Dohoda není uzavřena a odbory začaly stávkou ve třech závodech, v každé automobilce zvlášť.
„Poprvé v naší historii budeme stávkovat u všech tří automobilek velké trojky najednou,“ řekl prezident UAW Shawn Fain. „Vyzveme vybrané závody, lokality nebo jednotky, aby se postavily na odpor a vstoupily do stávky.“
Investoři budou muset řešit, co s akciemi automobilů. Dlouhodobé zastavení práce by mohlo mít dopad i na další odvětví a celkový hospodářský růst v USA v závěrečné části roku 2023. Orientace v tom všem však nemusí být zdrcující. I v případě, že se stane cokoli, bude možné nakoupit některé akcie.
Kde se stávka odehrává UAW začíná stávkovat v montážním závodě Wentzville společnosti General Motors, v montážním komplexu Toledo společnosti Stellantis a v michiganském montážním závodě společnosti Ford.
Ve Wentzvillu se vyrábějí nákladní automobily střední velikosti a dodávky plné velikosti včetně modelů GMC Canyon a Chevy Colorado. V Toledu se vyrábějí džípy včetně modelu Wrangler. V michiganském montážním závodě se vyrábí Ford Ranger a Ford Bronco.
„Počáteční rozsah je omezenější, než se očekávalo,“ napsal ve čtvrteční zprávě analytik společnosti Baird Luke Junk a dodal, že se zdálo, že UAW se pravděpodobně zaměří na závody na výrobu motorů a převodovek, což by mohlo vést k faktickému uzavření všech severoamerických provozů. „Situace by se odtud mohla ještě zhoršit.“
Zdroj: Bloomberg
Udržujte věci v perspektivě
Stávky jsou děsivé.
Nový prezident UAW Fain má smysl pro dramatičnost a doslova smetl návrhy společností Ford Motor (F), General Motors (GM) a mateřské společnosti Chrysler Stellantis (STLA). Investory to poněkud znervózňuje.
Stávka bude mít navíc dalekosáhlé dopady. Velká čísla, většinou v řádech miliard, budou padat denně, ale jakákoli stávka se nakonec vyřeší a většina ekonomických aktivit, jako je výroba a nákup nových automobilů, se přesune do jiných měsíců v kalendáři.
Automobily jsou pro ekonomiku důležité, ale vezměme si, že pracovní dohoda mezi United Parcel Service (UPS) a odborovým svazem Teamsters ovlivnila přibližně 340 000 pracovníků. Současná jednání mají dopad na méně než 150 000 pracovníků. V USA je více než 160 milionů pracovníků.
Čísla, čísla, čísla Celkový počet pracovníků, kterých se stávka přímo dotýká, je malý. Ani celkový dopad na americkou ekonomiku není tak velký.
Anderson Economic Group odhaduje, že náklady na americkou ekonomiku v případě stávky UAW činí asi 500 milionů dolarů denně. Desetidenní stávka představuje asi 0,02 % celkového ročního výkonu americké ekonomiky.
Anderson udává ekonomický multiplikátor výroby automobilů přibližně dvojnásobný, což znamená, že každý dolar, který dělníci kvůli stávce neutratí, bude mít na ekonomiku dopad 2 dolary ze ztracených mezd, výroby, prodeje prodejců a nákupu latté ve Starbucks (SBUX). Investoři mohou toto číslo a multiplikátor použít ke sledování dopadů.
Co se týče automobilových společností, GM, Ford a Stellantis mají přibližně 40% podíl na americkém trhu osobních a lehkých nákladních automobilů. Produkce této trojice v Severní Americe dosahuje zhruba 1 miliardy dolarů denně, bez nedělí. Analytik UBS Joseph Spak ve své zprávě z tohoto týdne upozornil, že společnosti vyrábějící automobilové součástky přišly každých 10 dní stávky přibližně o 0,3 % celoročních tržeb.
Právě to je pro společnosti v ohrožení. Pro spotřebitele nižší výroba automobilů znamená nižší nabídku nových vozidel a vyšší ceny nových i ojetých automobilů a také vyšší ceny pojištění automobilů. Sazby pojištění jsou vázány na hodnotu vozidel.
Pojišťovny na mušce Analytik Jimmy Bhullar ze společnosti J.P. Morgan ve své zářijové zprávě upozornil, že vyšší ceny automobilů jsou pro pojišťovny, jako jsou Allstate (ALL) a Progressive (PGR), překážkou. Problémem je, že sazby pojištění zaostávají za růstem cen automobilů, což tlačí na ziskové marže. Bhullarovi se obě akcie líbí, hrabe jim Buy, částečně proto, že se ziskové marže zotavují poté, co pandemie omezila výrobu automobilů a zvýšila jejich ceny. Oživení se však zpozdí, pokud dojde k dlouhé stávce. Investoři by možná chtěli počkat, co se stane, než se vrhnou do akcií automobilových pojišťoven.
Proč mohou akcie autodílů zazářit Akcie výrobců autodílů, které byly v posledních týdnech rovněž slabé, by mohly zazářit. Akcie společností Aptiv (APTV), BorgWarner (BWA) a Mobileye (MBLY) v posledních měsících v průměru klesly o více než 10 %.
Analytik UBS Joseph Spak má na všechny tři akcie rating Buy. Částečně je to kvůli nedávnému poklesu a částečně proto, že všechny tři mají na obzoru nadprůměrný růst díky byznysu spojenému s elektromobily a samořídícími automobily.
Zdroj: Getty Images
Proč by se Ford a GM mohly odrazit ode dna Akcie GM, Fordu a Stellantisu klesly v průměru o zhruba 16 % ze svých 52týdenních maxim, přičemž většina tohoto poklesu nastala v posledních dvou měsících, kdy se rozhořela odborářská rétorika. Index S&P 500 se za poslední dva měsíce nezměnil.
Nyní je tu stávka, která bude nakonec vyřešena. Mnozí na Wall Street, včetně analytika BofA Securities Johna Murphyho a analytika Morgan Stanley Adama Jonase, poukazují na to, že akcie automobilek mají tendenci se po uzavření dohody odrazit ode dna. To zní jako příležitost.
Zní to také jako důvod, proč se na nějakou dobu vyhnout akciím Toyota Motor (TM). Akcie za poslední dva měsíce vzrostly přibližně o 18 %. Toyota může být vítězem stávky, ale je to krátkodobý vítěz.
Akcie automobilů na dlouhou trať Špatná dohoda by však mohla nadále tížit akcie společností Ford, GM a Stellantis. Analytik společnosti Wedbush Dan Ives pro Barron’s uvedl, že roční zvýšení mezd o 5 % by mohlo GM, Ford a Stellantis znevýhodnit v konkurenčním boji proti hráčům, kteří nejsou členy odborů, včetně společností Rivian Automotive (RIVN) a Tesla Inc. (TSLA).
Zaměstnanci automobilek i společnosti pravděpodobně vyhlásí vítězství, až bude dohoda uzavřena. Zjistit přesně, jak rychle mzdy rostou, je obtížné. Dohody v automobilovém průmyslu obvykle zahrnují zvýšení mezd a paušální platby. Cokoli, co naznačuje 4% roční nárůst, je v pořádku.
Inflace se v průměru blíží 4 % za dobu platnosti stávající pracovní smlouvy, zatímco za dobu platnosti předchozí smlouvy činila 2 %. Podle Federálního rezervního systému se výrobní mzdy pro UAW ve smlouvě z roku 2019 pohybovaly v rozmezí 32 dolarů na akcii. Průměrný hodinový výdělek v USA se podle Úřadu pro statistiku práce pohybuje kolem 32,50 USD.
Mzdy se musí zvýšit, ale to, o kolik se zvýší, může rozhodnout o tom, zda GM, Ford a další budou schopni účinně bojovat s Teslou o budoucnost elektromobilů.
Dohoda není uzavřena a odbory začaly stávkou ve třech závodech, v každé automobilce zvlášť.„Poprvé v naší historii budeme stávkovat u všech tří automobilek velké trojky najednou,“ řekl prezident UAW Shawn Fain. „Vyzveme vybrané závody, lokality nebo jednotky, aby se postavily na odpor a vstoupily do stávky.“Investoři budou muset řešit, co s akciemi automobilů. Dlouhodobé zastavení práce by mohlo mít dopad i na další odvětví a celkový hospodářský růst v USA v závěrečné části roku 2023. Orientace v tom všem však nemusí být zdrcující. I v případě, že se stane cokoli, bude možné nakoupit některé akcie.Kde se stávka odehráváUAW začíná stávkovat v montážním závodě Wentzville společnosti General Motors, v montážním komplexu Toledo společnosti Stellantis a v michiganském montážním závodě společnosti Ford.Ve Wentzvillu se vyrábějí nákladní automobily střední velikosti a dodávky plné velikosti včetně modelů GMC Canyon a Chevy Colorado. V Toledu se vyrábějí džípy včetně modelu Wrangler. V michiganském montážním závodě se vyrábí Ford Ranger a Ford Bronco.„Počáteční rozsah je omezenější, než se očekávalo,“ napsal ve čtvrteční zprávě analytik společnosti Baird Luke Junk a dodal, že se zdálo, že UAW se pravděpodobně zaměří na závody na výrobu motorů a převodovek, což by mohlo vést k faktickému uzavření všech severoamerických provozů. „Situace by se odtud mohla ještě zhoršit.“Udržujte věci v perspektivěStávky jsou děsivé.Nový prezident UAW Fain má smysl pro dramatičnost a doslova smetl návrhy společností Ford Motor , General Motors a mateřské společnosti Chrysler Stellantis . Investory to poněkud znervózňuje.Stávka bude mít navíc dalekosáhlé dopady. Velká čísla, většinou v řádech miliard, budou padat denně, ale jakákoli stávka se nakonec vyřeší a většina ekonomických aktivit, jako je výroba a nákup nových automobilů, se přesune do jiných měsíců v kalendáři.Automobily jsou pro ekonomiku důležité, ale vezměme si, že pracovní dohoda mezi United Parcel Service a odborovým svazem Teamsters ovlivnila přibližně 340 000 pracovníků. Současná jednání mají dopad na méně než 150 000 pracovníků. V USA je více než 160 milionů pracovníků.Čísla, čísla, číslaCelkový počet pracovníků, kterých se stávka přímo dotýká, je malý. Ani celkový dopad na americkou ekonomiku není tak velký.Anderson Economic Group odhaduje, že náklady na americkou ekonomiku v případě stávky UAW činí asi 500 milionů dolarů denně. Desetidenní stávka představuje asi 0,02 % celkového ročního výkonu americké ekonomiky.Anderson udává ekonomický multiplikátor výroby automobilů přibližně dvojnásobný, což znamená, že každý dolar, který dělníci kvůli stávce neutratí, bude mít na ekonomiku dopad 2 dolary ze ztracených mezd, výroby, prodeje prodejců a nákupu latté ve Starbucks . Investoři mohou toto číslo a multiplikátor použít ke sledování dopadů.Co se týče automobilových společností, GM, Ford a Stellantis mají přibližně 40% podíl na americkém trhu osobních a lehkých nákladních automobilů. Produkce této trojice v Severní Americe dosahuje zhruba 1 miliardy dolarů denně, bez nedělí. Analytik UBS Joseph Spak ve své zprávě z tohoto týdne upozornil, že společnosti vyrábějící automobilové součástky přišly každých 10 dní stávky přibližně o 0,3 % celoročních tržeb.Právě to je pro společnosti v ohrožení. Pro spotřebitele nižší výroba automobilů znamená nižší nabídku nových vozidel a vyšší ceny nových i ojetých automobilů a také vyšší ceny pojištění automobilů. Sazby pojištění jsou vázány na hodnotu vozidel.Pojišťovny na mušceAnalytik Jimmy Bhullar ze společnosti J.P. Morgan ve své zářijové zprávě upozornil, že vyšší ceny automobilů jsou pro pojišťovny, jako jsou Allstate a Progressive , překážkou. Problémem je, že sazby pojištění zaostávají za růstem cen automobilů, což tlačí na ziskové marže. Bhullarovi se obě akcie líbí, hrabe jim Buy, částečně proto, že se ziskové marže zotavují poté, co pandemie omezila výrobu automobilů a zvýšila jejich ceny. Oživení se však zpozdí, pokud dojde k dlouhé stávce. Investoři by možná chtěli počkat, co se stane, než se vrhnou do akcií automobilových pojišťoven.Proč mohou akcie autodílů zazářitAkcie výrobců autodílů, které byly v posledních týdnech rovněž slabé, by mohly zazářit. Akcie společností Aptiv , BorgWarner a Mobileye v posledních měsících v průměru klesly o více než 10 %.Analytik UBS Joseph Spak má na všechny tři akcie rating Buy. Částečně je to kvůli nedávnému poklesu a částečně proto, že všechny tři mají na obzoru nadprůměrný růst díky byznysu spojenému s elektromobily a samořídícími automobily.Proč by se Ford a GM mohly odrazit ode dnaAkcie GM, Fordu a Stellantisu klesly v průměru o zhruba 16 % ze svých 52týdenních maxim, přičemž většina tohoto poklesu nastala v posledních dvou měsících, kdy se rozhořela odborářská rétorika. Index S&P 500 se za poslední dva měsíce nezměnil.Nyní je tu stávka, která bude nakonec vyřešena. Mnozí na Wall Street, včetně analytika BofA Securities Johna Murphyho a analytika Morgan Stanley Adama Jonase, poukazují na to, že akcie automobilek mají tendenci se po uzavření dohody odrazit ode dna. To zní jako příležitost.Zní to také jako důvod, proč se na nějakou dobu vyhnout akciím Toyota Motor . Akcie za poslední dva měsíce vzrostly přibližně o 18 %. Toyota může být vítězem stávky, ale je to krátkodobý vítěz.Akcie automobilů na dlouhou traťŠpatná dohoda by však mohla nadále tížit akcie společností Ford, GM a Stellantis. Analytik společnosti Wedbush Dan Ives pro Barron’s uvedl, že roční zvýšení mezd o 5 % by mohlo GM, Ford a Stellantis znevýhodnit v konkurenčním boji proti hráčům, kteří nejsou členy odborů, včetně společností Rivian Automotive a Tesla Inc. .Zaměstnanci automobilek i společnosti pravděpodobně vyhlásí vítězství, až bude dohoda uzavřena. Zjistit přesně, jak rychle mzdy rostou, je obtížné. Dohody v automobilovém průmyslu obvykle zahrnují zvýšení mezd a paušální platby. Cokoli, co naznačuje 4% roční nárůst, je v pořádku.Inflace se v průměru blíží 4 % za dobu platnosti stávající pracovní smlouvy, zatímco za dobu platnosti předchozí smlouvy činila 2 %. Podle Federálního rezervního systému se výrobní mzdy pro UAW ve smlouvě z roku 2019 pohybovaly v rozmezí 32 dolarů na akcii. Průměrný hodinový výdělek v USA se podle Úřadu pro statistiku práce pohybuje kolem 32,50 USD.Mzdy se musí zvýšit, ale to, o kolik se zvýší, může rozhodnout o tom, zda GM, Ford a další budou schopni účinně bojovat s Teslou o budoucnost elektromobilů.