Stoupající teploty v Evropě a stále nestálejší počasí však vyvolávají obavy, že by se francouzská oblast Champagne mohla stát pro jeho výrobu nevhodnou.
Podle obchodní asociace Comité Champagne bylo v roce 2022 ze Champagne vyexpedováno více než 325 milionů lahví šampaňského, čímž tržby poprvé přesáhly 6 miliard eur
Výbor navrhl „opatrný výhled“ pro rok 2023, ačkoli uvedl, že pěstitelé a domy v Champagne „zůstávají přesvědčeni o základním zdraví svého podnikání“.
Zdraví klimatu však vrhá budoucnost nápoje na pochybnosti – výrobci šampaňského se budou muset přizpůsobit, aby přežily, a chuť šampaňského se může cestou změnit.
Hrozny spálené sluncem, poškozená chuť
Podle zprávy S&P Global Sustainable1 se vystavení regionu Champagne fyzikálním rizikům způsobeným suchem do roku 2050 téměř ztrojnásobí, což pro vinice představuje vážné problémy.
Zpráva hodnotí regiony na stupnici od 1 do 100, přičemž skóre 100 představuje maximální míru ohrožení. Podle ní se riziko sucha v Champagne do roku 2050 zvýší ze současných 16 na 43 a do roku 2090 se zdvojnásobí na 88, pokud nedojde ke změně současných klimatických opatření.
Sucho není jediným faktorem, který může omezit produkci. Počasí je stále nevyzpytatelnější, v posledních letech se stále častěji objevují požáry, záplavy a mrazy.

I když jsou hrozny schopné růst i v měnícím se klimatu, mohou tyto podmínky změnit vývoj plodů a způsobit škody.
″Pokud jsou hrozny vystaveny příliš extrémnímu UV záření, pak dostanou ekvivalent našeho úpalu a to v podstatě … poškodí chuť,“ řekl Matt Hodgson, zakladatel anglického prodejce vína Grape Britannia, pro CNBC.
Dodatečné teplo může také změnit kyselost hroznů, která šampaňskému dodává svěžest a „neuchopitelný šmrnc a šmrnc“, řekl Hodgson.
Mezinárodní značky si uvědomují, jak velký dopad může mít změna klimatu na jejich podnikání.
„Uvědomujeme si dopady klimatických změn na všechny terroiry společnosti Moët Hennessy, a to v různé míře,“ uvedla Sandrine Sommerová, ředitelka pro udržitelnost divize vína a lihovin společnosti LVMH, Moët Hennessy, prostřednictvím e-mailu pro CNBC.
„Více než kdy jindy se snažíme přizpůsobit,“ dodala Sommerová.

Metoda šampaňského
Nejznámějším pravidlem šampaňského je, že se musí vyrábět v oblasti Champagne ve Francii, ale dlouhý seznam apelačních pravidel, která se musí dodržovat, zahrnuje specifické postupy při pěstování vinné révy; získávání hroznů z určitých lokalit; zvláštní metody lisování hroznů a používání pouze vybraných odrůd hroznů.
Je zakázáno používat pesticidy a dodatečné okyselování a všechny fáze výroby musí probíhat v Champagne až po etiketování lahví. Podniky na výrobu šampaňského však své postupy upravují, aby mohly pokračovat ve výrobě v rámci přísných pravidel.
„Před 20 lety se sklizeň konala koncem září, začátkem října,“ řekla CNBC mluvčí Champagne Taittinger Claire Sarazinová. Nyní výrobce šampaňského sklízí hrozny na přelomu srpna a září.
Změna teplot také znamená, že šampaňské je přirozeně sladší.
„Máme tolik slunce a tolik cukru v podstatě ve šťávě, že už není třeba přidávat cukr,“ řekla Sarazinová. „Zatím to není problém, ale je to něco, na co musíme dbát.“

„Určitý posun“ v chuti
Podle kritiků se některé šampaňské již chuťově velmi liší od šampaňského, které si lidé dávali před lety.
„Co se týče chuti, hodně si všímáte mnohem zralejších vlastností,“ řekl CNBC kritik šampaňského Tom Hewson a dodal, že bublinkové víno se díky tomu přibližuje ostatním bílým vínům a stává se „transparentnějším“.
Porotkyně a kritička vín Susy Atkinsová si také všimla, že chuť šampaňského se v posledních desetiletích změnila.
„Za svých 30 let jsem si všimla jemné změny a … jiní lidé, kteří mají více než 50 let zkušeností s ochutnáváním vína, poukázali na určitý posun ve stylu směrem k bohatšímu,“ řekla Atkinsová.
Budoucnost šampaňského
Podniky na výrobu šampaňského volí různé přístupy k zachování své budoucnosti v oboru, včetně pokukování po lokalitách s podobným klimatem jako v Champagne.
Taittinger se stal prvním výrobcem šampaňského, který investoval do anglického šumivého vína již v roce 2015, těsně následován Pommery v roce 2016. Podnikají se však kroky k zachování rozdílu mezi produkty vyráběnými v Anglii a ve Francii.
Například anglické šumivé víno Taittinger je určeno výhradně pro britský trh, aby se zabránilo „kanibalizaci“ původního produktu.

Na otázku, zda je možné, že se šampaňské již nebude vyrábět v regionu Champagne, Taittinger odpověděl, že značka má „pozitivnější“ vyhlídky a že Comité Champagne zkoumá možnosti, jako je vývoj nových hroznů.
Zatím se však organizaci nepodařilo najít hrozny, které by splňovaly vysoké standardy nezbytné pro výrobu šampaňského.
Moët Hennessy zase podle vyjádření generálního ředitele Philippa Schause pro The Telegraph nemá v úmyslu otevřít v Anglii vinice.
Dlouhý seznam pravidel potřebných k výrobě šampaňského by se mohl přizpůsobit i tomu, jak se region snaží udržet na trhu. Znamená to však, že výsledkem bude stále šampaňské, jak ho známe?
„Může to být něco nového a pěkného, ale pokud máte rádi šampaňské v současné podobě, pak to nebude to, co se v Champagne vyrábí, pokud se změní pravidla,“ řekl Hodgson z Grape Britannia.
„Pokud je to volba mezi neexistencí a … rozšířením oblasti nebo změnou oblasti, podle které se může nazývat, pak kdo ví, co by si [výrobci šampaňského] mohli vybrat,“ řekl Hodgson. „Byla by to sebevražda, kdybychom nezvažovali alternativy, že?“ dodal.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky