Rubikova kostka slaví 50 let: Jak si hlavolam získal srdce lidí po celém světě?
V roce 1974 se známému maďarskému profesorovi a sochaři Erno Rubikovi podařilo po celém měsíci vytrvalého úsilí jako prvnímu vyřešit trojrozměrný hlavolam, který je známý jako Rubikova kostka.
Rubikova kostka slaví 50 let a zůstává populárním a ikonickým hlavolamem.
Společnost Spin Master vlastní značku Rubikova kostka a plánuje nové varianty a produkty.
Rubikova kostka má stále 42% podíl na trhu v kategorii hlavolamů a prodeje stále rostou.
Společnost Spin Master také investuje do vzdělávacího programu a plánuje spolupráci s dalšími značkami pro nové produkty.
Nyní je Rubikovi 79 let a původním cílem, který vedl k formulaci tohoto důmyslného hlavolamu, bylo pomoci jeho studentům architektury pochopit složité trojrozměrné pohyby. Tento převratný vynález, který byl nejprve sestrojen především ze dřevěných a papírových kostek držených pohromadě pomocí gumiček, lepidla a sponek, byl původně nazýván “magickou kostkou”. Byl to sám Rubik, kdo poté, co dokončenou kostku zkompletoval a čelil obtížím při opětovném uspořádání barevných kostek, zjistil, že vytvořil víc než jen učební pomůcku; vytvořil hlavolam.
“Říkal jsem si, že když to nedokážu já, tak to nedokáže nikdo nebo jen málokdo,” řekl Rubik podle CNBC a dodal, že to je dostatečný důkaz, že hlavolam má potenciál pro komercializaci. O půl století později je logické, že záhadná Rubikova kostka, nyní vlastněná konglomerátem Spin Master, zůstává pojmem spojeným se směsicí půvabu, závisti a frustrace. Sam Susz, vrchní ředitel globálního marketingu společnosti Spin Master, upřesnil: “Rubikova kostka není jen hračka. Je to umění. Je to sport. Je to věda. Je to matematika.”
Rubikova kostka po svém vzniku v roce 1974 rychle pronikla do oblasti populární kultury. Její ikonická mřížka o rozměrech 3 x 3 se dostala do filmů, televizních pořadů, hudebních videoklipů, komiksů, videoher a dokonce i do muzeí. S barevnou kostkou se setkáváme i v různých formách zboží, od triček, přívěsků na klíče až po architekturu a umělecká díla. Podnítila soutěžní náladu nadšenců, kteří se snaží překonat původní měsíc trvající čas řešení, který stanovil Rubik, přičemž současný světový rekord v řešení činí neuvěřitelně rychlých 3,13 sekundy.
Zdroj: Getty Images
“Rubikova kostka patří do kategorie hraček a herních značek, které se proměnily ve značky životního stylu,” řekl James Zahn, šéfredaktor časopisu The Toy Book a vedoucí redaktor časopisu The Toy Insider.
V roce 2021 získala torontská společnost Spin Master, známá značka spojená s kreativními hračkami, jako jsou Hatchimals, Tech Deck a Kinetic Sand, značku Rubikova kostka, a to pouhých pět let poté, co koupila kultovní Etch-a-Sketch.
“Tato značka má neuvěřitelnou sílu,” poznamenal Susz k této akvizici a dodal, že jedinečná příležitost získat ikonickou evergreenovou značku je v hračkářském a herním průmyslu neobvyklá. Přidání osvědčených produktů k jejímu zboží umožňuje společnosti Spin Master podstupovat kalkulovaná rizika s novými značkami, protože se může opřít o klasiku, která si navždy udrží místo na pultech obchodů.
Zahn tento názor potvrdil, když tvrdil, že Rubik’s je značka, která si vždy udrží své místo na trhu a bude považována za klasiku na věčné časy. V současné době má Rubikova kostka údajně 42% podíl na trhu v kategorii hlavolamů. Navzdory těmto působivým číslům prodeje stále rostou. V roce 2022 zaznamenal celosvětový maloobchodní prodej Rubikovy kostky téměř 4% meziroční nárůst a dosáhl působivé hodnoty 75,3 milionu dolarů z téměř 6 milionů prodaných kusů. Toto číslo nezahrnuje desítky milionů dolarů tržeb z prodeje kostek inspirovaných Rubikovou hrou, jak uvádí Susz. Od počátku roku do listopadu 2023 zaznamenaly prodeje 14% nárůst oproti roku 2022.
Prodeje Rubikovy kostky se na celkových příjmech společnosti podílely přibližně 4 %, v roce 2022 přispěly k tomu, že společnost Spin Master vygenerovala příjmy ve výši něco přes 2 miliardy dolarů. Podle Zahna je určujícím faktorem její dlouhověkosti to, že ji každý rok objevují stále noví lidé.
Ke stálé popularitě kostky přispívá její komplexní povaha, která se pyšní ohromujícím počtem možných kombinací (podle Rubika 43 kvintilionů), spolu s vrozenou lidskou tendencí řešit hlavolamy. Rodiče a pedagogové považují kostku za vynikající prostředek, jak děti zaujmout i mimo digitální oblast a usnadnit jim rozvoj zručnosti a kritického myšlení.
Společnost Spin Master vidí tento potenciál a iniciovala vznik Rubikovy akademie. Tento vzdělávací počin poskytuje učitelům podrobné plány hodin, které začleňují Rubikovu kostku do výuky. Hlavolamová hračka je přínosná zejména pro žáky s problémy s učením. Amanda Gummerová, odbornice na vývoj dětí a zakladatelka webu s recenzemi hraček “Průvodce dobrou hrou”, k tomuto aspektu dodává: “Pomáhá jim to se sebedůvěrou, a když ji zvládnou, je to taková cool chlouba ve společnosti.”
Zdroj: Getty Images
Když se podíváme do budoucna na příštích 50 let, zatímco tradiční Rubikova kostka se stále těší obrovské popularitě, společnost Spin Master hodlá vyvíjet nové styly kostky. Mezi její varianty patří Rubikův fantom, kostka o rozměrech 3 × 3, která je potištěna termochromickým inkoustem a zobrazuje se černě, dokud teplo z rukou neaktivuje barvy, a Rubikova nemožná kostka, která má duhové dílky, jež mění barvu podle úhlu pohledu.
“Výzva není těžší než pokusit se inovovat něco, co je tu už 50 let a všichni s tím vyzkoušeli všechno možné,” zmínil se Susz o jejich úkolu.
Susz se dále podělil o to, že cílem Spin Masteru je zpřístupnit řešení kostek. Díky online návodům, mobilní aplikaci Rubikova kostka a nálepkám s čísly na kostce označujícími jednotlivé kroky řešení (pojmenované Rubikova kostka trenéra) jsou na cestě k úspěchu. Do budoucna je cílem udržet tuto dynamiku. Společnost Spin Master připravuje spolupráci s významnými značkami, jako je Barbie od Mattela, Hello Kitty, Levi a Mercedes, aby uvedla na trh nové produkty od hraček, oblečení až po závodní vůz Formule 1. Dalším zajímavým počinem, o kterém se jedná, je celovečerní film o Rubikově životě, podobný filmům jako “Air”, “Blackberry” nebo “Barbie”, uvedl Susz s tím, že se očekává, že prodeje budou v roce 2024 nadále růst, protože budou představeny nové verze kostky.
Susz dále dodává: “Jednou z krás toho, že společnost Spin Master má nad Rubikovou kostkou plnou kontrolu a vlastní ji celosvětově, je, že nyní můžeme investovat ve větším rozsahu.” Využití tohoto potenciálu je pro společnost Spin Master velkou výhodou.
Nyní je Rubikovi 79 let a původním cílem, který vedl k formulaci tohoto důmyslného hlavolamu, bylo pomoci jeho studentům architektury pochopit složité trojrozměrné pohyby. Tento převratný vynález, který byl nejprve sestrojen především ze dřevěných a papírových kostek držených pohromadě pomocí gumiček, lepidla a sponek, byl původně nazýván “magickou kostkou”. Byl to sám Rubik, kdo poté, co dokončenou kostku zkompletoval a čelil obtížím při opětovném uspořádání barevných kostek, zjistil, že vytvořil víc než jen učební pomůcku; vytvořil hlavolam.“Říkal jsem si, že když to nedokážu já, tak to nedokáže nikdo nebo jen málokdo,” řekl Rubik podle CNBC a dodal, že to je dostatečný důkaz, že hlavolam má potenciál pro komercializaci. O půl století později je logické, že záhadná Rubikova kostka, nyní vlastněná konglomerátem Spin Master, zůstává pojmem spojeným se směsicí půvabu, závisti a frustrace. Sam Susz, vrchní ředitel globálního marketingu společnosti Spin Master, upřesnil: “Rubikova kostka není jen hračka. Je to umění. Je to sport. Je to věda. Je to matematika.”Rubikova kostka po svém vzniku v roce 1974 rychle pronikla do oblasti populární kultury. Její ikonická mřížka o rozměrech 3 x 3 se dostala do filmů, televizních pořadů, hudebních videoklipů, komiksů, videoher a dokonce i do muzeí. S barevnou kostkou se setkáváme i v různých formách zboží, od triček, přívěsků na klíče až po architekturu a umělecká díla. Podnítila soutěžní náladu nadšenců, kteří se snaží překonat původní měsíc trvající čas řešení, který stanovil Rubik, přičemž současný světový rekord v řešení činí neuvěřitelně rychlých 3,13 sekundy.“Rubikova kostka patří do kategorie hraček a herních značek, které se proměnily ve značky životního stylu,” řekl James Zahn, šéfredaktor časopisu The Toy Book a vedoucí redaktor časopisu The Toy Insider.V roce 2021 získala torontská společnost Spin Master, známá značka spojená s kreativními hračkami, jako jsou Hatchimals, Tech Deck a Kinetic Sand, značku Rubikova kostka, a to pouhých pět let poté, co koupila kultovní Etch-a-Sketch.“Tato značka má neuvěřitelnou sílu,” poznamenal Susz k této akvizici a dodal, že jedinečná příležitost získat ikonickou evergreenovou značku je v hračkářském a herním průmyslu neobvyklá. Přidání osvědčených produktů k jejímu zboží umožňuje společnosti Spin Master podstupovat kalkulovaná rizika s novými značkami, protože se může opřít o klasiku, která si navždy udrží místo na pultech obchodů.Zahn tento názor potvrdil, když tvrdil, že Rubik’s je značka, která si vždy udrží své místo na trhu a bude považována za klasiku na věčné časy. V současné době má Rubikova kostka údajně 42% podíl na trhu v kategorii hlavolamů. Navzdory těmto působivým číslům prodeje stále rostou. V roce 2022 zaznamenal celosvětový maloobchodní prodej Rubikovy kostky téměř 4% meziroční nárůst a dosáhl působivé hodnoty 75,3 milionu dolarů z téměř 6 milionů prodaných kusů. Toto číslo nezahrnuje desítky milionů dolarů tržeb z prodeje kostek inspirovaných Rubikovou hrou, jak uvádí Susz. Od počátku roku do listopadu 2023 zaznamenaly prodeje 14% nárůst oproti roku 2022.Prodeje Rubikovy kostky se na celkových příjmech společnosti podílely přibližně 4 %, v roce 2022 přispěly k tomu, že společnost Spin Master vygenerovala příjmy ve výši něco přes 2 miliardy dolarů. Podle Zahna je určujícím faktorem její dlouhověkosti to, že ji každý rok objevují stále noví lidé.Ke stálé popularitě kostky přispívá její komplexní povaha, která se pyšní ohromujícím počtem možných kombinací , spolu s vrozenou lidskou tendencí řešit hlavolamy. Rodiče a pedagogové považují kostku za vynikající prostředek, jak děti zaujmout i mimo digitální oblast a usnadnit jim rozvoj zručnosti a kritického myšlení.Společnost Spin Master vidí tento potenciál a iniciovala vznik Rubikovy akademie. Tento vzdělávací počin poskytuje učitelům podrobné plány hodin, které začleňují Rubikovu kostku do výuky. Hlavolamová hračka je přínosná zejména pro žáky s problémy s učením. Amanda Gummerová, odbornice na vývoj dětí a zakladatelka webu s recenzemi hraček “Průvodce dobrou hrou”, k tomuto aspektu dodává: “Pomáhá jim to se sebedůvěrou, a když ji zvládnou, je to taková cool chlouba ve společnosti.”Když se podíváme do budoucna na příštích 50 let, zatímco tradiční Rubikova kostka se stále těší obrovské popularitě, společnost Spin Master hodlá vyvíjet nové styly kostky. Mezi její varianty patří Rubikův fantom, kostka o rozměrech 3 × 3, která je potištěna termochromickým inkoustem a zobrazuje se černě, dokud teplo z rukou neaktivuje barvy, a Rubikova nemožná kostka, která má duhové dílky, jež mění barvu podle úhlu pohledu.“Výzva není těžší než pokusit se inovovat něco, co je tu už 50 let a všichni s tím vyzkoušeli všechno možné,” zmínil se Susz o jejich úkolu.Susz se dále podělil o to, že cílem Spin Masteru je zpřístupnit řešení kostek. Díky online návodům, mobilní aplikaci Rubikova kostka a nálepkám s čísly na kostce označujícími jednotlivé kroky řešení jsou na cestě k úspěchu. Do budoucna je cílem udržet tuto dynamiku. Společnost Spin Master připravuje spolupráci s významnými značkami, jako je Barbie od Mattela, Hello Kitty, Levi a Mercedes, aby uvedla na trh nové produkty od hraček, oblečení až po závodní vůz Formule 1. Dalším zajímavým počinem, o kterém se jedná, je celovečerní film o Rubikově životě, podobný filmům jako “Air”, “Blackberry” nebo “Barbie”, uvedl Susz s tím, že se očekává, že prodeje budou v roce 2024 nadále růst, protože budou představeny nové verze kostky.Susz dále dodává: “Jednou z krás toho, že společnost Spin Master má nad Rubikovou kostkou plnou kontrolu a vlastní ji celosvětově, je, že nyní můžeme investovat ve větším rozsahu.” Využití tohoto potenciálu je pro společnost Spin Master velkou výhodou.