Generální ředitelé se stali synonymem pro výkonnost svých společností a jejich obraz na veřejnosti. Když si vzpomeneme na Apple, JPMorgan, Netflix, Huawei nebo GlaxoSmithKline, okamžitě se nám vybaví Tim Cook, Jamie Dimon, Reed Hastings, Ren Zhengfei a Emma Walmsley.
Je tato posedlost oprávněná, nebo se jedná o iracionální kult osobnosti?
Faktem je, že ani ten nejvlivnější generální ředitel nemůže sám vést nebo transformovat organizaci. Generální ředitelé a další vedoucí pracovníci musí být obklopeni stejně silnými vedoucími týmy. Výzkumy již dlouho ukazují, že bez týmu, který je podporuje, může generální ředitel tápat, nebo se dokonce stát pro organizaci problémem.
Nejdůležitějším úkolem každého vedoucího organizace je proto vybrat, sestavit a optimalizovat správný tým vedoucích pracovníků, který bude řídit jeho agendu a plnit jeho úkoly.
PŘÍPADOVÁ STUDIE ÚSPĚCHU: TÝM VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ THIERRYHO DELAPORTEHO

Vezměme si příklad společnosti Wipro, světového lídra v oblasti informačních technologií, poradenství a služeb v oblasti podnikových procesů. Když se Thierry Delaporte stal v červenci 2020 prvním neindickým generálním ředitelem společnosti Wipro, našel skupinu, která zaostávala za konkurencí, a společnost, která se 15 let snažila zvýšit svůj podíl na trhu.
Delaporte si od začátku uvědomoval, že sám růst obnovit nedokáže. Potřeboval vysoce výkonný tým vedoucích pracovníků.
Od chvíle, kdy byl vybrán do funkce generálního ředitele, se Delaporte pravidelně setkával s předsedou představenstva společnosti Wipro Rishadem Premji, aby pochopil kořeny a problémy společnosti. Spojil se se 70 nejvyššími představiteli společnosti, aby poznal jejich silné a slabé stránky a porozuměl organizaci i mimo její organizační schéma.
Na základě těchto rozhovorů si Delaporte uvědomil, že k oživení společnosti Wipro potřebuje vedení zásadní transformaci. Nejenže bude muset přivést novou krev, ale také se jednoduše musí změnit způsob práce.
V následujících 18 měsících Delaporte zahájil program změn, v jehož rámci došlo k obměně většiny vedoucích pracovníků a ke snížení počtu členů výkonného týmu z více než 20 na 10. Současně se společnost Delaporte rozhodla zvýšit diverzitu vedoucího týmu, aby odrážela lepší genderovou vyváženost, různorodý původ a různé kultury a perspektivy mimo společnost.
Delaporte nám popsal tyto intenzivní měsíce transformace: „O rok a půl později jsme jiná společnost. Sebevědomí se zvyšuje. Stále ještě není na úrovni ambicí, které bych očekával od vítězného týmu, ale dynamika je nyní jiná. Náš tým je na cestě k tomu, aby byl nejlepší ve své třídě.“
VYTVOŘENÍ TÝMU, KTERÝ DOPLŇUJE GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

Jak tedy vytvořit tým vedoucích pracovníků, který doplní generálního ředitele? Navrhujeme následující čtyři kroky:
1. Rozhodněte se, který přístup k vedení týmu odpovídá organizaci, pověření a osobnímu stylu
Generální ředitelé musí zvážit, zda je nejlepší cestou konkurence nebo spolupráce mezi členy vedoucího týmu. Oba přístupy mohou fungovat: Volba závisí na osobnosti vedoucích pracovníků, typu společnosti a situaci, ve které se společnost nachází.
Zatímco Reed Hastings ve společnosti Netflix vytvořil tým založený na intenzivní konkurenci mezi vedoucími pracovníky, Sundar Pinchai ve společnostech Alphabet a Google kladl důraz na spolupráci. Bez ohledu na to, jakou volbu vedoucí pracovník učiní, je zásadní důslednost při realizaci.
2. Vyberte správné členy týmu
Na základě zvoleného přístupu k vedení týmu musí generální ředitelé vybrat členy týmu, kteří budou v daném prostředí prospívat. Generální ředitelé musí zvážit roli vedoucího týmu, velikost týmu, které role do něj zahrnout, zda najmout lidi zevnitř nebo zvenčí a míru rozmanitosti členů.
3. Vytvořit z jednotlivých členů soudržný tým
Výběr správného týmu je jen začátek. Jakmile jsou členové týmu vybráni, musí z nich generální ředitel vytvořit tým. Za tímto účelem musí vedoucí pracovníci definovat účel týmu, vytvořit týmové prostředí v souladu s týmovým přístupem, definovat struktury a procesy týmu a rozhodnout, jak řídit diskuse a rozhodování.
4. Optimalizujte tým v průběhu času

V neposlední řadě musí generální ředitel optimalizovat složení týmu a jeho práci prostřednictvím řízení výkonnosti a neustálého rozvoje, protože vedoucí tým pracuje na řízení podniku.
Tato fáze se zaměřuje na udržení souladu týmu a zároveň na přizpůsobení se změnám v organizaci a obchodním prostředí, což často vyžaduje postupnou změnu složení a přístupu týmu.
Přesně to se stalo ve společnosti Logitech, švýcarsko-americkém výrobci počítačových periferií a softwaru. Pod vedením generálního ředitele Brackena Darrella společnost Logitech během pandemie rychle rostla. V souvislosti s tím musel Darrell přehodnotit míru koordinace a centralizace ve svém vedoucím týmu.
V jednom rozhovoru vysvětlil: „Plánuji centralizovat několik věcí. To změní dynamiku [v týmu]. Když bude třeba rozhodovat centrálně, bude to znamenat, že nebudete moci tak silně zvažovat, jak to ovlivní každou jednotlivou firmu. Musíte upřednostnit společnost před jednotlivými podniky. Musíte tedy tým přehodnotit.“
Hvězdný generální ředitel může být přínosem, ale i známí generální ředitelé se musí obklopit týmy, které odpovídají jejich stylu a podmínkám organizace. Vytvoření a vedení týmu vedoucích pracovníků, kteří se s generálním ředitelem doplňují, je tajemstvím, které dělá z generálního ředitele superhvězdu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky