Klíčové body
- Plány na výstavbu antverpské věže Boerentoren čelí ostrému odporu
- Plán vzbudil dostatek kontroverzí, aby vyvolal odpor antverpských architektonických stálic.
- Bez ohledu na výsledek těchto debat tento kontroverzní návrh nadále vzbuzuje zájem
Je pozoruhodné, že navrhovaný projekt nezahrnuje výstavbu nové věže od základů. Místo toho spočívá jeho inovace ve vztyčení této věže na vrcholu stávajícího mrakodrapu.
Za tento kontroverzní návrh je zodpovědné studio renomovaného architekta Daniela Libeskinda. Navrhovaná věž je ambiciózním plánem, za nímž stojí miliardář a sběratel umění Fernand Huts. Jeho cílem je soukromě financovat výstavbu uměleckého centra, jehož ústředním bodem by měla být navrhovaná věž. Navrhovaná věž, která vychází z Libeskindova osobitého stylu, bude mít hranatou skleněnou korunu a přilehlou strmou střepovitou šachtu, která bude porostlá zelení.
Návrh zvítězil v soutěži na navrhovanou lokalitu v roce 2022. Plán však zůstává předmětem kontroverzí a dosud nezískal stavební povolení. Antverpy, které jsou převážně nízkopodlažním městem, vzbuzují v souvislosti s tímto projektem obavy, zejména proto, že jejich nejvyšší stavbou je v současnosti 123 metrů vysoká středověká věž katedrály Panny Marie. Klíčové osobnosti flanderského architektonického sektoru návrh nové věže neschválily a odmítly jej jako “nesmyslnou okázalou podívanou”.

Plánovaná věž nejen změní panorama Antverp, ale také nově definuje jednu z jejich ikonických dominant – Farmářskou věž. Tento 96 metrů vysoký architektonický skvost, postavený v roce 1932, byl kdysi nejvyšší stavbou Evropy severně od Alp a symbolizoval pokrokovost Antverp ve 20. století.
Ačkoli je v současné době Farmářská věž prázdná a má problémy s azbestem, její historický význam z ní činí ideální základ pro navrhovanou věž, která by prohloubila pokrokovou tradici Antverp. Libeskindův návrh však vyvolal diskuse, podle některých názorů by nová přístavba mohla původní stavbu přehlušit a zredukovat desetiletí architektonické dokonalosti na pouhý podstavec.
Tento vývoj je v souladu s rostoucím evropským trendem výstavby nových budov na vrcholu těch starších. Mezi předchozí příklady patří hamburská koncertní hala Elbphilharmonie a antverpský Port House. Průkopníkem obou staveb je sám Libeskind, který účinně spojil současné návrhy s historickými prvky. Přesto bylo použití tak pozoruhodné památky, jakou je Farmářská věž, k tomuto účelu považováno za projev přílišné sebejistoty.
Díky své vzácnosti v Evropě jsou meziválečné mrakodrapy cenným architektonickým pokladem. Jejich přestavba může potenciálně vést k významné kulturní ztrátě. Budovy jako madridská Telefónica Building, hannoverská Anzeiger Tower a varšavský Prudential House jsou výjimečnými příklady meziválečné architektonické brilance, které zpestřují panoramata evropských měst. Antverpská Farmářská věž s elegantní fasádou a loubím patří k nejrafinovanějším stavbám svého druhu.

Plán vzbudil dostatek kontroverzí, aby vyvolal odpor antverpských architektonických stálic. Nedávno současný hlavní architekt Flander a jeho čtyři předchůdci veřejně odsoudili projekt v článku historika architektury Francise Strauvena. Pro mnohé může být Libeskindův záměr přidat na chráněnou památku nové stavby považován za přehnaný, což je názor, k němuž se připojili i vedoucí představitelé flanderské architektury.
Z jiného pohledu je Libeskindův kontroverzní návrh dokladem vývoje architektonických trendů a našeho měnícího se vnímání stávajících staveb. Mrakodrapy, kterými se kdysi opovrhovalo, protože vizuálně narušovaly panoramata měst, se nyní začlenily do naší architektonické historie. Je zajímavé si všimnout ironie, že tyto mrakodrapy, symboly architektonické dominance, se nyní ocitají v potenciálním stínu nové architektonické vlny.
Bez ohledu na výsledek těchto debat tento kontroverzní návrh nadále vzbuzuje zájem a podporuje další dialog o vyvíjející se složitosti moderního urbanismu. I uprostřed neshod zůstává jeden fakt – tato diskuse se netýká pouze věže v Antverpách, ale prostupuje hlubšími otázkami architektonické integrity, památkové péče a dynamických hranic estetiky navrhování.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky