IPO společnosti Instacart dává technologickým jednorožcům klíčovou lekci – nečekejte
Očekává se, že společnost Instacart příští týden vstoupí na burzu, přičemž podle pondělního podání by její hodnota mohla dosáhnout až 9,3 miliardy dolarů.
Ještě v roce 2021 byla společnost oceněna na 39 miliard dolarů.
A přestože společnost v posledních dvou letech zaznamenala několikrát snížení své valuace, největší lekcí, kterou tento titulkový diskont dává ostatním technologickým jednorožcům na cestě k IPO, je, že by se vstupem na burzu neměli otálet.
Těžká práce při řízení veřejné společnosti spočívá v tom, že se musí vypořádat s přílivem a odlivem trhů a ekonomiky, které jsou mimo kontrolu jakéhokoli manažerského týmu. Lepší je zahájit proces včas, aby se předešlo pravidelnému rozptylování ohledně možných budoucích výstupů.
Instacart, který vstupuje na burzu, je v mnoha ohledech lepší firmou než ta, která získala peníze při čtyřikrát vyšším ocenění před dvěma a půl lety.
V první polovině letošního roku dosáhly tržby společnosti Instacart 1,48 miliardy dolarů, zatímco hrubé marže dosáhly 75 %, což znamená, že celoroční tržby vzrostou přibližně o 60 % z 1,83 miliardy dolarů v roce 2021, zatímco marže se zvýší o 8 procentních bodů.
V roce 2021 se však společnost Instacart vezla na větru z pandemie, která dramaticky změnila nákupní zvyklosti, spotřebitelů, kteří měli dostatek hotovosti, a prostředí nízkých úrokových sazeb, které zvyšovalo ocenění v celém investičním vesmíru.
Zdroj: Bloomberg
O dva roky později se nákupní zvyklosti normalizovaly – celkový počet objednávek společnosti Instacart vzrostl v první polovině roku 2023 ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 o méně než 1 % – a úrokové sazby agresivně vzrostly.
Při zachování všech ostatních okolností znamenají vyšší sazby nižší ocenění. A jen v málokterém období v historii trhu byl budoucí růst diskontován tak agresivně jako v posledních dvou letech.
To ovšem ještě neznamená, že by pomaleji rostoucí společnosti snad neměly v dlouhodobém horizontu šanci…
Vezměme si například vrstevníky společnosti Instacart a další vítěze pandemické éry Airbnb (ABNB) a DoorDash (DASH).
Obě společnosti se rozhodly vstoupit na burzu koncem roku 2020. A obě společnosti zaznamenaly prudký růst svých akcií, než v roce 2022 tvrdě korigovaly v důsledku růstu úrokových sazeb.
V roce 2022 se akcie Airbnb propadly přibližně o 50 %, zatímco akcie DoorDash ztratily téměř 70 % své hodnoty. A společnost DoorDash stále klesla o více než 50 % oproti hodnotě, na které uzavřela první den obchodování, zatímco Airbnb se dařilo lépe a její akcie vzrostly přibližně o 5 % oproti hodnotě, na které uzavřely první den obchodování. V letošním roce obě akcie vzrostly o více než 70 %.
Airbnb, DoorDash a jejich vedoucí týmy nyní vstupují do třetího roku, kdy čelí čtvrtletní kontrole Wall Street. Nábor, udržení zaměstnanců, plánování a další funkce mohou vypadat úplně jinak, když je vašemu podnikání přiřazena hodnota v reálném čase, a ne občasná, volně držená známka od rizikového fondu nebo jiného institucionálního investora.
A i když se často mluví o tom, že čtvrtletní výkazy zisků odvádějí pozornost, stejně tak je nutné udržovat zaměstnance a investory v nejistotě, kdy konečně dojde k odchodu.
Společnost Instacart získala peníze při své nejvyšší valuaci v březnu 2021, jen několik měsíců po veřejném debutu společností Airbnb a DoorDash. Její generální ředitelka Fidji Simo byl do funkce jmenován v červenci téhož roku.
Již v té době se zpravodajství o jmenování Simo zaměřovalo na to, jaká bude její role při vstupu společnosti na burzu. Simo přišla ze společnosti Meta Platforms (META), která byla tehdy známá jako Facebook, a v tomto gigantu sociálních médií působila již během jeho IPO v roce 2012.
Zdroj: Getty Images
„Vstup Facebooku na burzu byl jen okamžikem v čase a důležité bylo to, co se stalo poté,“ řekla Simo agentuře Reuters, „což je poskytování velké hodnoty lidem, a na to se budu skutečně soustředit.“
Na rozdíl od výrazného okamžiku, kterým je IPO společnosti, však výzva skutečného vedení podniku nikdy nezmizí. Tím spíše je třeba mít tento proces za sebou – čeká nás skutečná práce.
Ještě v roce 2021 byla společnost oceněna na 39 miliard dolarů.A přestože společnost v posledních dvou letech zaznamenala několikrát snížení své valuace, největší lekcí, kterou tento titulkový diskont dává ostatním technologickým jednorožcům na cestě k IPO, je, že by se vstupem na burzu neměli otálet.Těžká práce při řízení veřejné společnosti spočívá v tom, že se musí vypořádat s přílivem a odlivem trhů a ekonomiky, které jsou mimo kontrolu jakéhokoli manažerského týmu. Lepší je zahájit proces včas, aby se předešlo pravidelnému rozptylování ohledně možných budoucích výstupů.Instacart, který vstupuje na burzu, je v mnoha ohledech lepší firmou než ta, která získala peníze při čtyřikrát vyšším ocenění před dvěma a půl lety.V první polovině letošního roku dosáhly tržby společnosti Instacart 1,48 miliardy dolarů, zatímco hrubé marže dosáhly 75 %, což znamená, že celoroční tržby vzrostou přibližně o 60 % z 1,83 miliardy dolarů v roce 2021, zatímco marže se zvýší o 8 procentních bodů.V roce 2021 se však společnost Instacart vezla na větru z pandemie, která dramaticky změnila nákupní zvyklosti, spotřebitelů, kteří měli dostatek hotovosti, a prostředí nízkých úrokových sazeb, které zvyšovalo ocenění v celém investičním vesmíru.O dva roky později se nákupní zvyklosti normalizovaly – celkový počet objednávek společnosti Instacart vzrostl v první polovině roku 2023 ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 o méně než 1 % – a úrokové sazby agresivně vzrostly.Při zachování všech ostatních okolností znamenají vyšší sazby nižší ocenění. A jen v málokterém období v historii trhu byl budoucí růst diskontován tak agresivně jako v posledních dvou letech.To ovšem ještě neznamená, že by pomaleji rostoucí společnosti snad neměly v dlouhodobém horizontu šanci…Vezměme si například vrstevníky společnosti Instacart a další vítěze pandemické éry Airbnb a DoorDash .Obě společnosti se rozhodly vstoupit na burzu koncem roku 2020. A obě společnosti zaznamenaly prudký růst svých akcií, než v roce 2022 tvrdě korigovaly v důsledku růstu úrokových sazeb.V roce 2022 se akcie Airbnb propadly přibližně o 50 %, zatímco akcie DoorDash ztratily téměř 70 % své hodnoty. A společnost DoorDash stále klesla o více než 50 % oproti hodnotě, na které uzavřela první den obchodování, zatímco Airbnb se dařilo lépe a její akcie vzrostly přibližně o 5 % oproti hodnotě, na které uzavřely první den obchodování. V letošním roce obě akcie vzrostly o více než 70 %.Airbnb, DoorDash a jejich vedoucí týmy nyní vstupují do třetího roku, kdy čelí čtvrtletní kontrole Wall Street. Nábor, udržení zaměstnanců, plánování a další funkce mohou vypadat úplně jinak, když je vašemu podnikání přiřazena hodnota v reálném čase, a ne občasná, volně držená známka od rizikového fondu nebo jiného institucionálního investora.A i když se často mluví o tom, že čtvrtletní výkazy zisků odvádějí pozornost, stejně tak je nutné udržovat zaměstnance a investory v nejistotě, kdy konečně dojde k odchodu.Společnost Instacart získala peníze při své nejvyšší valuaci v březnu 2021, jen několik měsíců po veřejném debutu společností Airbnb a DoorDash. Její generální ředitelka Fidji Simo byl do funkce jmenován v červenci téhož roku.Již v té době se zpravodajství o jmenování Simo zaměřovalo na to, jaká bude její role při vstupu společnosti na burzu. Simo přišla ze společnosti Meta Platforms , která byla tehdy známá jako Facebook, a v tomto gigantu sociálních médií působila již během jeho IPO v roce 2012.„Vstup Facebooku na burzu byl jen okamžikem v čase a důležité bylo to, co se stalo poté,“ řekla Simo agentuře Reuters, „což je poskytování velké hodnoty lidem, a na to se budu skutečně soustředit.“Na rozdíl od výrazného okamžiku, kterým je IPO společnosti, však výzva skutečného vedení podniku nikdy nezmizí. Tím spíše je třeba mít tento proces za sebou – čeká nás skutečná práce.