Čínská scéna s elektromobily nabírá na obrátkách. Jedna akcie se letos už zdvojnásobila
Právě v době, kdy čínské společnosti vyrábějící elektromobily možná potřebují hotovost, potřebují zahraniční automobilky trh - nejen v Číně, ale celosvětově.
Čínský startup Xpeng Inc. (XPEV) vyrábějící elektromobily ve středu ohromil trhy zprávou o zhruba 700milionovém podílu Volkswagenu na společném vývoji dvou vozů pro Čínu, největší automobilový trh na světě.
Akcie společnosti Xpeng prudce vzrostly. Akcie obchodované v USA vzrostly od začátku roku do páteční uzávěrky o 135 %. Ještě před několika měsíci byly akcie pro rok 2023 v červených číslech.
Společnost Everbright Securities zvýšila hodnocení akcií na nákupní a očekává, že v příštích šesti až dvanácti měsících překonají výkonnost širšího trhu nejméně o 15 %.
„Technologické licencování se může stát novým modelem pro zvyšování zisků,“ uvádí se ve zprávě v čínštině, kterou přeložila CNBC.
Velké značky, jako je Volkswagen, mají kontrolu nad dodavatelským řetězcem a cash flow, ale jejich technologické schopnosti zaostávají, uvádí zpráva. Na druhé straně zdůraznila, že nové domácí čínské značky sice mají techniku, ale relativně slabé řízení výroby a peněžní toky.
Xpeng je pravděpodobně jedinou značkou v Číně, která nabízí ekvivalent softwaru Tesla Full Self Driving, který pomáhá řidičům orientovat se v městských ulicích. Systém FSD zatím není v Číně k dispozici a verzi společnosti Xpeng zatím schválilo jen několik měst.
Hotovost a peněžní ekvivalenty startupu se však v prvním čtvrtletí snížily téměř o polovinu, na 8,83 miliardy jüanů (1,23 miliardy dolarů) ze 14,61 miliardy jüanů na konci roku 2022. Dodávky společnosti Xpeng stagnovaly na úrovni několika tisíc kusů měsíčně.
Volkswagenu se na čínském trhu s elektromobily nedaří o mnoho lépe, v první polovině roku dodal v průměru něco málo přes 10 000 vozů měsíčně.
Jako zavedený globální gigant však Volkswagen na konci června disponoval hotovostí a peněžními ekvivalenty v mnohem vyšší hodnotě 37,13 miliardy eur (40,73 miliardy USD), oproti prosincové hodnotě 29,17 miliardy eur.
Německá automobilka má také více co ztratit. Její dodávky osobních automobilů do Číny jsou na stejné úrovni jako dodávky do západní Evropy.
Volkswagen ve čtvrtek snížil výhled dodávek pro rok 2023. Nejenže se její dodávky vozů do Číny za rok do konce června snížily, ale dodávky plně elektrických vozů klesly o 1,6 %.
To je ve srovnání se stejným obdobím roku 2022, kdy dvouměsíční výluka v Šanghaji zlikvidovala dubnové prodeje v metropoli.
Volkswagen nedávný pokles přičítá nedostatku dílů a „rostoucí intenzitě konkurence“.
Domácí čínské značky elektromobilů od BYD po Zeekr se vrhly na místní trh, na němž má Tesla stále velký podíl.
Společnost Nio Inc (NIO), jejíž vozy se prodávají ve vyšší cenové relaci než vozy Xpeng, v červnu varovala, že nedostatečné dodávky ovlivňují její hotovost. Ještě v roce 2019 se startup potácel na pokraji bankrotu, dokud nedostal záchranné lano ve výši zhruba 1 miliardy USD od místních investorů, včetně státem podporovaných subjektů.
Koncem června společnost Nio oznámila vlastní injekci ve výši zhruba 700 milionů dolarů – od investora z Abú Zabí, který chce elektromobily dostat do regionu, jenž se snaží odklonit od fosilních paliv.
Společnost Nio vykázala k březnu hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 14,76 miliardy jüanů, což je méně, než kolik zveřejnila ke konci roku 2022.
Na výši hotovosti samozřejmě záleží pouze ve vztahu k tomu, kolik společnost dluží. Pohotový ukazatel se zabývá schopností splácet krátkodobé dluhy. Li Auto (LI)byla jedinou ze tří čínských společností vyrábějících elektromobily kótovaných na burze v USA, která měla podle screenu Wind Information za první čtvrtletí nejzdravější hodnotu nad 1.
Společnosti Nio a Xpeng měly hodnoty pod 1 a oproti konci roku 2022 mírně poklesly, ukázaly údaje. U Volkswagenu v tomto období mírně vzrostl, ale také byl pod hodnotou 1 a blížil se hodnotě 0,8.
Pokud jde o možnosti růstu, trh je společnostem nakloněn.
Čínský trh s elektromobily letos vzroste o 27 % na 8,7 milionu kusů – a podle Bank of America Securities zůstane v příštích letech největším na světě.
Zdatnost země v tomto odvětví také znamená, že Čína vyváží více vozidel do zahraničí. Mezinárodní energetická agentura uvedla, že v roce 2022 bude 35 % exportovaných elektromobilů pocházet z Číny, zatímco v roce 2021 to bylo 25 %.
Akcie, které se vyplatí nakupovat, však nemusí nutně představovat samotné automobilky. Podle názoru Nomury jsou akcie Xpeng neutrální a Volkswagen nekryjí.
Jejich nákupy se týkají výrobců komponentů, které se dodávají do elektromobilů s možností asistované jízdy, včetně giganta v oblasti baterií CATL a dodavatele řídicích jednotek motorů Inovance.
Čínský startup Xpeng Inc. vyrábějící elektromobily ve středu ohromil trhy zprávou o zhruba 700milionovém podílu Volkswagenu na společném vývoji dvou vozů pro Čínu, největší automobilový trh na světě.Akcie společnosti Xpeng prudce vzrostly. Akcie obchodované v USA vzrostly od začátku roku do páteční uzávěrky o 135 %. Ještě před několika měsíci byly akcie pro rok 2023 v červených číslech.Společnost Everbright Securities zvýšila hodnocení akcií na nákupní a očekává, že v příštích šesti až dvanácti měsících překonají výkonnost širšího trhu nejméně o 15 %.„Technologické licencování se může stát novým modelem pro zvyšování zisků,“ uvádí se ve zprávě v čínštině, kterou přeložila CNBC.Velké značky, jako je Volkswagen, mají kontrolu nad dodavatelským řetězcem a cash flow, ale jejich technologické schopnosti zaostávají, uvádí zpráva. Na druhé straně zdůraznila, že nové domácí čínské značky sice mají techniku, ale relativně slabé řízení výroby a peněžní toky.Xpeng je pravděpodobně jedinou značkou v Číně, která nabízí ekvivalent softwaru Tesla Full Self Driving, který pomáhá řidičům orientovat se v městských ulicích. Systém FSD zatím není v Číně k dispozici a verzi společnosti Xpeng zatím schválilo jen několik měst.Hotovost a peněžní ekvivalenty startupu se však v prvním čtvrtletí snížily téměř o polovinu, na 8,83 miliardy jüanů ze 14,61 miliardy jüanů na konci roku 2022. Dodávky společnosti Xpeng stagnovaly na úrovni několika tisíc kusů měsíčně.Volkswagenu se na čínském trhu s elektromobily nedaří o mnoho lépe, v první polovině roku dodal v průměru něco málo přes 10 000 vozů měsíčně.Jako zavedený globální gigant však Volkswagen na konci června disponoval hotovostí a peněžními ekvivalenty v mnohem vyšší hodnotě 37,13 miliardy eur , oproti prosincové hodnotě 29,17 miliardy eur.Německá automobilka má také více co ztratit. Její dodávky osobních automobilů do Číny jsou na stejné úrovni jako dodávky do západní Evropy.Volkswagen ve čtvrtek snížil výhled dodávek pro rok 2023. Nejenže se její dodávky vozů do Číny za rok do konce června snížily, ale dodávky plně elektrických vozů klesly o 1,6 %.To je ve srovnání se stejným obdobím roku 2022, kdy dvouměsíční výluka v Šanghaji zlikvidovala dubnové prodeje v metropoli.Volkswagen nedávný pokles přičítá nedostatku dílů a „rostoucí intenzitě konkurence“.Domácí čínské značky elektromobilů od BYD po Zeekr se vrhly na místní trh, na němž má Tesla stále velký podíl.Společnost Nio Inc , jejíž vozy se prodávají ve vyšší cenové relaci než vozy Xpeng, v červnu varovala, že nedostatečné dodávky ovlivňují její hotovost. Ještě v roce 2019 se startup potácel na pokraji bankrotu, dokud nedostal záchranné lano ve výši zhruba 1 miliardy USD od místních investorů, včetně státem podporovaných subjektů.Koncem června společnost Nio oznámila vlastní injekci ve výši zhruba 700 milionů dolarů – od investora z Abú Zabí, který chce elektromobily dostat do regionu, jenž se snaží odklonit od fosilních paliv.Společnost Nio vykázala k březnu hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 14,76 miliardy jüanů, což je méně, než kolik zveřejnila ke konci roku 2022.Na výši hotovosti samozřejmě záleží pouze ve vztahu k tomu, kolik společnost dluží. Pohotový ukazatel se zabývá schopností splácet krátkodobé dluhy. Li Auto byla jedinou ze tří čínských společností vyrábějících elektromobily kótovaných na burze v USA, která měla podle screenu Wind Information za první čtvrtletí nejzdravější hodnotu nad 1.Společnosti Nio a Xpeng měly hodnoty pod 1 a oproti konci roku 2022 mírně poklesly, ukázaly údaje. U Volkswagenu v tomto období mírně vzrostl, ale také byl pod hodnotou 1 a blížil se hodnotě 0,8.Pokud jde o možnosti růstu, trh je společnostem nakloněn.Čínský trh s elektromobily letos vzroste o 27 % na 8,7 milionu kusů – a podle Bank of America Securities zůstane v příštích letech největším na světě.Zdatnost země v tomto odvětví také znamená, že Čína vyváží více vozidel do zahraničí. Mezinárodní energetická agentura uvedla, že v roce 2022 bude 35 % exportovaných elektromobilů pocházet z Číny, zatímco v roce 2021 to bylo 25 %.Akcie, které se vyplatí nakupovat, však nemusí nutně představovat samotné automobilky. Podle názoru Nomury jsou akcie Xpeng neutrální a Volkswagen nekryjí.Jejich nákupy se týkají výrobců komponentů, které se dodávají do elektromobilů s možností asistované jízdy, včetně giganta v oblasti baterií CATL a dodavatele řídicích jednotek motorů Inovance.
Čínská společnost REFIRE, přední hráč v oblasti vodíkových technologií, oznámila svůj vstup na hongkongskou burzu cenných papírů. Tento krok představuje...