Společnost se vezla na vlně růstu v evropském technologickém sektoru a srážela konkurenci svého mega rivala z USA, společnosti PayPal.
Od té doby společnost prošla turbulentní jízdou, včetně globální pandemie, která výrazně srazila objemy od klientů z oblasti cestovního ruchu.
Firma agresivně expandovala v Severní Americe, kde sídlí někteří z jejích nejvýznamnějších obchodníků, a najala stovky zaměstnanců, aby podpořila svůj růst.
Když se v roce 2023 změnilo makroekonomické prostředí, byla růstová strategie společnosti Adyen ve velkém ohrožena.
Akcie společnosti se ve čtvrtek propadly o 39 %, čímž z tržní kapitalizace Adyenu vymazaly 18 miliard eur (39 miliard USD), protože investoři se zbavili akcií poté, co firma vykázala nejpomalejší růst tržeb v historii.
Po čtvrtečním prudkém propadu akcie v pátek uzavřely o dalších 2,9 % níže.
Zdroj: Getty Images
Co je společnost Adyen? Společnost Adyen, kterou CNBC a Statista označily za jednu z 200 nejlepších globálních fintech společností na světě, je firmou poskytující platební služby, která spolupracuje se zákazníky včetně společností Netflix, Meta a Spotify.
Prodává také systémy pro prodejní místa v kamenných obchodech a zpracovává platby online i v obchodech.
Více než zpracovatelem je společnost Adyen takzvanou platební bránou – to znamená, že používá technologii, která umožňuje obchodníkům přijímat platby kartou a transakce prostřednictvím internetových obchodů.
Společnost si bere malý podíl z každého obchodu, který proběhne přes její platformu.
Spoluzaložili ji Pieter van der Does, výkonný ředitel firmy, a Arnout Schuijff, bývalý technologický ředitel.
Co se právě stalo? Společnost Adyen minulý týden oznámila výsledky za první pololetí, které byly výrazně pod očekáváním. Tržby společnosti ve výši 739,1 milionu eur (804,3 milionu dolarů) za toto období vzrostly meziročně o 21 % – ale vykázaly nejpomalejší růst tržeb společnosti Adyen v historii.
Analytici podle prognóz společnosti Eikon Refinitiv očekávali tržby ve výši 853,6 milionu eur a 40% meziroční růst.
Společnost Adyen je obvykle považována za růstovou akcii poté, co od svého burzovního debutu v roce 2018 trvale vykazovala 26% růst tržeb v každém pololetí.
Zdroj: Getty Images
„S vyšší inflací, která vede k vyšším úrokovým sazbám, došlo k určitému posunu v zaměření – méně se soustředíme na růst, více na hospodářský výsledek,“ uvedl ve čtvrtek v pořadu „Squawk Box Europe“ televize CNBC finanční ředitel společnosti Adyen Ethan Tandowsky.
Tandowsky trval na tom, že společnost má „omezený odliv zákazníků“ a že žádný z jejích velkých zákazníků platformu neopustil.
Vyhlídky společnosti však značně ovlivňují obavy, že konkurence na místních trzích, zejména v Severní Americe, přichází s levnějšími nabídkami.
Společnost Adyen tento týden v dopise akcionářům uvedla, že její marže EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) klesla v první polovině roku 2023 na 43 % z 59 % ve stejném období před rokem.
Společnost uvedla, že to bylo způsobeno mírnějším růstem v Severní Americe a vyššími náklady na zaměstnance, jako jsou mzdy, protože v tomto období zvýšila počet zaměstnanců.
Tandowsky trval na tom, že se společnost více zaměřuje na „funkčnost“ než její konkurenti, přestože tito konkurenti mohou nabízet levnější služby.
„Efektivita, s jakou dokážeme vyvíjet nové funkce, funkce, které předčí naše kolegy, nás povede k získání podílu na trhu, který očekáváme.“
Strukturální výzvy Jádrem potíží společnosti Adyen je podnikání silně závislé na ochotě zákazníků držet se jediné platformy pro všechny své platební potřeby. Společnost také musí tyto uživatele přesvědčit, že to, co prodává, je lepší než to, co nabízí konkurence.
Ve své pololetní zprávě za rok 2023 společnost Adyen uvedla, že mnoho jejích severoamerických zákazníků omezuje náklady, aby přečkali ekonomické tlaky, jako jsou rostoucí úrokové sazby a vyšší inflace.
Zdroj: Getty Images
„Podniky upřednostnily optimalizaci nákladů, zatímco konkurence v oblasti digitálních objemů v regionu zajistila úspory nad funkčností,“ uvedla společnost Adyen v dopise akcionářům.
„Tato dynamika není nová a online objemy nejsnáze přecházejí tam a zpět. Uprostřed tohoto vývoje jsme vědomě pokračovali v oceňování hodnoty, kterou přinášíme.“
Společnost Adyen rovněž uvedla, že její ziskovost utrpěla v důsledku snahy o agresivní nárůst počtu zaměstnanců. Provozní zisk EBITDA dosáhl 320 milionů eur, což je o 10 % méně než v první polovině roku 2022.
Společnost Adyen v prvním pololetí přijala 551 zaměstnanců, čímž se celkový počet jejích zaměstnanců na plný úvazek zvýšil na 3 883.
Někteří konkurenti společnosti výrazně omezili nábor zaměstnanců. Společnost Stripe v listopadu 2022 propustila 14 % svých zaměstnanců, tedy přibližně 1 100 osob.
Hlavní výzvou, které nyní společnost Adyen čelí, je konkurence ze strany vyzyvatelů, kteří jsou ochotni nabídnout nižší sazby, než poskytuje ona.
Ve čtvrtečním rozhovoru pro Financial Times generální ředitel společnosti Adyen Pieter van der Does uvedl, že obchodníci se „snaží prozkoumat místní poskytovatele“, aby snížili náklady.
„Není to tak, že bychom se zmenšovali – jen rosteme pomaleji,“ dodal.
Zdroj: Getty Images
Společnost Adyen je historicky štíhlou firmou, která se rozhodla zaměstnávat celkově méně lidí než její hlavní konkurent Stripe, který má zhruba dvojnásobný počet zaměstnanců.
Simon Taylor, vedoucí oddělení strategie ve společnosti Sardine.ai, uvedl, že společnost Adyen může čelit „přirozenému stropu“, jakého objemu podnikání může dosáhnout, než bude muset snížit své marže, aby mohla opět růst.
„V konečném důsledku podléhají stejným makrovětrům jako všichni v elektronickém obchodě,“ řekl Taylor pro CNBC. „A přesto rostli o 21 %. Za to by zavedené firmy zabíjely.“
Společnost se vezla na vlně růstu v evropském technologickém sektoru a srážela konkurenci svého mega rivala z USA, společnosti PayPal.Od té doby společnost prošla turbulentní jízdou, včetně globální pandemie, která výrazně srazila objemy od klientů z oblasti cestovního ruchu.Firma agresivně expandovala v Severní Americe, kde sídlí někteří z jejích nejvýznamnějších obchodníků, a najala stovky zaměstnanců, aby podpořila svůj růst.Když se v roce 2023 změnilo makroekonomické prostředí, byla růstová strategie společnosti Adyen ve velkém ohrožena.Akcie společnosti se ve čtvrtek propadly o 39 %, čímž z tržní kapitalizace Adyenu vymazaly 18 miliard eur , protože investoři se zbavili akcií poté, co firma vykázala nejpomalejší růst tržeb v historii.Po čtvrtečním prudkém propadu akcie v pátek uzavřely o dalších 2,9 % níže.Co je společnost Adyen?Společnost Adyen, kterou CNBC a Statista označily za jednu z 200 nejlepších globálních fintech společností na světě, je firmou poskytující platební služby, která spolupracuje se zákazníky včetně společností Netflix, Meta a Spotify.Prodává také systémy pro prodejní místa v kamenných obchodech a zpracovává platby online i v obchodech.Více než zpracovatelem je společnost Adyen takzvanou platební bránou – to znamená, že používá technologii, která umožňuje obchodníkům přijímat platby kartou a transakce prostřednictvím internetových obchodů.Společnost si bere malý podíl z každého obchodu, který proběhne přes její platformu.Spoluzaložili ji Pieter van der Does, výkonný ředitel firmy, a Arnout Schuijff, bývalý technologický ředitel.Co se právě stalo?Společnost Adyen minulý týden oznámila výsledky za první pololetí, které byly výrazně pod očekáváním. Tržby společnosti ve výši 739,1 milionu eur za toto období vzrostly meziročně o 21 % – ale vykázaly nejpomalejší růst tržeb společnosti Adyen v historii.Analytici podle prognóz společnosti Eikon Refinitiv očekávali tržby ve výši 853,6 milionu eur a 40% meziroční růst.Společnost Adyen je obvykle považována za růstovou akcii poté, co od svého burzovního debutu v roce 2018 trvale vykazovala 26% růst tržeb v každém pololetí.„S vyšší inflací, která vede k vyšším úrokovým sazbám, došlo k určitému posunu v zaměření – méně se soustředíme na růst, více na hospodářský výsledek,“ uvedl ve čtvrtek v pořadu „Squawk Box Europe“ televize CNBC finanční ředitel společnosti Adyen Ethan Tandowsky.Tandowsky trval na tom, že společnost má „omezený odliv zákazníků“ a že žádný z jejích velkých zákazníků platformu neopustil.Vyhlídky společnosti však značně ovlivňují obavy, že konkurence na místních trzích, zejména v Severní Americe, přichází s levnějšími nabídkami.Společnost Adyen tento týden v dopise akcionářům uvedla, že její marže EBITDA klesla v první polovině roku 2023 na 43 % z 59 % ve stejném období před rokem.Společnost uvedla, že to bylo způsobeno mírnějším růstem v Severní Americe a vyššími náklady na zaměstnance, jako jsou mzdy, protože v tomto období zvýšila počet zaměstnanců.Tandowsky trval na tom, že se společnost více zaměřuje na „funkčnost“ než její konkurenti, přestože tito konkurenti mohou nabízet levnější služby.„Efektivita, s jakou dokážeme vyvíjet nové funkce, funkce, které předčí naše kolegy, nás povede k získání podílu na trhu, který očekáváme.“Strukturální výzvyJádrem potíží společnosti Adyen je podnikání silně závislé na ochotě zákazníků držet se jediné platformy pro všechny své platební potřeby. Společnost také musí tyto uživatele přesvědčit, že to, co prodává, je lepší než to, co nabízí konkurence.Ve své pololetní zprávě za rok 2023 společnost Adyen uvedla, že mnoho jejích severoamerických zákazníků omezuje náklady, aby přečkali ekonomické tlaky, jako jsou rostoucí úrokové sazby a vyšší inflace.„Podniky upřednostnily optimalizaci nákladů, zatímco konkurence v oblasti digitálních objemů v regionu zajistila úspory nad funkčností,“ uvedla společnost Adyen v dopise akcionářům.„Tato dynamika není nová a online objemy nejsnáze přecházejí tam a zpět. Uprostřed tohoto vývoje jsme vědomě pokračovali v oceňování hodnoty, kterou přinášíme.“Společnost Adyen rovněž uvedla, že její ziskovost utrpěla v důsledku snahy o agresivní nárůst počtu zaměstnanců. Provozní zisk EBITDA dosáhl 320 milionů eur, což je o 10 % méně než v první polovině roku 2022.Společnost Adyen v prvním pololetí přijala 551 zaměstnanců, čímž se celkový počet jejích zaměstnanců na plný úvazek zvýšil na 3 883.Někteří konkurenti společnosti výrazně omezili nábor zaměstnanců. Společnost Stripe v listopadu 2022 propustila 14 % svých zaměstnanců, tedy přibližně 1 100 osob.Hlavní výzvou, které nyní společnost Adyen čelí, je konkurence ze strany vyzyvatelů, kteří jsou ochotni nabídnout nižší sazby, než poskytuje ona.Ve čtvrtečním rozhovoru pro Financial Times generální ředitel společnosti Adyen Pieter van der Does uvedl, že obchodníci se „snaží prozkoumat místní poskytovatele“, aby snížili náklady.„Není to tak, že bychom se zmenšovali – jen rosteme pomaleji,“ dodal.Společnost Adyen je historicky štíhlou firmou, která se rozhodla zaměstnávat celkově méně lidí než její hlavní konkurent Stripe, který má zhruba dvojnásobný počet zaměstnanců.Simon Taylor, vedoucí oddělení strategie ve společnosti Sardine.ai, uvedl, že společnost Adyen může čelit „přirozenému stropu“, jakého objemu podnikání může dosáhnout, než bude muset snížit své marže, aby mohla opět růst.„V konečném důsledku podléhají stejným makrovětrům jako všichni v elektronickém obchodě,“ řekl Taylor pro CNBC. „A přesto rostli o 21 %. Za to by zavedené firmy zabíjely.“