Klíčové body
- Krize v Rudém moři ohrožuje dodavatelské řetězce a způsobuje znepokojení o nárůst nákladů a přerušení provozu firem, včetně Tesly a Volva.
- Britské maloobchodní společnosti varují před růstem cen v důsledku krize, což může zasáhnout spotřebitele.
- Lodní doprava a pojišťovnictví by mohly profitovat z rostoucích nákladů na přepravu, zatímco maloobchodní sektor a automobilový průmysl čelí problémům.
- Krize v Rudém moři zvyšuje inflační tlak a má důsledky pro odhady zisků firem.
Tato eskalující krize hrozí prudkým nárůstem nákladů, což způsobuje velké poruchy v dodavatelských řetězcích a nevyhnutelně se objevuje ve výsledovkách společností.
Řada firem již začala bít na poplach a vyjadřuje obavy ze škodlivých dopadů zpoždění dodávek na jejich provoz a hospodářské výsledky. Známý výrobce elektromobilů, společnost Tesla Inc., již byl nucen kvůli těmto narůstajícím zpožděním na dva týdny přerušit výrobu v závodě v Německu. Kromě toho švédská společnost Volvocar AB zveřejnila třídenní zastavení provozu své belgické továrny.
Britské maloobchodní společnosti Tesco Plc, Next Plc a Marks & Spencer Group Plc navíc varovaly, že spotřebitelé mohou být v důsledku krize brzy zatíženi rostoucími cenami. Tento zlověstný vývoj přichází v době, kdy bylo přibližně 2 300 lodí nuceno podniknout dlouhé objížďky, aby se vyhnuly výbušninám rozmístěným húthijskými ozbrojenci v Rudém moři – vodní cestě, která je tradičně zodpovědná za více než 12 % všech námořních obchodních transakcí na světě.
Očekává se, že tyto narůstající poruchy podpoří prudký nárůst inflace, který by mohl ohrozit případné snížení úrokových sazeb, což je podle prohlášení centrálních bankéřů alarmující vyhlídka. Pro nespočet evropských i dalších společností to znamená eskalaci tranzitních časů a prudký nárůst nákladů na přepravu a pojištění. Tato krize navíc nutí analytiky revidovat své odhady týkající se zisků firem v nadcházejícím roce.

Nedávné údaje, které shromáždila agentura Bloomberg, odhalily, že konsenzuální předpověď zisků výrobců automobilů se jen za poslední tři měsíce propadla o 5 %. Krize však neznamená zkázu pro všechny. Vzhledem k tomu, že některé sazby za kontejnery zaznamenaly ohromující 300% nárůst, zažívá lodní doprava boom a odhady zisků pro dopravní index MSCI Europe vzrostly o 7 % za pouhých čtrnáct dní.
Thomas Brenier, vedoucí akciového oddělení společnosti Lazard Freres Gestion v Paříži, vědomě snížil expozici vůči automobilovému sektoru, protože předpokládá, že “je jedním z prvních, kdo utrpí kvůli svému složitému a napjatému dodavatelskému řetězci”. Podobné obavy vyjadřuje i pro maloobchodní sektor, který by se mohl potýkat s dostupností výrobků k prodeji. Brenier předpovídá, že pokud bude krize v Rudém moři pokračovat ještě měsíc nebo dva, bude se očekávat řada varování před ziskem, která budou s krizí spojena.
Z tohoto vývoje mohou potenciálně těžit lodní doprava a pojišťovnictví. Podle agentury Bloomberg Intelligence by současné náklady na kontejnerovou dopravu mohly od přelomu let 2024 a 2025 přispět k celkové inflaci ve Spojeném království a eurozóně. Z této situace by mohly případně profitovat globální lodní společnosti, jako jsou AP Moller- Maersk A/S, Hapag-Lloyd AG, ZIM Integrated Shipping a Mitsui OSK Lines Ltd, spolu s různými pojišťovnami.
Mezi těmi, u nichž se předpokládá, že se dostanou dopředu, je dánská společnost Maersk, která začala sklízet nečekanou vlnu býčích doporučení. Goldman Sachs Group Inc. a Bank of America patří mezi ty, kteří vyjádřili optimismus ohledně budoucnosti firmy, přičemž druhá jmenovaná banka nedávno zdvojnásobila odhady zisku pro rok 2024 kvůli potenciálnímu nárůstu volných peněžních toků.

Naproti tomu osud maloobchodního sektoru se zdá být problematický. Řada globálních značek, jako jsou Nike Inc, Adidas AG, Capri Holdings Ltd a Primark – vlastněný společností Associated British Foods Plc – je vystavena vysokému riziku kvůli vysokým objemům námořní přepravy. Přenesení rostoucích nákladů na spotřebitele by mohlo být pro maloobchodníky vzhledem k současné ekonomické situaci náročné, což by mohlo vést ke snížení ziskových marží.
Navíc automobilový průmysl čelí potenciálně drastickým důsledkům. Výrobci automobilů Tesla a Volvo Car již oznámili zastavení výroby v důsledku krize. Někteří analytici sice předpovídají, že nedosáhne úrovně z éry Covidu, nicméně zdražení pohonných hmot, prodloužení pronájmu prostor a zvýšené přepravní sazby budou mít negativní dopad na výkazy zisků a ztrát firem.
Vlnou krize prochází i energetický průmysl. Ceny ropy zůstávají v letošním roce relativně stabilní, ale dlouhodobější konflikt by mohl způsobit znatelné výpadky dodávek. V důsledku toho se trhy s ropou připravují na delší narušení, protože úžinou Bab el-Mandeb v cípu Rudého moře proplouvá méně tankerů, což způsobí 25% pokles počtu lodí naložených ropou.
Zatímco svět sleduje vývoj krize v Rudém moři, její vlnové účinky nadále pronikají na mezinárodní trh a do nejrůznějších odvětví. Netrpělivě se očekává řešení, ale do té doby se světová ekonomika připravuje na delší nejistotu a úpravy.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky