Odborový svaz United Auto Workers oznámil, že další zaměstnanci vstoupí do stávky, pokud nebude dosaženo dostatečného pokroku v jednáních s detroitskou trojkou. Prezident UAW Shawn Fain bude v pátek v 10:00 východního času informovat členy svých odborů spolu s automobilkami a investory.
Zatímco General Motors (GM) a Stellantis (STLA) předložily odborům návrhy, vyjednání dohody o ukončení stávkové pohotovosti, která začala 15. září, se tento týden zdálo být druhořadé.
Prezident Joe Biden se vydal za stávkujícími a bývalý prezident Donald Trump promluvil na shromáždění nedaleko Detroitu. Oba se drželi svých očekávaných bodů – Biden přišel podpořit odbory a Trump varoval, že Bidenova politika v oblasti elektromobilů poškodí automobilový průmysl.
A ve čtvrtek Fain v nahraném vzkazu zveřejněném na X uvedl, že se objevily zprávy o násilí vůči stávkujícím, a odsoudil „toto násilí, které GM a Stellantis umožňují“.
Společnost Stellantis uvedla, že je zděšena tím, jak UAW charakterizuje incidenty na piketech: „Společnosti nejsou nepřátelé a nejsme ve válce. Respektujeme právo našich zaměstnanců hájit svůj postoj, včetně jejich práva na pokojnou piketu.“
Společnost GM uvedla, že bezpečnost je její nejvyšší prioritou a že jí velmi záleží na blahu členů týmu a společnosti.
Zdroj: AP Photo
„Falešná obvinění Shawna Faina týkající se nedávných bezpečnostních incidentů při stávkách jsou jen dalším příkladem upřednostňování podnětné rétoriky před seriózním úsilím o dosažení dohody ve prospěch členů našeho týmu,“ uvedla společnost.
Nezdá se, že by se dohoda blížila, a to nejen kvůli dramatickým událostem tohoto týdne. Strany jsou si stále vzdáleny.
„Nejsem superoptimistický ohledně výsledku těchto jednání,“ řekl Barron’s analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner. „UAW je rozhodnuta získat to, co požadovala, připravuje se na dlouhou stávku.“
Jedním ze způsobů, jak toho UAW dosáhla, je omezení počtu stávkujících pracovníků. Zhruba 15 % pracovníků UAW v detroitské trojce stávkuje. To omezilo zatížení stávkového fondu UAW.
To, co odbory chtějí, je zvýšení mezd po dobu trvání smlouvy v rozsahu 30 %. Automobilky nabízejí blíže k 20 %. Odbory také chtějí zrušit mzdové stupně, což je ústupek, který automobilky získaly v době finanční krize v letech 2008-2009. Stupně odměňování zajišťují nižší mzdy pro nově přijaté pracovníky na určitých pozicích.
To, proti komu se UAW rozhodne rozšířit stávku, je známkou pokroku nebo jeho nedostatku v jednotlivých společnostech. Ford byl ušetřen, když UAW 22. září rozšířila stávku na závody GM a Stellantis na výrobu dílů a distribuci.
Analytik společnosti Benchmark Mike Ward uvedl, že páteční oznámení UAW „se týká pouze Fordu“. Pokud odbory nepodniknou žádné další kroky proti Fordu (F), pak se dohoda s touto společností blíží, dodává.
Tento týden však automobilka nemusí být ušetřena poté, co pozastavila výstavbu závodu na výrobu baterií v Michiganu. Ford neuvedl konkrétní důvod pozastavení, ale důvodem by mohla být struktura nákladů na výstavbu závodu.
Zdroj: AP Photo
Určitým znamením je i to, kam se UAW rozhodne stávku rozšířit. Stávka v závodech, které vyrábějí pickupy, by automobilce způsobila mnohem větší bolest než v místech, kde dělníci stávkují v současnosti. Nákladní automobily jsou pro velkou trojku automobilek velkým zdrojem zisku.
Od začátku července, kdy se do popředí dostaly problémy s pracovními silami, klesly akcie Ford o 16 % a GM o 14 %. Index S&P 500 se za stejné období snížil přibližně o 3 %.
Akcie společnosti Stellantis vzrostly o 10 %. Stellantis je globálnější společnost se sídlem v Evropě. Je to také levnější akcie, obchoduje se za méně než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024. Akcie GM a Ford se obchodují za méně než 5násobek, resp. 7násobek.
Odborový svaz United Auto Workers oznámil, že další zaměstnanci vstoupí do stávky, pokud nebude dosaženo dostatečného pokroku v jednáních s detroitskou trojkou. Prezident UAW Shawn Fain bude v pátek v 10:00 východního času informovat členy svých odborů spolu s automobilkami a investory.Zatímco General Motors a Stellantis předložily odborům návrhy, vyjednání dohody o ukončení stávkové pohotovosti, která začala 15. září, se tento týden zdálo být druhořadé.Prezident Joe Biden se vydal za stávkujícími a bývalý prezident Donald Trump promluvil na shromáždění nedaleko Detroitu. Oba se drželi svých očekávaných bodů – Biden přišel podpořit odbory a Trump varoval, že Bidenova politika v oblasti elektromobilů poškodí automobilový průmysl.A ve čtvrtek Fain v nahraném vzkazu zveřejněném na X uvedl, že se objevily zprávy o násilí vůči stávkujícím, a odsoudil „toto násilí, které GM a Stellantis umožňují“.Společnost Stellantis uvedla, že je zděšena tím, jak UAW charakterizuje incidenty na piketech: „Společnosti nejsou nepřátelé a nejsme ve válce. Respektujeme právo našich zaměstnanců hájit svůj postoj, včetně jejich práva na pokojnou piketu.“Společnost GM uvedla, že bezpečnost je její nejvyšší prioritou a že jí velmi záleží na blahu členů týmu a společnosti.„Falešná obvinění Shawna Faina týkající se nedávných bezpečnostních incidentů při stávkách jsou jen dalším příkladem upřednostňování podnětné rétoriky před seriózním úsilím o dosažení dohody ve prospěch členů našeho týmu,“ uvedla společnost.Nezdá se, že by se dohoda blížila, a to nejen kvůli dramatickým událostem tohoto týdne. Strany jsou si stále vzdáleny.„Nejsem superoptimistický ohledně výsledku těchto jednání,“ řekl Barron’s analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner. „UAW je rozhodnuta získat to, co požadovala, připravuje se na dlouhou stávku.“Jedním ze způsobů, jak toho UAW dosáhla, je omezení počtu stávkujících pracovníků. Zhruba 15 % pracovníků UAW v detroitské trojce stávkuje. To omezilo zatížení stávkového fondu UAW.To, co odbory chtějí, je zvýšení mezd po dobu trvání smlouvy v rozsahu 30 %. Automobilky nabízejí blíže k 20 %. Odbory také chtějí zrušit mzdové stupně, což je ústupek, který automobilky získaly v době finanční krize v letech 2008-2009. Stupně odměňování zajišťují nižší mzdy pro nově přijaté pracovníky na určitých pozicích.To, proti komu se UAW rozhodne rozšířit stávku, je známkou pokroku nebo jeho nedostatku v jednotlivých společnostech. Ford byl ušetřen, když UAW 22. září rozšířila stávku na závody GM a Stellantis na výrobu dílů a distribuci.Analytik společnosti Benchmark Mike Ward uvedl, že páteční oznámení UAW „se týká pouze Fordu“. Pokud odbory nepodniknou žádné další kroky proti Fordu , pak se dohoda s touto společností blíží, dodává. Tento týden však automobilka nemusí být ušetřena poté, co pozastavila výstavbu závodu na výrobu baterií v Michiganu. Ford neuvedl konkrétní důvod pozastavení, ale důvodem by mohla být struktura nákladů na výstavbu závodu.Určitým znamením je i to, kam se UAW rozhodne stávku rozšířit. Stávka v závodech, které vyrábějí pickupy, by automobilce způsobila mnohem větší bolest než v místech, kde dělníci stávkují v současnosti. Nákladní automobily jsou pro velkou trojku automobilek velkým zdrojem zisku.Od začátku července, kdy se do popředí dostaly problémy s pracovními silami, klesly akcie Ford o 16 % a GM o 14 %. Index S&P 500 se za stejné období snížil přibližně o 3 %. Akcie společnosti Stellantis vzrostly o 10 %. Stellantis je globálnější společnost se sídlem v Evropě. Je to také levnější akcie, obchoduje se za méně než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024. Akcie GM a Ford se obchodují za méně než 5násobek, resp. 7násobek.