Ryanair hlásí vysoký zisk díky „příznivému“ zajištění paliva, vidí velkou konsolidaci odvětví
Společnost Ryanair v pondělí vykázala celoroční čistý zisk ve výši 1,43 miliardy eur (1,55 miliardy dolarů), k čemuž přispěla oživující se doprava a ceny letenek spolu s příznivými pozicemi v oblasti zajištění ropy.
Navzdory těžkému prvnímu čtvrtletí roku 2022 v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se poptávka po cestování v průběhu roku zotavila. Irský nízkonákladový dopravce vykázal celoroční nárůst dopravy o 74 % na 168,6 milionu zákazníků, zatímco ceny letenek vzrostly o 10 % oproti úrovni z doby před příchodem Sovětského svazu.
Provozní náklady vzrostly o 75 % na 9,2 miliardy eur v důsledku 113% nárůstu nákladů na pohonné hmoty, ale letecká společnost uvedla, že „příznivé“ zajištění pomohlo tento nárůst kompenzovat, zatímco jednotkové náklady dosáhly 31 eur na cestujícího, což je výrazně méně než u ostatních evropských konkurentů.
„Ke konečnému výsledku zisku za rok 23 významně přispělo naše přední zajištění paliv (z více než 80 % zajištěno na cca 64 miliard dolarů), které skupině ušetřilo více než 1,4 miliardy eur,“ uvedl v pondělní zprávě o výsledcích generální ředitel Michael O’Leary.
Letecké společnosti se zajišťují proti riziku možného růstu cen ropy nákupem určitého množství paliva prostřednictvím forwardových kontraktů za pevnou cenu s dodáním v budoucnu.
Mezinárodní referenční ropa Brent se v pondělí ráno obchodovala za něco málo přes 75 dolarů za barel.
Zdroj: Getty Images
Ryanair se letos z 85 % zajišťuje na 89 dolarů za barel a finanční ředitel společnosti Neil Sorohan v pondělí pro CNBC uvedl, že to k letošním nákladům na pohonné hmoty přidá přibližně 1 miliardu dolarů navíc. Ryanair je však podle něj přesvědčen, že dokáže toto zvýšení nákladů pokrýt a meziročně „mírně“ zvýšit zisk.
„Naše rozvaha je jednou z nejsilnějších v odvětví s úvěrovým ratingem BBB+ a hrubou hotovostí 4,7 miliardy eur na konci roku, a to i přes splátku dluhopisů ve výši 850 milionů eur v březnu 2023,“ uvedl O’Leary ve zprávě.
„Téměř celá flotila letadel B737 skupiny je ve vlastnictví a 99 % z nich není zatíženo, což významně rozšiřuje naši nákladovou výhodu, protože úrokové sazby a náklady na leasing u konkurence stále rostou.“
Společnost Ryanair počátkem tohoto měsíce podepsala dohodu o nákupu 300 nových letadel Boeing 737-MAX-10 – 150 pevných objednávek a 150 budoucích opcí – s postupnými dodávkami naplánovanými mezi lety 2027 a 2033. Nákup, odložený kvůli sporu o cenu v roce 2021, souvisí s ambicí společnosti Ryanair přepravit do roku 2034 300 milionů cestujících ročně.
„Kromě toho, že zajistí významný růst příjmů, dodatečná sedadla (spolu s vyšší účinností v oblasti paliva, emisí uhlíku a hluku) dále rozšíří značný náskok společnosti Ryanair v jednotkových nákladech před všemi evropskými konkurenčními leteckými společnostmi,“ uvedl O’Leary v pondělní zprávě.
Zdroj: Getty Images
Finanční ředitel Sorohan uvedl, že nízkonákladová základna je největší výhodou letecké společnosti, která se snaží rozšířit svou přítomnost a podíl na trhu v celé Evropě, ale uvedl, že největším rizikem pro tuto růstovou strategii je samotný letecký průmysl.
„Každých pár let se vždycky něco pokazí, ale protože máme takovou rozvahu a nákladovou základnu, jakou máme, budeme schopni přečkat všechny bouře, které nás potkají,“ dodal.
Konsolidace je „nevyhnutelná“ Kapacita evropských leteckých společností prošla „systémovou změnou“ v souvislosti s pandemií Covid-19, uvedl Sorohan, protože mnoho leteckých společností bylo nuceno snížit počet zaměstnanců. Mezitím se OEM (výrobci originálního vybavení) potýkají s problémy při uspokojování poptávky a leasingové společnosti byly zasaženy sankcemi vůči Rusku.
Podle Sorophana však údaje ukazují, že cestování je mezi prioritami lidí na prvním místě, a proto se společnost Ryanair cítí dobře, když tento měsíc objednala 300 letadel a stanovila si tak ambiciózní cíle pro růst dopravy.
Zdůraznil však, že konsolidace v celém odvětví v Evropě je „nevyhnutelná“ – a ve skutečnosti „již začala“.
„Norwegian jsou o polovinu menší než dříve, ale když se podíváte na Itálii, 40 % bylo konsolidováno z ITA, bývalé Alitalie, do Lufthansy s cílem dostat se na 100 %. TAP v Portugalsku je na prodej, nevyhnutelně se na základě toho uvolní nějaká kapacita, a toho bude ještě víc,“ řekl.
„Nepřekvapilo by mě, kdyby se v příštích několika letech konsolidovali dva z dalších nízkonákladových dopravců v Evropě. Myslím, že je to nevyhnutelné, stejně jako to, že uvidíte více takových spojování a budeme se více podobat americkému modelu, kdy jen čtyři nebo pět velkých dopravců efektivně létá 80 % dopravy po Evropě.“
Zdroj: Getty Images
Větší evropské letecké společnosti, které dříve byly „vlajkovými dopravci“, utrpěly během pandemie značnou újmu a řada z nich byla podpořena kontroverzní státní pomocí svých vlád.
Tribunál EU počátkem tohoto měsíce zrušil rekapitalizační balíček německé vlády ve výši 6 miliard eur pro společnost Lufthansa (původně schválený Evropskou komisí) a balíček švédské a dánské vlády ve výši 1 miliardy eur pro společnost SAS, přičemž rozhodl, že státní podpora nespravedlivě vychýlila hospodářskou soutěž ve prospěch konkurentů společnosti Ryanair.
„Zaznamenali jsme systémovou změnu kapacity a myslím, že nám zůstanou někteří historičtí velcí vlajkoví dopravci – Air France KLM, Lufthansa – ale nakonec budou krátké lety, point-to-point, něčím, v čem bude Ryanair klíčovým hráčem,“ dodal Sorohan.
Navzdory těžkému prvnímu čtvrtletí roku 2022 v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se poptávka po cestování v průběhu roku zotavila. Irský nízkonákladový dopravce vykázal celoroční nárůst dopravy o 74 % na 168,6 milionu zákazníků, zatímco ceny letenek vzrostly o 10 % oproti úrovni z doby před příchodem Sovětského svazu.Provozní náklady vzrostly o 75 % na 9,2 miliardy eur v důsledku 113% nárůstu nákladů na pohonné hmoty, ale letecká společnost uvedla, že „příznivé“ zajištění pomohlo tento nárůst kompenzovat, zatímco jednotkové náklady dosáhly 31 eur na cestujícího, což je výrazně méně než u ostatních evropských konkurentů.„Ke konečnému výsledku zisku za rok 23 významně přispělo naše přední zajištění paliv , které skupině ušetřilo více než 1,4 miliardy eur,“ uvedl v pondělní zprávě o výsledcích generální ředitel Michael O’Leary.Letecké společnosti se zajišťují proti riziku možného růstu cen ropy nákupem určitého množství paliva prostřednictvím forwardových kontraktů za pevnou cenu s dodáním v budoucnu.Mezinárodní referenční ropa Brent se v pondělí ráno obchodovala za něco málo přes 75 dolarů za barel.Ryanair se letos z 85 % zajišťuje na 89 dolarů za barel a finanční ředitel společnosti Neil Sorohan v pondělí pro CNBC uvedl, že to k letošním nákladům na pohonné hmoty přidá přibližně 1 miliardu dolarů navíc. Ryanair je však podle něj přesvědčen, že dokáže toto zvýšení nákladů pokrýt a meziročně „mírně“ zvýšit zisk.Chcete využít této příležitosti?„Naše rozvaha je jednou z nejsilnějších v odvětví s úvěrovým ratingem BBB+ a hrubou hotovostí 4,7 miliardy eur na konci roku, a to i přes splátku dluhopisů ve výši 850 milionů eur v březnu 2023,“ uvedl O’Leary ve zprávě.„Téměř celá flotila letadel B737 skupiny je ve vlastnictví a 99 % z nich není zatíženo, což významně rozšiřuje naši nákladovou výhodu, protože úrokové sazby a náklady na leasing u konkurence stále rostou.“Společnost Ryanair počátkem tohoto měsíce podepsala dohodu o nákupu 300 nových letadel Boeing 737-MAX-10 – 150 pevných objednávek a 150 budoucích opcí – s postupnými dodávkami naplánovanými mezi lety 2027 a 2033. Nákup, odložený kvůli sporu o cenu v roce 2021, souvisí s ambicí společnosti Ryanair přepravit do roku 2034 300 milionů cestujících ročně.„Kromě toho, že zajistí významný růst příjmů, dodatečná sedadla dále rozšíří značný náskok společnosti Ryanair v jednotkových nákladech před všemi evropskými konkurenčními leteckými společnostmi,“ uvedl O’Leary v pondělní zprávě.Finanční ředitel Sorohan uvedl, že nízkonákladová základna je největší výhodou letecké společnosti, která se snaží rozšířit svou přítomnost a podíl na trhu v celé Evropě, ale uvedl, že největším rizikem pro tuto růstovou strategii je samotný letecký průmysl.„Každých pár let se vždycky něco pokazí, ale protože máme takovou rozvahu a nákladovou základnu, jakou máme, budeme schopni přečkat všechny bouře, které nás potkají,“ dodal.Konsolidace je „nevyhnutelná“Kapacita evropských leteckých společností prošla „systémovou změnou“ v souvislosti s pandemií Covid-19, uvedl Sorohan, protože mnoho leteckých společností bylo nuceno snížit počet zaměstnanců. Mezitím se OEM potýkají s problémy při uspokojování poptávky a leasingové společnosti byly zasaženy sankcemi vůči Rusku.Podle Sorophana však údaje ukazují, že cestování je mezi prioritami lidí na prvním místě, a proto se společnost Ryanair cítí dobře, když tento měsíc objednala 300 letadel a stanovila si tak ambiciózní cíle pro růst dopravy.Zdůraznil však, že konsolidace v celém odvětví v Evropě je „nevyhnutelná“ – a ve skutečnosti „již začala“.„Norwegian jsou o polovinu menší než dříve, ale když se podíváte na Itálii, 40 % bylo konsolidováno z ITA, bývalé Alitalie, do Lufthansy s cílem dostat se na 100 %. TAP v Portugalsku je na prodej, nevyhnutelně se na základě toho uvolní nějaká kapacita, a toho bude ještě víc,“ řekl.„Nepřekvapilo by mě, kdyby se v příštích několika letech konsolidovali dva z dalších nízkonákladových dopravců v Evropě. Myslím, že je to nevyhnutelné, stejně jako to, že uvidíte více takových spojování a budeme se více podobat americkému modelu, kdy jen čtyři nebo pět velkých dopravců efektivně létá 80 % dopravy po Evropě.“Větší evropské letecké společnosti, které dříve byly „vlajkovými dopravci“, utrpěly během pandemie značnou újmu a řada z nich byla podpořena kontroverzní státní pomocí svých vlád.Tribunál EU počátkem tohoto měsíce zrušil rekapitalizační balíček německé vlády ve výši 6 miliard eur pro společnost Lufthansa a balíček švédské a dánské vlády ve výši 1 miliardy eur pro společnost SAS, přičemž rozhodl, že státní podpora nespravedlivě vychýlila hospodářskou soutěž ve prospěch konkurentů společnosti Ryanair.„Zaznamenali jsme systémovou změnu kapacity a myslím, že nám zůstanou někteří historičtí velcí vlajkoví dopravci – Air France KLM, Lufthansa – ale nakonec budou krátké lety, point-to-point, něčím, v čem bude Ryanair klíčovým hráčem,“ dodal Sorohan.