Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Brainstorming se přeceňuje. Místo toho udělejte tohle

Brainstorming je "zábavný a lidé ho mají rádi.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
13 července, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků.“

Chcete-li zůstat relevantní nebo narušit odvětví, musíte inovovat. Mnoho organizací se obrací na brainstorming jako na metodu generování nových nápadů, ale není to nejlepší způsob, jak být originální, říká Sheena Iyengar, autorka knihy Think Bigger: Jak inovovat.

„Brainstorming rozhodně vyvolává velké vzrušení a intriky,“ říká. „Je to zábava a lidem se to líbí. Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků, které je vlastní jeho struktuře.“

Iyengar, vědec zabývající se výběrem a profesor obchodu na katedře managementu na Columbia Business School, chtěl najít lepší způsob, jak najít nové možnosti volby. Inspiroval ji citát francouzského matematika Henriho Poincarého, který řekl: „Vynález spočívá v tom, že se vyhneme konstrukci zbytečných výmyslů a konstruujeme užitečné kombinace, které jsou v nekonečné menšině.“

„Skutečná síla volby neplyne z pouhého vybírání a hledání,“ říká. „Skutečná síla volby pochází z vaší schopnosti spojit vybírání a hledání s představivostí. Pokud je spojíte dohromady, povede to k vytvoření těch nejsmysluplnějších kombinací.“

Jako náhradu za brainstorming vytvořila Iyengar proces o šesti krocích, který nazývá „mapování výběru“.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

1. VYBERTE SI PROBLÉM

Prvním krokem je výběr problému, který chcete vyřešit. Zní to jednoduše, ale problém nemusí být samozřejmý. Problémem může být například to, že potřebujete znát potenciální rušivé technologie. Nebo můžete chtít vědět, jak zvýšit uhlíkovou neutralitu vaší současné produktové řady.

„Einstein kdysi řekl: ‚Kdybych měl hodinu na vyřešení problému, 55 minut bych přemýšlel o problému a pět minut o řešení,'“ říká Iyengar. „Stejně jako Einstein pište a přepisujte, rámujte a přeformulovávejte svůj problém z nesčetných perspektiv, abyste objevili problém, který je nejsmysluplnější a nejreálnější k řešení.“

2. ROZDĚLIT JI

Brainstorming ideas with post-it notes
Zdroj: Unsplash

„Téměř každá poradenská firma se snaží provést nějakou analýzu problému nebo odvětví,“ říká Iyengar. „Jediná věc, která se liší ve způsobu, jakým je nechávám rozdělit, je, že je nutím věnovat velkou pozornost kognitivním omezením.“

Chcete-li překonat omezení, rozdělte problém na dílčí problémy. Můžete jich určit několik, ale vyberte si jich maximálně pět. Dílčí problémy jsou součástí větší skládačky. „Pokud byste je vyřešili, vyřešíte asi 90 % problému,“ říká Iyengar.

Rozložení problému na dílčí problémy se stává myšlenkovým cvičením. Čím smysluplněji a promyšleněji budete postupovat, tím lepší budou vaše výsledky.

3. POROVNÁVÁNÍ PŘÁNÍ

Poté určete, co chcete cítit, až problém vyřešíte. „Většinou, když se lidé ptají: ‚Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše cíle? Jaké jsou vaše metriky?“ stává se to velmi objektivním,“ říká Iyengar. „Nejsme objektivní tvorové. Místo toho jde o to: ‚Jak se chcete cítit?“.

Pokud například chcete určit nejpřevratnější technologii, je to proto, že chcete být cool? Nebo je to proto, že chcete být nejbohatší a nejmocnější osobou v bloku?

„Každý má nějaký pocit, a ten by měl být na povrchu, protože nakonec bude sloužit jako kritérium výběru,“ říká. „A pokud to nebude sloužit jako kritérium výběru, nikdy nebudete motivováni k tomu, abyste se tohoto nápadu chopili.“

4. VYHLEDÁVÁNÍ V BOXU A MIMO NĚJ

Zdroj: Getty Images

Ve čtvrtém kroku Iyengar doporučuje vytvořit strukturovaný proces sběru relevantních informací pomocí matice. S problémem rozděleným na pět dílčích problémů najděte dva příklady, jak byl dílčí problém vyřešen v rámci vašeho odvětví, a tři příklady, jak byl vyřešen mimo vaše odvětví.

„Když má někdo problém, obvykle se podívá na to, co udělali jeho konkurenti, a prostuduje si svou vlastní oblast,“ říká Iyengar. „Na mapě výběru je pouze 20 % věnováno odbornosti v daném odvětví. Pokud chcete nestandardní řešení, musíte se podívat na to, co existuje v jiných oborech.“

Například pracovník v leteckém průmyslu, který řeší problémy v oblasti logistiky, se může podívat na sousední odvětví, jako jsou jiné formy dopravy. Nebo se může podívat na společnosti v jiných odvětvích, jako je například Disney.

5. VYTVOŘIT MAPU VÝBĚRU

Pátým krokem je mapování výběru. Vezměte jednu možnost pro každý dílčí problém a určete, jak byste je mohli zkombinovat, abyste vytvořili nové řešení.

„Máte tolik možností, které můžete kombinovat,“ říká Iyengar. „Žádní dva lidé si nepředstavují totéž, když mají stejné materiály. Podívejte se na možnosti odděleně, ne ve stejné místnosti. Tak dosáhnete skutečné rozmanitosti.“

6. PROVEĎTE „TEST TŘETÍHO OKA

Zdroj: Getty Images

Mapování volby může vytvořit tisíce jedinečných řešení. Porovnejte svá přání, abyste získali celkové skóre, a poté použijte své celkové skóre k určení pěti nejlepších nápadů. Ale nezastavujte se zde, říká Iyengar.

„Pořád jsi stroj na vytváření předsudků,“ říká. „Víte, že váš nápad je skvělý ve vaší hlavě, ale nevíte, co ten nápad znamená, jakmile se dostane z vaší hlavy.“

Vyhněte se zveřejnění svého nápadu na fóru, kde by se vám mohl líbit nebo nelíbit. Místo toho svůj nápad někomu popište a požádejte ho, aby vám ho zopakoval.

„Potřebujete vědět, co vidí?“ říká Iyengar. „Když vám vaši myšlenku vyprávějí, co jim utkvělo v paměti? Co při převyprávění vašeho nápadu vystřihli? Možná ji přetvořili a přidali nějaké zajímavé pikantnosti, které vás ani nenapadly. Získáte tak cenné informace, jak svůj nápad dále upravit.“

Iyengar říká, že brainstorming je zlatým dítětem pro vymýšlení nápadů, ale většina nápadů nestojí za nic. „Místo toho je třeba naučit lidi, jak přicházet s kvalitními nápady, a zejména jak je vyhodnocovat,“ říká. „Klíčem je vytváření možností volby. Více možností volby nevzniká tím, že dáte lidem čistou svobodu. Nejlepší volby získáte díky struktuře a omezením.“

Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků.“ Chcete-li zůstat relevantní nebo narušit odvětví, musíte inovovat. Mnoho organizací se obrací na brainstorming jako na metodu generování nových nápadů, ale není to nejlepší způsob, jak být originální, říká Sheena Iyengar, autorka knihy Think Bigger: Jak inovovat.„Brainstorming rozhodně vyvolává velké vzrušení a intriky,“ říká. „Je to zábava a lidem se to líbí. Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků, které je vlastní jeho struktuře.“Iyengar, vědec zabývající se výběrem a profesor obchodu na katedře managementu na Columbia Business School, chtěl najít lepší způsob, jak najít nové možnosti volby. Inspiroval ji citát francouzského matematika Henriho Poincarého, který řekl: „Vynález spočívá v tom, že se vyhneme konstrukci zbytečných výmyslů a konstruujeme užitečné kombinace, které jsou v nekonečné menšině.“„Skutečná síla volby neplyne z pouhého vybírání a hledání,“ říká. „Skutečná síla volby pochází z vaší schopnosti spojit vybírání a hledání s představivostí. Pokud je spojíte dohromady, povede to k vytvoření těch nejsmysluplnějších kombinací.“Jako náhradu za brainstorming vytvořila Iyengar proces o šesti krocích, který nazývá „mapování výběru“.Chcete využít této příležitosti?1. VYBERTE SI PROBLÉMPrvním krokem je výběr problému, který chcete vyřešit. Zní to jednoduše, ale problém nemusí být samozřejmý. Problémem může být například to, že potřebujete znát potenciální rušivé technologie. Nebo můžete chtít vědět, jak zvýšit uhlíkovou neutralitu vaší současné produktové řady.„Einstein kdysi řekl: ‚Kdybych měl hodinu na vyřešení problému, 55 minut bych přemýšlel o problému a pět minut o řešení,'“ říká Iyengar. „Stejně jako Einstein pište a přepisujte, rámujte a přeformulovávejte svůj problém z nesčetných perspektiv, abyste objevili problém, který je nejsmysluplnější a nejreálnější k řešení.“2. ROZDĚLIT JI„Téměř každá poradenská firma se snaží provést nějakou analýzu problému nebo odvětví,“ říká Iyengar. „Jediná věc, která se liší ve způsobu, jakým je nechávám rozdělit, je, že je nutím věnovat velkou pozornost kognitivním omezením.“Chcete-li překonat omezení, rozdělte problém na dílčí problémy. Můžete jich určit několik, ale vyberte si jich maximálně pět. Dílčí problémy jsou součástí větší skládačky. „Pokud byste je vyřešili, vyřešíte asi 90 % problému,“ říká Iyengar.Rozložení problému na dílčí problémy se stává myšlenkovým cvičením. Čím smysluplněji a promyšleněji budete postupovat, tím lepší budou vaše výsledky.3. POROVNÁVÁNÍ PŘÁNÍPoté určete, co chcete cítit, až problém vyřešíte. „Většinou, když se lidé ptají: ‚Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše cíle? Jaké jsou vaše metriky?“ stává se to velmi objektivním,“ říká Iyengar. „Nejsme objektivní tvorové. Místo toho jde o to: ‚Jak se chcete cítit?“.Pokud například chcete určit nejpřevratnější technologii, je to proto, že chcete být cool? Nebo je to proto, že chcete být nejbohatší a nejmocnější osobou v bloku?„Každý má nějaký pocit, a ten by měl být na povrchu, protože nakonec bude sloužit jako kritérium výběru,“ říká. „A pokud to nebude sloužit jako kritérium výběru, nikdy nebudete motivováni k tomu, abyste se tohoto nápadu chopili.“4. VYHLEDÁVÁNÍ V BOXU A MIMO NĚJVe čtvrtém kroku Iyengar doporučuje vytvořit strukturovaný proces sběru relevantních informací pomocí matice. S problémem rozděleným na pět dílčích problémů najděte dva příklady, jak byl dílčí problém vyřešen v rámci vašeho odvětví, a tři příklady, jak byl vyřešen mimo vaše odvětví.„Když má někdo problém, obvykle se podívá na to, co udělali jeho konkurenti, a prostuduje si svou vlastní oblast,“ říká Iyengar. „Na mapě výběru je pouze 20 % věnováno odbornosti v daném odvětví. Pokud chcete nestandardní řešení, musíte se podívat na to, co existuje v jiných oborech.“Například pracovník v leteckém průmyslu, který řeší problémy v oblasti logistiky, se může podívat na sousední odvětví, jako jsou jiné formy dopravy. Nebo se může podívat na společnosti v jiných odvětvích, jako je například Disney.5. VYTVOŘIT MAPU VÝBĚRUPátým krokem je mapování výběru. Vezměte jednu možnost pro každý dílčí problém a určete, jak byste je mohli zkombinovat, abyste vytvořili nové řešení.„Máte tolik možností, které můžete kombinovat,“ říká Iyengar. „Žádní dva lidé si nepředstavují totéž, když mají stejné materiály. Podívejte se na možnosti odděleně, ne ve stejné místnosti. Tak dosáhnete skutečné rozmanitosti.“6. PROVEĎTE „TEST TŘETÍHO OKAMapování volby může vytvořit tisíce jedinečných řešení. Porovnejte svá přání, abyste získali celkové skóre, a poté použijte své celkové skóre k určení pěti nejlepších nápadů. Ale nezastavujte se zde, říká Iyengar.„Pořád jsi stroj na vytváření předsudků,“ říká. „Víte, že váš nápad je skvělý ve vaší hlavě, ale nevíte, co ten nápad znamená, jakmile se dostane z vaší hlavy.“Vyhněte se zveřejnění svého nápadu na fóru, kde by se vám mohl líbit nebo nelíbit. Místo toho svůj nápad někomu popište a požádejte ho, aby vám ho zopakoval.„Potřebujete vědět, co vidí?“ říká Iyengar. „Když vám vaši myšlenku vyprávějí, co jim utkvělo v paměti? Co při převyprávění vašeho nápadu vystřihli? Možná ji přetvořili a přidali nějaké zajímavé pikantnosti, které vás ani nenapadly. Získáte tak cenné informace, jak svůj nápad dále upravit.“Iyengar říká, že brainstorming je zlatým dítětem pro vymýšlení nápadů, ale většina nápadů nestojí za nic. „Místo toho je třeba naučit lidi, jak přicházet s kvalitními nápady, a zejména jak je vyhodnocovat,“ říká. „Klíčem je vytváření možností volby. Více možností volby nevzniká tím, že dáte lidem čistou svobodu. Nejlepší volby získáte díky struktuře a omezením.“
Tagy: brainstormingbusinessstrategie

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Jak lídři budují kulturu inovací: lekce z transformace DBS Bank
      2. Praktický průvodce: Jak efektivně začít s umělou inteligencí
      Advertisement

      Breaking.

      10:53

      Eurozóna investuje do obrany, rozpočtové deficity rostou

      10:32

      American Airlines plánuje návrat do Tel Avivu v roce 2026

      10:22

      Rostoucí rizika na americkém úvěrovém trhu znepokojují MMF

      10:17

      Drony mění pravidla hry: Revoluce v moderních konfliktech

      10:12

      Rozvíjející se trhy: Příležitost desetiletí přichází v roce 2025!

      09:48

      Čínský ekonomický motor skřípe: dluhy a deflace na vzestupu

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025

      Akcie společnosti Microsoft se v posledních měsících nachází ve fázi konsolidace, kdy po silném růstu z dubnových minim a dosažení...

      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed naráží na limity, mladí Američané v technologiích zůstávají bez práce

      25 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025

      BProč analytik tvrdí, že je AI bublina 17× větší než dotcom krach

      26 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.