Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Inflace v dodavatelském řetězci v Rudém moři možná již dosáhla svého vrcholu, naznačují nové obchodní údaje

Krize v Rudém moři a neustálé útoky húthijských povstalců na lodě světové námořní dopravy vyvolaly prudký nárůst inflace v dodavatelském řetězci, která pravděpodobně dosáhla vrcholu na klíčových světových obchodních trasách.

Jan Golda Autor: Jan Golda
1 února, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Inflace v dodavatelském řetězci v Rudém moři pravděpodobně dosáhla svého vrcholu.
  • Námořní sazby mezi Asií a Evropou/Středomořím začínají klesat, ale ceny pro obchod směřující do USA stále rostou.
  • Rozdílné dopady na jednotlivé odesílatele a proměnlivost smluvních dohod vedou k nejistotě na trhu námořní dopravy.
  • Odklonění dopravy z Rudého moře na západní pobřeží USA má dopady na dodavatelský řetězec a může zvýšit náklady pro spotřebitele.

 

Nejnovější údaje analyzované společností Xeneta, významnou platformou pro srovnávání letecké a námořní přepravy, naznačují, že sazby na námořních trasách mezi Asií a Evropou a Středomořím začínají klesat. V případě obchodu směřujícího do USA však ceny nadále rostou.

Podle krátkodobých průměrných sazeb společnosti Xeneta za únor došlo k mírnému poklesu nákladů na čtyřicetistopé kontejnery ve srovnání s obecným zvýšením sazeb (GRI), které vstoupilo v platnost 16. ledna. V současné době se očekává, že kontejnery z Dálného východu do Středomoří budou podle únorových GRI stát 5 950 USD, což je nepatrně méně než nejvyšší sazba 6 050 USD ze 16. ledna. Naproti tomu náklady na obdobné kontejnery z Dálného východu do severní Evropy se na začátku února snížily na 4 820 USD, což je mírně pod vrcholem z 16. ledna, kdy činily 4 850 USD.

Emily Stausbøllová, analytička trhu společnosti Xeneta, naznačuje, že námořní dopravci jsou nuceni snížit své sazby v důsledku naznačeného poklesu únorových GRI. Podle ní je vyjednávání odesílatelů o nižších tarifech jasným ukazatelem vývoje trhu. Objevují se náznaky, že ceny se mohou vyrovnat nebo klesnout dříve, než mnozí očekávali, a to díky tomu, že se přepravcům podařilo zajistit nižší sazby.

Zdroj: Getty Images

Nejedná se však o jednotný jev, protože přepravní smlouvy nejsou nastaveny jednotně a sazby diktují individuální jednání mezi odesílateli a poskytovateli námořních služeb. To je jeden z důvodů, proč navzdory pokračující krizi došlo k mírnému poklesu. Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, se nad tím zamýšlí a tvrdí, že právě rozdílnost v dopadech jednotlivých odesílatelů je příčinou tolika nejistot na trhu, protože jedna velikost nesedí všem.

Během této krize se některým přepravcům podařilo vyjednat nižší sazby, zatímco jiné smlouvy byly zrušeny nebo byly přidány příplatky. Poznamenal však, že síla zůstává na straně velkých objemových odesílatelů, a to jak ze strany speditérů, tak námořních dopravců.

Bohužel na obchodních trasách směřujících do USA k podobnému uvolnění sazeb nedochází. Podle Sandové mají přepravní sazby za kontejnery z Dálného východu na východní pobřeží USA navzdory tomu, že některé společnosti mají vyjednávací páky, stále rostoucí tendenci. Vzhledem k tomu, že sazby za přepravu nadále prudce rostou, což způsobuje nárůst spotových cen kontejnerů až na 10 000 USD a přechod od námořní k letecké přepravě, objevily se obavy, že námořní přepravci využijí krize k nadměrnému zvýšení cen.

Advertisement

Sand zformuloval převažující obviňování, které je házeno na všechny strany kvůli nejistotě na trhu. Popírá, že by námořní přepravci byli strůjci krize, a argumentuje tím, že je zapotřebí čas na zformulování nových přepravních sítí, které by se vyrovnaly s poruchami způsobenými odklonem od Suezského průplavu. Chápe však pohled odesílatelů, kteří zvýšení sazeb považují za oportunistický podnik dopravců, který jim vydělává peníze.

Chcete využít této příležitosti?

Podle námořní poradenské společnosti Sea-Intelligence se průměrné zpoždění zpožděných příjezdů lodí zhoršilo a měsíčně se zvýšilo o 0,30 dne na 5,35 dne. Emily Stausbøllová však tvrdí, že po lunárním novém roce mají námořní dopravci šanci přeskupit služby plavidel tak, aby se přizpůsobili delším tranzitním časům kolem mysu Dobré naděje. Předpokládá, že sazby pro ostatní hlavní obchody se buď vyrovnají, nebo sníží vzhledem k dostatečné kapacitě doků v amerických přístavech. Na tyto přístavy nemají vliv ani žádná omezení v rámci COVID-19.

Zdroj: Bloomberg

Nicméně Jon Gold, viceprezident pro dodavatelský řetězec a celní politiku v Národní maloobchodní federaci (NRF), osvětlil další zádrhele v dodavatelském řetězci, které se objevují. Při nedávném slyšení o dopadu rudomořské krize Gold zmínil prodlužující se dobu zdržení kontejnerů na železnici, obavy z dostupnosti podvozků, které omezují přetížení, a potíže s koordinací termínů na terminálech pro nákladní automobily, které kontejnery vyzvedávají.

Paul Brashier, viceprezident pro dražbu a intermodální přepravu ve společnosti ITS Logistics, vyjádřil obavy z kaskádových dopadů odklonění dopravy z Rudého moře na přístavy na západním pobřeží po lunárním novém roce. Předpokládá, že mnoho odesílatelů se raději vrátí na západní pobřeží, aby se vyhnuli zdlouhavé cestě přes mys Dobré naděje, což zvýší pravděpodobnost zvýšeného přetížení a následného efektu pro spotřebitele, na které dopadne zvýšení sazeb za kontejnery.

Společnost Resilinc, která se zabývá mapováním dodavatelského řetězce, detekcí narušení a analýzou, opakuje dalekosáhlé dopady krize v Rudém moři na dodavatelský řetězec. Bindiya Vakil, generální ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Resilinc, varovala, že větší korporace se s těmito narušeními vyrovnají lépe, zatímco menší podniky a dodavatelé na nižších úrovních dodavatelského řetězce budou zranitelnější vůči zrušeným nebo zpožděným objednávkám a bobtnajícím nákladům.

Nejnovější údaje analyzované společností Xeneta, významnou platformou pro srovnávání letecké a námořní přepravy, naznačují, že sazby na námořních trasách mezi Asií a Evropou a Středomořím začínají klesat. V případě obchodu směřujícího do USA však ceny nadále rostou.Podle krátkodobých průměrných sazeb společnosti Xeneta za únor došlo k mírnému poklesu nákladů na čtyřicetistopé kontejnery ve srovnání s obecným zvýšením sazeb , které vstoupilo v platnost 16. ledna. V současné době se očekává, že kontejnery z Dálného východu do Středomoří budou podle únorových GRI stát 5 950 USD, což je nepatrně méně než nejvyšší sazba 6 050 USD ze 16. ledna. Naproti tomu náklady na obdobné kontejnery z Dálného východu do severní Evropy se na začátku února snížily na 4 820 USD, což je mírně pod vrcholem z 16. ledna, kdy činily 4 850 USD.Emily Stausbøllová, analytička trhu společnosti Xeneta, naznačuje, že námořní dopravci jsou nuceni snížit své sazby v důsledku naznačeného poklesu únorových GRI. Podle ní je vyjednávání odesílatelů o nižších tarifech jasným ukazatelem vývoje trhu. Objevují se náznaky, že ceny se mohou vyrovnat nebo klesnout dříve, než mnozí očekávali, a to díky tomu, že se přepravcům podařilo zajistit nižší sazby.Nejedná se však o jednotný jev, protože přepravní smlouvy nejsou nastaveny jednotně a sazby diktují individuální jednání mezi odesílateli a poskytovateli námořních služeb. To je jeden z důvodů, proč navzdory pokračující krizi došlo k mírnému poklesu. Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, se nad tím zamýšlí a tvrdí, že právě rozdílnost v dopadech jednotlivých odesílatelů je příčinou tolika nejistot na trhu, protože jedna velikost nesedí všem.Během této krize se některým přepravcům podařilo vyjednat nižší sazby, zatímco jiné smlouvy byly zrušeny nebo byly přidány příplatky. Poznamenal však, že síla zůstává na straně velkých objemových odesílatelů, a to jak ze strany speditérů, tak námořních dopravců.Bohužel na obchodních trasách směřujících do USA k podobnému uvolnění sazeb nedochází. Podle Sandové mají přepravní sazby za kontejnery z Dálného východu na východní pobřeží USA navzdory tomu, že některé společnosti mají vyjednávací páky, stále rostoucí tendenci. Vzhledem k tomu, že sazby za přepravu nadále prudce rostou, což způsobuje nárůst spotových cen kontejnerů až na 10 000 USD a přechod od námořní k letecké přepravě, objevily se obavy, že námořní přepravci využijí krize k nadměrnému zvýšení cen.Sand zformuloval převažující obviňování, které je házeno na všechny strany kvůli nejistotě na trhu. Popírá, že by námořní přepravci byli strůjci krize, a argumentuje tím, že je zapotřebí čas na zformulování nových přepravních sítí, které by se vyrovnaly s poruchami způsobenými odklonem od Suezského průplavu. Chápe však pohled odesílatelů, kteří zvýšení sazeb považují za oportunistický podnik dopravců, který jim vydělává peníze. Chcete využít této příležitosti?Podle námořní poradenské společnosti Sea-Intelligence se průměrné zpoždění zpožděných příjezdů lodí zhoršilo a měsíčně se zvýšilo o 0,30 dne na 5,35 dne. Emily Stausbøllová však tvrdí, že po lunárním novém roce mají námořní dopravci šanci přeskupit služby plavidel tak, aby se přizpůsobili delším tranzitním časům kolem mysu Dobré naděje. Předpokládá, že sazby pro ostatní hlavní obchody se buď vyrovnají, nebo sníží vzhledem k dostatečné kapacitě doků v amerických přístavech. Na tyto přístavy nemají vliv ani žádná omezení v rámci COVID-19.Nicméně Jon Gold, viceprezident pro dodavatelský řetězec a celní politiku v Národní maloobchodní federaci , osvětlil další zádrhele v dodavatelském řetězci, které se objevují. Při nedávném slyšení o dopadu rudomořské krize Gold zmínil prodlužující se dobu zdržení kontejnerů na železnici, obavy z dostupnosti podvozků, které omezují přetížení, a potíže s koordinací termínů na terminálech pro nákladní automobily, které kontejnery vyzvedávají.Paul Brashier, viceprezident pro dražbu a intermodální přepravu ve společnosti ITS Logistics, vyjádřil obavy z kaskádových dopadů odklonění dopravy z Rudého moře na přístavy na západním pobřeží po lunárním novém roce. Předpokládá, že mnoho odesílatelů se raději vrátí na západní pobřeží, aby se vyhnuli zdlouhavé cestě přes mys Dobré naděje, což zvýší pravděpodobnost zvýšeného přetížení a následného efektu pro spotřebitele, na které dopadne zvýšení sazeb za kontejnery.Společnost Resilinc, která se zabývá mapováním dodavatelského řetězce, detekcí narušení a analýzou, opakuje dalekosáhlé dopady krize v Rudém moři na dodavatelský řetězec. Bindiya Vakil, generální ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Resilinc, varovala, že větší korporace se s těmito narušeními vyrovnají lépe, zatímco menší podniky a dodavatelé na nižších úrovních dodavatelského řetězce budou zranitelnější vůči zrušeným nebo zpožděným objednávkám a bobtnajícím nákladům.
Tagy: burzylodní přepravaRudé mořesvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      22:23

      Fed, bydlení a ropa: Klíčové středeční ekonomické momenty

      22:19

      Investoři se hrnou k Pattern Group: IPO láme rekordy!

      22:15

      Inflace klesá, Česko hledá rovnováhu mezi růstem a stabilitou

      22:09

      Česká ekonomika překonává očekávání: HDP roste o 2,5 %

      22:07

      Česká ekonomika ožívá, inflace však zůstává hrozbou

      22:03

      Kryptoměny lámou rekordy: Tržní hodnota dosáhla 3 bilionů dolarů

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty images
      Akcie

      Hershey dostává zvýšení ratingu od Goldman Sachs, investoři zpozorněli

      16 září, 2025

      Společnost Hershey, známá po celém světě svými čokoládovými a kakaovými produkty, se dostala do středu pozornosti poté, co jí banka...

      Zdroj: Getty Images

      Alphabet překonává Nvidii a stává se lídrem Magnificent Seven

      16 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Broadcom dominuje trhu AI čipů a analytici čekají další růst akcií

      15 září, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      JPMorgan doporučuje tyto evropské luxusní společnosti, vidí růst

      15 září, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Deutsche Bank zvyšuje před výsledky cílovou cenu akcií Micron

      15 září, 2025

      IPO Radar.

      Netskope, Inc.

      Datum IPO: 19 září, 2025
      Potenciální ocenění: 6,5 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie vykazují rostoucí pravděpodobnost přehřátí trhu

      15 září, 2025

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      Index S&P 500 klesá, ale aktuální trend je více než pozitivní

      12 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      USA vyvíjí nátlak na Velkou Británii kvůli cenám léků

      12 září, 2025

      S&P 500 se díky růstu Tesly poprvé uzavřel nad hranicí 6 600 bodů

      15 září, 2025

      S&P 500 klesá, ale zůstává u rekordních úrovní, začíná zasedání Fedu

      16 září, 2025

      Lumen Technologies posiluje důvěru investorů díky růstu a novým plánům

      13 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.