Vzhledem k tomu, že starší výrobci automobilů stále více zvyšují výrobu plně elektrických vozidel, což je tlumeno zisky z modelů poháněných benzinem, snaží se hrstka začínajících výrobců elektromobilů ušetřit peníze a udržet se na trhu.
V posledních několika letech se na veřejných trzích objevila vlna začínajících elektromobilů, které doufaly, že se jim podaří zachytit část blesku, díky němuž prudce vzrostly akcie společnosti Tesla. Mnohé z nich skutečně na chvíli zaznamenaly prudký růst cen akcií, ale časy se změnily kvůli vyšším úrokovým sazbám a rostoucí skepsi investorů.
Nyní je pro aspirující obry v oblasti elektromobilů, kteří vstoupili na burzu s tolika fanfárami, hra chmurná: Mohou tyto společnosti dosáhnout ziskovosti dříve, než jim dojde hotovost?
Zde je stav po prvním čtvrtletí u dalších tří nejvýznamnějších společností.
Nikola Corporation (NKLA) Společnost Nikola byla jedním z prvních výrobců elektromobilů, kteří vstoupili na burzu prostřednictvím fúze s účelovou akviziční společností (SPAC), a byla také první, kterou málem zničila zpráva prodejce krátkých pozic, který tvrdil, že se její zakladatel dopustil protiprávního jednání.
Zdroj: Getty Images
Jak se ukázalo, zpráva se nemýlila. Tento zakladatel Trevor Milton nyní čeká na rozsudek poté, co byl loni u federálního soudu odsouzen za tři podvody. Společnost Nikola však stále existuje a realizuje mnohem skromnější verzi ambiciózního plánu svého zakladatele.
Zatímco Nikola začala loni dodávat verzi svého elektrického návěsu na krátký dojezd poháněnou bateriemi, vize společnosti se zaměřuje na skutečné dálkové návěsy – elektrické nákladní vozy na dlouhý dojezd poháněné vodíkovými palivovými články, které mohou tankovat v síti stanic.
Tato vize je blízko k uskutečnění. Společnost Nikola plánuje zahájit výrobu svého nákladního automobilu s palivovými články během několika měsíců a ke zprávě o výsledcích z 9. května již měla objednávky na přibližně 140 nákladních automobilů od 12 různých fleetových zákazníků.
Problémem je nyní hotovost. Na konci března měla Nikola k dispozici pouze 121,1 milionu dolarů, ale na začátku dubna se jí podařilo získat 96,5 milionu dolarů a alespoň na papíře má přístup k dalším zhruba 450 milionům dolarů prostřednictvím transakcí na prodej dalších akcií.
Mezitím Nikola podniká agresivní kroky ke kontrole svých výdajů. Začátkem tohoto měsíce společnost oznámila, že se stáhla z dlouholetého společného podniku s italským výrobcem těžkých nákladních automobilů Iveco v Evropě, aby se plně soustředila na výrobu nákladních automobilů a čerpacích stanic pro Severní Ameriku.
Přibrala také nového partnera, společnost Voltera Power, s níž plánuje v příštích pěti letech postavit a provozovat „až 50“ vodíkových čerpacích stanic – důležitou součást nabídky společnosti Nikola – v Severní Americe.
Ve zprávě, která následovala po zprávě o výsledcích společnosti Nikola, shrnul situaci z pohledu investorů analytik společnosti TD Cowen Jeffrey Osborne.
„Domníváme se, že společnost Nikola má dobrou pozici pro uspokojení rostoucí potřeby nízkoemisních a bezemisních vozidel na trhu nákladní dopravy třídy 8,“ napsal Osborne. „Nicméně vidíme, že přetrvávající potřeba získávat kapitál v příštích několika letech zůstává pro akcie převisem.“
Osborne po zveřejnění čtvrtletních výsledků snížil rating akcií společnosti Nikola z outperform na market perform s cílovou cenou pouhý 1 USD. Akcie se na současných úrovních obchodují za zhruba 75 centů.
Polestar Automotive Holding UK PLC (PSNY) Společnost Polestar vznikla jako společný podnik Volvo Cars a její korporátní matky, čínské automobilky Geely, což znamená, že její vozy jsou vyráběny na základě smlouvy za výhodných podmínek.
To umožnilo švédskému startupu v oblasti elektromobilů rychle zvýšit výrobu. V loňském roce dodal něco přes 50 000 vozidel a na začátku tohoto měsíce uvedl, že v roce 2023 očekává dodávku 60 000 až 70 000 vozidel.
Zdroj: Getty Images
Tato dohoda také znamená, že tempo spalování společnosti Polestar není tak extrémní jako u některých jiných startupů. Na konci března společnosti zbývalo 884,3 milionu dolarů, což je méně než 973,9 milionu dolarů na konci roku 2022. I když zatím není zisková, vykázala za první čtvrtletí kladnou hrubou marži ve výši 3,4 %.
Polestar se však stále snaží šetřit hotovost, částečně proto, aby nemusel zpomalit vývoj budoucích modelů, pokud se zhorší ekonomické podmínky. Společnost uvedla, že sníží počet svých zaměstnanců asi o 10 %, tedy zhruba o 300 pracovních míst, a zrušila dalších asi 800 pozic, které plánovala obsadit v roce 2023. Na druhou stranu se pro modelový rok 2024 zvýší cena crossoveru Polestar 2 a na začátku příštího roku bude uveden na trh model Polestar 3, který bude mít vyšší třídu.
Přesto finanční ředitel Johan Malmqvist nevylučuje snahu o získání dalších peněz.
„S pokračující podporou našich dvou hlavních akcionářů pečlivě sledujeme trh a zkoumáme potenciální nabídky akcií a dluhů k financování provozu a růstu podnikání,“ řekl během hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí.
Většina analytiků se o výši hotovosti společnosti Polestar neznepokojuje. Jak uvedl Rosner z Deutsche Bank ve svém komentáři z 12. května: „Domníváme se, že úspěch společnosti Polestar bude záviset na její schopnosti vybudovat atraktivní spotřebitelskou značku, rozšířit objemy mimo hlavní geografickou oblast Evropy v Číně a USA a uvést na trh modely Polestar 3 a [nadcházející vlajkovou loď] 5 podle plánu a s ohledem na náklady.“
Rosner má pro akcie Polestaru rating „držet“ s cílovou cenou 4 USD. Od zprávy o výsledcích společnosti z 11. května se akcie obchodují těsně nad 3 USD.
Lordstown Motors Corp. (RIDE) Matematika je pro začínajícího výrobce elektromobilů Lordstown Motors, který se dlouhodobě potýká s problémy, chmurná. Na konci března mu zbývalo 108,1 milionu dolarů, ale v prvním čtvrtletí prodělal 171,1 milionu dolarů.
Zdroj: CNBC
Lordstown loni v květnu prodal svou továrnu v Ohiu tchajwanskému smluvnímu výrobci Foxconn, který v ní plánuje vyrábět elektromobily na zakázku. Po této transakci se obě společnosti dohodly na druhé dohodě, v rámci které Foxconn investuje do Lordstownu 170 milionů dolarů, čímž se Lordstown fakticky stane nájemním inženýrským a poradenským týmem pro elektromobily a zároveň získá cestu k zavedení výroby pick-upu Endurance.
Nyní se však zdá, že Foxconn tuto druhou dohodu neuskuteční. Ve zprávě pro regulační orgány z 1. května společnost Lordstown uvedla, že Foxconn zaslal dopis, v němž tvrdí, že startup porušil dohodu, protože jeho akcie klesly pod 1 USD za akcii po dobu 30 po sobě jdoucích obchodních dnů, což vedlo k oznámení o vyřazení z burzy Nasdaq.
O tři dny později společnost Lordstown místo obvyklé čtvrtletní zprávy v neplánované zprávě o výsledcích hospodaření uvedla, že očekává ukončení výroby Endurance „v blízké budoucnosti“, pokud nedojde k dohodě s Foxconnem. Následovalo další hlášení z 11. května, v němž se uvádí, že společnost Foxconn nedodržela klíčový termín pro uzavření dohody a situace nevypadá dobře.
Akcionáři společnosti Lordstown schválili na pondělní výroční schůzi společnosti reverzní rozdělení akcií v poměru 15:1. Cena akcií se tak alespoň na nějakou dobu vrátí nad 1 dolar.
Není však jisté, zda to pomůže, protože postoj Foxconnu vypadá tak, že Lordstown porušil dohodu, když obdržel oznámení Nasdaqu. Pokud tomu tak bude, malý startup na výrobu nákladních vozů, který v roce 2019 s velkou slávou převzal zavřenou továrnu General Motors, možná dojde ke konci své cesty.
Vzhledem k tomu, že starší výrobci automobilů stále více zvyšují výrobu plně elektrických vozidel, což je tlumeno zisky z modelů poháněných benzinem, snaží se hrstka začínajících výrobců elektromobilů ušetřit peníze a udržet se na trhu.V posledních několika letech se na veřejných trzích objevila vlna začínajících elektromobilů, které doufaly, že se jim podaří zachytit část blesku, díky němuž prudce vzrostly akcie společnosti Tesla. Mnohé z nich skutečně na chvíli zaznamenaly prudký růst cen akcií, ale časy se změnily kvůli vyšším úrokovým sazbám a rostoucí skepsi investorů.Nyní je pro aspirující obry v oblasti elektromobilů, kteří vstoupili na burzu s tolika fanfárami, hra chmurná: Mohou tyto společnosti dosáhnout ziskovosti dříve, než jim dojde hotovost?Zde je stav po prvním čtvrtletí u dalších tří nejvýznamnějších společností.Nikola Corporation Společnost Nikola byla jedním z prvních výrobců elektromobilů, kteří vstoupili na burzu prostřednictvím fúze s účelovou akviziční společností , a byla také první, kterou málem zničila zpráva prodejce krátkých pozic, který tvrdil, že se její zakladatel dopustil protiprávního jednání.Jak se ukázalo, zpráva se nemýlila. Tento zakladatel Trevor Milton nyní čeká na rozsudek poté, co byl loni u federálního soudu odsouzen za tři podvody. Společnost Nikola však stále existuje a realizuje mnohem skromnější verzi ambiciózního plánu svého zakladatele.Chcete využít této příležitosti?Zatímco Nikola začala loni dodávat verzi svého elektrického návěsu na krátký dojezd poháněnou bateriemi, vize společnosti se zaměřuje na skutečné dálkové návěsy – elektrické nákladní vozy na dlouhý dojezd poháněné vodíkovými palivovými články, které mohou tankovat v síti stanic.Tato vize je blízko k uskutečnění. Společnost Nikola plánuje zahájit výrobu svého nákladního automobilu s palivovými články během několika měsíců a ke zprávě o výsledcích z 9. května již měla objednávky na přibližně 140 nákladních automobilů od 12 různých fleetových zákazníků.Problémem je nyní hotovost. Na konci března měla Nikola k dispozici pouze 121,1 milionu dolarů, ale na začátku dubna se jí podařilo získat 96,5 milionu dolarů a alespoň na papíře má přístup k dalším zhruba 450 milionům dolarů prostřednictvím transakcí na prodej dalších akcií.Mezitím Nikola podniká agresivní kroky ke kontrole svých výdajů. Začátkem tohoto měsíce společnost oznámila, že se stáhla z dlouholetého společného podniku s italským výrobcem těžkých nákladních automobilů Iveco v Evropě, aby se plně soustředila na výrobu nákladních automobilů a čerpacích stanic pro Severní Ameriku.Přibrala také nového partnera, společnost Voltera Power, s níž plánuje v příštích pěti letech postavit a provozovat „až 50“ vodíkových čerpacích stanic – důležitou součást nabídky společnosti Nikola – v Severní Americe.Ve zprávě, která následovala po zprávě o výsledcích společnosti Nikola, shrnul situaci z pohledu investorů analytik společnosti TD Cowen Jeffrey Osborne.„Domníváme se, že společnost Nikola má dobrou pozici pro uspokojení rostoucí potřeby nízkoemisních a bezemisních vozidel na trhu nákladní dopravy třídy 8,“ napsal Osborne. „Nicméně vidíme, že přetrvávající potřeba získávat kapitál v příštích několika letech zůstává pro akcie převisem.“Osborne po zveřejnění čtvrtletních výsledků snížil rating akcií společnosti Nikola z outperform na market perform s cílovou cenou pouhý 1 USD. Akcie se na současných úrovních obchodují za zhruba 75 centů.Polestar Automotive Holding UK PLC Společnost Polestar vznikla jako společný podnik Volvo Cars a její korporátní matky, čínské automobilky Geely, což znamená, že její vozy jsou vyráběny na základě smlouvy za výhodných podmínek.To umožnilo švédskému startupu v oblasti elektromobilů rychle zvýšit výrobu. V loňském roce dodal něco přes 50 000 vozidel a na začátku tohoto měsíce uvedl, že v roce 2023 očekává dodávku 60 000 až 70 000 vozidel.Tato dohoda také znamená, že tempo spalování společnosti Polestar není tak extrémní jako u některých jiných startupů. Na konci března společnosti zbývalo 884,3 milionu dolarů, což je méně než 973,9 milionu dolarů na konci roku 2022. I když zatím není zisková, vykázala za první čtvrtletí kladnou hrubou marži ve výši 3,4 %.Polestar se však stále snaží šetřit hotovost, částečně proto, aby nemusel zpomalit vývoj budoucích modelů, pokud se zhorší ekonomické podmínky. Společnost uvedla, že sníží počet svých zaměstnanců asi o 10 %, tedy zhruba o 300 pracovních míst, a zrušila dalších asi 800 pozic, které plánovala obsadit v roce 2023. Na druhou stranu se pro modelový rok 2024 zvýší cena crossoveru Polestar 2 a na začátku příštího roku bude uveden na trh model Polestar 3, který bude mít vyšší třídu.Přesto finanční ředitel Johan Malmqvist nevylučuje snahu o získání dalších peněz.„S pokračující podporou našich dvou hlavních akcionářů pečlivě sledujeme trh a zkoumáme potenciální nabídky akcií a dluhů k financování provozu a růstu podnikání,“ řekl během hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí.Většina analytiků se o výši hotovosti společnosti Polestar neznepokojuje. Jak uvedl Rosner z Deutsche Bank ve svém komentáři z 12. května: „Domníváme se, že úspěch společnosti Polestar bude záviset na její schopnosti vybudovat atraktivní spotřebitelskou značku, rozšířit objemy mimo hlavní geografickou oblast Evropy v Číně a USA a uvést na trh modely Polestar 3 a [nadcházející vlajkovou loď] 5 podle plánu a s ohledem na náklady.“Rosner má pro akcie Polestaru rating „držet“ s cílovou cenou 4 USD. Od zprávy o výsledcích společnosti z 11. května se akcie obchodují těsně nad 3 USD.Lordstown Motors Corp. Matematika je pro začínajícího výrobce elektromobilů Lordstown Motors, který se dlouhodobě potýká s problémy, chmurná. Na konci března mu zbývalo 108,1 milionu dolarů, ale v prvním čtvrtletí prodělal 171,1 milionu dolarů.Lordstown loni v květnu prodal svou továrnu v Ohiu tchajwanskému smluvnímu výrobci Foxconn, který v ní plánuje vyrábět elektromobily na zakázku. Po této transakci se obě společnosti dohodly na druhé dohodě, v rámci které Foxconn investuje do Lordstownu 170 milionů dolarů, čímž se Lordstown fakticky stane nájemním inženýrským a poradenským týmem pro elektromobily a zároveň získá cestu k zavedení výroby pick-upu Endurance.Nyní se však zdá, že Foxconn tuto druhou dohodu neuskuteční. Ve zprávě pro regulační orgány z 1. května společnost Lordstown uvedla, že Foxconn zaslal dopis, v němž tvrdí, že startup porušil dohodu, protože jeho akcie klesly pod 1 USD za akcii po dobu 30 po sobě jdoucích obchodních dnů, což vedlo k oznámení o vyřazení z burzy Nasdaq.O tři dny později společnost Lordstown místo obvyklé čtvrtletní zprávy v neplánované zprávě o výsledcích hospodaření uvedla, že očekává ukončení výroby Endurance „v blízké budoucnosti“, pokud nedojde k dohodě s Foxconnem. Následovalo další hlášení z 11. května, v němž se uvádí, že společnost Foxconn nedodržela klíčový termín pro uzavření dohody a situace nevypadá dobře.Akcionáři společnosti Lordstown schválili na pondělní výroční schůzi společnosti reverzní rozdělení akcií v poměru 15:1. Cena akcií se tak alespoň na nějakou dobu vrátí nad 1 dolar.Není však jisté, zda to pomůže, protože postoj Foxconnu vypadá tak, že Lordstown porušil dohodu, když obdržel oznámení Nasdaqu. Pokud tomu tak bude, malý startup na výrobu nákladních vozů, který v roce 2019 s velkou slávou převzal zavřenou továrnu General Motors, možná dojde ke konci své cesty.