vedoucí měli neustále věnovat svým zaměstnancům a ptát se jich na jejich cíle a potřeby, na to, zda se cítí angažovaní a zda je to pro ně výzva a jak mohou zlepšit jejich pracovní život, říká.„[Projevte] zájem a soucit a přijměte zmírňující opatření dříve, než zaměstnanec začne uvažovat o odchodu,“ říká Chowning. „Zaměstnanci pracují pro vedoucí pracovníky, od kterých se mohou učit. Sdílejte znalosti, podělte se o své postřehy, buďte zranitelní a otevření. Umožněte zaměstnancům prostředí, ve kterém se mohou ptát a učit se.“3. JSOU EMPATIČTÍEmpatie je nesmírně důležitá, říká Ravishankar Gundlapalli, autor knihy The Art of Mentoring: a zakladatel platformy peer-to-peer vzdělávání MentorCloud.„Jako vedoucí pracovník jednáte s lidmi, takže musíte mít empatii a soucit,“ říká. „Potřebujete obrovskou trpělivost… Aby byli lídři efektivními kouči, musí více inspirovat než ovlivňovat.“4. POMÁHAJÍ ZAMĚSTNANCŮM RŮSTZaměstnanci nebudou chtít odejít, když z nich jejich manažeři dostanou to nejlepší.„Nejlépe se to daří manažerům, kteří fungují jako navigátoři, spojovatelé a koučové, kteří pomáhají zaměstnancům orientovat se v organizaci a v individuální kariéře, podporují vzdělávání a neustálý rozvoj, zajišťují, aby byl hlas každého člověka slyšet a respektován, a chápou a obhajují potřeby svých přímých podřízených,“ říká Fieldová.Dobří vedoucí pracovníci dávají zaměstnancům nové úkoly, beztrestně je delegují a vytvářejí kulturu psychologického bezpečí, která uznává, že když děláte něco nového, často dochází k chybám, dodává Chowning.„Pomozte zaměstnancům najít, kam se z hlediska svých schopností hodí,“ říká. „Zejména mladší zaměstnanci často testují a zkoušejí různé oblasti – poskytněte jim upřímnou zpětnou vazbu o tom, jak si vedou, aby mohli lépe rozpoznat a dále rozšiřovat silné stránky a zmírňovat slabiny.“Pak použijte přísloví pro vedoucí pracovníky: „Stůjte za zaměstnanci, když jsou úspěšní,“ říká Chowning.„Nechte je v záři reflektorů, otevřeně je chvalte,“ říká. „Postavte se před ně, když jim někdo brání v úspěchu, abyste prolomili překážky, braňte je, když je to nutné… dávejte jim náročné úkoly, které jim umožní učit se a růst.“5. OCEŇUJÍ PŘÍSPĚVKY ZAMĚSTNANCŮVaším úkolem jako vedoucího pracovníka není znát všechny odpovědi, ale pomoci svému týmu je vypracovat, říká Shanna Hockingová, konzultantka v oblasti vedení a autorka knihy One Bold Move a Day.„Ptejte se a skutečně naslouchejte tomu, co vaši zaměstnanci říkají,“ říká. „Často mají poznatky o tom, co by se dalo udělat, aby byla práce lepší a efektivnější. To je obzvláště cenné, když začínáte nový projekt nebo iniciativu. Zaměstnanci, kteří se cítí být vyslechnuti a oceněni, se budou chtít na projektech podílet a odvádět svou práci co nejlépe.“Hockingová si však nemyslí, že by se manažeři měli snažit být někým, koho zaměstnanci nikdy neopustí. „Mým úkolem jako vedoucího pracovníka je vytvářet prostředí, ve kterém se zaměstnancům daří osobně i profesně, a pomáhat lidem naplnit jejich potenciál, ať už jim to vyhovuje kdekoli,“ říká.
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...