Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků.“
Chcete-li zůstat relevantní nebo narušit odvětví, musíte inovovat. Mnoho organizací se obrací na brainstorming jako na metodu generování nových nápadů, ale není to nejlepší způsob, jak být originální, říká Sheena Iyengar, autorka knihy Think Bigger: Jak inovovat.
„Brainstorming rozhodně vyvolává velké vzrušení a intriky,“ říká. „Je to zábava a lidem se to líbí. Ale ve skutečnosti je to jen cvičení na vytváření předsudků, které je vlastní jeho struktuře.“
Iyengar, vědec zabývající se výběrem a profesor obchodu na katedře managementu na Columbia Business School, chtěl najít lepší způsob, jak najít nové možnosti volby. Inspiroval ji citát francouzského matematika Henriho Poincarého, který řekl: „Vynález spočívá v tom, že se vyhneme konstrukci zbytečných výmyslů a konstruujeme užitečné kombinace, které jsou v nekonečné menšině.“
„Skutečná síla volby neplyne z pouhého vybírání a hledání,“ říká. „Skutečná síla volby pochází z vaší schopnosti spojit vybírání a hledání s představivostí. Pokud je spojíte dohromady, povede to k vytvoření těch nejsmysluplnějších kombinací.“
Jako náhradu za brainstorming vytvořila Iyengar proces o šesti krocích, který nazývá „mapování výběru“.
1. VYBERTE SI PROBLÉM
Prvním krokem je výběr problému, který chcete vyřešit. Zní to jednoduše, ale problém nemusí být samozřejmý. Problémem může být například to, že potřebujete znát potenciální rušivé technologie. Nebo můžete chtít vědět, jak zvýšit uhlíkovou neutralitu vaší současné produktové řady.
„Einstein kdysi řekl: ‚Kdybych měl hodinu na vyřešení problému, 55 minut bych přemýšlel o problému a pět minut o řešení,'“ říká Iyengar. „Stejně jako Einstein pište a přepisujte, rámujte a přeformulovávejte svůj problém z nesčetných perspektiv, abyste objevili problém, který je nejsmysluplnější a nejreálnější k řešení.“
2. ROZDĚLIT JI

„Téměř každá poradenská firma se snaží provést nějakou analýzu problému nebo odvětví,“ říká Iyengar. „Jediná věc, která se liší ve způsobu, jakým je nechávám rozdělit, je, že je nutím věnovat velkou pozornost kognitivním omezením.“
Chcete-li překonat omezení, rozdělte problém na dílčí problémy. Můžete jich určit několik, ale vyberte si jich maximálně pět. Dílčí problémy jsou součástí větší skládačky. „Pokud byste je vyřešili, vyřešíte asi 90 % problému,“ říká Iyengar.
Rozložení problému na dílčí problémy se stává myšlenkovým cvičením. Čím smysluplněji a promyšleněji budete postupovat, tím lepší budou vaše výsledky.
3. POROVNÁVÁNÍ PŘÁNÍ
Poté určete, co chcete cítit, až problém vyřešíte. „Většinou, když se lidé ptají: ‚Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše cíle? Jaké jsou vaše metriky?“ stává se to velmi objektivním,“ říká Iyengar. „Nejsme objektivní tvorové. Místo toho jde o to: ‚Jak se chcete cítit?“.
Pokud například chcete určit nejpřevratnější technologii, je to proto, že chcete být cool? Nebo je to proto, že chcete být nejbohatší a nejmocnější osobou v bloku?
„Každý má nějaký pocit, a ten by měl být na povrchu, protože nakonec bude sloužit jako kritérium výběru,“ říká. „A pokud to nebude sloužit jako kritérium výběru, nikdy nebudete motivováni k tomu, abyste se tohoto nápadu chopili.“
4. VYHLEDÁVÁNÍ V BOXU A MIMO NĚJ

Ve čtvrtém kroku Iyengar doporučuje vytvořit strukturovaný proces sběru relevantních informací pomocí matice. S problémem rozděleným na pět dílčích problémů najděte dva příklady, jak byl dílčí problém vyřešen v rámci vašeho odvětví, a tři příklady, jak byl vyřešen mimo vaše odvětví.
„Když má někdo problém, obvykle se podívá na to, co udělali jeho konkurenti, a prostuduje si svou vlastní oblast,“ říká Iyengar. „Na mapě výběru je pouze 20 % věnováno odbornosti v daném odvětví. Pokud chcete nestandardní řešení, musíte se podívat na to, co existuje v jiných oborech.“
Například pracovník v leteckém průmyslu, který řeší problémy v oblasti logistiky, se může podívat na sousední odvětví, jako jsou jiné formy dopravy. Nebo se může podívat na společnosti v jiných odvětvích, jako je například Disney.
5. VYTVOŘIT MAPU VÝBĚRU
Pátým krokem je mapování výběru. Vezměte jednu možnost pro každý dílčí problém a určete, jak byste je mohli zkombinovat, abyste vytvořili nové řešení.
„Máte tolik možností, které můžete kombinovat,“ říká Iyengar. „Žádní dva lidé si nepředstavují totéž, když mají stejné materiály. Podívejte se na možnosti odděleně, ne ve stejné místnosti. Tak dosáhnete skutečné rozmanitosti.“
6. PROVEĎTE „TEST TŘETÍHO OKA

Mapování volby může vytvořit tisíce jedinečných řešení. Porovnejte svá přání, abyste získali celkové skóre, a poté použijte své celkové skóre k určení pěti nejlepších nápadů. Ale nezastavujte se zde, říká Iyengar.
„Pořád jsi stroj na vytváření předsudků,“ říká. „Víte, že váš nápad je skvělý ve vaší hlavě, ale nevíte, co ten nápad znamená, jakmile se dostane z vaší hlavy.“
Vyhněte se zveřejnění svého nápadu na fóru, kde by se vám mohl líbit nebo nelíbit. Místo toho svůj nápad někomu popište a požádejte ho, aby vám ho zopakoval.
„Potřebujete vědět, co vidí?“ říká Iyengar. „Když vám vaši myšlenku vyprávějí, co jim utkvělo v paměti? Co při převyprávění vašeho nápadu vystřihli? Možná ji přetvořili a přidali nějaké zajímavé pikantnosti, které vás ani nenapadly. Získáte tak cenné informace, jak svůj nápad dále upravit.“
Iyengar říká, že brainstorming je zlatým dítětem pro vymýšlení nápadů, ale většina nápadů nestojí za nic. „Místo toho je třeba naučit lidi, jak přicházet s kvalitními nápady, a zejména jak je vyhodnocovat,“ říká. „Klíčem je vytváření možností volby. Více možností volby nevzniká tím, že dáte lidem čistou svobodu. Nejlepší volby získáte díky struktuře a omezením.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky