Když společnosti tvrdí, že jejich výrobky jsou přínosné pro klima, jako například uhlíkově neutrální čokoládová tyčinka nebo pár džínů, obvykle se spoléhají na nákup uhlíkových kompenzací z nesouvisejících projektů, jako je ochrana lesů. Nový pár „čistě nulových“ tenisek od společnosti Allbirds k tomu přistupuje jinak: Společnost se zaměřila výhradně na pozitivní i negativní dopady samotné výroby bot.
Společnost Allbirds v rámci svých celopodnikových cílů udržitelnosti nakupuje uhlíkové kompenzace. „V konečném důsledku však víme, že to hlavní, co musíme udělat – a co musí udělat každý – je snížit emise v našem vlastním dodavatelském řetězci,“ říká Aileen Lerchová, vedoucí manažerka udržitelnosti společnosti.
Bota, která se jmenuje M0.0NSHOT a bude na trhu na jaře příštího roku, má podle výpočtů společnosti uhlíkovou stopu 0,0 gramů ekvivalentu CO2. To je částečně způsobeno tím, že některé z použitých materiálů, jako je regenerační vlna, mají negativní uhlíkovou stopu a zachycují více uhlíku, než kolik ho vypouštějí. Logo – smajlík s nulami jako očima, který je připevněn na přední straně boty jako knoflík – je vyrobeno z plastu vytvořeného ze zachycených emisí metanu.
Společnost zahájila proces navrhování přímým snížením emisí, jak jen to bylo možné. Tvarový faktor samotné boty je minimální, aby se snížilo množství komponentů. Továrny, které budou botu vyrábět, přešly na obnovitelné zdroje energie.
Námořní doprava bude probíhat na biopalivo (tento krok, který se uskutečňuje prostřednictvím společnosti GoodShipping, neznamená doslova, že boty budou na lodích poháněných biopalivem, protože nelze předpovědět, která loď poveze konkrétní náklad, ale Allbirds nakupuje ekvivalentní množství paliva). Až náklad dorazí do přístavu v USA, bude dopraven do skladu elektrickými nákladními auty.
V porovnání s běžnými teniskami, které zanechávají uhlíkovou stopu přibližně 14 kilogramů CO2, má tato obuv o 90 % nižší emise. Společnost pak vybrala materiály, které kompenzují zbytek. (Některé společnosti tento přístup nazývají spíše „vkládáním“ než kompenzací, když k sekvestraci uhlíku dochází v jejich vlastních dodavatelských řetězcích).
Vlna pochází z novozélandské farmy Lake Hawea Station, která investovala do obnovitelných zdrojů energie a používá techniky, jako je rotační pastva, které pomáhají zachycovat uhlík v půdě. Protože některé přínosy regenerativního zemědělství lze obtížně měřit, Allbirds zvolila konzervativní přístup a započítala pouze uhlík, který zachycují stromy vysázené na farmě v rámci projektu zalesňování.
Protože vlna má negativní uhlíkové vlastnosti, designéři jí do bot zahrnuli co nejvíce; útulná horní část boty, celá zabalená do vlny, vypadá trochu jako ponožka. Podrážka je vyrobena z pěny SuperLight, která se vyrábí z odpadu z cukrové třtiny. Jedná se o iteraci SweetFoam, pěny na bázi cukrové třtiny, kterou Allbirds používá i v jiných botách, ale vylepšenou novým procesem, který snížil množství plniv a ještě více snížil emise. Boty budou baleny a dodávány v materiálu, který se rovněž vyrábí z cukrové třtiny.
Podle Lercha se společnost od svého založení v roce 2014 zaměřuje na emise. „Už u naší první boty Wool Runner jsme spočítali uhlíkovou stopu a začali jsme si klást otázky, jak bychom mohli snížit emise uhlíku,“ říká.
V roce 2020 začala na každém výrobku uvádět jeho ekologickou stopu, aby informovala spotřebitele a zároveň se zodpovídala. V roce 2021 spolupracovala se společností Adidas na návrhu lehkých tenisek, které podle vyjádření společností měly nejnižší uhlíkovou stopu ze všech tehdejších bot.
Chtěla však jít ještě dál a poprvé přidala uhlíkově negativní vlnu a plast zachycující metan v kombinaci s dalšími udržitelnými prvky, které zavedla již dříve. Společnost zatím neoznámila cenu nové obuvi; kvůli novým materiálům bude mírně dražší, ale Allbirds říká, že chce také zachovat dostupnost výrobku a jeho rozsah v rámci svých ostatních výrobků.
Ještě se nedostal na skutečnou nulovou stopu. Lerch říká, že je to částečně proto, že je třeba provést širší společenskou změnu – například rozšířit možnosti bezuhlíkové dopravy. V rámci oznámení o botách společnost vydala krátkou sadu nástrojů, v níž vysvětluje, co se dosud naučila, aby se o ni podělila s ostatními společnostmi, v naději, že spolupráce více společností pomůže rychleji prosadit tyto větší změny. „Je to něco, co jedna značka nemůže plně ovlivnit,“ říká Lerch.
Když společnosti tvrdí, že jejich výrobky jsou přínosné pro klima, jako například uhlíkově neutrální čokoládová tyčinka nebo pár džínů, obvykle se spoléhají na nákup uhlíkových kompenzací z nesouvisejících projektů, jako je ochrana lesů. Nový pár „čistě nulových“ tenisek od společnosti Allbirds k tomu přistupuje jinak: Společnost se zaměřila výhradně na pozitivní i negativní dopady samotné výroby bot.
Společnost Allbirds v rámci svých celopodnikových cílů udržitelnosti nakupuje uhlíkové kompenzace. „V konečném důsledku však víme, že to hlavní, co musíme udělat – a co musí udělat každý – je snížit emise v našem vlastním dodavatelském řetězci,“ říká Aileen Lerchová, vedoucí manažerka udržitelnosti společnosti.
Bota, která se jmenuje M0.0NSHOT a bude na trhu na jaře příštího roku, má podle výpočtů společnosti uhlíkovou stopu 0,0 gramů ekvivalentu CO2. To je částečně způsobeno tím, že některé z použitých materiálů, jako je regenerační vlna, mají negativní uhlíkovou stopu a zachycují více uhlíku, než kolik ho vypouštějí. Logo – smajlík s nulami jako očima, který je připevněn na přední straně boty jako knoflík – je vyrobeno z plastu vytvořeného ze zachycených emisí metanu.
Společnost zahájila proces navrhování přímým snížením emisí, jak jen to bylo možné. Tvarový faktor samotné boty je minimální, aby se snížilo množství komponentů. Továrny, které budou botu vyrábět, přešly na obnovitelné zdroje energie.
Námořní doprava bude probíhat na biopalivo . Až náklad dorazí do přístavu v USA, bude dopraven do skladu elektrickými nákladními auty.
V porovnání s běžnými teniskami, které zanechávají uhlíkovou stopu přibližně 14 kilogramů CO2, má tato obuv o 90 % nižší emise. Společnost pak vybrala materiály, které kompenzují zbytek. .
Vlna pochází z novozélandské farmy Lake Hawea Station, která investovala do obnovitelných zdrojů energie a používá techniky, jako je rotační pastva, které pomáhají zachycovat uhlík v půdě. Protože některé přínosy regenerativního zemědělství lze obtížně měřit, Allbirds zvolila konzervativní přístup a započítala pouze uhlík, který zachycují stromy vysázené na farmě v rámci projektu zalesňování.
Protože vlna má negativní uhlíkové vlastnosti, designéři jí do bot zahrnuli co nejvíce; útulná horní část boty, celá zabalená do vlny, vypadá trochu jako ponožka. Podrážka je vyrobena z pěny SuperLight, která se vyrábí z odpadu z cukrové třtiny. Jedná se o iteraci SweetFoam, pěny na bázi cukrové třtiny, kterou Allbirds používá i v jiných botách, ale vylepšenou novým procesem, který snížil množství plniv a ještě více snížil emise. Boty budou baleny a dodávány v materiálu, který se rovněž vyrábí z cukrové třtiny.
Podle Lercha se společnost od svého založení v roce 2014 zaměřuje na emise. „Už u naší první boty Wool Runner jsme spočítali uhlíkovou stopu a začali jsme si klást otázky, jak bychom mohli snížit emise uhlíku,“ říká.
V roce 2020 začala na každém výrobku uvádět jeho ekologickou stopu, aby informovala spotřebitele a zároveň se zodpovídala. V roce 2021 spolupracovala se společností Adidas na návrhu lehkých tenisek, které podle vyjádření společností měly nejnižší uhlíkovou stopu ze všech tehdejších bot.
Chtěla však jít ještě dál a poprvé přidala uhlíkově negativní vlnu a plast zachycující metan v kombinaci s dalšími udržitelnými prvky, které zavedla již dříve. Společnost zatím neoznámila cenu nové obuvi; kvůli novým materiálům bude mírně dražší, ale Allbirds říká, že chce také zachovat dostupnost výrobku a jeho rozsah v rámci svých ostatních výrobků.
Ještě se nedostal na skutečnou nulovou stopu. Lerch říká, že je to částečně proto, že je třeba provést širší společenskou změnu – například rozšířit možnosti bezuhlíkové dopravy. V rámci oznámení o botách společnost vydala krátkou sadu nástrojů, v níž vysvětluje, co se dosud naučila, aby se o ni podělila s ostatními společnostmi, v naději, že spolupráce více společností pomůže rychleji prosadit tyto větší změny. „Je to něco, co jedna značka nemůže plně ovlivnit,“ říká Lerch.