Skupina Mercedes-Benz varovala, že upravená návratnost tržeb její automobilové divize se po propadu zisku ve třetím čtvrtletí pravděpodobně dostane na spodní hranici čtrnáctiprocentní prognózy pro celý rok, jak ve čtvrtek odhalil automobilový gigant. Pokles zisku v hodnotě 329 milionů eur lze přičíst mnoha faktorům, včetně nižších dodávek, vyšší inflace a dalších negativních vlivů, které způsobily směnné kurzy a náklady související s dodavatelským řetězcem.
Renomovaný výrobce luxusních automobilů popsal současnou situaci na trhu jako “utlumenou” a charakterizovanou “intenzivní cenovou konkurencí”, která je obzvláště palčivá v segmentu elektromobilů. Automobilky, od Fordu po Teslu, se v průběhu roku uchýlily ke snižování cen na trzích od Spojených států po Čínu. Cílem snižování cen je podpořit poptávku, zejména na stále konkurenčnějším trhu s elektromobily. Na rozdíl od svých konkurentů se Mercedes-Benz brání následovat jejich příkladu a raději se zaměřuje na zvyšování ziskových marží než na objem prodeje.
Nicméně i přes zaměření společnosti na udržení ziskových marží byl zisk za třetí čtvrtletí negativně ovlivněn. To odráží obavy, které vyjádřila společnost Porsche uprostřed svých výsledků za třetí čtvrtletí zveřejněných v úterý, a vyjadřuje, že segment luxusních vozidel není imunní vůči rozsáhlým makroekonomickým potížím.
Statistiky za třetí čtvrtletí ukazují, že zisk před úroky a zdaněním (EBIT) se v rámci skupiny Mercedes-Benz snížil o 6,8 % a klesl na 4,8 miliardy eur (5,1 miliardy USD), přičemž tržby zaznamenaly pokles o 1,4 % a dosáhly 37,2 miliardy eur. Automobilová divize vykázala za třetí čtvrtletí upravenou rentabilitu tržeb ve výši 12,4 %, což ji řadí na spodní hranici roční prognózy.
Pro společnost to však nebyly jen špatné zprávy. Mercedes-Benz Vans vykázal silnější čtvrtletí s 44% nárůstem EBIT, který dosáhl 715 milionů eur, a upravenou návratností tržeb ve výši impozantních 15 %.
Začátkem tohoto měsíce automobilka oznámila pokles celkových prodejů ve třetím čtvrtletí o 4 %. Pokles byl dále poznamenán 11% snížením prodejů nejvyšší třídy, nevyhnutelnými důsledky obměny modelů a nedostatkem 48voltových systémů způsobeným dodavatelem. Propad celkových prodejů vedl k poklesu tržeb z prodeje automobilů o 3,8 %, k čemuž přispěl pokles dodávek. I přes tyto nepříznivé podmínky se společnosti Mercedes-Benz podařilo udržet průměrnou prodejní cenu na stabilní úrovni.
Při pohledu do budoucna výrobce luxusních vozů očekává, že tempo prodeje z prvních tří čtvrtletí přetrvá přibližně stejným tempem i ve čtvrtém čtvrtletí. Vzhledem k současným problémům nepovažoval Mercedes-Benz za vhodné upravit svůj celoroční prodejní cíl, který je očekáván na úrovni stabilního růstu.
Současné problémy v celém odvětví, jako je inflace a překážky v dodavatelském řetězci, spolu s intenzivní cenovou konkurencí, zejména v segmentu elektromobilů, jsou citelné. Navzdory těmto okolnostem se však Mercedes-Benz nadále intenzivně zaměřuje na zvyšování svých marží, aniž by se ponořil do snižování cen své nabídky.
Do budoucna si musí být automobilka těchto výzev vědoma. Možnou cestou, kterou bude muset společnost prozkoumat, může být rovnováha mezi udržením svých marží a zvýšenou poptávkou zákazníků prostřednictvím možných úprav cen. Cesta vpřed je plná nejistoty, automobilka však zůstává odhodlána plnit své roční cíle.
Rozhodnutí společnosti Mercedes-Benz zachovat pevný přístup k tvorbě cen a soustředit se na marže ji může v dlouhodobém horizontu postavit do silné pozice, i když možná bude muset snášet krátkodobé zádrhele. Strategie výrobce luxusních automobilů by mohla být precedentem pro jeho následovníky a může dokázat, že udržení kvality a hodnoty značky může zajistit udržitelnost i na konkurenčním a nestabilním trhu. Nadcházející čtvrtletí bude pro Mercedes-Benz klíčové a jistě bude bedlivě sledováno jak konkurenty, tak nadšenci.
Skupina Mercedes-Benz varovala, že upravená návratnost tržeb její automobilové divize se po propadu zisku ve třetím čtvrtletí pravděpodobně dostane na spodní hranici čtrnáctiprocentní prognózy pro celý rok, jak ve čtvrtek odhalil automobilový gigant. Pokles zisku v hodnotě 329 milionů eur lze přičíst mnoha faktorům, včetně nižších dodávek, vyšší inflace a dalších negativních vlivů, které způsobily směnné kurzy a náklady související s dodavatelským řetězcem. Renomovaný výrobce luxusních automobilů popsal současnou situaci na trhu jako “utlumenou” a charakterizovanou “intenzivní cenovou konkurencí”, která je obzvláště palčivá v segmentu elektromobilů. Automobilky, od Fordu po Teslu, se v průběhu roku uchýlily ke snižování cen na trzích od Spojených států po Čínu. Cílem snižování cen je podpořit poptávku, zejména na stále konkurenčnějším trhu s elektromobily. Na rozdíl od svých konkurentů se Mercedes-Benz brání následovat jejich příkladu a raději se zaměřuje na zvyšování ziskových marží než na objem prodeje. Nicméně i přes zaměření společnosti na udržení ziskových marží byl zisk za třetí čtvrtletí negativně ovlivněn. To odráží obavy, které vyjádřila společnost Porsche uprostřed svých výsledků za třetí čtvrtletí zveřejněných v úterý, a vyjadřuje, že segment luxusních vozidel není imunní vůči rozsáhlým makroekonomickým potížím. Statistiky za třetí čtvrtletí ukazují, že zisk před úroky a zdaněním se v rámci skupiny Mercedes-Benz snížil o 6,8 % a klesl na 4,8 miliardy eur , přičemž tržby zaznamenaly pokles o 1,4 % a dosáhly 37,2 miliardy eur. Automobilová divize vykázala za třetí čtvrtletí upravenou rentabilitu tržeb ve výši 12,4 %, což ji řadí na spodní hranici roční prognózy. Pro společnost to však nebyly jen špatné zprávy. Mercedes-Benz Vans vykázal silnější čtvrtletí s 44% nárůstem EBIT, který dosáhl 715 milionů eur, a upravenou návratností tržeb ve výši impozantních 15 %. Začátkem tohoto měsíce automobilka oznámila pokles celkových prodejů ve třetím čtvrtletí o 4 %. Pokles byl dále poznamenán 11% snížením prodejů nejvyšší třídy, nevyhnutelnými důsledky obměny modelů a nedostatkem 48voltových systémů způsobeným dodavatelem. Propad celkových prodejů vedl k poklesu tržeb z prodeje automobilů o 3,8 %, k čemuž přispěl pokles dodávek. I přes tyto nepříznivé podmínky se společnosti Mercedes-Benz podařilo udržet průměrnou prodejní cenu na stabilní úrovni. Při pohledu do budoucna výrobce luxusních vozů očekává, že tempo prodeje z prvních tří čtvrtletí přetrvá přibližně stejným tempem i ve čtvrtém čtvrtletí. Vzhledem k současným problémům nepovažoval Mercedes-Benz za vhodné upravit svůj celoroční prodejní cíl, který je očekáván na úrovni stabilního růstu. Současné problémy v celém odvětví, jako je inflace a překážky v dodavatelském řetězci, spolu s intenzivní cenovou konkurencí, zejména v segmentu elektromobilů, jsou citelné. Navzdory těmto okolnostem se však Mercedes-Benz nadále intenzivně zaměřuje na zvyšování svých marží, aniž by se ponořil do snižování cen své nabídky. Do budoucna si musí být automobilka těchto výzev vědoma. Možnou cestou, kterou bude muset společnost prozkoumat, může být rovnováha mezi udržením svých marží a zvýšenou poptávkou zákazníků prostřednictvím možných úprav cen. Cesta vpřed je plná nejistoty, automobilka však zůstává odhodlána plnit své roční cíle. Rozhodnutí společnosti Mercedes-Benz zachovat pevný přístup k tvorbě cen a soustředit se na marže ji může v dlouhodobém horizontu postavit do silné pozice, i když možná bude muset snášet krátkodobé zádrhele. Strategie výrobce luxusních automobilů by mohla být precedentem pro jeho následovníky a může dokázat, že udržení kvality a hodnoty značky může zajistit udržitelnost i na konkurenčním a nestabilním trhu. Nadcházející čtvrtletí bude pro Mercedes-Benz klíčové a jistě bude bedlivě sledováno jak konkurenty, tak nadšenci.