Letošní rok byl pro Teslu (TSLA) zcela opačný než v roce 2022, ale v roce 2024 mohou investoři vidět, jak se karta opět obrací.
Poptávka po elektromobilech nadále klesá, což způsobuje, že výrobci odkládají nebo ruší výrobní cíle.
Některé z nejprodávanějších vozů Tesla přijdou od 1. ledna o daňové pobídky, což povede k další eskalaci prodejů.
Uplynulých 12 měsíců bylo pro akcie společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) raketových. Hodnota akcií se zdvojnásobila, protože součást Magnificent 7 pomáhala udávat tempo růstu celého indexu S&P 500.
Bohužel se zdá, že příští rok už tak velkolepý nebude. Místo toho se bude pro investory podobat spíše roku 2022, kdy akcie TSLA ztratily 65 % své hodnoty. I když to pravděpodobně nebude celkově dobrý rok pro elektromobily, Tesla jako lídr odvětví ponese hlavní tíhu poklesu trhu s elektromobily.
Klesající poptávka a akcie TSLA
Je dobře známým faktem, že poptávka po elektromobilech se spirálovitě snižuje. Spotřebitelé, kteří se potýkají s inflací, se zdráhají utrácet velké částky za drahé elektromobily. Průměrná cena nového elektromobilu je 63 725 USD, zatímco nové vozy na fosilní paliva stojí v průměru 48 247 USD.
Rostou také zásoby prodejců. Podle agentury Bloomberg leží elektromobily na parkovištích prodejců 114 dní, což je nové historické maximum a více než dvojnásobek oproti 53 dnům před rokem. Je to také mnohem více než průměr automobilového průmyslu, který činí 71 dní.
Zdroj: AP Photo
Společnost General Motors (NYSE: GM) se vzdala naděje na výrobu 100 000 elektromobilů v druhé polovině roku 2023 a 400 000 vozů v první polovině roku 2024.
„Jak se dostáváme dál v transformaci na elektromobily, je to trochu hrbolaté,“ řekla generální ředitelka Mary Barra analytikům během konferenčního hovoru k výsledkům automobilky.
Výroba pick-upu Ford (NYSE:F) F-150 Lightning EV v příštím roce byla také právě snížena na polovinu.
A situace se jen tak nezlepší. Ceny ojetých elektromobilů klesají. To by sice mohlo podpořit nákupy na trhu ojetých vozů, ale mohlo by to zbrzdit prodej nových vozů. Kupující se budou zdráhat připlatit si za vozidlo, které po odjezdu z parkoviště dramaticky ztratí na hodnotě.
Klesající pobídky
Tesla čelí zvláštnímu souboru okolností, které budou kupující odrazovat. Od 1. ledna modely Tesla Model 3 RWD a Long-Range zcela ztratí celou federální daňovou úlevu 7 500 USD pro elektromobily.
Dříve se uvádělo, že přijde jen o polovinu. Podle oborového webu Electrek Tesla varuje kupující, že o něj pravděpodobně přijde i Model Y. Modely 3 a Y jsou samozřejmě největšími prodejci Tesly. Tesla ve třetím čtvrtletí dodala přes 419 000 vozů 3 a Y, což představuje 96 % všech dodávek.
Důvodem změn jsou nová obchodní omezení s Čínou, která omezují počet dílů, jež mohou výrobci z této země používat.
Znamená to, že se chystá snížení cen elektromobilů Tesla, které má podpořit poptávku. Ta je již agresivně snížila v roce 2023, když poptávka ochabla. Kvůli ztrátě daňových úlev je bude muset příští rok snížit ještě více, aby si udržela konkurenceschopnost. To dále sníží ziskové marže. Hrubé marže se ve třetím čtvrtletí snížily o 719 bazických bodů na 17,9 %, zatímco provozní marže se propadly o 964 bazických bodů na pouhých 7,9 %.
Tesla však do budoucna plánuje vyrábět levnější vozy. Generální ředitel Elon Musk prozradil, že Model 2 bude stát 25 000 USD a bude se vyrábět v berlínské továrně Gigafactory. Přesto také naznačil, že se bude vyrábět v Gigafactory v texaském Austinu, kde se vyrábí kybernetický vůz. Ten se však v dohledné době na trh pravděpodobně nedostane, protože by podkopal prodeje Modelu 3 a Y.
Co to všechno znamená
Poptávka po elektromobilech sice zpomaluje, ale stále tvoří rostoucí procento prodaných vozů. V dohledné době se nechystají nahradit vozidla na benzinový pohon, ale Tesla stále vlastní přibližně 50 % trhu s elektromobily. Bude lídrem i v příštích letech.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
To naznačuje, že akcie společnosti Tesla se vyplatí vlastnit i za deset či dvě desetiletí. Znamená to také, že možná nebudete chtít nakupovat dnes. Neprodávejte akcie, které vlastníte, ale počkejte utill později v roce 2024, až se vrátí zisky, kterých dosáhly v tomto roce. Tehdy byste se měli vrhnout do hry.
Uplynulých 12 měsíců bylo pro akcie společnosti Tesla raketových. Hodnota akcií se zdvojnásobila, protože součást Magnificent 7 pomáhala udávat tempo růstu celého indexu S&P 500.Bohužel se zdá, že příští rok už tak velkolepý nebude. Místo toho se bude pro investory podobat spíše roku 2022, kdy akcie TSLA ztratily 65 % své hodnoty. I když to pravděpodobně nebude celkově dobrý rok pro elektromobily, Tesla jako lídr odvětví ponese hlavní tíhu poklesu trhu s elektromobily.Je dobře známým faktem, že poptávka po elektromobilech se spirálovitě snižuje. Spotřebitelé, kteří se potýkají s inflací, se zdráhají utrácet velké částky za drahé elektromobily. Průměrná cena nového elektromobilu je 63 725 USD, zatímco nové vozy na fosilní paliva stojí v průměru 48 247 USD.Rostou také zásoby prodejců. Podle agentury Bloomberg leží elektromobily na parkovištích prodejců 114 dní, což je nové historické maximum a více než dvojnásobek oproti 53 dnům před rokem. Je to také mnohem více než průměr automobilového průmyslu, který činí 71 dní.Společnost General Motors se vzdala naděje na výrobu 100 000 elektromobilů v druhé polovině roku 2023 a 400 000 vozů v první polovině roku 2024.„Jak se dostáváme dál v transformaci na elektromobily, je to trochu hrbolaté,“ řekla generální ředitelka Mary Barra analytikům během konferenčního hovoru k výsledkům automobilky.Výroba pick-upu Ford F-150 Lightning EV v příštím roce byla také právě snížena na polovinu.A situace se jen tak nezlepší. Ceny ojetých elektromobilů klesají. To by sice mohlo podpořit nákupy na trhu ojetých vozů, ale mohlo by to zbrzdit prodej nových vozů. Kupující se budou zdráhat připlatit si za vozidlo, které po odjezdu z parkoviště dramaticky ztratí na hodnotě.Tesla čelí zvláštnímu souboru okolností, které budou kupující odrazovat. Od 1. ledna modely Tesla Model 3 RWD a Long-Range zcela ztratí celou federální daňovou úlevu 7 500 USD pro elektromobily.Dříve se uvádělo, že přijde jen o polovinu. Podle oborového webu Electrek Tesla varuje kupující, že o něj pravděpodobně přijde i Model Y. Modely 3 a Y jsou samozřejmě největšími prodejci Tesly. Tesla ve třetím čtvrtletí dodala přes 419 000 vozů 3 a Y, což představuje 96 % všech dodávek.Důvodem změn jsou nová obchodní omezení s Čínou, která omezují počet dílů, jež mohou výrobci z této země používat.Znamená to, že se chystá snížení cen elektromobilů Tesla, které má podpořit poptávku. Ta je již agresivně snížila v roce 2023, když poptávka ochabla. Kvůli ztrátě daňových úlev je bude muset příští rok snížit ještě více, aby si udržela konkurenceschopnost. To dále sníží ziskové marže. Hrubé marže se ve třetím čtvrtletí snížily o 719 bazických bodů na 17,9 %, zatímco provozní marže se propadly o 964 bazických bodů na pouhých 7,9 %.Tesla však do budoucna plánuje vyrábět levnější vozy. Generální ředitel Elon Musk prozradil, že Model 2 bude stát 25 000 USD a bude se vyrábět v berlínské továrně Gigafactory. Přesto také naznačil, že se bude vyrábět v Gigafactory v texaském Austinu, kde se vyrábí kybernetický vůz. Ten se však v dohledné době na trh pravděpodobně nedostane, protože by podkopal prodeje Modelu 3 a Y.Poptávka po elektromobilech sice zpomaluje, ale stále tvoří rostoucí procento prodaných vozů. V dohledné době se nechystají nahradit vozidla na benzinový pohon, ale Tesla stále vlastní přibližně 50 % trhu s elektromobily. Bude lídrem i v příštích letech.To naznačuje, že akcie společnosti Tesla se vyplatí vlastnit i za deset či dvě desetiletí. Znamená to také, že možná nebudete chtít nakupovat dnes. Neprodávejte akcie, které vlastníte, ale počkejte utill později v roce 2024, až se vrátí zisky, kterých dosáhly v tomto roce. Tehdy byste se měli vrhnout do hry.