„Není to osobní, je to jen obchod.“
Možná jste to řekli svému kolegovi nebo příteli, možná to někdo řekl vám. Obvykle to má zmírnit úder negativního výsledku pro jednu stranu jednání nebo situace, ale myslet si, že obchod není osobní, je prostě špatně, říká Josefine Campbellová, autorka knihy Power Barometer: Řízení osobní energie – nejen času a peněz.
„Když vedete, když jste vedeni, když spolupracujete nebo když komunikujete, děláte to prostřednictvím média, kterým jste vy jako osoba,“ říká. „Proto je podnikání osobní. Nikdy nebudete schopni vyjmout osobu z rovnice.“
Obchod je osobní, ale podle Campbellové není soukromý. I když se s ostatními spojujete prostřednictvím své osobnosti, nemusíte to převádět na soukromou úroveň. Profesionální a soukromé jsou entity, které jsou protikladné a mohou být odděleny.

POROZUMĚNÍ OSOBNÍ STRÁNCE PODNIKÁNÍ
Uvědomit si, že podnikání je osobní záležitost, je prvním krokem – a důležitým krokem, pokud jste vedoucím pracovníkem. Musíte se snažit zjistit, jak se osobně projevujete. Campbellová říká, že to vyžaduje stále větší uvědomění. V matici uvědomění identifikovala čtyři stavy mysli: Stavy spadají na osu X a Y vysoké nebo nízké energie a do stavu připravenosti nebo unesené mysli.
„Když jste uneseni, vaše chování řídí váš instinkt a automatická reakce,“ říká Campbellová. „Z neurologického hlediska nejste schopni uvědomovat si sami sebe. Když jste uneseni, stane se to, že vám přestanou fungovat uši. Může být například nepříjemné, když mají ostatní lidé jiné představy, než jaké se snažíte prosazovat.“
Stavy mysli jsou jako nálady a většina lidí jich během dne vystřídá celou řadu. Pochopení této matice a určení, kam spadáte, vám pomůže vést sebe i ostatní udržitelnějším způsobem. Stavy ovlivňují váš výkon i to, jak vás vnímají ostatní.
1. Agilní
Podle Campbellové je to nejlepší stav, když vedete nebo spolupracujete. Jste připraveni na všechno, co vás potká, a máte dostatek energie, abyste to zvládli.
„Když jste agilní, můžete si vybrat, z jaké perspektivy se na lidi díváte a jakým způsobem chcete reagovat,“ říká. „Jste ve stavu mysli, kdy můžete vidět věci z mnoha úhlů.“

2. Měkký
V tomto stavu máte málo energie, ale jste stále připraveni. Přesun z tohoto stavu vyžaduje doplnění energie, jinak hrozí, že přejdete do stavu křehké mysli.
„Možná jste trochu utlumený a uzavřený,“ říká Campbellová. „Nebo možná jen následujete dav – záleží na vašem temperamentu. Není nic špatného na tom, když jste mírní nebo unavení, pokud doplníte energii.“
3. Úzký
Tento stav mysli je stav, kdy se soustředíte na vysokou úroveň, ale máte málo energie. Nejste však flexibilní ani otevření jiným názorům. „V úzkém stavu můžete být velmi produktivní nebo dokončit věci, které jste odkládali,“ říká Campbellová. „Tento stav mysli je typem soustředění, který vám umožňuje zaměřit se na úkol na nulu až do konce.“
Tento stav však není ideální pro spolupráci, protože váš mozek si myslí, že jste v situaci, kterou musíte přežít. „To snižuje vaši schopnost analyzovat, vidět věci z nadhledu, činit nejlepší rozhodnutí a myslet logicky a kreativně. Kromě toho váš mozek pumpuje do těla stresové hormony kortizol, adrenalin a noradrenalin, což silně vyčerpává vaši energetickou hladinu.“
4. Křehký
V tomto stavu máte nízkou hladinu energie a váš mozek je unesen. Jste snadno vystresovaní a přetížení a nedokážete být na nic připraveni.
„I lidé, kteří jsou nadaní a dobře přispívají, se mohou stát pro tým velkou zátěží, pokud jsou většinou křehcí,“ vysvětluje Campbellová. „Když jste vyčerpaní, nejenže máte pocit, že jste se vyčerpali, ale můžete vyčerpat i ostatní.“

Závěr
Porozumění čtyřem stavům vám také může pomoci vést ostatní, protože vám pomůže zjistit, kde se kdo v matici právě nachází. Campbell říká, že empatie vám umožní snažit se porozumět tomu, co se děje uvnitř druhých lidí, abyste podle toho mohli upravit své vlastní chování.
„Když někdy pracuji s vedoucími a zmíním slovo empatie, řeknou: ‚Ale ne. Nechci se řídit emocemi jiných lidí,“ říká Campbell. „O tom empatie není. Empatie je mít přístup k poznatkům o tom, co se děje uvnitř druhých lidí, abyste je mohli použít jako data při rozhodování.“
Když vedoucí pracovníci uznávají a chápou osobní aspekt podnikání, podporují tím psychologické bezpečí, říká Campbell a poznamenává: „Lidé mohou energii využít konstruktivnějším způsobem, než je ochrana sebe sama.“
Díky tomu, že se vedoucí pracovníci opírají o stavy uvědomění, mohou ovlivnit a zlepšit produktivitu a spolupráci v rámci týmu a pomáhat si navzájem při vytváření lepších výsledků.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky