postaví v Šanghaji novou velkou továrnu na baterie, čímž si Čína upevní své místo na špičce globálního dodavatelského řetězce v oblasti skladování energie.
Americký průkopník v oblasti elektromobilů bude v novém závodě, který doplní jeho továrnu na elektromobily v Šanghaji, vyrábět své velkokapacitní jednotky pro ukládání energie Megapack. Společnost v čele s Elonem Muskem, který údajně minulý víkend navštívil Čínu, to oznámila na nedělním slavnostním podpisu projektu v Šanghaji. Akce se zúčastnil Tom Zhu, senior viceprezident společnosti Tesla pro automobilový průmysl, a představitelé šanghajské vlády včetně místostarosty Wu Qinga, přičemž smlouvu podepsal viceprezident společnosti Tesla Tao Lin.
Zahájení výstavby je naplánováno na třetí čtvrtletí letošního roku a výroba bude zahájena ve druhém čtvrtletí roku 2024, uvedla společnost ve svém prohlášení.
V Číně již bylo vyrobeno více než 1 400 gigawatthodin baterií a dalších 6 000 gigawatthodin je ve výstavbě nebo bylo oznámeno. Spojené státy mají druhou největší výrobní kapacitu, která činí přibližně 1 000 gigawatthodin, ale naprostá většina z ní ještě nebyla postavena.
Na rozdíl od většiny výroby baterií, která je určena především pro trh s elektromobily, bude továrna Megapack vyrábět články pro skladování energie v rozvodné síti, což je mnohem menší odvětví. Podle Mezinárodní energetické agentury bylo na konci roku 2020 instalováno přibližně 19,3 gigawatthodin stacionárních bateriových úložišť. Do roku 2026 se tento počet pravděpodobně zvýší na více než 150 gigawatthodin.
Zdroj: Getty Images
Musk má však pro toto odvětví mnohem širší vizi a očekává, že úložiště ve spojení s obnovitelnými zdroji energie budou mít velký podíl na dekarbonizaci elektřiny a ekologizaci průmyslových odvětví. Hlavní plán společnosti Tesla předpokládá, že v příštích 20 letech bude třeba instalovat přibližně 46 200 gigwatthodin stacionárních bateriových úložišť.
Megapack je zamýšlen jako masivní baterie, která má pomoci stabilizovat energetické sítě, přičemž společnost uvádí, že každá jednotka může po dobu jedné hodiny uchovávat dostatek energie pro napájení v průměru 3 600 domácností. Nová továrna bude zpočátku vyrábět 10 000 Megapacků ročně, což odpovídá přibližně 40 gigawatthodinám skladování energie, a výrobky se budou prodávat po celém světě.
Akcie společnosti Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., největšího světového výrobce baterií pro elektromobily a dodavatele společnosti Tesla, se během pondělního obchodování v Číně příliš nezměnily.
Čína, kde sídlí světová hvězda v oblasti elektromobilů, společnost BYD Co., je pro Teslu mimořádně důležitým trhem. Její stávající automobilka na předměstí Šanghaje, kterou americká firma přímo vlastní, vyrobila v loňském roce téměř 711 000 vozů, což představuje 52 % její celosvětové produkce – a to i přesto, že výrobu narušila nyní již zrušená čínská politika Covid Zero.
Úřady Muskovi položily červený koberec, aby mu pomohly postavit první továrnu Tesly mimo USA na začátku roku 2019, a šanghajští vládní úředníci pomohli společnosti včas obnovit výrobu po přerušeních souvisejících s pandemií.
Zdroj: Getty Images
Muskovo působení v Číně však nebylo zcela hladké. Rozšíření závodu na výrobu elektromobilů v Šanghaji bylo odloženo kvůli obavám z datového připojení Tesly k Muskově iniciativě Starlink pro internet z vesmíru, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí na začátku tohoto roku, několik dní poté, co rozzlobení majitelé Tesly zaplavili showroomy v Číně, aby si stěžovali, že přišli o další kolo snižování cen.
Počátkem roku 2021 byl také zakázán vjezd vozů Tesla do čínských vojenských komplexů a obytných celků kvůli obavám ze sběru citlivých dat prostřednictvím kamer zabudovaných ve vozidlech.
Napětí ve Washingtonu
Musk v lednovém hovoru k výsledkům uvedl, že Čína je nejkonkurenceschopnějším automobilovým trhem. Podobně se vyjadřoval již dříve, mimo jiné během internetového fóra v září 2021, kdy řekl, že má „velký respekt k mnoha čínským automobilkám“.
Prohlubující se investice společnosti Tesla do Číny přicházejí také v době rostoucího napětí mezi Pekingem a Washingtonem.
Firmy včetně společnosti Apple Inc. přehodnocují výrobu v této zemi v souvislosti se zvýšeným napětím ve vztazích s USA, které se týká všeho, od údajného sestřelení čínského špionážního balónu nad americkým nebem až po partnerství Pekingu s ruským prezidentem Vladimirem Putinem.
I přesto se však další mezinárodní společnosti v Číně angažují, například francouzská společnost Airbus SE nedávno oznámila, že plánuje zdvojnásobit výrobní kapacitu v zemi pro jedno ze svých nejprodávanějších letadel. Na základě dohody, kterou minulý týden v Pekingu podepsal generální ředitel Guillaume Faury, přidá evropský výrobce letadel do své stávající továrny v Tchien-ťinu druhou linku na finální montáž úzkých letadel A320.
postaví v Šanghaji novou velkou továrnu na baterie, čímž si Čína upevní své místo na špičce globálního dodavatelského řetězce v oblasti skladování energie.Americký průkopník v oblasti elektromobilů bude v novém závodě, který doplní jeho továrnu na elektromobily v Šanghaji, vyrábět své velkokapacitní jednotky pro ukládání energie Megapack. Společnost v čele s Elonem Muskem, který údajně minulý víkend navštívil Čínu, to oznámila na nedělním slavnostním podpisu projektu v Šanghaji. Akce se zúčastnil Tom Zhu, senior viceprezident společnosti Tesla pro automobilový průmysl, a představitelé šanghajské vlády včetně místostarosty Wu Qinga, přičemž smlouvu podepsal viceprezident společnosti Tesla Tao Lin.Zahájení výstavby je naplánováno na třetí čtvrtletí letošního roku a výroba bude zahájena ve druhém čtvrtletí roku 2024, uvedla společnost ve svém prohlášení.V Číně již bylo vyrobeno více než 1 400 gigawatthodin baterií a dalších 6 000 gigawatthodin je ve výstavbě nebo bylo oznámeno. Spojené státy mají druhou největší výrobní kapacitu, která činí přibližně 1 000 gigawatthodin, ale naprostá většina z ní ještě nebyla postavena.Na rozdíl od většiny výroby baterií, která je určena především pro trh s elektromobily, bude továrna Megapack vyrábět články pro skladování energie v rozvodné síti, což je mnohem menší odvětví. Podle Mezinárodní energetické agentury bylo na konci roku 2020 instalováno přibližně 19,3 gigawatthodin stacionárních bateriových úložišť. Do roku 2026 se tento počet pravděpodobně zvýší na více než 150 gigawatthodin.Musk má však pro toto odvětví mnohem širší vizi a očekává, že úložiště ve spojení s obnovitelnými zdroji energie budou mít velký podíl na dekarbonizaci elektřiny a ekologizaci průmyslových odvětví. Hlavní plán společnosti Tesla předpokládá, že v příštích 20 letech bude třeba instalovat přibližně 46 200 gigwatthodin stacionárních bateriových úložišť.Megapack je zamýšlen jako masivní baterie, která má pomoci stabilizovat energetické sítě, přičemž společnost uvádí, že každá jednotka může po dobu jedné hodiny uchovávat dostatek energie pro napájení v průměru 3 600 domácností. Nová továrna bude zpočátku vyrábět 10 000 Megapacků ročně, což odpovídá přibližně 40 gigawatthodinám skladování energie, a výrobky se budou prodávat po celém světě.Chcete využít této příležitosti?Červený koberecAkcie společnosti Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., největšího světového výrobce baterií pro elektromobily a dodavatele společnosti Tesla, se během pondělního obchodování v Číně příliš nezměnily.Čína, kde sídlí světová hvězda v oblasti elektromobilů, společnost BYD Co., je pro Teslu mimořádně důležitým trhem. Její stávající automobilka na předměstí Šanghaje, kterou americká firma přímo vlastní, vyrobila v loňském roce téměř 711 000 vozů, což představuje 52 % její celosvětové produkce – a to i přesto, že výrobu narušila nyní již zrušená čínská politika Covid Zero.Úřady Muskovi položily červený koberec, aby mu pomohly postavit první továrnu Tesly mimo USA na začátku roku 2019, a šanghajští vládní úředníci pomohli společnosti včas obnovit výrobu po přerušeních souvisejících s pandemií.Muskovo působení v Číně však nebylo zcela hladké. Rozšíření závodu na výrobu elektromobilů v Šanghaji bylo odloženo kvůli obavám z datového připojení Tesly k Muskově iniciativě Starlink pro internet z vesmíru, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí na začátku tohoto roku, několik dní poté, co rozzlobení majitelé Tesly zaplavili showroomy v Číně, aby si stěžovali, že přišli o další kolo snižování cen.Počátkem roku 2021 byl také zakázán vjezd vozů Tesla do čínských vojenských komplexů a obytných celků kvůli obavám ze sběru citlivých dat prostřednictvím kamer zabudovaných ve vozidlech.Napětí ve WashingtonuMusk v lednovém hovoru k výsledkům uvedl, že Čína je nejkonkurenceschopnějším automobilovým trhem. Podobně se vyjadřoval již dříve, mimo jiné během internetového fóra v září 2021, kdy řekl, že má „velký respekt k mnoha čínským automobilkám“.Prohlubující se investice společnosti Tesla do Číny přicházejí také v době rostoucího napětí mezi Pekingem a Washingtonem.Firmy včetně společnosti Apple Inc. přehodnocují výrobu v této zemi v souvislosti se zvýšeným napětím ve vztazích s USA, které se týká všeho, od údajného sestřelení čínského špionážního balónu nad americkým nebem až po partnerství Pekingu s ruským prezidentem Vladimirem Putinem.I přesto se však další mezinárodní společnosti v Číně angažují, například francouzská společnost Airbus SE nedávno oznámila, že plánuje zdvojnásobit výrobní kapacitu v zemi pro jedno ze svých nejprodávanějších letadel. Na základě dohody, kterou minulý týden v Pekingu podepsal generální ředitel Guillaume Faury, přidá evropský výrobce letadel do své stávající továrny v Tchien-ťinu druhou linku na finální montáž úzkých letadel A320.