První výsledky však nemohou být povzbudivé pro všechny startupy v pozdní fázi, které zůstávají stranou.
Minulý čtvrtek debutoval návrhář čipů Arm, toto úterý následovala společnost Instacart, která se zabývá rozvozem potravin, a následující den dodavatel cloudového softwaru Klaviyo. Jedná se o tři velmi odlišné společnosti v odlišných částech technologického sektoru, ale reakce Wall Street byla konzistentní.
Investoři, kteří nakoupili za cenu IPO, vydělali, pokud hned prodali. Téměř všichni ostatní jsou v červených číslech. To je v pořádku, pokud je cílem společnosti pouze být veřejná a vytvořit příležitost pro zaměstnance a první investory získat likviditu. Ale pro většinu připravovaných společností, zejména pro ty, které mají v rozvaze dostatečný kapitál, aby mohly zůstat soukromé, to nenabízí příliš velké lákadlo.
„Lidé se obávají ocenění,“ říká Eric Juergens, partner advokátní kanceláře Debevoise & Plimpton, který se zaměřuje na kapitálové trhy a soukromý kapitál. „Bude důležité sledovat, jak se tyto společnosti budou v příštích několika měsících obchodovat, abychom zjistili, jak trhy IPO a obecněji akciové trhy tyto společnosti oceňují a jak mohou ocenit srovnatelné společnosti, které chtějí vstoupit na burzu.“
Zdroj: Getty Images
Juergens uvedl, že na základě jeho rozhovorů se společnostmi se trh v první polovině roku 2024 pravděpodobně dále otevře, a to jednoduše kvůli tlaku investorů a zaměstnanců i požadavkům na financování.
„V určitém okamžiku musí společnosti vstoupit na burzu, ať už jde o PE fondy, které chtějí odejít, nebo zaměstnance, kteří hledají likviditu, nebo jen potřebu získat kapitál v prostředí vysokých úrokových sazeb,“ řekl.
Akcie společnosti Arm Holdings plc (ARM), kterou ovládá japonská SoftBank, během prvního dne obchodování vyskočily o 25 % a uzavřely na 63,59 USD. Od té doby akcie každý den klesaly a ve čtvrtek uzavřely na 52,16 USD, tedy těsně nad cenou 51 USD při IPO.
Instacart (Maplebear Inc.)(CART) vyskočil o 40 % ihned po prodeji akcií za 30 USD. Na konci prvního dne obchodování však vzrostly o pouhých 12 % a tento zisk byl prakticky celý vymazán druhý den. Ve čtvrtek akcie vzrostly o 1,8 % a uzavřely na 30,65 USD.
Klaviyo, Inc. (KVYO) na základě prvního obchodování ve středu vzrostla o 23 %, poté se v průběhu dne prodávala a uzavřela na 32,76 USD, což je jen o 9 % více než cena při IPO. Ve čtvrtek vzrostla o 2,9 % na 33,72 USD.
Žádná z těchto společností neočekávala, nebo dokonce nedoufala ve velký růst. V letech 2020 a 2021, v době pěny nulových úrokových sazeb, byly skoky v první den tak dramatické, že bankéři byli kritizováni za rozdávání volných peněz svým kamarádům na straně nákupu a společnosti byly peskovány za to, že nechávají na stole příliš mnoho hotovosti.
Ale nedostatek vzrušení v uplynulém týdnu – rovnající se kolektivní reakci napříč Wall Street – také rozhodně není žádoucím výsledkem.
Generální ředitelka společnosti Instacart Fidji Simo přiznala, že prvotní veřejná nabídka její společnosti nebyla o snaze optimalizovat ceny. Instacart v rámci nabídky prodal pouze ekvivalent 5 % akcií v oběhu, přičemž spoluzakladatelé, první zaměstnanci, bývalí zaměstnanci a další stávající investoři prodali další 3 %.
„Měli jsme pocit, že je opravdu důležité poskytnout našim zaměstnancům likviditu,“ řekla Simo v rozhovoru s Deirdre Bosou z CNBC po nabídce. „Tato IPO není o tom, abychom získali peníze pro nás. Jde skutečně o to, aby všichni zaměstnanci mohli mít likviditu akcií, na kterých tvrdě pracují. Nehledali jsme ideální tržní okno.“
Je pravděpodobné, že okno pro Instacart nikdy nebude dokonalé. Na vrcholu technologického trhu v roce 2021 získala společnost Instacart kapitál v hodnotě 39 miliard dolarů, tedy 125 dolarů za akcii, od prvotřídních investorů včetně společností Sequoia Capital, Andreessen Horowitz a T. Rowe Price.
Zdroj: Bloomberg
Během loňského propadu trhu musela společnost Instacart několikrát snížit své ocenění a přejít z růstového do ziskového režimu, aby si zajistila, že bude moci generovat hotovost, protože úrokové sazby rostly a investoři ustupovali od rizika.
Růst do ocenění Kombinace boomu doručování během Covidu, nízkých úrokových sazeb a desetiletého býčího trhu v oblasti technologií vyhnala Instacart a další internetové, softwarové a e-commerce firmy do neudržitelných výšin. Nyní jde jen o to, kdy si vezmou svou medicínu.
Společnost Klaviyo, která poskytuje firmám technologii automatizace marketingu, se nikdy nepřehřála tak jako mnoho jiných v oboru a v roce 2021 získala na vrcholu ocenění 9,5 miliardy dolarů. Její ocenění při IPO bylo jen o málo nižší a generální ředitel Andrew Bialecki řekl CNBC, že společnost nebyla pod tlakem, aby vstoupila na burzu.
„Jako firma máme velkou dynamiku. Nyní je pro nás skvělá doba pro vstup na burzu, zejména když se posouváme nahoru v rámci podniku,“ řekl Bialecki. „Opravdu jsme nebyli pod žádným tlakem.“
Tržby společnosti Klaviyo se v posledním čtvrtletí zvýšily o 51 % oproti předchozímu roku na 165 milionů dolarů a společnost se dostala do ziskovosti a vytvořila téměř 11 milionů dolarů čistého zisku poté, co ve stejném období předchozího roku prodělala 11,7 milionu dolarů.
Přestože se Klaviyo vyhnulo velkému poklesu, muselo během dvou let zvýšit své tržby přibližně o 150 % a stát se ziskovým, aby si zhruba udrželo své ocenění.
„Myslíme si, že společnosti by měly být ziskové,“ řekl Bialecki. „Tímto způsobem můžete mít svůj osud pod kontrolou.“
Ziskovost je sice skvělá pro prokázání udržitelnosti, ale není to to, co investory do technologií zajímalo v rekordních letech IPO 2020 a 2021. Ocenění bylo založeno na násobku budoucích tržeb na úkor potenciálních zisků.
Zdroj: Bloomberg
Podniky zabývající se cloudovým softwarem a infrastrukturou se v té době nacházely uprostřed záboru půdy. Rizikové firmy a velcí správci aktiv dotovali jejich růst, povzbuzovali je k tomu, aby ve velkém zaměstnávaly obchodní zástupce a pálily hromady peněz, aby se jejich produkty dostaly do rukou zákazníků. Na straně spotřebitelů získávaly začínající podniky stovky milionů dolarů, které vkládaly do reklamy a v případě firem z oblasti gig ekonomiky, jako je Instacart, lákaly smluvní pracovníky, aby si je vybrali místo konkurence.
Instacart aktivně stáhl své ocenění, aby resetoval očekávání investorů a zaměstnanců, zatímco Klaviyo vyrostlo do své vysoké ceny. Mezi vysoce oceněnými společnostmi, které jsou stále soukromé, snížil vývojář platebního softwaru Stripe své ocenění téměř o polovinu na 50 miliard USD a startup Canva, který se zabývá designovým softwarem, snížil své ocenění v sekundární transakci o 36 % na 25,5 miliardy USD.
Soukromé kapitálové společnosti a investoři rizikového kapitálu chtějí na svých investicích vydělat, takže jejich portfoliové společnosti se nakonec musí dostat na veřejný trh nebo je někdo koupí. Ale pro zakladatele a manažerské týmy znamená veřejná činnost potenciálně volatilní cenu akcií a nutnost informovat investory každé čtvrtletí.
Vzhledem k tomu, jak Wall Street přijal první významné technologické IPO od konce roku 2021, nemusí být za všechnu tu námahu velká odměna.
Přesto Aswarth Damodaran, profesor na Stern School of Business na Newyorské univerzitě, uvedl, že při vší skepsi na trhu si nejnovější IPO vedou dostatečně obdivuhodně, protože panovaly obavy, že by mohly hned zkraje klesnout o 20 až 25 %.
„Na jedné straně si lidé, kteří tyto společnosti prosazují, pravděpodobně oddechli, protože existovala velmi reálná šance, že tyto společnosti postihne katastrofa,“ řekl Damodaran ve středu v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC. „Mám pocit, že to bude trvat týden nebo dva, než se to vyřeší. Ale pokud se cena akcií za dva týdny udrží nad nabídkovou cenou, myslím, že to všechny tyto společnosti budou považovat za výhru.“
První výsledky však nemohou být povzbudivé pro všechny startupy v pozdní fázi, které zůstávají stranou.Minulý čtvrtek debutoval návrhář čipů Arm, toto úterý následovala společnost Instacart, která se zabývá rozvozem potravin, a následující den dodavatel cloudového softwaru Klaviyo. Jedná se o tři velmi odlišné společnosti v odlišných částech technologického sektoru, ale reakce Wall Street byla konzistentní.Investoři, kteří nakoupili za cenu IPO, vydělali, pokud hned prodali. Téměř všichni ostatní jsou v červených číslech. To je v pořádku, pokud je cílem společnosti pouze být veřejná a vytvořit příležitost pro zaměstnance a první investory získat likviditu. Ale pro většinu připravovaných společností, zejména pro ty, které mají v rozvaze dostatečný kapitál, aby mohly zůstat soukromé, to nenabízí příliš velké lákadlo.„Lidé se obávají ocenění,“ říká Eric Juergens, partner advokátní kanceláře Debevoise & Plimpton, který se zaměřuje na kapitálové trhy a soukromý kapitál. „Bude důležité sledovat, jak se tyto společnosti budou v příštích několika měsících obchodovat, abychom zjistili, jak trhy IPO a obecněji akciové trhy tyto společnosti oceňují a jak mohou ocenit srovnatelné společnosti, které chtějí vstoupit na burzu.“Juergens uvedl, že na základě jeho rozhovorů se společnostmi se trh v první polovině roku 2024 pravděpodobně dále otevře, a to jednoduše kvůli tlaku investorů a zaměstnanců i požadavkům na financování.„V určitém okamžiku musí společnosti vstoupit na burzu, ať už jde o PE fondy, které chtějí odejít, nebo zaměstnance, kteří hledají likviditu, nebo jen potřebu získat kapitál v prostředí vysokých úrokových sazeb,“ řekl.Akcie společnosti Arm Holdings plc , kterou ovládá japonská SoftBank, během prvního dne obchodování vyskočily o 25 % a uzavřely na 63,59 USD. Od té doby akcie každý den klesaly a ve čtvrtek uzavřely na 52,16 USD, tedy těsně nad cenou 51 USD při IPO.Instacart vyskočil o 40 % ihned po prodeji akcií za 30 USD. Na konci prvního dne obchodování však vzrostly o pouhých 12 % a tento zisk byl prakticky celý vymazán druhý den. Ve čtvrtek akcie vzrostly o 1,8 % a uzavřely na 30,65 USD.Klaviyo, Inc. na základě prvního obchodování ve středu vzrostla o 23 %, poté se v průběhu dne prodávala a uzavřela na 32,76 USD, což je jen o 9 % více než cena při IPO. Ve čtvrtek vzrostla o 2,9 % na 33,72 USD.Žádná z těchto společností neočekávala, nebo dokonce nedoufala ve velký růst. V letech 2020 a 2021, v době pěny nulových úrokových sazeb, byly skoky v první den tak dramatické, že bankéři byli kritizováni za rozdávání volných peněz svým kamarádům na straně nákupu a společnosti byly peskovány za to, že nechávají na stole příliš mnoho hotovosti.Ale nedostatek vzrušení v uplynulém týdnu – rovnající se kolektivní reakci napříč Wall Street – také rozhodně není žádoucím výsledkem.Generální ředitelka společnosti Instacart Fidji Simo přiznala, že prvotní veřejná nabídka její společnosti nebyla o snaze optimalizovat ceny. Instacart v rámci nabídky prodal pouze ekvivalent 5 % akcií v oběhu, přičemž spoluzakladatelé, první zaměstnanci, bývalí zaměstnanci a další stávající investoři prodali další 3 %.„Měli jsme pocit, že je opravdu důležité poskytnout našim zaměstnancům likviditu,“ řekla Simo v rozhovoru s Deirdre Bosou z CNBC po nabídce. „Tato IPO není o tom, abychom získali peníze pro nás. Jde skutečně o to, aby všichni zaměstnanci mohli mít likviditu akcií, na kterých tvrdě pracují. Nehledali jsme ideální tržní okno.“Je pravděpodobné, že okno pro Instacart nikdy nebude dokonalé. Na vrcholu technologického trhu v roce 2021 získala společnost Instacart kapitál v hodnotě 39 miliard dolarů, tedy 125 dolarů za akcii, od prvotřídních investorů včetně společností Sequoia Capital, Andreessen Horowitz a T. Rowe Price.Během loňského propadu trhu musela společnost Instacart několikrát snížit své ocenění a přejít z růstového do ziskového režimu, aby si zajistila, že bude moci generovat hotovost, protože úrokové sazby rostly a investoři ustupovali od rizika.Růst do oceněníKombinace boomu doručování během Covidu, nízkých úrokových sazeb a desetiletého býčího trhu v oblasti technologií vyhnala Instacart a další internetové, softwarové a e-commerce firmy do neudržitelných výšin. Nyní jde jen o to, kdy si vezmou svou medicínu.Společnost Klaviyo, která poskytuje firmám technologii automatizace marketingu, se nikdy nepřehřála tak jako mnoho jiných v oboru a v roce 2021 získala na vrcholu ocenění 9,5 miliardy dolarů. Její ocenění při IPO bylo jen o málo nižší a generální ředitel Andrew Bialecki řekl CNBC, že společnost nebyla pod tlakem, aby vstoupila na burzu.„Jako firma máme velkou dynamiku. Nyní je pro nás skvělá doba pro vstup na burzu, zejména když se posouváme nahoru v rámci podniku,“ řekl Bialecki. „Opravdu jsme nebyli pod žádným tlakem.“Tržby společnosti Klaviyo se v posledním čtvrtletí zvýšily o 51 % oproti předchozímu roku na 165 milionů dolarů a společnost se dostala do ziskovosti a vytvořila téměř 11 milionů dolarů čistého zisku poté, co ve stejném období předchozího roku prodělala 11,7 milionu dolarů.Přestože se Klaviyo vyhnulo velkému poklesu, muselo během dvou let zvýšit své tržby přibližně o 150 % a stát se ziskovým, aby si zhruba udrželo své ocenění.„Myslíme si, že společnosti by měly být ziskové,“ řekl Bialecki. „Tímto způsobem můžete mít svůj osud pod kontrolou.“Ziskovost je sice skvělá pro prokázání udržitelnosti, ale není to to, co investory do technologií zajímalo v rekordních letech IPO 2020 a 2021. Ocenění bylo založeno na násobku budoucích tržeb na úkor potenciálních zisků.Podniky zabývající se cloudovým softwarem a infrastrukturou se v té době nacházely uprostřed záboru půdy. Rizikové firmy a velcí správci aktiv dotovali jejich růst, povzbuzovali je k tomu, aby ve velkém zaměstnávaly obchodní zástupce a pálily hromady peněz, aby se jejich produkty dostaly do rukou zákazníků. Na straně spotřebitelů získávaly začínající podniky stovky milionů dolarů, které vkládaly do reklamy a v případě firem z oblasti gig ekonomiky, jako je Instacart, lákaly smluvní pracovníky, aby si je vybrali místo konkurence.Instacart aktivně stáhl své ocenění, aby resetoval očekávání investorů a zaměstnanců, zatímco Klaviyo vyrostlo do své vysoké ceny. Mezi vysoce oceněnými společnostmi, které jsou stále soukromé, snížil vývojář platebního softwaru Stripe své ocenění téměř o polovinu na 50 miliard USD a startup Canva, který se zabývá designovým softwarem, snížil své ocenění v sekundární transakci o 36 % na 25,5 miliardy USD.Soukromé kapitálové společnosti a investoři rizikového kapitálu chtějí na svých investicích vydělat, takže jejich portfoliové společnosti se nakonec musí dostat na veřejný trh nebo je někdo koupí. Ale pro zakladatele a manažerské týmy znamená veřejná činnost potenciálně volatilní cenu akcií a nutnost informovat investory každé čtvrtletí.Vzhledem k tomu, jak Wall Street přijal první významné technologické IPO od konce roku 2021, nemusí být za všechnu tu námahu velká odměna.Přesto Aswarth Damodaran, profesor na Stern School of Business na Newyorské univerzitě, uvedl, že při vší skepsi na trhu si nejnovější IPO vedou dostatečně obdivuhodně, protože panovaly obavy, že by mohly hned zkraje klesnout o 20 až 25 %.„Na jedné straně si lidé, kteří tyto společnosti prosazují, pravděpodobně oddechli, protože existovala velmi reálná šance, že tyto společnosti postihne katastrofa,“ řekl Damodaran ve středu v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC. „Mám pocit, že to bude trvat týden nebo dva, než se to vyřeší. Ale pokud se cena akcií za dva týdny udrží nad nabídkovou cenou, myslím, že to všechny tyto společnosti budou považovat za výhru.“