Klíčové body
- Obchodní a bezpečnostní šéfové promluvili po nehodě Alaska Air
- Problémy s pokyny zpomalily zahájení inspekcí Max 9
- Společnost hodlá efektivně komunikovat, aby obnovila důvěru narušenou nedávnou nehodou
- Incident letu Alaska Airlines 1282 se týkal panelu, který zakrývá otvor pro potenciální nouzový východ na letadle Max 9
Dave Calhoun, výkonný ředitel společnosti, vyjádřil odhodlání společnosti uznat své nedostatky a odstranit obavy o bezpečnost v návaznosti na skličující incident, který znovu vyvolal pochybnosti o kvalitě výroby. Při incidentu došlo k vysunutí zátky dveří letounu 737 Max 9 uprostřed letu, což mělo za následek velkou díru v boku letadla.
Calhoun během schůzky prohlásil: “Budeme k tomu přistupovat tak, že uznáme svou chybu. Budeme k tomu přistupovat se stoprocentní a naprostou transparentností na každém kroku. Na těchto věcech záleží. Záleží na každém detailu.”
Právě během tohoto celofiremního setkání, které se konalo v továrně Boeing 737 nedaleko Seattlu, zazněla tato prohlášení. Schůzka byla živě přenášena pro zaměstnance na jiných místech. Vedoucí představitelé společnosti Boeing sdíleli podobné názory a zdůrazňovali, že bezpečnost je prvořadým zájmem společnosti.
Neplánovaný incident s vysunutými dveřmi na začátku tohoto měsíce vedl americké regulační orgány k uzemnění 171 letadel 737 Max 9 kvůli inspekci. Šlo o let 1282 společnosti Alaska Airlines, na jehož palubě bylo 177 cestujících a členů posádky, kde k incidentu došlo chvíli poté, co letadlo odstartovalo z Portlandu ve státě Oregon. Cestujícím a posádce se nic nestalo.

Na úterní prezentaci byl jedním z přítomných řečníků generální ředitel společnosti Boeing Commercial Airplanes Stan Deal, jehož současným úkolem je stabilizovat kvalitu výrobků a zároveň zvýšit produkci největší jednotky společnosti Boeing. Mezi dalšími účastníky byl i šéf bezpečnosti Mike Delaney, kterému byla svěřena důležitá vedoucí úloha během minulé krize týkající se letounu Max, který je pro Boeing dojnou krávou. Letoun Max má za sebou problematickou historii, kdy před téměř půl desetiletím došlo ke dvěma smrtelným nehodám, při nichž zahynulo 346 osob.
Calhoun vyzdvihl Delaneyho roli jako obzvláště zásadní a vysvětlil, že on a jeho tým jsou jediní, kdo mají pravomoc obnovit lety letounu Max 9. Calhoun řekl: “Mike a jeho tým jsou jediní lidé v naší společnosti, kteří mohou dát souhlas k tomu, aby se letouny vrátily do vzduchu. Takto jsme organizováni.”
Sázky pro Boeing a Calhouna jsou vysoké, protože v loňském roce narušila výrobu jeho nejdůležitějších letadel řada problémů s kvalitou. Nedávný incident s katapultáží panelu dále snižuje šance generálního ředitele na obnovení image Boeingu, poškozené dřívějšími haváriemi letadel a vleklým uzemněním letounu 737 Max.
Calhoun se rovněž snažil uklidnit zákazníky a uvedl, že společnost hodlá efektivně komunikovat, aby obnovila důvěru narušenou nedávnou nehodou společnosti Alaska Air. Řekl, že “okamžiky, jako je tento, otřásají zákazníky až do morku kostí”.
V návaznosti na příkaz Federálního úřadu pro letectví k uzemnění letounů Max 9 a následný příkaz dopravcům ke kontrole letounů zjistily společnosti Alaska Air Group Inc. a United Airlines Holdings Inc. uvolněné šrouby v dalších letounech 737 Max 9. V souvislosti s tímto příkazem se objevily i další problémy. Přestože se kontroly očekávají, FAA uvedl, že společnost Boeing po obdržení zpětné vazby aktualizuje pokyny pro tyto kontroly.
Kvalitativní standardy společnosti Boeing zpochybnili šéfové leteckých společností, včetně Michaela O’Learyho ze společnosti Ryanair Holdings Plc a Tima Clarka z Emirates. Vyzvali společnost Boeing, aby zvýšila své standardy. K této kritice se připojil i Jozsef Varadi, generální ředitel společnosti Wizz Air Holdings Plc, který poznamenal, že vztahy mezi výrobcem a regulátorem se stávají příliš “přítulnými”.

Předsedkyně Národního úřadu pro bezpečnost dopravy Jennifer Homendyová uvedla možnost rozšíření vyšetřování, které může zvýšit kontrolu společnosti Boeing a jejích výrobních procesů. Tento vývoj přichází v citlivé době, protože výrobce letadel má zájem na opětovném zařazení letadel do provozu.
Společnost Boeing zažila změny ve vedení, přičemž Calhoun převzal funkci generálního ředitele na začátku roku 2020 poté, co správní rada odvolala Dennise Muilenburga kvůli špatnému zvládnutí krize s uzemněním. Calhoun v reakci na incident na Aljašce zrušil každoroční výjezdní zasedání vrcholového vedení plánované na tento týden.
Zasedání se zúčastnili také předseda představenstva Boeingu Larry Kellner a člen představenstva David Joyce. Joyce, bývalý generální ředitel GE Aviation a současný šéf bezpečnostního výboru Boeingu, se zapojil do diskuzí o incidentu.
Incident letu Alaska Airlines 1282 se týkal panelu, který zakrývá otvor pro potenciální nouzový východ na letadle Max 9. Některé letecké společnosti, včetně United a Alasky, tyto otvory zakrývají.
Pozorovatelé z oboru tento vývoj bedlivě sledují, protože vědí, že pověst společnosti Boeing je v sázce. Ron Epstein, analytik Bank of America, o víkendu prohlásil: “Vnímáme poslední incident jako podkopání křehké důvěry, která byla vybudována kolem franšízy 737 Max. Podle našeho názoru musí společnost Boeing postupovat opatrně a obezřetně na tomto potenciálním minovém poli, které může poškodit její pověst.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky