Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Inflace v dodavatelském řetězci v Rudém moři možná již dosáhla svého vrcholu, naznačují nové obchodní údaje

Krize v Rudém moři a neustálé útoky húthijských povstalců na lodě světové námořní dopravy vyvolaly prudký nárůst inflace v dodavatelském řetězci, která pravděpodobně dosáhla vrcholu na klíčových světových obchodních trasách.

Jan Golda Autor: Jan Golda
1 února, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Inflace v dodavatelském řetězci v Rudém moři pravděpodobně dosáhla svého vrcholu.
  • Námořní sazby mezi Asií a Evropou/Středomořím začínají klesat, ale ceny pro obchod směřující do USA stále rostou.
  • Rozdílné dopady na jednotlivé odesílatele a proměnlivost smluvních dohod vedou k nejistotě na trhu námořní dopravy.
  • Odklonění dopravy z Rudého moře na západní pobřeží USA má dopady na dodavatelský řetězec a může zvýšit náklady pro spotřebitele.

 

Nejnovější údaje analyzované společností Xeneta, významnou platformou pro srovnávání letecké a námořní přepravy, naznačují, že sazby na námořních trasách mezi Asií a Evropou a Středomořím začínají klesat. V případě obchodu směřujícího do USA však ceny nadále rostou.

Podle krátkodobých průměrných sazeb společnosti Xeneta za únor došlo k mírnému poklesu nákladů na čtyřicetistopé kontejnery ve srovnání s obecným zvýšením sazeb (GRI), které vstoupilo v platnost 16. ledna. V současné době se očekává, že kontejnery z Dálného východu do Středomoří budou podle únorových GRI stát 5 950 USD, což je nepatrně méně než nejvyšší sazba 6 050 USD ze 16. ledna. Naproti tomu náklady na obdobné kontejnery z Dálného východu do severní Evropy se na začátku února snížily na 4 820 USD, což je mírně pod vrcholem z 16. ledna, kdy činily 4 850 USD.

Emily Stausbøllová, analytička trhu společnosti Xeneta, naznačuje, že námořní dopravci jsou nuceni snížit své sazby v důsledku naznačeného poklesu únorových GRI. Podle ní je vyjednávání odesílatelů o nižších tarifech jasným ukazatelem vývoje trhu. Objevují se náznaky, že ceny se mohou vyrovnat nebo klesnout dříve, než mnozí očekávali, a to díky tomu, že se přepravcům podařilo zajistit nižší sazby.

Zdroj: Getty Images

Nejedná se však o jednotný jev, protože přepravní smlouvy nejsou nastaveny jednotně a sazby diktují individuální jednání mezi odesílateli a poskytovateli námořních služeb. To je jeden z důvodů, proč navzdory pokračující krizi došlo k mírnému poklesu. Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, se nad tím zamýšlí a tvrdí, že právě rozdílnost v dopadech jednotlivých odesílatelů je příčinou tolika nejistot na trhu, protože jedna velikost nesedí všem.

Během této krize se některým přepravcům podařilo vyjednat nižší sazby, zatímco jiné smlouvy byly zrušeny nebo byly přidány příplatky. Poznamenal však, že síla zůstává na straně velkých objemových odesílatelů, a to jak ze strany speditérů, tak námořních dopravců.

Bohužel na obchodních trasách směřujících do USA k podobnému uvolnění sazeb nedochází. Podle Sandové mají přepravní sazby za kontejnery z Dálného východu na východní pobřeží USA navzdory tomu, že některé společnosti mají vyjednávací páky, stále rostoucí tendenci. Vzhledem k tomu, že sazby za přepravu nadále prudce rostou, což způsobuje nárůst spotových cen kontejnerů až na 10 000 USD a přechod od námořní k letecké přepravě, objevily se obavy, že námořní přepravci využijí krize k nadměrnému zvýšení cen.

Advertisement

Sand zformuloval převažující obviňování, které je házeno na všechny strany kvůli nejistotě na trhu. Popírá, že by námořní přepravci byli strůjci krize, a argumentuje tím, že je zapotřebí čas na zformulování nových přepravních sítí, které by se vyrovnaly s poruchami způsobenými odklonem od Suezského průplavu. Chápe však pohled odesílatelů, kteří zvýšení sazeb považují za oportunistický podnik dopravců, který jim vydělává peníze.

Podle námořní poradenské společnosti Sea-Intelligence se průměrné zpoždění zpožděných příjezdů lodí zhoršilo a měsíčně se zvýšilo o 0,30 dne na 5,35 dne. Emily Stausbøllová však tvrdí, že po lunárním novém roce mají námořní dopravci šanci přeskupit služby plavidel tak, aby se přizpůsobili delším tranzitním časům kolem mysu Dobré naděje. Předpokládá, že sazby pro ostatní hlavní obchody se buď vyrovnají, nebo sníží vzhledem k dostatečné kapacitě doků v amerických přístavech. Na tyto přístavy nemají vliv ani žádná omezení v rámci COVID-19.

Zdroj: Bloomberg

Nicméně Jon Gold, viceprezident pro dodavatelský řetězec a celní politiku v Národní maloobchodní federaci (NRF), osvětlil další zádrhele v dodavatelském řetězci, které se objevují. Při nedávném slyšení o dopadu rudomořské krize Gold zmínil prodlužující se dobu zdržení kontejnerů na železnici, obavy z dostupnosti podvozků, které omezují přetížení, a potíže s koordinací termínů na terminálech pro nákladní automobily, které kontejnery vyzvedávají.

Paul Brashier, viceprezident pro dražbu a intermodální přepravu ve společnosti ITS Logistics, vyjádřil obavy z kaskádových dopadů odklonění dopravy z Rudého moře na přístavy na západním pobřeží po lunárním novém roce. Předpokládá, že mnoho odesílatelů se raději vrátí na západní pobřeží, aby se vyhnuli zdlouhavé cestě přes mys Dobré naděje, což zvýší pravděpodobnost zvýšeného přetížení a následného efektu pro spotřebitele, na které dopadne zvýšení sazeb za kontejnery.

Společnost Resilinc, která se zabývá mapováním dodavatelského řetězce, detekcí narušení a analýzou, opakuje dalekosáhlé dopady krize v Rudém moři na dodavatelský řetězec. Bindiya Vakil, generální ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Resilinc, varovala, že větší korporace se s těmito narušeními vyrovnají lépe, zatímco menší podniky a dodavatelé na nižších úrovních dodavatelského řetězce budou zranitelnější vůči zrušeným nebo zpožděným objednávkám a bobtnajícím nákladům.

Nejnovější údaje analyzované společností Xeneta, významnou platformou pro srovnávání letecké a námořní přepravy, naznačují, že sazby na námořních trasách mezi Asií a Evropou a Středomořím začínají klesat. V případě obchodu směřujícího do USA však ceny nadále rostou.Podle krátkodobých průměrných sazeb společnosti Xeneta za únor došlo k mírnému poklesu nákladů na čtyřicetistopé kontejnery ve srovnání s obecným zvýšením sazeb , které vstoupilo v platnost 16. ledna. V současné době se očekává, že kontejnery z Dálného východu do Středomoří budou podle únorových GRI stát 5 950 USD, což je nepatrně méně než nejvyšší sazba 6 050 USD ze 16. ledna. Naproti tomu náklady na obdobné kontejnery z Dálného východu do severní Evropy se na začátku února snížily na 4 820 USD, což je mírně pod vrcholem z 16. ledna, kdy činily 4 850 USD.Emily Stausbøllová, analytička trhu společnosti Xeneta, naznačuje, že námořní dopravci jsou nuceni snížit své sazby v důsledku naznačeného poklesu únorových GRI. Podle ní je vyjednávání odesílatelů o nižších tarifech jasným ukazatelem vývoje trhu. Objevují se náznaky, že ceny se mohou vyrovnat nebo klesnout dříve, než mnozí očekávali, a to díky tomu, že se přepravcům podařilo zajistit nižší sazby.Nejedná se však o jednotný jev, protože přepravní smlouvy nejsou nastaveny jednotně a sazby diktují individuální jednání mezi odesílateli a poskytovateli námořních služeb. To je jeden z důvodů, proč navzdory pokračující krizi došlo k mírnému poklesu. Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, se nad tím zamýšlí a tvrdí, že právě rozdílnost v dopadech jednotlivých odesílatelů je příčinou tolika nejistot na trhu, protože jedna velikost nesedí všem.Během této krize se některým přepravcům podařilo vyjednat nižší sazby, zatímco jiné smlouvy byly zrušeny nebo byly přidány příplatky. Poznamenal však, že síla zůstává na straně velkých objemových odesílatelů, a to jak ze strany speditérů, tak námořních dopravců.Bohužel na obchodních trasách směřujících do USA k podobnému uvolnění sazeb nedochází. Podle Sandové mají přepravní sazby za kontejnery z Dálného východu na východní pobřeží USA navzdory tomu, že některé společnosti mají vyjednávací páky, stále rostoucí tendenci. Vzhledem k tomu, že sazby za přepravu nadále prudce rostou, což způsobuje nárůst spotových cen kontejnerů až na 10 000 USD a přechod od námořní k letecké přepravě, objevily se obavy, že námořní přepravci využijí krize k nadměrnému zvýšení cen.Sand zformuloval převažující obviňování, které je házeno na všechny strany kvůli nejistotě na trhu. Popírá, že by námořní přepravci byli strůjci krize, a argumentuje tím, že je zapotřebí čas na zformulování nových přepravních sítí, které by se vyrovnaly s poruchami způsobenými odklonem od Suezského průplavu. Chápe však pohled odesílatelů, kteří zvýšení sazeb považují za oportunistický podnik dopravců, který jim vydělává peníze.Podle námořní poradenské společnosti Sea-Intelligence se průměrné zpoždění zpožděných příjezdů lodí zhoršilo a měsíčně se zvýšilo o 0,30 dne na 5,35 dne. Emily Stausbøllová však tvrdí, že po lunárním novém roce mají námořní dopravci šanci přeskupit služby plavidel tak, aby se přizpůsobili delším tranzitním časům kolem mysu Dobré naděje. Předpokládá, že sazby pro ostatní hlavní obchody se buď vyrovnají, nebo sníží vzhledem k dostatečné kapacitě doků v amerických přístavech. Na tyto přístavy nemají vliv ani žádná omezení v rámci COVID-19.Nicméně Jon Gold, viceprezident pro dodavatelský řetězec a celní politiku v Národní maloobchodní federaci , osvětlil další zádrhele v dodavatelském řetězci, které se objevují. Při nedávném slyšení o dopadu rudomořské krize Gold zmínil prodlužující se dobu zdržení kontejnerů na železnici, obavy z dostupnosti podvozků, které omezují přetížení, a potíže s koordinací termínů na terminálech pro nákladní automobily, které kontejnery vyzvedávají.Paul Brashier, viceprezident pro dražbu a intermodální přepravu ve společnosti ITS Logistics, vyjádřil obavy z kaskádových dopadů odklonění dopravy z Rudého moře na přístavy na západním pobřeží po lunárním novém roce. Předpokládá, že mnoho odesílatelů se raději vrátí na západní pobřeží, aby se vyhnuli zdlouhavé cestě přes mys Dobré naděje, což zvýší pravděpodobnost zvýšeného přetížení a následného efektu pro spotřebitele, na které dopadne zvýšení sazeb za kontejnery.Společnost Resilinc, která se zabývá mapováním dodavatelského řetězce, detekcí narušení a analýzou, opakuje dalekosáhlé dopady krize v Rudém moři na dodavatelský řetězec. Bindiya Vakil, generální ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Resilinc, varovala, že větší korporace se s těmito narušeními vyrovnají lépe, zatímco menší podniky a dodavatelé na nižších úrovních dodavatelského řetězce budou zranitelnější vůči zrušeným nebo zpožděným objednávkám a bobtnajícím nákladům.
Tagy: burzylodní přepravaRudé mořesvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      21:55

      Zisk společnosti Mission Produce překonal očekávání o 0,04 USD, tržby překonaly odhady

      21:47

      Rubrik roste v předobchodním obchodování poté, co překonal odhady za první čtvrtletí a zvýšil výhled na celý rok

      21:32

      Zisk společnosti ABM Industries zaostal o 0,01 USD, tržby překonaly odhady

      21:15

      Samsara klesá navzdory překonání očekávaných zisků, investoři se obávají zpomalení růstu

      21:00

      Akcie společnosti Sectra vzrostly o 9 % díky silným objednávkám a cash flow ve zprávě za fiskální rok

      20:55

      Trump říká, že Musk čelí „velmi vážným důsledkům“, pokud bude financovat demokraty

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Je Vici Properties tím nejlepším REITem na současném trhu?

      6 června, 2025

      Investice do nemovitostí zůstávají jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak budovat pasivní příjem, a realitní investiční fondy (REIT) nabízejí ideální vstupní...

      Zdroj: Getty Images

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie prudce rostou; trh práce by mohl ovlivnit rozhodování Fedu

      6 června, 2025

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      Elon Musk označil daňový zákon Donalda Trumpa za „odpornou ohavnost“

      3 června, 2025

      S&P 500 skokově roste díky nadějím na urovnání obchodního sporu mezi USA a Čínou

      6 června, 2025

      Lululemon čelí propadu akcií a nejisté budoucnosti navzdory rostoucím tržbám

      7 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.