Nyní existuje možnost, že její plány na výstavbu dalších dovozních terminálů pro toto palivo zašly příliš daleko.
Poté, co Rusko po invazi na Ukrajinu výrazně omezilo dodávky z plynovodů, se region od Francie po Polsko snaží vybudovat infrastrukturu pro LNG. Tato kapacita by však mohla po roce 2030 výrazně převýšit poptávku po tomto palivu, protože země stále více využívají obnovitelné zdroje energie.
Pokud budou postaveny všechny plánované terminály, hrozí, že se miliardy eur v infrastruktuře mohou v dlouhodobém horizontu stát nevyužitým majetkem.
„Některé investice do infrastruktury pro dovoz LNG byly trhy provedeny na základě předpokladu, že někde v Evropě bude vždy poptávka,“ řekl Ogan Kose, výkonný ředitel společnosti Accenture Plc, který se specializuje na zemní plyn. „Pokud však každá země usiluje o vlastní dovozní kapacitu a trhy nebudou fungovat ve spolupráci, pak samozřejmě vznikne spousta utopených nákladů.“
Nové terminály LNG zatím vznikají v mnoha zemích, přičemž energetická krize je stále v centru pozornosti. Itálie se blíží k zahájení výstavby čtvrtého zařízení. Německo usiluje o zprovoznění svého čtvrtého plovoucího terminálu u ostrova Rujána v Baltském moři. Tyto stavby jsou často upřednostňovány, protože jejich výstavba je levnější a rychlejší než výstavba na pevnině. Další projekty se plánují v zemích jako Estonsko a Řecko.
Podle Institutu pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu se očekává, že v průběhu tohoto desetiletí vzroste kapacita dovozu LNG do Evropy přibližně o 50 %. Některé scénáře však naznačují, že poptávka po LNG se nezvýší, a dokonce by mohla poklesnout. V roce 2030 by Evropská unie mohla mít až 250 miliard metrů krychlových nevyužité kapacity, což je více než polovina celkové poptávky po plynu v bloku v roce 2021 – uvedl výzkumník ve své březnové zprávě.
Evropa přečkala krizi minulou zimu bez větších výpadků dodávek díky nezvykle mírnému počasí, nižší spotřebě energie a přílivu zkapalněného zemního plynu. V důsledku toho jsou nyní zásoby plynu výrazně vyšší, než je pro toto roční období obvyklé.
Přesto lodě vozí na kontinent rekordní množství zkapalněného zemního plynu, protože hrozí nebezpečí příští zimy. Ve špičkách fungují stávající zařízení na plnou kapacitu, takže tankery LNG stojí na moři a čekají na vyložení nákladu.
V současné době nemá Evropa jinou možnost, než vybudovat novou infrastrukturu, aby uspokojila současnou poptávku po LNG. Terminály nejsou stavěny na celoroční provoz na plnou kapacitu a je běžné, že jejich průměrná roční vytíženost je 50-70 % nebo dokonce méně.
Podle Thomase Thorkildsena, obchodního ředitele společnosti Hoegh LNG, která poskytla Německu dvě takové jednotky na 10 let, by v regionu mohly přibýt další dva až čtyři plovoucí terminály nad rámec těch, které se již plánují.
„V několika zemích severozápadní Evropy vidíme velký zájem o další kapacity,“ řekl v rozhovoru. „Existují však protichůdné názory a před přijetím závazků je třeba uzavřít politické procesy a rozhodnutí.“
Dlouhodobé riziko
Zdroj: Unsplash
Obavy vzbuzuje nedostatečná poptávka v dlouhodobém horizontu. Podle jednoho ze scénářů Mezinárodní energetické agentury může Evropská unie do roku 2030 snížit spotřebu plynu o téměř 45 %, protože přejde na obnovitelné zdroje energie.
Podle společnosti Elengy SA, která provozuje tři pozemní terminály ve Francii a v loňském roce dosáhla průměrné míry využití na rekordních 95 %, je kapacita některých stávajících evropských terminálů rezervována až do roku 2045 nebo dokonce 2050.
EU považuje dodatečnou kapacitu za nárazník, který zajistí energetickou bezpečnost. Kromě toho mohou plovoucí zásobníky fungovat jako nosiče LNG, pokud poptávka po kapacitě opadne. Mohou být také přesunuty na jiná místa, například na rostoucí trhy v Asii. Některé nové terminály by mohly být přestavěny pro použití s jinými produkty, jako je čpavek nebo vodík.
Evropa bude LNG potřebovat i v roce 2030 a dokonce i později, uvedla Esther Angová, vedoucí oddělení LNG švýcarské obchodní společnosti MET International AG. Další exportní projekty – od USA po Katar – zvýší nabídku, aby se trhy zaplnily.
„Na světě je nyní více projektů LNG než v minulosti,“ řekla v nedávném rozhovoru v Amsterdamu. „Budou období, kdy budou tato aktiva rozhodně potřeba, a období s potenciálně nižší poptávkou – jde však o to, jak toto riziko řídit.“
Nyní existuje možnost, že její plány na výstavbu dalších dovozních terminálů pro toto palivo zašly příliš daleko.Poté, co Rusko po invazi na Ukrajinu výrazně omezilo dodávky z plynovodů, se region od Francie po Polsko snaží vybudovat infrastrukturu pro LNG. Tato kapacita by však mohla po roce 2030 výrazně převýšit poptávku po tomto palivu, protože země stále více využívají obnovitelné zdroje energie.Pokud budou postaveny všechny plánované terminály, hrozí, že se miliardy eur v infrastruktuře mohou v dlouhodobém horizontu stát nevyužitým majetkem.„Některé investice do infrastruktury pro dovoz LNG byly trhy provedeny na základě předpokladu, že někde v Evropě bude vždy poptávka,“ řekl Ogan Kose, výkonný ředitel společnosti Accenture Plc, který se specializuje na zemní plyn. „Pokud však každá země usiluje o vlastní dovozní kapacitu a trhy nebudou fungovat ve spolupráci, pak samozřejmě vznikne spousta utopených nákladů.“Nové terminály LNG zatím vznikají v mnoha zemích, přičemž energetická krize je stále v centru pozornosti. Itálie se blíží k zahájení výstavby čtvrtého zařízení. Německo usiluje o zprovoznění svého čtvrtého plovoucího terminálu u ostrova Rujána v Baltském moři. Tyto stavby jsou často upřednostňovány, protože jejich výstavba je levnější a rychlejší než výstavba na pevnině. Další projekty se plánují v zemích jako Estonsko a Řecko.Podle Institutu pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu se očekává, že v průběhu tohoto desetiletí vzroste kapacita dovozu LNG do Evropy přibližně o 50 %. Některé scénáře však naznačují, že poptávka po LNG se nezvýší, a dokonce by mohla poklesnout. V roce 2030 by Evropská unie mohla mít až 250 miliard metrů krychlových nevyužité kapacity, což je více než polovina celkové poptávky po plynu v bloku v roce 2021 – uvedl výzkumník ve své březnové zprávě.Chcete využít této příležitosti?Krátkodobá poptávkaEvropa přečkala krizi minulou zimu bez větších výpadků dodávek díky nezvykle mírnému počasí, nižší spotřebě energie a přílivu zkapalněného zemního plynu. V důsledku toho jsou nyní zásoby plynu výrazně vyšší, než je pro toto roční období obvyklé.Přesto lodě vozí na kontinent rekordní množství zkapalněného zemního plynu, protože hrozí nebezpečí příští zimy. Ve špičkách fungují stávající zařízení na plnou kapacitu, takže tankery LNG stojí na moři a čekají na vyložení nákladu.V současné době nemá Evropa jinou možnost, než vybudovat novou infrastrukturu, aby uspokojila současnou poptávku po LNG. Terminály nejsou stavěny na celoroční provoz na plnou kapacitu a je běžné, že jejich průměrná roční vytíženost je 50-70 % nebo dokonce méně.Podle Thomase Thorkildsena, obchodního ředitele společnosti Hoegh LNG, která poskytla Německu dvě takové jednotky na 10 let, by v regionu mohly přibýt další dva až čtyři plovoucí terminály nad rámec těch, které se již plánují.„V několika zemích severozápadní Evropy vidíme velký zájem o další kapacity,“ řekl v rozhovoru. „Existují však protichůdné názory a před přijetím závazků je třeba uzavřít politické procesy a rozhodnutí.“Dlouhodobé rizikoObavy vzbuzuje nedostatečná poptávka v dlouhodobém horizontu. Podle jednoho ze scénářů Mezinárodní energetické agentury může Evropská unie do roku 2030 snížit spotřebu plynu o téměř 45 %, protože přejde na obnovitelné zdroje energie.Podle společnosti Elengy SA, která provozuje tři pozemní terminály ve Francii a v loňském roce dosáhla průměrné míry využití na rekordních 95 %, je kapacita některých stávajících evropských terminálů rezervována až do roku 2045 nebo dokonce 2050.EU považuje dodatečnou kapacitu za nárazník, který zajistí energetickou bezpečnost. Kromě toho mohou plovoucí zásobníky fungovat jako nosiče LNG, pokud poptávka po kapacitě opadne. Mohou být také přesunuty na jiná místa, například na rostoucí trhy v Asii. Některé nové terminály by mohly být přestavěny pro použití s jinými produkty, jako je čpavek nebo vodík.Evropa bude LNG potřebovat i v roce 2030 a dokonce i později, uvedla Esther Angová, vedoucí oddělení LNG švýcarské obchodní společnosti MET International AG. Další exportní projekty – od USA po Katar – zvýší nabídku, aby se trhy zaplnily.„Na světě je nyní více projektů LNG než v minulosti,“ řekla v nedávném rozhovoru v Amsterdamu. „Budou období, kdy budou tato aktiva rozhodně potřeba, a období s potenciálně nižší poptávkou – jde však o to, jak toto riziko řídit.“