Vize Elona Muska byla vždy velkolepá. Nikdy nechtěl, aby elektromobilita byla doménou jen těch zámožnějších zákazníků.
Dne 2. března roku 2016 společnost Tesla Motors představila svůj sedan Model 3, jehož cílem bylo přivést elektromobily na širší trh za dostupnější cenu než u předchozích modelů. Tento tah se povedl – a Teslu dnes na silnicích vidíte už poměrně často třeba i v našich zeměpisných šířkách.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1896 – Francouzský fyzik Henri Becquerel oznámil objev nového typu záření později pojmenovaného jako radioaktivita.
1902 – Vršovice byly povýšeny na město.
1930 – Český podnikatel a vynálezce Ludvík Očenášek vypustil na Bílé Hoře v Praze osm jedno- i dvoustupňových raket na tuhé palivo. Některé z nich vzlétly do tehdy neuvěřitelné výšky 2000 metrů. Rakety byly poháněny střelným prachem.
1949 – Americký letoun Boeing B-50 Superfortress pojmenovaný Lucky Lady II. se stal prvním letounem, který dokončil oblet Země bez mezipřistání (odstartoval 26. února).
1969 – Ve Vítkově byl pohřben student Jan Zajíc, následovník Jana Palacha.
1977 – Nastolena Velká libyjská arabská lidová socialistická džamáhíríje.
1978 – Vladimír Remek na lodi Sojuz 28 letěl do vesmíru jako první člověk jenž nebyl občanem SSSR nebo USA.
1998 – Na severu Vídně byla unesena Natascha Kampuschová, která se na svobodu z podzemní kobky dostala až v srpnu 2006.
2016 – Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl, že se Hrad musí omluvit Peroutkově vnučce Terezii Kaslové za falešné obvinění Ferdinanda Peroutky.
2016 – Americký astronaut Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko úspěšně ukončili roční pobyt na Mezinárodní vesmírné stanici.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1867 – Kongres USA přijímá první zákon o rekonstrukci, který stanoví podmínky pro opětovné přijetí jižních států do Unie po občanské válce. Tento zákon měl významné důsledky pro podniky působící v jižních státech v období rekonstrukce.
1923 – Časopis Time vydává své první číslo a stává se jedním z nejvlivnějších zpravodajských časopisů ve Spojených státech, z něhož se nakonec pod hlavičkou konglomerátu Time Warner stává celosvětové mediální impérium.
1955 – Newyorská burza pozastavuje obchodování kvůli sněhové bouři, což znamená vzácné uzavření burzy.
1984 – Akciový index Standard & Poor’s 500 poprvé uzavírá nad hodnotou 160, čímž dosahuje milníku v historii akciového trhu.
1998 – Švýcarská farmaceutická společnost Novartis oznamuje fúzi se společností Ciba-Geigy, čímž vzniká jedna z největších společností v oblasti zdravotní péče a věd o živé přírodě na světě.
Jak Tesla změnila přístup k elektromobilům?!
Tesla, Inc., (TSLA) americký výrobce elektromobilů, solárních panelů a baterií pro automobily a domácí úložiště energie. Společnost založili v roce 2003 američtí podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning a pojmenovali ji po srbském vynálezci Nikolovi Teslovi.Rychle se stala jednou z nejznámějších automobilových značek na světě.
Společnost Tesla Motors byla založena za účelem vývoje sportovního elektromobilu. Eberhard byl výkonným ředitelem (CEO) společnosti Tesla a Tarpenning jejím finančním ředitelem (CFO).
Finanční prostředky pro společnost byly získány z různých zdrojů, zejména od spoluzakladatele společnosti PayPal Elona Muska, který do nového podniku přispěl více než 30 miliony dolarů a od roku 2004 působil jako předseda společnosti.V roce 2008 Tesla Motors uvedla na trh svůj první vůz, zcela elektrický Roadster. Při firemních testech dosáhl dojezdu 245 mil (394 km) na jedno nabití, což je dojezd, který nemá u sériového elektromobilu obdoby. Další testy ukázaly, že jeho výkon je srovnatelný s mnoha sportovními vozy s benzinovým motorem: Roadster dokázal zrychlit z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za méně než čtyři sekundy a dosáhl maximální rychlosti 125 mil (200 km) za hodinu. Lehká karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Roadster neprodukoval žádné výfukové emise, protože nepoužíval spalovací motor. Společnost Tesla Motors zjistila, že vůz dosahoval účinnosti, která odpovídala spotřebě benzinu 135 mil na galon (57 km na litr). Elektromotor vozidla byl napájen lithium-iontovými články, které se často používají v bateriích notebooků a které lze dobíjet z běžné elektrické zásuvky. I přes federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilu se Roadster s cenou 109 000 USD řadil mezi luxusní zboží.
Koncem roku 2007 Eberhard odstoupil z funkce generálního ředitele a prezidenta pro technologie a stal se členem poradního sboru společnosti. V roce 2008 bylo oznámeno, že společnost opustil, ačkoli zůstal jejím akcionářem. Tarpenning, který byl viceprezidentem pro elektrotechniku a dohlížel na vývoj elektronických a softwarových systémů pro Roadster, opustil společnost také v roce 2008. Musk převzal funkci generálního ředitele. V roce 2010 Tesla při první veřejné nabídce akcií získala přibližně 226 milionů dolarů.
V roce 2012 Tesla zastavila výrobu Roadsteru a soustředila se na nový sedan Model S, který byl automobilovou kritikou oceňován pro svůj výkon a design. Dodával se se třemi různými variantami baterií, které poskytovaly odhadovaný dojezd 235 nebo 300 mil (379 nebo 483 km). Varianta baterie s nejvyšším výkonem poskytovala zrychlení z 0 na 60 mil (96 km) za hodinu za něco málo přes čtyři sekundy a maximální rychlost 130 mil (209 km) za hodinu. Na rozdíl od modelu Roadster, který nesl bateriový systém v zadní části vozu, měl Model S baterii pod podlahou, což poskytovalo další úložný prostor vzadu a lepší jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti; toto umístění baterie bylo použito i u pozdějších modelů Tesla. Tesla Autopilot, forma poloautonomního řízení, byl u Modelu S (a později i u dalších modelů) k dispozici v roce 2014.
Od roku 2012 budovala společnost Tesla ve Spojených státech a v Evropě stanice zvané Superchargers, určené k rychlému nabíjení baterií bez dodatečných nákladů pro majitele vozů Tesla. Pozdější verze těchto stanic měly také možnost kompletní výměny akumulátoru Modelu S.
V roce 2015 společnost Tesla uvedla na trh Model X, vozidlo typu „crossover“ (tj. vozidlo s vlastnostmi sportovně-užitkového vozidla, ale postavené na podvozku osobního automobilu). Model X měl maximální dojezd na baterie přibližně 340 mil (547 km) a až sedm míst k sezení.
Tesla začala stavět velké továrny, které nazvala Gigafactories, na výrobu baterií a vozidel. První taková továrna byla otevřena v roce 2016 u města Reno v Nevadě. Gigafactory byly otevřeny v Buffalu ve státě New York a v Šanghaji v Číně a další Gigafactory byly plánovány.
Vzhledem k poptávce po levnějším vozidle se v roce 2017 začal vyrábět Model 3, čtyřdveřový sedan s dojezdem až 353 mil (568 km) a cenou 35 000 USD. Vůz měl celoskleněnou střechu a většina ovládacích prvků byla na 15palcovém (38 cm) centrálním dotykovém displeji. Model 3 se stal nejprodávanějším modelem společnosti Tesla a nejprodávanějším elektromobilem všech dob, když překonal Nissan Leaf.
Společnost se také rozšířila o výrobky pro solární energii. V roce 2015 byla představena řada baterií pro ukládání elektrické energie ze slunečního záření pro použití v domácnostech a firmách. V roce 2016 Tesla koupila společnost SolarCity vyrábějící solární panely a nabídla střešní solární panely, solární střechu s taškami na výrobu energie a velkou baterii Powerwall, která slouží k ukládání vyrobené energie pro použití v době, kdy nesvítí slunce, nebo jako záloha v případě výpadku proudu. V roce 2017 společnost změnila svůj název na Tesla, Inc. s cílem vyjádřit, že již neprodává pouze automobily.
V následujícím roce Musk zveřejnil sérii tweetů o přechodu společnosti Tesla do soukromého vlastnictví a tvrdil, že má zajištěno financování. V září 2018 ho americká Komise pro cenné papíry (SEC) obvinila z podvodu s cennými papíry s tím, že jeho tweety byly „nepravdivé a zavádějící“. Později téhož měsíce představenstvo společnosti Tesla odmítlo navrhované urovnání ze strany SEC, údajně poté, co Musk pohrozil rezignací. Zpráva o zamítnuté dohodě však způsobila propad akcií společnosti Tesla a představenstvo rychle přijalo méně velkorysé urovnání, jehož podmínky zahrnovaly Muskovo odstoupení z funkce předsedy představenstva na dobu nejméně tří let a to, že jeho tweety musí být předem schváleny právníky společnosti Tesla. Mohl však zůstat generálním ředitelem. Tesla i Musk navíc dostali pokutu 20 milionů dolarů.
Vize Elona Muska byla vždy velkolepá. Nikdy nechtěl, aby elektromobilita byla doménou jen těch zámožnějších zákazníků. Dne 2. března roku 2016 společnost Tesla Motors představila svůj sedan Model 3, jehož cílem bylo přivést elektromobily na širší trh za dostupnější cenu než u předchozích modelů. Tento tah se povedl – a Teslu dnes na silnicích vidíte už poměrně často třeba i v našich zeměpisných šířkách. Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více: 1896 – Francouzský fyzik Henri Becquerel oznámil objev nového typu záření později pojmenovaného jako radioaktivita. 1902 – Vršovice byly povýšeny na město. 1930 – Český podnikatel a vynálezce Ludvík Očenášek vypustil na Bílé Hoře v Praze osm jedno- i dvoustupňových raket na tuhé palivo. Některé z nich vzlétly do tehdy neuvěřitelné výšky 2000 metrů. Rakety byly poháněny střelným prachem. 1949 – Americký letoun Boeing B-50 Superfortress pojmenovaný Lucky Lady II. se stal prvním letounem, který dokončil oblet Země bez mezipřistání . 1969 – Ve Vítkově byl pohřben student Jan Zajíc, následovník Jana Palacha. 1977 – Nastolena Velká libyjská arabská lidová socialistická džamáhíríje. 1978 – Vladimír Remek na lodi Sojuz 28 letěl do vesmíru jako první člověk jenž nebyl občanem SSSR nebo USA. 1998 – Na severu Vídně byla unesena Natascha Kampuschová, která se na svobodu z podzemní kobky dostala až v srpnu 2006. 2016 – Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl, že se Hrad musí omluvit Peroutkově vnučce Terezii Kaslové za falešné obvinění Ferdinanda Peroutky. 2016 – Americký astronaut Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko úspěšně ukončili roční pobyt na Mezinárodní vesmírné stanici. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1867 – Kongres USA přijímá první zákon o rekonstrukci, který stanoví podmínky pro opětovné přijetí jižních států do Unie po občanské válce. Tento zákon měl významné důsledky pro podniky působící v jižních státech v období rekonstrukce. 1923 – Časopis Time vydává své první číslo a stává se jedním z nejvlivnějších zpravodajských časopisů ve Spojených státech, z něhož se nakonec pod hlavičkou konglomerátu Time Warner stává celosvětové mediální impérium. 1955 – Newyorská burza pozastavuje obchodování kvůli sněhové bouři, což znamená vzácné uzavření burzy. 1984 – Akciový index Standard & Poor’s 500 poprvé uzavírá nad hodnotou 160, čímž dosahuje milníku v historii akciového trhu. 1998 – Švýcarská farmaceutická společnost Novartis oznamuje fúzi se společností Ciba-Geigy, čímž vzniká jedna z největších společností v oblasti zdravotní péče a věd o živé přírodě na světě. Jak Tesla změnila přístup k elektromobilům?! Tesla, Inc., americký výrobce elektromobilů, solárních panelů a baterií pro automobily a domácí úložiště energie. Společnost založili v roce 2003 američtí podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning a pojmenovali ji po srbském vynálezci Nikolovi Teslovi.Rychle se stala jednou z nejznámějších automobilových značek na světě. Společnost Tesla Motors byla založena za účelem vývoje sportovního elektromobilu. Eberhard byl výkonným ředitelem společnosti Tesla a Tarpenning jejím finančním ředitelem . Finanční prostředky pro společnost byly získány z různých zdrojů, zejména od spoluzakladatele společnosti PayPal Elona Muska, který do nového podniku přispěl více než 30 miliony dolarů a od roku 2004 působil jako předseda společnosti.V roce 2008 Tesla Motors uvedla na trh svůj první vůz, zcela elektrický Roadster. Při firemních testech dosáhl dojezdu 245 mil na jedno nabití, což je dojezd, který nemá u sériového elektromobilu obdoby. Další testy ukázaly, že jeho výkon je srovnatelný s mnoha sportovními vozy s benzinovým motorem: Roadster dokázal zrychlit z 0 na 60 mil za hodinu za méně než čtyři sekundy a dosáhl maximální rychlosti 125 mil za hodinu. Lehká karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Roadster neprodukoval žádné výfukové emise, protože nepoužíval spalovací motor. Společnost Tesla Motors zjistila, že vůz dosahoval účinnosti, která odpovídala spotřebě benzinu 135 mil na galon . Elektromotor vozidla byl napájen lithium-iontovými články, které se často používají v bateriích notebooků a které lze dobíjet z běžné elektrické zásuvky. I přes federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilu se Roadster s cenou 109 000 USD řadil mezi luxusní zboží. Koncem roku 2007 Eberhard odstoupil z funkce generálního ředitele a prezidenta pro technologie a stal se členem poradního sboru společnosti. V roce 2008 bylo oznámeno, že společnost opustil, ačkoli zůstal jejím akcionářem. Tarpenning, který byl viceprezidentem pro elektrotechniku a dohlížel na vývoj elektronických a softwarových systémů pro Roadster, opustil společnost také v roce 2008. Musk převzal funkci generálního ředitele. V roce 2010 Tesla při první veřejné nabídce akcií získala přibližně 226 milionů dolarů. V roce 2012 Tesla zastavila výrobu Roadsteru a soustředila se na nový sedan Model S, který byl automobilovou kritikou oceňován pro svůj výkon a design. Dodával se se třemi různými variantami baterií, které poskytovaly odhadovaný dojezd 235 nebo 300 mil . Varianta baterie s nejvyšším výkonem poskytovala zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu za něco málo přes čtyři sekundy a maximální rychlost 130 mil za hodinu. Na rozdíl od modelu Roadster, který nesl bateriový systém v zadní části vozu, měl Model S baterii pod podlahou, což poskytovalo další úložný prostor vzadu a lepší jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti; toto umístění baterie bylo použito i u pozdějších modelů Tesla. Tesla Autopilot, forma poloautonomního řízení, byl u Modelu S k dispozici v roce 2014. Od roku 2012 budovala společnost Tesla ve Spojených státech a v Evropě stanice zvané Superchargers, určené k rychlému nabíjení baterií bez dodatečných nákladů pro majitele vozů Tesla. Pozdější verze těchto stanic měly také možnost kompletní výměny akumulátoru Modelu S. V roce 2015 společnost Tesla uvedla na trh Model X, vozidlo typu „crossover“ . Model X měl maximální dojezd na baterie přibližně 340 mil a až sedm míst k sezení. Tesla začala stavět velké továrny, které nazvala Gigafactories, na výrobu baterií a vozidel. První taková továrna byla otevřena v roce 2016 u města Reno v Nevadě. Gigafactory byly otevřeny v Buffalu ve státě New York a v Šanghaji v Číně a další Gigafactory byly plánovány. Vzhledem k poptávce po levnějším vozidle se v roce 2017 začal vyrábět Model 3, čtyřdveřový sedan s dojezdem až 353 mil a cenou 35 000 USD. Vůz měl celoskleněnou střechu a většina ovládacích prvků byla na 15palcovém centrálním dotykovém displeji. Model 3 se stal nejprodávanějším modelem společnosti Tesla a nejprodávanějším elektromobilem všech dob, když překonal Nissan Leaf. Společnost se také rozšířila o výrobky pro solární energii. V roce 2015 byla představena řada baterií pro ukládání elektrické energie ze slunečního záření pro použití v domácnostech a firmách. V roce 2016 Tesla koupila společnost SolarCity vyrábějící solární panely a nabídla střešní solární panely, solární střechu s taškami na výrobu energie a velkou baterii Powerwall, která slouží k ukládání vyrobené energie pro použití v době, kdy nesvítí slunce, nebo jako záloha v případě výpadku proudu. V roce 2017 společnost změnila svůj název na Tesla, Inc. s cílem vyjádřit, že již neprodává pouze automobily. V následujícím roce Musk zveřejnil sérii tweetů o přechodu společnosti Tesla do soukromého vlastnictví a tvrdil, že má zajištěno financování. V září 2018 ho americká Komise pro cenné papíry obvinila z podvodu s cennými papíry s tím, že jeho tweety byly „nepravdivé a zavádějící“. Později téhož měsíce představenstvo společnosti Tesla odmítlo navrhované urovnání ze strany SEC, údajně poté, co Musk pohrozil rezignací. Zpráva o zamítnuté dohodě však způsobila propad akcií společnosti Tesla a představenstvo rychle přijalo méně velkorysé urovnání, jehož podmínky zahrnovaly Muskovo odstoupení z funkce předsedy představenstva na dobu nejméně tří let a to, že jeho tweety musí být předem schváleny právníky společnosti Tesla. Mohl však zůstat generálním ředitelem. Tesla i Musk navíc dostali pokutu 20 milionů dolarů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky