Vztahy mezi USA a Čínou ovlivňují obchodní prostředí a způsobují problémy i pro globální značky.
Americké společnosti jako Apple, Starbucks a Nvidia čelí v Číně silné konkurenci a obchodním překážkám.
Vysoké zájmy v Číně zaznamenávají společnosti jako Nvidia (21 % příjmů) a Apple (19 %).
Rostoucí konkurence v Číně a obchodní omezení mají vliv i na společnost Starbucks.
Hospodářské vztahy mezi Čínou a Spojenými státy se pohybují mezi konkurenční agitací a spoluzávislostí, a proto americké společnosti, které se chtějí uchytit na rostoucím čínském trhu střední třídy, narážejí na obrovské překážky. Apple, Starbucks a Nvidia – tři velké americké společnosti s pevnými vazbami na druhou největší ekonomiku světa – jsou názorným příkladem toho, že rostoucí napětí mezi zeměmi může vytvářet náročné obchodní prostředí.
Nvidia získává 21 % svých celkových příjmů z pevninské Číny, Apple 19 % a Starbucks 9 %. Všechny tři společnosti vnímají rostoucí čínskou střední třídu jako značně nevyužitý trh pro své zboží a služby. Je pozoruhodné, že Čína není pro Apple pouhým zákazníkem, ale slouží jako kolébka, kde se vyrábí většina jeho produktů.
Nelze však ignorovat rostoucí intenzitu konkurence v Číně, kterou podněcují představitelé obou zemí. Dynamika obchodu je ovlivněna kontrolami vývozu ze strany Trumpovy administrativy, cly na čínské zboží a zaměřením prezidenta Bidena na technologie, které zahrnuje omezení amerických investic do čínských odvětví, jako jsou polovodiče, a omezení vývozu pokročilých čipů s umělou inteligencí.
Naopak prezident Čínské lidové republiky Si Ťin-pching se nadále věnuje podpoře ekonomické soběstačnosti Číny, přičemž se zaměřuje zejména na technologickou sféru. Pomalé zotavování z hospodářského propadu způsobeného pandemií také zvýšilo přitažlivost místních značek pro spotřebitele, kteří si uvědomují náklady.
Apple Inc. (AAPL) pocítil tíhu této zesílené konkurence, protože jeho iPhone čelí rostoucí konkurenci domácích značek, jako je Honor, odnož Huawei, Oppo a Vivo. Tyto značky nabízejí levnější alternativy k vlajkovému produktu společnosti Apple, což podle společnosti Jefferies povede na začátku roku 2024 k meziročnímu poklesu prodeje iPhonů o 30 %. Naproti tomu prodejní čísla společnosti Huawei zůstávají stabilní. Důkazem narůstajících problémů je i prosincové čtvrtletí společnosti Apple, kdy prodeje v Číně nesplnily očekávání a propadly se o neuspokojivých 13 %.
Společnost Apple se ocitla ve víru klesajících prodejů v Číně a zákazů iPhonů, o kterých informovala čínská vláda a které způsobily výrazný pokles její tržní hodnoty o 200 miliard USD v rámci dvoudenního výprodeje na začátku září. Společnost od té doby část těchto ztrát získala zpět.
Navzdory nepříznivým vlivům je Apple do jisté míry i nadále lídrem čínského trhu s chytrými telefony. Společnost International Data Corporation (IDC) uvedla, že v roce 2023 ovládal iPhone rekordní tržní podíl 17,3 %. Místní firmy, jako například Honor, však tuto mezeru postupně zmenšují a ve stejném roce dosáhly pozoruhodně těsného tržního podílu 17,1 %.
Vedení společnosti Apple v reakci na to zavedlo strategická opatření, včetně rozvětvení aktivit v Indii, nejlidnatější zemi světa, která podle generálního ředitele Tima Cooka představuje “obrovskou příležitost”. Do Indie vstoupila také společnost Foxconn, jeden z výrobců iPhonů, což Applu umožňuje zvýšit uživatelskou základnu na nenasyceném trhu a diverzifikovat dodavatelský řetězec.
Také společnost Starbucks Corporation (SBUX), další klíčový hráč, zaznamenala, že její podíl na trhu v roce 2023 předstihla společnost Luckin Coffee se sídlem v Xiamenu, která nabízí levnější alternativy k nabídce Starbucksu. Přestože společnost Starbucks zaznamenala 10% meziroční nárůst srovnatelných tržeb v obchodech v Číně, nedosáhla odhadu 17% nárůstu stanoveného analytiky. Generální ředitel Laxman Narasimhan to přičítá opatrnějšímu smýšlení čínských spotřebitelů v souvislosti s pomalejším než očekávaným hospodářským oživením v zemi.
Společnost Starbucks nicméně zůstává ve svém závazku vůči Číně neochvějná a oznámila investici ve výši 220 milionů dolarů do vytvoření nového závodu na výrobu kávy, což je její dosud největší mezinárodní investice.
A konečně, podobně složitý příběh má i technologický gigant NVIDIA Corporation (NVDA). Kontroly vývozu, které Washington v posledních dvou letech uzákonil, omezují akviziční možnosti čínských společností, které chtějí nakupovat vyspělé technologie od amerických firem.
Čína v odvetě činí kroky k zajištění většího podílu v polovodičovém průmyslu. Technologické giganty Alibaba a Tencent předpokládají, že v roce 2024 budou objednávat méně dražších čipů Nvidia. Navzdory tomu společnost Nvidia stále kraluje čínskému trhu s čipy pro umělou inteligenci, protože dvakrát přepracovala čipy tak, aby vyhovovaly americkým předpisům, aniž by tím ohrozila své vedoucí postavení.
Závěrem lze říci, že i přes nárůst konkurenčního tlaku a složité geopolitické vztahy zůstává potřeba těchto významných amerických značek v rámci globálního trhu životně důležitá. Důkazem této přetrvávající poptávky jsou společnosti jako Meta Platforms, které jsou ochotny utratit miliardy za grafické procesory Nvidia – což znamená, že budoucnost skýtá pro tyto giganty obrovské příležitosti i výzvy, protože se snaží proplout těmito složitými mezinárodními křižovatkami.
Hospodářské vztahy mezi Čínou a Spojenými státy se pohybují mezi konkurenční agitací a spoluzávislostí, a proto americké společnosti, které se chtějí uchytit na rostoucím čínském trhu střední třídy, narážejí na obrovské překážky. Apple, Starbucks a Nvidia – tři velké americké společnosti s pevnými vazbami na druhou největší ekonomiku světa – jsou názorným příkladem toho, že rostoucí napětí mezi zeměmi může vytvářet náročné obchodní prostředí. Nvidia získává 21 % svých celkových příjmů z pevninské Číny, Apple 19 % a Starbucks 9 %. Všechny tři společnosti vnímají rostoucí čínskou střední třídu jako značně nevyužitý trh pro své zboží a služby. Je pozoruhodné, že Čína není pro Apple pouhým zákazníkem, ale slouží jako kolébka, kde se vyrábí většina jeho produktů. Nelze však ignorovat rostoucí intenzitu konkurence v Číně, kterou podněcují představitelé obou zemí. Dynamika obchodu je ovlivněna kontrolami vývozu ze strany Trumpovy administrativy, cly na čínské zboží a zaměřením prezidenta Bidena na technologie, které zahrnuje omezení amerických investic do čínských odvětví, jako jsou polovodiče, a omezení vývozu pokročilých čipů s umělou inteligencí. Naopak prezident Čínské lidové republiky Si Ťin-pching se nadále věnuje podpoře ekonomické soběstačnosti Číny, přičemž se zaměřuje zejména na technologickou sféru. Pomalé zotavování z hospodářského propadu způsobeného pandemií také zvýšilo přitažlivost místních značek pro spotřebitele, kteří si uvědomují náklady. Apple Inc. pocítil tíhu této zesílené konkurence, protože jeho iPhone čelí rostoucí konkurenci domácích značek, jako je Honor, odnož Huawei, Oppo a Vivo. Tyto značky nabízejí levnější alternativy k vlajkovému produktu společnosti Apple, což podle společnosti Jefferies povede na začátku roku 2024 k meziročnímu poklesu prodeje iPhonů o 30 %. Naproti tomu prodejní čísla společnosti Huawei zůstávají stabilní. Důkazem narůstajících problémů je i prosincové čtvrtletí společnosti Apple, kdy prodeje v Číně nesplnily očekávání a propadly se o neuspokojivých 13 %. Společnost Apple se ocitla ve víru klesajících prodejů v Číně a zákazů iPhonů, o kterých informovala čínská vláda a které způsobily výrazný pokles její tržní hodnoty o 200 miliard USD v rámci dvoudenního výprodeje na začátku září. Společnost od té doby část těchto ztrát získala zpět. Navzdory nepříznivým vlivům je Apple do jisté míry i nadále lídrem čínského trhu s chytrými telefony. Společnost International Data Corporation uvedla, že v roce 2023 ovládal iPhone rekordní tržní podíl 17,3 %. Místní firmy, jako například Honor, však tuto mezeru postupně zmenšují a ve stejném roce dosáhly pozoruhodně těsného tržního podílu 17,1 %. Vedení společnosti Apple v reakci na to zavedlo strategická opatření, včetně rozvětvení aktivit v Indii, nejlidnatější zemi světa, která podle generálního ředitele Tima Cooka představuje “obrovskou příležitost”. Do Indie vstoupila také společnost Foxconn, jeden z výrobců iPhonů, což Applu umožňuje zvýšit uživatelskou základnu na nenasyceném trhu a diverzifikovat dodavatelský řetězec. Také společnost Starbucks Corporation , další klíčový hráč, zaznamenala, že její podíl na trhu v roce 2023 předstihla společnost Luckin Coffee se sídlem v Xiamenu, která nabízí levnější alternativy k nabídce Starbucksu. Přestože společnost Starbucks zaznamenala 10% meziroční nárůst srovnatelných tržeb v obchodech v Číně, nedosáhla odhadu 17% nárůstu stanoveného analytiky. Generální ředitel Laxman Narasimhan to přičítá opatrnějšímu smýšlení čínských spotřebitelů v souvislosti s pomalejším než očekávaným hospodářským oživením v zemi. Společnost Starbucks nicméně zůstává ve svém závazku vůči Číně neochvějná a oznámila investici ve výši 220 milionů dolarů do vytvoření nového závodu na výrobu kávy, což je její dosud největší mezinárodní investice. A konečně, podobně složitý příběh má i technologický gigant NVIDIA Corporation . Kontroly vývozu, které Washington v posledních dvou letech uzákonil, omezují akviziční možnosti čínských společností, které chtějí nakupovat vyspělé technologie od amerických firem. Čína v odvetě činí kroky k zajištění většího podílu v polovodičovém průmyslu. Technologické giganty Alibaba a Tencent předpokládají, že v roce 2024 budou objednávat méně dražších čipů Nvidia. Navzdory tomu společnost Nvidia stále kraluje čínskému trhu s čipy pro umělou inteligenci, protože dvakrát přepracovala čipy tak, aby vyhovovaly americkým předpisům, aniž by tím ohrozila své vedoucí postavení. Závěrem lze říci, že i přes nárůst konkurenčního tlaku a složité geopolitické vztahy zůstává potřeba těchto významných amerických značek v rámci globálního trhu životně důležitá. Důkazem této přetrvávající poptávky jsou společnosti jako Meta Platforms, které jsou ochotny utratit miliardy za grafické procesory Nvidia – což znamená, že budoucnost skýtá pro tyto giganty obrovské příležitosti i výzvy, protože se snaží proplout těmito složitými mezinárodními křižovatkami.