Spoluautoři Ash Ali a Hasan Kubba na základě svých bohatých zkušeností ze světa start-upů rozebírají různé osobní výhody a způsoby, jak je lze využít ve prospěch vašeho podnikání. Ať už se nacházíte na cestě začínajícího podnikatele kdekoli, kniha Nespravedlivá výhoda vám pomůže zjistit, co vám dává výhodu a jak ji můžete okamžitě začít využívat ve svůj prospěch.
O autorovi
Ash Ali je růstový hacker, podnikatel a kapitálový investor s více než 20 lety zkušeností v technologickém průmyslu. Hasan Kubba je podnikatel, jehož specializací je růst, marketing, technologie a fundraising. Ali i Kubba poskytli své zkušenosti stovkám začínajících firem a zakladatelů po celém světě a vystoupili na akcích TEDx, Startup Grind, Salesforce a Ernst & Young. The Unfair Advantage je jejich první kniha.
Co z toho budu mít? Zjistěte, proč jen tvrdá práce nepřivede váš start-up k úspěchu
Devadesát procent všech začínajících podniků selže. S takovou statistikou je překvapivé, že lidé stále vstupují do hry v naději, že překonají šance a stanou se zakladateli dalšího miliardového start-upu. Pokud patříte mezi tyto lidi, pravděpodobně sázíte na to, že přijdete s fantastickým nápadem a pak věnujete hodiny a pot jeho realizaci.

A teď ta špatná zpráva: samotný skvělý koncept a silná pracovní morálka vám úspěch nezaručí. Ve hře je celá řada dalších faktorů – od místa, kde se nacházíte, až po to, jak funguje vaše mysl – a všechny znamenají, že nejlepší nápad nemusí vždy vyhrát.
Ale je tu i dobrá zpráva. Možná o tom ještě nevíte, ale máte nespravedlivou výhodu – vlastnost nebo přednost, která vás může posunout blíže k úspěchu. Jakmile identifikujete svou specifickou výhodu a naučíte se ji využívat, budete mít skvělou pozici pro vybudování vysněného start-upu.
V této knize naleznete
klíčovou charakteristiku úspěšných podnikatelů;
jak pohled do zrcadla proměnil jednoho muže v milionáře;
který slavný vynálezce podvedl někoho jiného, aby udělal jeho práci.
Ať už jste kdokoli, máte jedinečné okolnosti, které vám mohou pomoci uspět
Často se díváme na lidi, kteří jsou bohatí, slavní nebo dokonce přitažliví, a říkáme si: „Páni, ti toho mají hodně za sebou.“ A pak si řekneme: „Tak to je skvělé. Pravdou však je, že to nejsou jediné druhy výhod, které existují. Ať už se v životě nacházíte kdekoli, máte něco, co můžete využít.
Pro některé lidi jsou výhodami zjevné ideální okolnosti, jako je bohatství nebo dobrý vzhled. Skvělým příkladem je Evan Spiegel, spoluzakladatel Snapchatu, který se stal miliardářem v 25 letech. Spiegel byl vychován bohatými právníky, kteří se přátelili s úspěšnými podnikateli, a tak měl hned od začátku přístup k penězům, sponzorům a mentorům. Spiegelův nápad na Snapchat byl rozhodně inovativní, ale je snadné pochopit, jak jeho výhody pomohly společnosti k úspěchu.
Znamená to, že bez bohatství a konexí nebudete úspěšní? Rozhodně ne. Existuje mnoho výhod, které jen nejsou tak zřejmé jako velký bankovní zůstatek nebo přátelé na správných místech. Vzpomeňte si na všechny příběhy „z hadru na smetí“, které jste slyšeli – nebo se zamyslete nad příběhem Ashe Aliho, spoluautora knihy The Unfair Advantage.
Ash Ali vyrůstal v oblasti anglického Birminghamu, kde byly drogy a gangy normou. Nechal střední školy a zatímco jeho vrstevníci získávali tituly, on pracoval v obchodě s kancelářskými potřebami. Ali měl ale něco do sebe – byl rozený podnikatel, který už od 13 let vymýšlel způsoby, jak vydělat peníze. Když ho v 19 letech oslovil kamarád, aby si založil internetový obchod s obuví, Ali do toho šel naplno.

Nehledě na to, že se psal rok 1998 a elektronický obchod prakticky neexistoval; Ali se pustil do práce a sám se učil vytvářet webové stránky. Nakonec měli plně funkční internetový obchod, do kterého chodili návštěvníci a objednávky. To odstartovalo Aliho kariéru a od té doby založil několik start-upů a stal se kapitálovým investorem.
Ať už je vaší výhodou bohatství jako u Evana Spiegela, skrytý talent jako u Ashe Aliho, nebo něco úplně jiného, úspěch je otázkou jeho identifikace a následného využití. V následujících řádcích se dozvíte o různých neférových výhodách a o tom, jak mohou fungovat ve váš prospěch.
Peníze nejsou všechno, ale rozhodně pomáhají
Napadlo vás někdy, že by byl život jednodušší, kdybyste měli více peněz? No, nemýlíte se tak docela; peníze jsou při zakládání podniku velkou výhodou.
Je to proto, že u většiny začínajících podnikatelů začnou zisky přicházet až později. Do té doby se musí podnik udržet nad vodou a zakladatelé a případní zaměstnanci musí jíst a platit účty. Mít po ruce hromadu peněz má tedy rozhodně význam. Obecným doporučením je mít finanční prostředky na 6 až 18 měsíců – i když více samozřejmě neuškodí. Například když Jan Kuom zakládal WhatsApp, měl ze své práce vývojáře našetřeno neuvěřitelných 400 000 dolarů.
Pokud se zrovna neválíte v penězích jako Kuom, nevadí. Bohaté konexe jsou také potenciálními investory pro váš start-up. Mark Zuckerberg této možnosti využil, když pro Facebook získal 50 000 dolarů od přátel a rodiny.
Peníze sice hrají důležitou roli při rozjezdu vašeho start-upu, ale zároveň vám dávají možnost se o ně opřít v případě, že by se nedařilo. Bohatí lidé si mohou doslova dovolit neúspěch nebo ztrátu investice, aniž by to ovlivnilo jejich životní styl. Proto jim nevadí podstupovat větší rizika.

Pokud si teď říkáte: „Počkejte, nemám obrovské úspory ani bohatého strýčka, kterému bych mohl zavolat,“ nebojte se! Stále je možné začít podnikat i bez přístupu ke kolosálnímu balíku peněz. Zkuste se zaměřit na podnikání, které vyžaduje minimální počáteční kapitál a může rychle získat platící zákazníky. Obvykle se jedná o menší podniky, které vydělávají jen tolik, aby jejich zakladatelé měli pohodlný životní styl; nesnaží se být miliardovými společnostmi. Další možností je využít sílu svého nápadu na rozjezd podnikání k získání zájmu investorů.
Své dovednosti můžete využít i k vedlejšímu přivýdělku. Možná jste skvělí ve správě sociálních médií nebo víte něco o dobrém designu. Ať už je váš talent jakýkoli, jeho nabízení jako služby vám může pomoci nastartovat podnikání.
V každém případě mohou být peníze nesmírně užitečné – ale nevzdávejte se svého nápadu na rozjezd podnikání, pokud se vám nedaří vydělávat peníze.
Inteligence není jen IQ a chytrost z knih
Všichni si pamatujeme na děti ze školy, které se toho dokázaly hodně naučit a naučily se to rychle. Možná jsme si dokonce přáli vyměnit své známky za jejich.
Jako zakladatelé start-upů mají tyto děti náskok, protože naučit se jakékoli dovednosti, které potřebují pro svůj podnikatelský nápad, je pro ně snadné. Jejich známky vám však začnou připadat trochu průměrné, jakmile uslyšíte o bratrech Collisonových, spoluzakladatelích společnosti Stripe, která se zabývá online platbami.
Díky svému neuvěřitelnému umu Patrick Collison a jeho bratr John rozjeli dva technologické start-upy a v době, kdy už mohli legálně pít, se z nich oficiálně stali miliardáři. Patrick se naučil programovat, když mu bylo pouhých 10 let, a v 16 letech vytvořil nový programovací jazyk. Aby toho nebylo málo, John měl na konci střední školy nejvyšší možné známky – známky, které vlastně ani nepotřeboval, protože ho už přijali na Harvard.
Inteligence však není jen otázkou dobrých známek a toho, jak dobře si dokážete osvojit pojmy. Jde také o porozumění světu a lidem v něm.
Máte přátele, kteří jsou skvělí vyjednavači, umí jednat s lidmi a prostě se nedají ošálit? Pokud ano, možná byste si měli dělat poznámky, protože tyto dovednosti se skvěle hodí pro podnikání.
Nejste o tom přesvědčeni? Vzpomeňte si na Nikolu Teslu, geniálního vynálezce dálkových ovladačů, rádií a robotů. Thomas Edison kdysi Teslovi nabídl 50 000 dolarů, aby vylepšil jeho návrhy motorů a generátorů. Když však Tesla nabídku dodal, Edison řekl, že si dělá legraci, a odmítl zaplatit! Navzdory svému neuvěřitelnému nadání pro technologické inovace Tesla zemřel bez peněz, protože nebyl dost chytrý na to, aby je využil.

Schopnost prohlédnout podvody je jistě užitečná, ale existuje ještě jeden druh inteligence, který vás může odlišit. Pokud vás snadno napadají nové nápady a nacházíte zajímavé souvislosti mezi oblastmi, které spolu zdánlivě nesouvisejí, pak jste kreativní myslitel. Tato inteligence vychází z rozšiřování vaší znalostní základny – stejně jako to udělal Steve Jobs, když na vysoké škole seděl na hodině kaligrafie. Tato jedna hodina krásného písma inspirovala Jobse a jeho tým při vytváření písem pro Mac.
Klíčové je najít správný problém, který je třeba vyřešit, a vy k tomu můžete mít ideální předpoklady
Slyšeli jste někdy o novém produktu nebo firmě a přáli jste si, aby vás to napadlo samotné? Je pravděpodobné, že ten skvělý nápad nebyl jen náhodným zábleskem. Ten, koho to napadlo, musel mít nejprve zajímavé a jedinečné postřehy.
Vhled je hluboké pochopení problému nebo situace – a často právě díky němu vznikne nápad na produkt, který se dokonale hodí pro daný trh. Někdy vhled získáte jednoduše tím, že pocházíte z určitého prostředí nebo patříte k určité demografické skupině.
Stačí si vzít příklad z Tristana Walkera, který založil Walker & Co. – start-up, který vytváří produkty pro zdraví a krásu pro lidi barevné pleti. Walker se potýkal se zarůstajícími chloupky a spálením od žiletky a uvědomil si, že neexistují žádné produkty na holení, které by vyhovovaly jeho potřebám. Tak se zrodila společnost Walker & Co. Stala se tak úspěšnou, že ji později koupila společnost Procter & Gamble za odhadovanou částku 20 až 40 milionů dolarů.
Pokud nejste svým vlastním cílovým zákazníkem, jako byl Walker, stále můžete získat cenné poznatky tím, že se vžijete do situace svých zákazníků. Nebo jako to udělal Will Shu, když se projel na kolech svých zaměstnanců.
V počátcích svého startupu Deliveroo, který se zabývá rozvozem jídla, strávil Shu devět měsíců rozvážením na kole, aby pochopil každý detail spojený s poskytováním služeb své společnosti. Díky tomu, že jezdil „v utajení“, poznal problémy, kterým rozvozci čelí, i překážky, s nimiž se setkávají restaurace a zákazníci.

Vaše strategie získávání poznatků nemusí být tak pohlcující jako tato. Můžete jednoduše pozorovat své zákazníky a mluvit s nimi, abyste se dozvěděli o jejich zkušenostech a začali vymýšlet řešení, která potřebují.
Závěrečné shrnutí
Každý má nějakou výhodu. Úspěch svého start-upu můžete ovlivnit tím, že se podíváte na to, co už máte – ať už jsou to konexe, aktiva, přehled nebo prostě jen dobrá pozice. Když využijete své výhody a přidáte tvrdou práci, váš start-up získá trakci a nakonec i úspěch.
Praktická rada: Najděte si partnera, který vás doplní.
Málokdy se stane, že by jedna osoba měla všechny neférové výhody. Tím, že navážete spolupráci s někým, kdo má něco, co vy nemáte, okamžitě zvýšíte šance ve svůj prospěch. Jste kreativní mozek? Pak hledejte někoho s technickými dovednostmi. Chcete raději tvrdě pracovat na svém produktu, než se scházet ve společnosti? Pak vám pomůže extrovertní spoluzakladatel, který umí navazovat kontakty a budovat sítě. Ať už vám přinese cokoli, ujistěte se, že mu důvěřujete a že dokážete dobře spolupracovat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky