Dánský lodní gigant Maersk ve čtvrtek označil svůj výhled zisků na rok 2024 za „velmi nejistý“.
Přerušení dopravy v Rudém moři nadále zatěžuje odvětví.
Akcie se v 8:14 londýnského času obchodovaly o 13,5 % níže.
Společnost uvedla, že její představenstvo se rozhodlo prozatím okamžitě pozastavit program zpětného odkupu akcií.
Tento strmý pád následoval po prohlášení společnosti, ve kterém uvedla, že její prognózy výnosů pro rok 2024 jsou „velmi nejisté“. Tato nejistota je z velké části důsledkem současných narušení v oblasti Rudého moře a nadměrné nabídky lodních plavidel. Kromě toho společnost oznámila pozastavení zpětného odkupu akcií kvůli této nejistotě, což dále podtrhuje vážnost situace. Takový vývoj vyvolává obavy investorů a signalizuje složitou situaci, kterou Maersk čelí, a nutnost strategického přehodnocení vzhledem k aktuálním vlivům na trh.
Společnost Maersk předpokládala, že její základní ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) se bude v letošním roce pohybovat v rozmezí 1 až 6 miliard USD. Tato předpověď je v ostrém kontrastu s rekordní EBITDA ve výši 9,6 miliardy USD v roce 2023. Do 9:00 londýnského času akcie pokračovaly v poklesu a dotkly se 13,5% ztráty.
Zdroj: Getty Images
Vincent Clerc, generální ředitel společnosti Maersk, v rozhovoru pro pořad “Squawk Box Europe” televize CNBC vyjádřil snížený přehled společnosti o vývoji této situace. Upřesnil: “Dopad této situace způsobuje novou nejistotu, jak se to bude vyvíjet z hlediska zisků v průběhu celého roku.” Clerc dodal, že časový plán řešení zůstává mlhavý, přičemž očekávání se pohybují od týdnů, měsíců až po možný průběh celého roku.
V návaznosti na tento řetězec událostí společnost vydala prohlášení, v němž zdůraznila rozhodnutí představenstva okamžitě zastavit program zpětného odkupu akcií. Koncepce jeho obnovení bude posouzena až po stabilizaci tržních podmínek v divizi Ocean.
Chmurný výhled společnosti se shoduje s neuspokojivou zprávou o výsledcích za 4. čtvrtletí. Provozní zisk EBITDA za tři měsíce klesl na 839 milionů dolarů, což je výrazně méně než 1,13 miliardy dolarů, které analytici předpokládali.
Tento trend lze přičíst globálním dodavatelským řetězcům, které se od konce roku 2023 potýkají s vážnými poruchami. Hlavním důvodem těchto poruch je odklon významných přepravních společností od jejich obvyklých tras kolem Rudého moře v důsledku série útoků jemenských povstalců Hútíů.
Tito povstalci, kteří jsou ve spojení s Íránem, se zaměřili na obchodní plavidla pomocí bezpilotních letounů a raket jako akt solidarity s Palestinci uprostřed trvajícího konfliktu mezi Gazou a Izraelem. Tyto odklony od jedné z nejrušnějších námořních tras na světě vedly k prodloužení dodacích lhůt a zvýšení nákladů.
V pondělí vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) varování před možným zvýšením inflace v důsledku těchto komplikací. Tato skupina se sídlem v Paříži zdůraznila, že přetrvávající stoprocentní nárůst sazeb za námořní přepravu by mohl vést k nárůstu dovozních cen ve všech 38 členských zemích o téměř 5 procentních bodů.
Zdroj: Getty Images
Ačkoli přesměrování trasy zvedlo přepravní sazby pro lodní společnosti, Clerc vyjádřil názor, že je nepravděpodobné, že by se toto zvýšení promítlo do zisků. Když hovořil o celkovém dopadu na společnost Maersk a odvětví, řekl: “Nemyslím si, že z hlediska zisků… to bude něco, co nám z této situace vygeneruje významný zisk.” Dodal, že přesné náklady, které bude společnost Maersk nést za udržení hladkého chodu globálních dodavatelských řetězců, jsou zatím nejisté.
V krátkosti, turbulentní obchodní trasy a přerušení dodavatelského řetězce způsobené geopolitickými nepokoji v oblasti Rudého moře způsobily výraznou nestabilitu v perspektivě společnosti Maersk. S trvajícími logistickými problémy a rostoucí nejistotou se celosvětový námořní průmysl, včetně Maersk, musí navigovat v nejasných vodách. Tento scenář zdůrazňuje složité vazby v rámci globální ekonomiky a potenciální domino efekty, které regionální konflikty mohou mít na průmyslová odvětví po celém světě. Taková situace vyžaduje pečlivou analýzu a strategické plánování, abychom pochopili dopady a hledali stabilizující opatření.
Tento strmý pád následoval po prohlášení společnosti, ve kterém uvedla, že její prognózy výnosů pro rok 2024 jsou „velmi nejisté“. Tato nejistota je z velké části důsledkem současných narušení v oblasti Rudého moře a nadměrné nabídky lodních plavidel. Kromě toho společnost oznámila pozastavení zpětného odkupu akcií kvůli této nejistotě, což dále podtrhuje vážnost situace. Takový vývoj vyvolává obavy investorů a signalizuje složitou situaci, kterou Maersk čelí, a nutnost strategického přehodnocení vzhledem k aktuálním vlivům na trh.Společnost Maersk předpokládala, že její základní ukazatel EBITDA se bude v letošním roce pohybovat v rozmezí 1 až 6 miliard USD. Tato předpověď je v ostrém kontrastu s rekordní EBITDA ve výši 9,6 miliardy USD v roce 2023. Do 9:00 londýnského času akcie pokračovaly v poklesu a dotkly se 13,5% ztráty.Vincent Clerc, generální ředitel společnosti Maersk, v rozhovoru pro pořad “Squawk Box Europe” televize CNBC vyjádřil snížený přehled společnosti o vývoji této situace. Upřesnil: “Dopad této situace způsobuje novou nejistotu, jak se to bude vyvíjet z hlediska zisků v průběhu celého roku.” Clerc dodal, že časový plán řešení zůstává mlhavý, přičemž očekávání se pohybují od týdnů, měsíců až po možný průběh celého roku.V návaznosti na tento řetězec událostí společnost vydala prohlášení, v němž zdůraznila rozhodnutí představenstva okamžitě zastavit program zpětného odkupu akcií. Koncepce jeho obnovení bude posouzena až po stabilizaci tržních podmínek v divizi Ocean.Chmurný výhled společnosti se shoduje s neuspokojivou zprávou o výsledcích za 4. čtvrtletí. Provozní zisk EBITDA za tři měsíce klesl na 839 milionů dolarů, což je výrazně méně než 1,13 miliardy dolarů, které analytici předpokládali.Tento trend lze přičíst globálním dodavatelským řetězcům, které se od konce roku 2023 potýkají s vážnými poruchami. Hlavním důvodem těchto poruch je odklon významných přepravních společností od jejich obvyklých tras kolem Rudého moře v důsledku série útoků jemenských povstalců Hútíů.Tito povstalci, kteří jsou ve spojení s Íránem, se zaměřili na obchodní plavidla pomocí bezpilotních letounů a raket jako akt solidarity s Palestinci uprostřed trvajícího konfliktu mezi Gazou a Izraelem. Tyto odklony od jedné z nejrušnějších námořních tras na světě vedly k prodloužení dodacích lhůt a zvýšení nákladů.V pondělí vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj varování před možným zvýšením inflace v důsledku těchto komplikací. Tato skupina se sídlem v Paříži zdůraznila, že přetrvávající stoprocentní nárůst sazeb za námořní přepravu by mohl vést k nárůstu dovozních cen ve všech 38 členských zemích o téměř 5 procentních bodů.Ačkoli přesměrování trasy zvedlo přepravní sazby pro lodní společnosti, Clerc vyjádřil názor, že je nepravděpodobné, že by se toto zvýšení promítlo do zisků. Když hovořil o celkovém dopadu na společnost Maersk a odvětví, řekl: “Nemyslím si, že z hlediska zisků… to bude něco, co nám z této situace vygeneruje významný zisk.” Dodal, že přesné náklady, které bude společnost Maersk nést za udržení hladkého chodu globálních dodavatelských řetězců, jsou zatím nejisté.V krátkosti, turbulentní obchodní trasy a přerušení dodavatelského řetězce způsobené geopolitickými nepokoji v oblasti Rudého moře způsobily výraznou nestabilitu v perspektivě společnosti Maersk. S trvajícími logistickými problémy a rostoucí nejistotou se celosvětový námořní průmysl, včetně Maersk, musí navigovat v nejasných vodách. Tento scenář zdůrazňuje složité vazby v rámci globální ekonomiky a potenciální domino efekty, které regionální konflikty mohou mít na průmyslová odvětví po celém světě. Taková situace vyžaduje pečlivou analýzu a strategické plánování, abychom pochopili dopady a hledali stabilizující opatření.