Podle nedávno zveřejněné zprávy společnosti Konvoy, která se zabývá rizikovým kapitálem, mají herní společnosti, jejichž akcie jsou veřejně kótované na burze, v současné době v hotovosti a peněžních ekvivalentech úctyhodných 45,1 miliardy dolarů. Tyto společnosti, mezi něž patří lídři v oboru, jako jsou Activision Blizzard, Electronic Arts, Nintendo, Bandai Namco, Nexon, NetEase a singapurská Sea, by mohly významně přispět ke konsolidaci trhu s videohrami, jehož hodnota činí 188 miliard dolarů.
Značné finanční rezervy těchto společností by mohly podpořit potenciální akvizice za účelem rozvoje jejich duševního vlastnictví a produktového portfolia. Podle vznikajícího trendu se herní firmy snaží udržet si hráče pomocí her s živou službou, které časem nabízejí další obsah, a balíčků předplatného, které uživatelům poskytují určitý počet her zdarma a přístup ke cloudovým hrám.
V roce 2023 zažívaly veřejně kótované herní společnosti celkově prosperující období. Podle zpráv společnosti Konvoy zaznamenal fond VanEck Video Gaming and eSports ETF (ESPO), který sleduje index MVIS Global Video Gaming & eSports, od počátku roku 20% růst, čímž překonal index blue-chip S&P 500, který stoupl pouze o 12 %. ETF Global X Video Games & Esports si nevedl tak dobře, od počátku roku 2023 zaznamenal mírný pokles o 0,4 %.
V segmentu videoher se jako důležití hráči objevují i velké technologické firmy. Technologické velmoci včetně společností Amazon, Microsoft, Google, Apple, Meta, Netflix, Tencent a Sony mají k dispozici kumulativně 229,4 miliardy dolarů v hotovosti pro potenciální transakce. Podle Konvoye jsou nedávné případy, jako je akvizice společnosti Activision Blizzard společností Microsoft za 69 miliard dolarů, příkladem toho, jak by tyto finanční mocnosti mohly dále stimulovat fúze a akvizice v herním sektoru.
Konvoy předpokládá, že tato konsolidace nastolí novou generaci herních společností. Akvizice amerického herního vydavatelství Activision Blizzard, kterou počátkem měsíce schválil britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy, předává společnosti Microsoft do vlastnictví několik lukrativních videoherních nemovitostí. Společnost Microsoft chce tímto krokem posílit své cloudové herní služby a zaměřit se na herní zážitek, který nevyžaduje tradiční konzole.
Navzdory relativně příznivému celkovému scénáři se investice rizikového kapitálu do videoherních firem ve třetím čtvrtletí 2023 meziročně propadly o 64 %, přičemž celkové financování rizikového kapitálu se mezičtvrtletně snížilo o 9 % na 454 milionů dolarů. Konvoy to interpretuje jako příznak toho, že fáze rozmachu odvětví v letech 2020 a 2021 postupně odeznívá. Videoherní startupy celosvětově získaly za tři měsíce do září celkem 454 milionů dolarů, což představuje pokles o 9 % oproti předchozímu čtvrtletí a o více než 64 % oproti stejnému období předchozího roku.
Josh Chapman, partner společnosti Konvoy, nicméně vidí budoucnost tohoto odvětví optimisticky. S tím, jak se pomalu obnovuje rovnováha ekonomického poklesu, Chapman předpokládá, že se trh s rizikovým kapitálem vyrovná do “udržitelného nového normálu”, který podle něj přetrvá i v následujících letech. Chapman rovněž předpovídá mírný nárůst financování rizikového kapitálu v herním odvětví během několika příštích čtvrtletí.
Ačkoli na makroúrovni rostoucí inflace a úrokové sazby a následný nepříznivý dopad na diskreční výdaje spotřebitelů znamenají pro vydavatele videoher problémy. Opatření centrálních bankéřů proti růstu cen předznamenala náročnější období v letech 2022 a 2023 ve srovnání s rokem 2020, kdy uvolněná měnová politika zaplavovala spotřebitele penězi.
Velikost trhu s videohrami však zůstává značná a nadále roste, přičemž celosvětová hráčská základna se k dnešnímu dni rozšířila na 3 381 milionů. Konvoy předpovídá, že trh v roce 2023 získá 188 miliard dolarů v tržbách, což je skromný 3% nárůst oproti předchozímu roku, ale zlepšení oproti roku 2022, kdy nárůst herních tržeb činil pouhá 2 %.
Tento růst přichází po výjimečném roce 2021, během něhož herní průmysl dosáhl tržeb ve výši 180 miliard dolarů, což je zdravý 8% nárůst oproti 166 miliardám dolarů v roce 2020. Tempo růstu bylo ještě působivější v roce 2020, kdy herní průmysl během pandemických výluk meziročně vzrostl o více než 9 %.
Při pohledu do budoucna Konvoy předpovídá hernímu průmyslu dlouhodobý růst. Firma očekává, že v příštích pěti letech bude složené roční tempo růstu činit 9 %, což tomuto odvětví umožní dosáhnout do roku 2028 ohromujících celkových tržeb ve výši 288 miliard USD.
Závěrem lze říci, že herní průmysl je zřejmě připraven na sérii postupných konsolidací a akvizic, které budou podpořeny značnými hotovostními rezervami, jež v současné době drží veřejně obchodované herní společnosti. I přes několik zádrhelů ukazatele naznačují cestu k udržitelnému růstu, který této dynamické scéně, podporované značnými hotovostními rezervami, zajistí prosperující budoucnost.
Podle nedávno zveřejněné zprávy společnosti Konvoy, která se zabývá rizikovým kapitálem, mají herní společnosti, jejichž akcie jsou veřejně kótované na burze, v současné době v hotovosti a peněžních ekvivalentech úctyhodných 45,1 miliardy dolarů. Tyto společnosti, mezi něž patří lídři v oboru, jako jsou Activision Blizzard, Electronic Arts, Nintendo, Bandai Namco, Nexon, NetEase a singapurská Sea, by mohly významně přispět ke konsolidaci trhu s videohrami, jehož hodnota činí 188 miliard dolarů. Značné finanční rezervy těchto společností by mohly podpořit potenciální akvizice za účelem rozvoje jejich duševního vlastnictví a produktového portfolia. Podle vznikajícího trendu se herní firmy snaží udržet si hráče pomocí her s živou službou, které časem nabízejí další obsah, a balíčků předplatného, které uživatelům poskytují určitý počet her zdarma a přístup ke cloudovým hrám. V roce 2023 zažívaly veřejně kótované herní společnosti celkově prosperující období. Podle zpráv společnosti Konvoy zaznamenal fond VanEck Video Gaming and eSports ETF , který sleduje index MVIS Global Video Gaming & eSports, od počátku roku 20% růst, čímž překonal index blue-chip S&P 500, který stoupl pouze o 12 %. ETF Global X Video Games & Esports si nevedl tak dobře, od počátku roku 2023 zaznamenal mírný pokles o 0,4 %. V segmentu videoher se jako důležití hráči objevují i velké technologické firmy. Technologické velmoci včetně společností Amazon, Microsoft, Google, Apple, Meta, Netflix, Tencent a Sony mají k dispozici kumulativně 229,4 miliardy dolarů v hotovosti pro potenciální transakce. Podle Konvoye jsou nedávné případy, jako je akvizice společnosti Activision Blizzard společností Microsoft za 69 miliard dolarů, příkladem toho, jak by tyto finanční mocnosti mohly dále stimulovat fúze a akvizice v herním sektoru. Konvoy předpokládá, že tato konsolidace nastolí novou generaci herních společností. Akvizice amerického herního vydavatelství Activision Blizzard, kterou počátkem měsíce schválil britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy, předává společnosti Microsoft do vlastnictví několik lukrativních videoherních nemovitostí. Společnost Microsoft chce tímto krokem posílit své cloudové herní služby a zaměřit se na herní zážitek, který nevyžaduje tradiční konzole. Navzdory relativně příznivému celkovému scénáři se investice rizikového kapitálu do videoherních firem ve třetím čtvrtletí 2023 meziročně propadly o 64 %, přičemž celkové financování rizikového kapitálu se mezičtvrtletně snížilo o 9 % na 454 milionů dolarů. Konvoy to interpretuje jako příznak toho, že fáze rozmachu odvětví v letech 2020 a 2021 postupně odeznívá. Videoherní startupy celosvětově získaly za tři měsíce do září celkem 454 milionů dolarů, což představuje pokles o 9 % oproti předchozímu čtvrtletí a o více než 64 % oproti stejnému období předchozího roku. Josh Chapman, partner společnosti Konvoy, nicméně vidí budoucnost tohoto odvětví optimisticky. S tím, jak se pomalu obnovuje rovnováha ekonomického poklesu, Chapman předpokládá, že se trh s rizikovým kapitálem vyrovná do “udržitelného nového normálu”, který podle něj přetrvá i v následujících letech. Chapman rovněž předpovídá mírný nárůst financování rizikového kapitálu v herním odvětví během několika příštích čtvrtletí. Ačkoli na makroúrovni rostoucí inflace a úrokové sazby a následný nepříznivý dopad na diskreční výdaje spotřebitelů znamenají pro vydavatele videoher problémy. Opatření centrálních bankéřů proti růstu cen předznamenala náročnější období v letech 2022 a 2023 ve srovnání s rokem 2020, kdy uvolněná měnová politika zaplavovala spotřebitele penězi. Velikost trhu s videohrami však zůstává značná a nadále roste, přičemž celosvětová hráčská základna se k dnešnímu dni rozšířila na 3 381 milionů. Konvoy předpovídá, že trh v roce 2023 získá 188 miliard dolarů v tržbách, což je skromný 3% nárůst oproti předchozímu roku, ale zlepšení oproti roku 2022, kdy nárůst herních tržeb činil pouhá 2 %. Tento růst přichází po výjimečném roce 2021, během něhož herní průmysl dosáhl tržeb ve výši 180 miliard dolarů, což je zdravý 8% nárůst oproti 166 miliardám dolarů v roce 2020. Tempo růstu bylo ještě působivější v roce 2020, kdy herní průmysl během pandemických výluk meziročně vzrostl o více než 9 %. Při pohledu do budoucna Konvoy předpovídá hernímu průmyslu dlouhodobý růst. Firma očekává, že v příštích pěti letech bude složené roční tempo růstu činit 9 %, což tomuto odvětví umožní dosáhnout do roku 2028 ohromujících celkových tržeb ve výši 288 miliard USD. Závěrem lze říci, že herní průmysl je zřejmě připraven na sérii postupných konsolidací a akvizic, které budou podpořeny značnými hotovostními rezervami, jež v současné době drží veřejně obchodované herní společnosti. I přes několik zádrhelů ukazatele naznačují cestu k udržitelnému růstu, který této dynamické scéně, podporované značnými hotovostními rezervami, zajistí prosperující budoucnost.