Klesající ceny nafty jsou varováním pro americkou ekonomiku
Celostátní zpomalení nákladní dopravy pomohlo snížit ceny nafty v USA o polovinu oproti loňskému rekordu a vyvolalo obavy, že některé části největší světové ekonomiky začaly zpomalovat.
Velkoobchodní cena nafty v newyorském přístavu nedávno klesla na 2,65 dolaru za galon z 5,34 dolaru v květnu loňského roku poté, co ruská invaze na Ukrajinu rozbouřila komoditní trhy a z cen inzerovaných na čerpacích stanicích udělala pouliční připomínku 40letých inflačních maxim. Rekordní ceny nafty zdražily provoz bagrů na stavbách, provoz strojů na farmách a přepravu zboží z přístavů, železničních stanic nebo továrních hal.
Ceny začaly klesat již před několika měsíci, když teplá zima snížila poptávku po topných palivech a v důsledku přerozdělení světového obchodu s ropou a války v Rusku se na trhu objevily nadměrné zásoby nafty. Nyní, kdy se Federální rezervní systém snaží ochladit podnikatelskou aktivitu zvýšením úrokových sazeb, klesající výrobní produkce a obchod rovněž snížily apetit po tomto palivu v USA.
Zhoršující se vyhlídky průmyslu, které kontrastují s nízkou nezaměstnaností a silným sektorem služeb, stáhly futures kontrakty na motorovou naftu v tomto roce téměř o 25 % na 2,53 USD za galon. Federální rekordmani odhadují meziroční pokles domácí poptávky na 8,4 %.
Poklesy zatěžují ropu – i když Čína odebírá více ropy – a snižují marže rafinerií, jako je Valero Energy Corp. , Marathon Petroleum Corp. a Phillips 66 Co. Energetický sektor v indexu S&P 500 se v roce 2023 propadl o 1,3 % poté, co byl v loňském roce jedním z mála vítězů akciového trhu.
„Poptávka po naftě je pod tlakem ze všech stran,“ uvedl Eric Lee, komoditní stratég Citi.
Debbie Desideratová přežila jako nezávislá řidička kamionů, když ceny nafty v roce 2008 dosáhly rekordních hodnot, takže ji nezaskočilo, když loni dosáhly rekordních hodnot. Pokles cen v posledních měsících jí však příliš neulevil.
Místo toho řidička z Virginie uvedla, že sazby, které si může účtovat za přepravu nákladu od psího žrádla po polštáře, v některých případech klesají rychleji než ceny pohonných hmot. Nízká poptávka po nákladech znamená, že na silnicích je méně návěsů, které jsou náročné na naftu, řekla Desideratová, což nutí některé kolegy řidiče kamionů, aby svá vozidla prodali.
Zdroj: Getty Images
„Už toho mají dost,“ řekl 58letý muž. „Právě teď beru každý náklad, který můžu dostat, a snažím se mít co nejvíc.“
Známky zpomalující průmyslové aktivity se po celém světě objevují již několik měsíců. Podle nizozemského Úřadu pro analýzu hospodářské politiky klesla světová obchodní a průmyslová výroba od září do ledna o 5,4 %.
Podle společnosti Descartes Systems Group Inc., která se zabývá logistickými technologiemi, se v USA, kde jsou obchody a sklady po pandemickém boomu spotřebního zboží stále přeplněné, dovoz kontejnerů v prvních třech měsících roku 2023 snížil oproti stejnému období loňského roku o 23 %.
Kdyby k tak prudkému poklesu došlo v jiném roce, „ekonomika by vyletěla do povětří“, řekl Chris Jones, výkonný viceprezident společnosti Descartes pro průmysl a služby. Dodal, že dovoz kontejnerů do USA klesl téměř na úroveň roku 2019.
Snížená aktivita znamená méně jízd návěsů s velkým množstvím paliva, které převážejí zboží po celé zemi, což se projevilo na poklesu počtu přepravních firem a na poklesu Dow Jones Transportation Average o 7,8 % z jeho únorového 52týdenního maxima.
Společnosti Knight-Swift Transportation Holdings Inc. a J.B. Hunt Transport Services Inc. minulý týden oznámily meziroční pokles čtvrtletních tržeb a zisk, který zaostal za očekáváním Wall Street. Akcie obou společností se od té doby drží na stejné úrovni.
Vedení společnosti J.B. Hunt poukázalo na to, že spotřebitelé v letošním roce snížili zájem o velké a objemné výrobky, jako jsou spotřebiče, nábytek a cvičební nářadí. Dodali, že zákazníci společnosti v poslední době méně přesně předvídají své potřeby v oblasti přepravy než kdykoli předtím.
„Jednoduše řečeno, jsme v recesi nákladní dopravy,“ řekla prezidentka společnosti J.B. Hunt Shelley Simpsonová analytikům během hovoru k výsledkům.
Zdroj: Getty Images
Bob Costello, hlavní ekonom Americké asociace autodopravců, uvedl, že zaznamenal, že dopravci s vozovým parkem o velikosti 200 až 300 vozidel krachují zhruba jednou týdně.
To nevěstí nic dobrého ani pro menší provozovatele. „Myslím, že mnoho z těch malých zkrachuje,“ řekl.
Ekonomika rafinace se výrazně liší od loňského podzimu, kdy cena nafty dosáhla rekordní prémie oproti benzínu a ropě, což z výrobců pohonných hmot udělalo stroje na zisky, které akcionáře zasypaly penězi. Společnost Goldman Sachs Group Inc. minulý týden klientům sdělila, že se domnívá, že rafinérské marže budou v nadcházejících měsících nadále klesat směrem k historickým normám.
Vzhledem k tomu, že ceny nafty v dubnu klesly, akcie společnosti Valero se tento měsíc propadly o 14 %. Marathon Petroleum klesl o 6,2 % a Phillips 66 o 0,7 %.
I když pokles cen poskytuje prostor pro firmy, které používají naftu k pohonu strojů nebo k přepravě zásob, řidiči kamionů, jako je Desideratová ve Virginii, se snaží udržet nad vodou.
Veteránka v oboru je na rozdíl od mnoha jiných majitelkou svého vozu. Přesto nižší sazby za přepravu snižují její marže a nutí ji vyhýbat se trhům s drahou naftou, jako je Kalifornie nebo severovýchod.
Vzhledem k tomu, že počet zakázek na přepravu dřeva z nedaleké těžební společnosti se zpomalil, pociťuje paní Desiderato tlak na udržení vztahů se zákazníky tím, že převáží náklad na dražších trasách.
Nedávná práce, při níž převážela textil do Minnesoty, vedla paní Desideratovou přes Appalačské hory – náročný terén, který se podepsal na už tak nízkém dojezdu jejího vozu s naftou.
„Musím to brát, dokud to jde,“ řekla.
Velkoobchodní cena nafty v newyorském přístavu nedávno klesla na 2,65 dolaru za galon z 5,34 dolaru v květnu loňského roku poté, co ruská invaze na Ukrajinu rozbouřila komoditní trhy a z cen inzerovaných na čerpacích stanicích udělala pouliční připomínku 40letých inflačních maxim. Rekordní ceny nafty zdražily provoz bagrů na stavbách, provoz strojů na farmách a přepravu zboží z přístavů, železničních stanic nebo továrních hal.Ceny začaly klesat již před několika měsíci, když teplá zima snížila poptávku po topných palivech a v důsledku přerozdělení světového obchodu s ropou a války v Rusku se na trhu objevily nadměrné zásoby nafty. Nyní, kdy se Federální rezervní systém snaží ochladit podnikatelskou aktivitu zvýšením úrokových sazeb, klesající výrobní produkce a obchod rovněž snížily apetit po tomto palivu v USA.Zhoršující se vyhlídky průmyslu, které kontrastují s nízkou nezaměstnaností a silným sektorem služeb, stáhly futures kontrakty na motorovou naftu v tomto roce téměř o 25 % na 2,53 USD za galon. Federální rekordmani odhadují meziroční pokles domácí poptávky na 8,4 %.Poklesy zatěžují ropu – i když Čína odebírá více ropy – a snižují marže rafinerií, jako je Valero Energy Corp. , Marathon Petroleum Corp. a Phillips 66 Co. Energetický sektor v indexu S&P 500 se v roce 2023 propadl o 1,3 % poté, co byl v loňském roce jedním z mála vítězů akciového trhu.„Poptávka po naftě je pod tlakem ze všech stran,“ uvedl Eric Lee, komoditní stratég Citi.Debbie Desideratová přežila jako nezávislá řidička kamionů, když ceny nafty v roce 2008 dosáhly rekordních hodnot, takže ji nezaskočilo, když loni dosáhly rekordních hodnot. Pokles cen v posledních měsících jí však příliš neulevil.Chcete využít této příležitosti?Místo toho řidička z Virginie uvedla, že sazby, které si může účtovat za přepravu nákladu od psího žrádla po polštáře, v některých případech klesají rychleji než ceny pohonných hmot. Nízká poptávka po nákladech znamená, že na silnicích je méně návěsů, které jsou náročné na naftu, řekla Desideratová, což nutí některé kolegy řidiče kamionů, aby svá vozidla prodali.„Už toho mají dost,“ řekl 58letý muž. „Právě teď beru každý náklad, který můžu dostat, a snažím se mít co nejvíc.“Známky zpomalující průmyslové aktivity se po celém světě objevují již několik měsíců. Podle nizozemského Úřadu pro analýzu hospodářské politiky klesla světová obchodní a průmyslová výroba od září do ledna o 5,4 %.Podle společnosti Descartes Systems Group Inc., která se zabývá logistickými technologiemi, se v USA, kde jsou obchody a sklady po pandemickém boomu spotřebního zboží stále přeplněné, dovoz kontejnerů v prvních třech měsících roku 2023 snížil oproti stejnému období loňského roku o 23 %.Kdyby k tak prudkému poklesu došlo v jiném roce, „ekonomika by vyletěla do povětří“, řekl Chris Jones, výkonný viceprezident společnosti Descartes pro průmysl a služby. Dodal, že dovoz kontejnerů do USA klesl téměř na úroveň roku 2019.Snížená aktivita znamená méně jízd návěsů s velkým množstvím paliva, které převážejí zboží po celé zemi, což se projevilo na poklesu počtu přepravních firem a na poklesu Dow Jones Transportation Average o 7,8 % z jeho únorového 52týdenního maxima.Společnosti Knight-Swift Transportation Holdings Inc. a J.B. Hunt Transport Services Inc. minulý týden oznámily meziroční pokles čtvrtletních tržeb a zisk, který zaostal za očekáváním Wall Street. Akcie obou společností se od té doby drží na stejné úrovni.Vedení společnosti J.B. Hunt poukázalo na to, že spotřebitelé v letošním roce snížili zájem o velké a objemné výrobky, jako jsou spotřebiče, nábytek a cvičební nářadí. Dodali, že zákazníci společnosti v poslední době méně přesně předvídají své potřeby v oblasti přepravy než kdykoli předtím.„Jednoduše řečeno, jsme v recesi nákladní dopravy,“ řekla prezidentka společnosti J.B. Hunt Shelley Simpsonová analytikům během hovoru k výsledkům.Bob Costello, hlavní ekonom Americké asociace autodopravců, uvedl, že zaznamenal, že dopravci s vozovým parkem o velikosti 200 až 300 vozidel krachují zhruba jednou týdně.To nevěstí nic dobrého ani pro menší provozovatele. „Myslím, že mnoho z těch malých zkrachuje,“ řekl.Ekonomika rafinace se výrazně liší od loňského podzimu, kdy cena nafty dosáhla rekordní prémie oproti benzínu a ropě, což z výrobců pohonných hmot udělalo stroje na zisky, které akcionáře zasypaly penězi. Společnost Goldman Sachs Group Inc. minulý týden klientům sdělila, že se domnívá, že rafinérské marže budou v nadcházejících měsících nadále klesat směrem k historickým normám.Vzhledem k tomu, že ceny nafty v dubnu klesly, akcie společnosti Valero se tento měsíc propadly o 14 %. Marathon Petroleum klesl o 6,2 % a Phillips 66 o 0,7 %.I když pokles cen poskytuje prostor pro firmy, které používají naftu k pohonu strojů nebo k přepravě zásob, řidiči kamionů, jako je Desideratová ve Virginii, se snaží udržet nad vodou.Veteránka v oboru je na rozdíl od mnoha jiných majitelkou svého vozu. Přesto nižší sazby za přepravu snižují její marže a nutí ji vyhýbat se trhům s drahou naftou, jako je Kalifornie nebo severovýchod.Vzhledem k tomu, že počet zakázek na přepravu dřeva z nedaleké těžební společnosti se zpomalil, pociťuje paní Desiderato tlak na udržení vztahů se zákazníky tím, že převáží náklad na dražších trasách.Nedávná práce, při níž převážela textil do Minnesoty, vedla paní Desideratovou přes Appalačské hory – náročný terén, který se podepsal na už tak nízkém dojezdu jejího vozu s naftou.„Musím to brát, dokud to jde,“ řekla.