Společnost Rolls – která loni dodala 6 021 vozů do 50 zemí – zažívá nárůst poptávky po svých výtvorech Rolls-Royce Bespoke navržených zákazníky, jejichž průměrná cena přesahuje 500 000 USD. Největším trhem pro zakázkovou výrobu je Střední východ.
Celosvětově nejprodávanějším modelem zůstává SUV Cullinan, který dokazuje, že automobilka nebyla blázen, když postavila svůj první terénní vůz. Podobné zkušenosti mají i další výrobci supersportovních vozů, když představili ultraluxusní SUV. Další jsou na cestě.
A právě zde přicházejí na řadu vozy jako Cullinan Black Badge. Testovaný vůz sice nestál 500 000 USD, ale 456 425 USD (z ceníkové ceny 394 500 USD). Black Badge je zakázková série, nikoliv jedinečný unikát – je to něco jako exkluzivní a drahé designové prohlášení v rámci značky. Black Badge je k dispozici pro modely Dawn a Wraith a také pro Cullinan.
Cena samotného modelu Cullinan začíná na 341 500 USD. Co tedy za své peníze navíc dostanete? Je to v podstatě vzhledový a výkonnostní paket, který začíná zatmavenou mřížkou chladiče a emblémem Spirit of Ecstasy na kapotě. (Na okraj dodejme, že tento ornament, navržený umělcem Charlesem Sykesem v roce 1909, letos slaví 112. výročí.)
Zdroj: Rolls Royce
22vrstvá kola modelů Black Badge jsou vyrobena z uhlíkových vláken a lehké slitiny. Jako povrchový materiál v interiéru je použit také kompozit z uhlíkových vláken s hliníkovými závity letecké kvality. Hodiny jsou exkluzivní, s ručičkami s oranžovým zakončením. Interiér v černé kůži je krepuskulárním, ale příjemným únikem z reálného světa – dokonce i výdechy ventilace jsou zatemněné. Náladu odlehčují světelné body z čalounění stropu Black Starlight a v testovaném Cullinanu bílé akcenty Grace White. Nohy řidiče se boří do tlustých rohoží z jehněčí vlny.
Mnoho majitelů vozů Cullinan bude mít řidiče. Pro ně je lepší volbou varianta Immersive Seating with Center Console, která dává prostor prostřednímu cestujícímu vzadu a instaluje chladicí box na šampaňské s flétnami. Společnost je rovným dílem příznivcem alkoholu, takže je k dispozici také karafa na whisky. O výkon se stará přepracovaný systém vzduchového odpružení, nové hnací hřídele a vyladěná osmistupňová automatická převodovka, která nabízí ostřejší jízdu. Odlehčení řízení se upravuje za chodu v závislosti na rychlosti vozu. Vylepšené jsou také brzdy, což se u 6 069 kg vážícího vozu hodí.
Cullinan Black Badge má 6,75litrový dvanáctiválec V-12 odvozený od BMW, který je dvakrát přeplňovaný a dosahuje výkonu 592 koní a točivého momentu 664 N.m. Dokáže toto ultimativní luxusní dílo rozjet až na 155 mil za hodinu, přičemž z nuly na stovku zrychlí za 5,9 sekundy. Protože obědy zdarma jsou na trhu velmi vzácné, zaplatíte za to samozřejmě kombinovanou spotřebou paliva 14 mil na galon. Pokud vám to vadí, nebojte se, plně elektrický Spectre – který se fosilním palivům zcela vyhýbá – je za rohem.
Zdroj: Rolls Royce
Testovaný Cullinan měl krásný odstín modré Salamanca. Samotná mohutnost Cullinanu působí impozantně a s úpravou Black Badge je jaksi ještě impozantnější. Drobná páčka na pravé straně volantu je řadicí páka a jejím stisknutím se zapne parkování. Tlačítko „Low“ na páčce není určeno pro stoupání do kopce; je ekvivalentem sportovního režimu a způsobuje, že převodovka řadí o 25 % rychleji.
Majitelé tohoto vozu by nechtěli, aby z brány řval, a také to nedělá – místo toho o sobě dává vědět jakýmsi mručivým pokrokem. V „Low“ se vrnění mění na zdvořilé dunění.
Kouzlo takových vozů spočívá v tom, že díky nim je všechno snadné. Vůz se vznešeně pohybuje vpřed, zatímco řidič si užívá prvotřídní infotainment, masáž a mrkající noční oblohu. Jistě, „řídí se“, ale je vulgární vůbec popisovat pocit, když v tomto stroji projedete zatáčku?
Tato část trhu s ultraluxusními vozy je již dobře zavedená a Cullinan stojí proti velmi luxusním a výkonným SUV od Lamborghini (Urus), Bentley (Bentayga) a Maserati (Levante a Grecale). Přicházejí SUV od Ferrari a Bugatti a uvažuje o nich i McLaren. Porsche má dvě SUV, Cayenne (který celou kategorii odstartoval) a Macan, a nyní oznámilo svou velkou zbraň – třířadé elektrické SUV s kódovým označením K1, které by se u nás mělo objevit v roce 2026 nebo 2027.
Zdroj: Rolls Royce
O modelu K1 se toho zatím moc neví, ale bude mít obrovskou baterii, dojezd přes 400 km (alespoň podle evropských testů) a závratné zrychlení. Některé technologie bude sdílet s Mission R, prototypem závodního elektromobilu s maximálním výkonem více než 1 000 koní.
Nový elektrický Rolls-Royce není SUV, ale mezi K1 a Spectrem by mohlo dojít ke křížení. Nebo proč si v této cenové třídě nekoupit oba?
Společnost Rolls – která loni dodala 6 021 vozů do 50 zemí – zažívá nárůst poptávky po svých výtvorech Rolls-Royce Bespoke navržených zákazníky, jejichž průměrná cena přesahuje 500 000 USD. Největším trhem pro zakázkovou výrobu je Střední východ.Celosvětově nejprodávanějším modelem zůstává SUV Cullinan, který dokazuje, že automobilka nebyla blázen, když postavila svůj první terénní vůz. Podobné zkušenosti mají i další výrobci supersportovních vozů, když představili ultraluxusní SUV. Další jsou na cestě.A právě zde přicházejí na řadu vozy jako Cullinan Black Badge. Testovaný vůz sice nestál 500 000 USD, ale 456 425 USD . Black Badge je zakázková série, nikoliv jedinečný unikát – je to něco jako exkluzivní a drahé designové prohlášení v rámci značky. Black Badge je k dispozici pro modely Dawn a Wraith a také pro Cullinan.Cena samotného modelu Cullinan začíná na 341 500 USD. Co tedy za své peníze navíc dostanete? Je to v podstatě vzhledový a výkonnostní paket, který začíná zatmavenou mřížkou chladiče a emblémem Spirit of Ecstasy na kapotě. 22vrstvá kola modelů Black Badge jsou vyrobena z uhlíkových vláken a lehké slitiny. Jako povrchový materiál v interiéru je použit také kompozit z uhlíkových vláken s hliníkovými závity letecké kvality. Hodiny jsou exkluzivní, s ručičkami s oranžovým zakončením. Interiér v černé kůži je krepuskulárním, ale příjemným únikem z reálného světa – dokonce i výdechy ventilace jsou zatemněné. Náladu odlehčují světelné body z čalounění stropu Black Starlight a v testovaném Cullinanu bílé akcenty Grace White. Nohy řidiče se boří do tlustých rohoží z jehněčí vlny.Mnoho majitelů vozů Cullinan bude mít řidiče. Pro ně je lepší volbou varianta Immersive Seating with Center Console, která dává prostor prostřednímu cestujícímu vzadu a instaluje chladicí box na šampaňské s flétnami. Společnost je rovným dílem příznivcem alkoholu, takže je k dispozici také karafa na whisky. O výkon se stará přepracovaný systém vzduchového odpružení, nové hnací hřídele a vyladěná osmistupňová automatická převodovka, která nabízí ostřejší jízdu. Odlehčení řízení se upravuje za chodu v závislosti na rychlosti vozu. Vylepšené jsou také brzdy, což se u 6 069 kg vážícího vozu hodí.Cullinan Black Badge má 6,75litrový dvanáctiválec V-12 odvozený od BMW, který je dvakrát přeplňovaný a dosahuje výkonu 592 koní a točivého momentu 664 N.m. Dokáže toto ultimativní luxusní dílo rozjet až na 155 mil za hodinu, přičemž z nuly na stovku zrychlí za 5,9 sekundy. Protože obědy zdarma jsou na trhu velmi vzácné, zaplatíte za to samozřejmě kombinovanou spotřebou paliva 14 mil na galon. Pokud vám to vadí, nebojte se, plně elektrický Spectre – který se fosilním palivům zcela vyhýbá – je za rohem.Testovaný Cullinan měl krásný odstín modré Salamanca. Samotná mohutnost Cullinanu působí impozantně a s úpravou Black Badge je jaksi ještě impozantnější. Drobná páčka na pravé straně volantu je řadicí páka a jejím stisknutím se zapne parkování. Tlačítko „Low“ na páčce není určeno pro stoupání do kopce; je ekvivalentem sportovního režimu a způsobuje, že převodovka řadí o 25 % rychleji.Majitelé tohoto vozu by nechtěli, aby z brány řval, a také to nedělá – místo toho o sobě dává vědět jakýmsi mručivým pokrokem. V „Low“ se vrnění mění na zdvořilé dunění.Kouzlo takových vozů spočívá v tom, že díky nim je všechno snadné. Vůz se vznešeně pohybuje vpřed, zatímco řidič si užívá prvotřídní infotainment, masáž a mrkající noční oblohu. Jistě, „řídí se“, ale je vulgární vůbec popisovat pocit, když v tomto stroji projedete zatáčku?Tato část trhu s ultraluxusními vozy je již dobře zavedená a Cullinan stojí proti velmi luxusním a výkonným SUV od Lamborghini , Bentley a Maserati . Přicházejí SUV od Ferrari a Bugatti a uvažuje o nich i McLaren. Porsche má dvě SUV, Cayenne a Macan, a nyní oznámilo svou velkou zbraň – třířadé elektrické SUV s kódovým označením K1, které by se u nás mělo objevit v roce 2026 nebo 2027.O modelu K1 se toho zatím moc neví, ale bude mít obrovskou baterii, dojezd přes 400 km a závratné zrychlení. Některé technologie bude sdílet s Mission R, prototypem závodního elektromobilu s maximálním výkonem více než 1 000 koní.Nový elektrický Rolls-Royce není SUV, ale mezi K1 a Spectrem by mohlo dojít ke křížení. Nebo proč si v této cenové třídě nekoupit oba?