Po většinu posledních 15 let se zdálo, že růst streamovaného videa je nezastavitelný. Dokonce i po pandemii způsobené boomem streamování pokračovala řada hlavních streamovacích platforem v růstu – i když pomalejším tempem.
Kombinace vysoké inflace, rostoucích úrokových sazeb a ekonomické nejistoty však tento rozjetý vlak nakonec možná zpomalila a nedávné údaje naznačují, že hlavní streamovací služby čekají těžké časy. Nejenže někteří spotřebitelé snižují počet streamovacích služeb, které si předplácejí, ale jiní od placených streamovacích služeb upouštějí úplně.
Je to pouze dočasnou situací vyplývající z pokračujících ekonomických problémů? Podívejme se, co údaje odhalují a co to znamená pro investory.
Klesající trend
Nedávná zpráva společnosti Hub Entertainment Research naznačuje, že poptávka po streamovaném videu prochází dramatickou změnou. Na začátku dubna společnost ukončila týdenní průzkum mezi více než 1 600 americkými televizními diváky s širokopásmovým připojením a výsledky byly ohromující.
Průzkum zjistil, že průměrný počet programových zdrojů – včetně kabelové televize, satelitu a streamovacích video služeb -, které diváci využívají, se meziročně snížil z průměrných 7,4 na 6,4, což představuje vůbec první takový pokles.
Kromě toho ti, kteří mají vícekanálového distributora videoprogramů (MVPD) – což zahrnuje kabelovou a satelitní televizi – nadále pociťovali dopady odstřižení od kabelové televize, protože počet diváků se snížil z 62 % na 55 % respondentů. Údaje dále odhalily, že počet diváků s alespoň jedním předplatným streamovaného videa klesl na 82 %, což je méně než 89 % v průzkumu z předchozího roku.
Hub označil za „velkou pětku“ poskytovatelů streamování Netflix (NFLX), Hulu, Prime Video společnosti Amazon (AMZN), Disney+ společnosti Walt Disney (DIS) a Max společnosti Warner Bros. Discovery (WBD)(dříve HBO Max).
Zprávy nebyly úplně špatné, protože počet diváků, kteří využívají k zábavě pouze streamování, se zvýšil na 27 % respondentů, zatímco počet těch, kteří využívají tradiční zdroje včetně kabelové televize a vysílání (10 %), a těch, kteří využívají tradiční zdroje i streamování (63 %), se snížil na dosud nejnižší úroveň.
Zdá se, že údaje naznačují, že všechny mediální společnosti čekají těžké časy, ale není to tak jednoznačné. Stejně jako u mnoha jiných věcí je to složité.
Strategické výhody
Podle Davida Tice, vedoucího konzultanta společnosti Hub, se ukazuje, že největší vliv na tato rozhodnutí mají finanční důvody. „Většina lidí to dělá z ekonomických důvodů, kvůli inflaci nebo mají obavy o ekonomiku,“ řekl Tice.
Některé platformy pro streamování videa jsou navíc lepčí než jiné a jejich priority se liší podle spotřebitelů.
Pro mnohé je však Netflix jedinou službou, bez které se většina diváků neobejde. „Netflix je stále osmikilovou gorilou v místnosti a je třeba hodně, aby se od něj lidé odklonili,“ řekl Tice. Díky rozsáhlé a stále rostoucí knihovně obsahu je tento průkopník streamování pravděpodobně nejlepším poskytovatelem za dané peníze.
Tice také poznamenal, že kombinace dalších výhod, které poskytuje služba Amazon Prime – včetně bezplatného zrychleného doručení produktů zakoupených na stránkách elektronického obchodu – nutí zákazníky vracet se pro další.
Totéž platí i pro Disney+, který se může pochlubit oblíbeným obsahem z prestižních franšíz, včetně Marvelu a Star Wars, ale také vlastní rozsáhlou knihovnu dětských pořadů, které diváci nikde jinde neseženou.
Ne všechny streamovací služby vzbuzují takovou míru loajality. Někteří spotřebitelé hrají systém kvůli snadnému předplatnému – a zrušení – různých služeb. „Lidé jsou mnohem chytřejší v tom, jak žonglovat s různými službami,“ řekl Tice. „Jednou ze skvělých věcí na streamovacích službách je, že jsou velmi bezproblémové. Můžete je spustit a zastavit, kdy chcete.“
Tice uvedl příklad. „Existuje skupina lidí, kteří si na měsíc nebo dva předplatí Apple TV+ a sledují na ní vše, co chtějí sledovat,“ poznamenal Tice, „pak toto předplatné přeruší a na další dva měsíce si předplatí Peacock nebo něco jiného a dohání to.“
Závěr
S tím, jak streamovací průmysl dozrává, se prostředí nutně mění a náročné ekonomické podmínky jen urychlují nevyhnutelné změny. První fázi tohoto vývoje jsme již zažili, když se investoři zaměřili na hospodářský výsledek a streamovací společnosti se zaměřily na generování zisku.
Streamovací platformy s největší konkurenční výhodou využijí své publikum a urychlí přechod k dosažení trvalé ziskovosti. Ty, které nemají prostředky na to, aby se zařadily mezi špičkové poskytovatele, pravděpodobně změní svůj obchodní model a budou licencovat obsah svým konkurentům. Ostatně právě minulý týden se podle serveru Deadline Hollywood objevila zpráva, že společnost Warner Bros. Discovery jedná s Netflixem o licenci na program HBO.
To vše naznačuje, že dlouho očekávaná konsolidace odvětví může začít dříve, než se očekávalo – i když ještě nenastala. Navíc jako dlouholetý investor do společností Netflix, Amazon, Disney a Apple nemám v plánu se svých akcií vzdát, alespoň ne v dohledné době.
Po většinu posledních 15 let se zdálo, že růst streamovaného videa je nezastavitelný. Dokonce i po pandemii způsobené boomem streamování pokračovala řada hlavních streamovacích platforem v růstu – i když pomalejším tempem. Kombinace vysoké inflace, rostoucích úrokových sazeb a ekonomické nejistoty však tento rozjetý vlak nakonec možná zpomalila a nedávné údaje naznačují, že hlavní streamovací služby čekají těžké časy. Nejenže někteří spotřebitelé snižují počet streamovacích služeb, které si předplácejí, ale jiní od placených streamovacích služeb upouštějí úplně. Je to pouze dočasnou situací vyplývající z pokračujících ekonomických problémů? Podívejme se, co údaje odhalují a co to znamená pro investory. Nedávná zpráva společnosti Hub Entertainment Research naznačuje, že poptávka po streamovaném videu prochází dramatickou změnou. Na začátku dubna společnost ukončila týdenní průzkum mezi více než 1 600 americkými televizními diváky s širokopásmovým připojením a výsledky byly ohromující. Průzkum zjistil, že průměrný počet programových zdrojů – včetně kabelové televize, satelitu a streamovacích video služeb -, které diváci využívají, se meziročně snížil z průměrných 7,4 na 6,4, což představuje vůbec první takový pokles. Kromě toho ti, kteří mají vícekanálového distributora videoprogramů – což zahrnuje kabelovou a satelitní televizi – nadále pociťovali dopady odstřižení od kabelové televize, protože počet diváků se snížil z 62 % na 55 % respondentů. Údaje dále odhalily, že počet diváků s alespoň jedním předplatným streamovaného videa klesl na 82 %, což je méně než 89 % v průzkumu z předchozího roku. , Hulu, Prime Video společnosti Amazon , Disney+ společnosti Walt Disney a Max společnosti Warner Bros. Discovery . Zprávy nebyly úplně špatné, protože počet diváků, kteří využívají k zábavě pouze streamování, se zvýšil na 27 % respondentů, zatímco počet těch, kteří využívají tradiční zdroje včetně kabelové televize a vysílání , a těch, kteří využívají tradiční zdroje i streamování , se snížil na dosud nejnižší úroveň. Zdá se, že údaje naznačují, že všechny mediální společnosti čekají těžké časy, ale není to tak jednoznačné. Stejně jako u mnoha jiných věcí je to složité. Podle Davida Tice, vedoucího konzultanta společnosti Hub, se ukazuje, že největší vliv na tato rozhodnutí mají finanční důvody. „Většina lidí to dělá z ekonomických důvodů, kvůli inflaci nebo mají obavy o ekonomiku,“ řekl Tice. Některé platformy pro streamování videa jsou navíc lepčí než jiné a jejich priority se liší podle spotřebitelů. Pro mnohé je však Netflix jedinou službou, bez které se většina diváků neobejde. „Netflix je stále osmikilovou gorilou v místnosti a je třeba hodně, aby se od něj lidé odklonili,“ řekl Tice. Díky rozsáhlé a stále rostoucí knihovně obsahu je tento průkopník streamování pravděpodobně nejlepším poskytovatelem za dané peníze. Tice také poznamenal, že kombinace dalších výhod, které poskytuje služba Amazon Prime – včetně bezplatného zrychleného doručení produktů zakoupených na stránkách elektronického obchodu – nutí zákazníky vracet se pro další. Totéž platí i pro Disney+, který se může pochlubit oblíbeným obsahem z prestižních franšíz, včetně Marvelu a Star Wars, ale také vlastní rozsáhlou knihovnu dětských pořadů, které diváci nikde jinde neseženou. Ne všechny streamovací služby vzbuzují takovou míru loajality. Někteří spotřebitelé hrají systém kvůli snadnému předplatnému – a zrušení – různých služeb. „Lidé jsou mnohem chytřejší v tom, jak žonglovat s různými službami,“ řekl Tice. „Jednou ze skvělých věcí na streamovacích službách je, že jsou velmi bezproblémové. Můžete je spustit a zastavit, kdy chcete.“ Tice uvedl příklad. „Existuje skupina lidí, kteří si na měsíc nebo dva předplatí Apple TV+ a sledují na ní vše, co chtějí sledovat,“ poznamenal Tice, „pak toto předplatné přeruší a na další dva měsíce si předplatí Peacock nebo něco jiného a dohání to.“ S tím, jak streamovací průmysl dozrává, se prostředí nutně mění a náročné ekonomické podmínky jen urychlují nevyhnutelné změny. První fázi tohoto vývoje jsme již zažili, když se investoři zaměřili na hospodářský výsledek a streamovací společnosti se zaměřily na generování zisku. Streamovací platformy s největší konkurenční výhodou využijí své publikum a urychlí přechod k dosažení trvalé ziskovosti. Ty, které nemají prostředky na to, aby se zařadily mezi špičkové poskytovatele, pravděpodobně změní svůj obchodní model a budou licencovat obsah svým konkurentům. Ostatně právě minulý týden se podle serveru Deadline Hollywood objevila zpráva, že společnost Warner Bros. Discovery jedná s Netflixem o licenci na program HBO. To vše naznačuje, že dlouho očekávaná konsolidace odvětví může začít dříve, než se očekávalo – i když ještě nenastala. Navíc jako dlouholetý investor do společností Netflix, Amazon, Disney a Apple nemám v plánu se svých akcií vzdát, alespoň ne v dohledné době.