Díky jedinečnému obchodnímu modelu, který zahrnuje nabídku produktů přímo od světových výrobců, je Temu schopen udržovat nízké náklady a ceny. V roce 2022 dosáhl tento gigant v oblasti elektronického obchodování tržeb ve výši téměř 12 miliard dolarů, což se rovná působivým 12 % tržeb společnosti Target. Ještě dramatičtější ilustrací raketového růstu je skutečnost, že o pouhých šest měsíců dříve tvořily tržby Temu pouhá 4 % tržeb společnosti Target, což dokládá rychlý a výrazný vzestup čínské dceřiné společnosti.
Ačkoli spotřebitelé vyjadřovali nadšení z rychlého růstu Temu, konkurenti pocítili nepříznivý dopad, což vedlo ke ztrátám podílu na trhu a potenciálnímu snížení zisků v blízké budoucnosti. Analytici Bank of America v čele s Thomasem Thorntonem ve svém klientském poradenství vydaném 17. listopadu uvedli, že ohroženi jsou zejména maloobchodníci zaměřující se na mladé dospělé se strategií nízkých cen.
Analytici připisují eskalující růst Temu agresivním reklamním kampaním, které využívají influencery, sociální média a vyhledávací mechanismy. Inovativní marketingová strategie vedla k tomu, že denní počet aktivních uživatelů dosáhl 40 % úrovně společnosti Amazon.
Analýza Bank of America naznačuje jasné riziko pro maloobchodníky, kteří se spoléhají především na cenovou konkurenci. Analytici uvedli privátní značky Old Navy a Kohl’s jako obzvláště náchylné k předražení ze strany Temu. Podobně by agresivní cenová strategie Temu mohla ohrozit i společnosti zaměřené na módu, jako jsou American Eagle, Revolve a Urban Outfitters.

Nejsou to jen američtí maloobchodníci, kdo čelí potenciálnímu narušení: Tlak pociťují i evropští maloobchodníci. Podle Bank of America mohou velcí internetoví prodejci módy včetně Boohoo a Asos ztratit podíl na trhu ve prospěch Temu. Velcí hráči, jako je H&M, jsou dokonce zranitelnější než mateřská společnost Zary, Inditex, která má výhodu rychlosti dodavatelského řetězce a vyšších cen, jež mohou případné narušení ze strany Temu kompenzovat.
Navzdory hrozící hrozbě, kterou pro západní maloobchodníky představuje rychlý růst společnosti Temu, Bank of America vyzvala k opatrnosti před vyvozováním závěrů, že tato expanze je neomezeně udržitelná. Výhrada spočívá v možnosti, že se časem sníží chuť společnosti Pinduoduo ke ztrátám a výdajům na reklamu. Nicméně se předpokládá, že společnost Pinduoduo v roce 2024 zvýší výdaje na reklamu, což by podle analytiků mohlo společnosti Temu umožnit udržet růst ve střednědobém horizontu.
Pokud jde o americké maloobchodní prodejce, analytici uvádějí, že Walmart a Target mají zvláštní výhody, které by je měly chránit před růstem Temu. Patří mezi ně silná důvěra spotřebitelů, vnímaná kvalita výrobků a snadná dostupnost.
Bank of America rovněž zdůraznila pravděpodobnou odolnost společnosti Five Below vůči této výzvě, neboť její atraktivita přesahuje pouhé ceny. Tvrdí, že podobně jako u obchodů s potravinami, i u Five Below zkušenost s fyzickou prodejnou podněcuje naléhavost a stimuluje opakované návštěvy způsobem, který nelze replikovat při nakupování online.
Podobně vidí expanzi Temu i analytici UBS Investment Bank. Ve zprávě pro klienty z 20. listopadu poznamenali: “Celkově si myslíme, že riziko, že Temu výrazně naruší činnost mnoha těchto maloobchodníků, je omezené.” Společnost UBS označila společnosti Costco, ULTA, Home Depot, Lowe’s a prodejce autodílů za “nejvíce izolované” od vzestupu čínské platformy elektronického obchodu díky jejich diverzifikovaným a jedinečným obchodním modelům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky