Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Proč malý elektromobil vyrobený v Číně znervózňuje světové manažery a politiky?

Malý elektromobil Seagull, který vytvořil čínský výrobce BYD, má významný a převratný vliv na světový automobilový průmysl.

Jan Golda Autor: Jan Golda
24 března, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Cena malého plně elektrického hatchbacku BYD Seagull, vyráběného v Číně, začíná na 69 800 jüanech (necelých 10 000 USD) a údajně přináší stále vlivnější čínské automobilce zisk
  • Mezi světovými výrobci automobilů panují obavy, že BYD a další čínští konkurenti by mohli zaplavit jejich trhy a podhodnocovat domácí výrobu a ceny vozidel
  • „Nakonec Číňané přijdou do USA,“ řekl Marin Gjaja, provozní ředitel jednotky Ford EV, během nedávného rozhovoru pro CNBC

 

S cenou pod 10 000 dolarů upoutal Seagull svou konkurenceschopnou cenou a zisky, které generuje společnosti BYD, pozornost vedoucích pracovníků automobilového průmyslu po celém světě a vyvolal nervózní očekávání v globálním automobilovém průmyslu.

Ziskovost modelu Seagull tam, kde jiné modely elektrických vozidel jen těžko dosahují zisků, a expanze čínských výrobců automobilů na území, jako je Evropa a Latinská Amerika, vyvolala obavy mezi výrobci automobilů a politickými představiteli od Detroitu, Texasu až po Německo a Japonsko. Otázky ohledně budoucí ziskovosti elektromobilů jsou obzvláště palčivé vzhledem k pokroku společnosti BYD a nepravděpodobnosti, že nerozšíří svou síť do USA.

Terry Woychowski, bývalý manažer společnosti General Motors (GM) a současný prezident automobilového průmyslu ve společnosti Caresoft Global, označil Seagull za varovný signál pro zbytek automobilového průmyslu a označil tento vývoj za “významnou událost”. Přestože model BYD není v USA oficiálně dostupný, očekávání se stupňují, protože BYD pokračuje v celosvětové expanzi.

Zdroj: Bloomberg

Pozornost se ve velké míře soustředí na možnost, že čínští výrobci elektrických vozidel, jako je například společnost BYD podporovaná Warrenem Buffetem, zaplaví ostatní trhy, sníží cenu vozidel a poškodí domácí automobilový průmysl. Aliance pro americkou výrobu (Alliance for American Manufacturing), americká skupina na podporu výroby, vydala minulý měsíc zprávu, v níž uvádí, že uvedení levných čínských automobilů na americký trh, podporované finanční mocí čínské vlády, by mohlo způsobit “událost na úrovni zániku amerického automobilového sektoru”.

V loňském roce společnost BYD prodala 1,57 milionu bateriových elektromobilů, čímž překonala společnost Tesla a stala se do konce roku 2023 největším výrobcem elektromobilů na světě a zaznamenala obrovský skok oproti svému prodeji zhruba 130 970 plně elektrických vozidel v roce 2020. Rychlý vzestup BYD a dalších čínských výrobců automobilů vedl v lednu Elona Muska, generálního ředitele společnosti Tesla, k varování, že čínští výrobci automobilů mohou bez obchodních bariér “zdemolovat” globální konkurenty.

Seagull, neboli Dolphin Mini, jak je známý v Latinské Americe, je o něco menší než nyní ukončený Chevrolet Bolt EV od GM. Jeho udávaný dojezd až 190 mil na jedno nabití (nebo 250 mil u konkrétních modelů) je sice menší než u mnoha současných elektromobilů, ale slibuje standardní schopnosti vzhledem k ceně.

Advertisement

Společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a technickým poradenstvím, rozebrala vůz BYD Seagull, aby jej zhodnotila v porovnání s ostatními vozy na trhu. Její úvodní studie zjistila, že Seagull je efektivně a jednoduše navržen, ale má nečekanou kvalitu a předpokládanou spolehlivost. Generální ředitel společnosti Caresoft Mathew Vachaparampil navíc během lednové konference o automobilovém průmyslu pořádané Chicagskou federální rezervní bankou potvrdil, že navzdory nízké ceně jejich analýza naznačuje, že společnost BYD na modelu Seagull stále “vydělává”.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Aby společnost BYD mohla vůz Seagull úspěšně uvádět na trh a prodávat v USA, bude muset splňovat americké federální požadavky na vozidla, což mu přinese další náklady. Tyto náklady však pravděpodobně nebudou příliš vysoké a Seagull bude stále výrazně levnější než současná průměrná cena elektromobilu v USA, která podle společnosti Cox Automotive činí více než 52 000 USD.

Klíčem k úspěchu společnosti BYD je její vývoj v oblasti technologie baterií. Společnost vytvořila nízkonákladové technologie baterií, jejichž výroba je mnohem levnější než výroba lithium-iontových baterií běžně používaných v amerických elektromobilech. To spolu se systémem vlastních zdrojů dílů a vládní podporou, nižšími náklady na pracovní sílu a rostoucí výrobní kapacitou přispívá k rostoucí hrozbě společnosti BYD pro globální konkurenty.

Vzestup společnosti BYD však přichází v citlivé době a obchodní vztahy mezi Čínou a ostatními zeměmi jsou křehké. Zejména USA a Čína mají bouřlivé obchodní vztahy a v posledních několika letech se ocitly v obchodní válce. Spojené státy a další země si uvědomují, že čínský automobilový průmysl roste, a proto podnikají kroky na ochranu vlastního automobilového průmyslu a národních zájmů.

BYD Company Limited (BYDDY)

Floridský republikánský senátor Marco Rubio navrhl prudké zvýšení cel na dovoz čínských vozidel o 20 000 dolarů za kus, aby zabránil “zaplavení amerických automobilových trhů” touto zemí. V současné době podléhají elektromobily vyrobené v Číně při dovozu do USA clu ve výši 27,5 %, což zahrnuje 2,5% clo, které se obecně vztahuje na dovážené automobily, a další 25% clo, které Trumpova administrativa zavedla v roce 2018 na vozidla vyrobená v Číně.

Analytici nicméně naznačují, že je jen otázkou času, kdy si čínské automobilky najdou cestu do USA. S pochopením této nevyhnutelnosti Marin Gjaja, provozní ředitel divize Ford EV, uvedl, že automobilka sice nemůže ovlivnit regulační rozhodnutí ani čínskou expanzi, ale může se snažit zůstat konkurenceschopná v oblasti technologií uspokojujících zákazníky a efektivity provozu.

Podle Woychowského se musí tradiční automobilky na celém světě učit, odnaučovat a rychle měnit, aby mohly konkurovat čínským značkám. Vzhledem k tomu, že se čínské vozy blíží k břehům USA, budou výrobci, kteří jsou zakotveni ve starých systémech a procesech, postaveni před výzvu inovovat, aby si udrželi podíl na trhu v měnícím se prostředí.

S cenou pod 10 000 dolarů upoutal Seagull svou konkurenceschopnou cenou a zisky, které generuje společnosti BYD, pozornost vedoucích pracovníků automobilového průmyslu po celém světě a vyvolal nervózní očekávání v globálním automobilovém průmyslu.Ziskovost modelu Seagull tam, kde jiné modely elektrických vozidel jen těžko dosahují zisků, a expanze čínských výrobců automobilů na území, jako je Evropa a Latinská Amerika, vyvolala obavy mezi výrobci automobilů a politickými představiteli od Detroitu, Texasu až po Německo a Japonsko. Otázky ohledně budoucí ziskovosti elektromobilů jsou obzvláště palčivé vzhledem k pokroku společnosti BYD a nepravděpodobnosti, že nerozšíří svou síť do USA.Terry Woychowski, bývalý manažer společnosti General Motors a současný prezident automobilového průmyslu ve společnosti Caresoft Global, označil Seagull za varovný signál pro zbytek automobilového průmyslu a označil tento vývoj za “významnou událost”. Přestože model BYD není v USA oficiálně dostupný, očekávání se stupňují, protože BYD pokračuje v celosvětové expanzi.Pozornost se ve velké míře soustředí na možnost, že čínští výrobci elektrických vozidel, jako je například společnost BYD podporovaná Warrenem Buffetem, zaplaví ostatní trhy, sníží cenu vozidel a poškodí domácí automobilový průmysl. Aliance pro americkou výrobu , americká skupina na podporu výroby, vydala minulý měsíc zprávu, v níž uvádí, že uvedení levných čínských automobilů na americký trh, podporované finanční mocí čínské vlády, by mohlo způsobit “událost na úrovni zániku amerického automobilového sektoru”.V loňském roce společnost BYD prodala 1,57 milionu bateriových elektromobilů, čímž překonala společnost Tesla a stala se do konce roku 2023 největším výrobcem elektromobilů na světě a zaznamenala obrovský skok oproti svému prodeji zhruba 130 970 plně elektrických vozidel v roce 2020. Rychlý vzestup BYD a dalších čínských výrobců automobilů vedl v lednu Elona Muska, generálního ředitele společnosti Tesla, k varování, že čínští výrobci automobilů mohou bez obchodních bariér “zdemolovat” globální konkurenty.Seagull, neboli Dolphin Mini, jak je známý v Latinské Americe, je o něco menší než nyní ukončený Chevrolet Bolt EV od GM. Jeho udávaný dojezd až 190 mil na jedno nabití je sice menší než u mnoha současných elektromobilů, ale slibuje standardní schopnosti vzhledem k ceně.Společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a technickým poradenstvím, rozebrala vůz BYD Seagull, aby jej zhodnotila v porovnání s ostatními vozy na trhu. Její úvodní studie zjistila, že Seagull je efektivně a jednoduše navržen, ale má nečekanou kvalitu a předpokládanou spolehlivost. Generální ředitel společnosti Caresoft Mathew Vachaparampil navíc během lednové konference o automobilovém průmyslu pořádané Chicagskou federální rezervní bankou potvrdil, že navzdory nízké ceně jejich analýza naznačuje, že společnost BYD na modelu Seagull stále “vydělává”.Chcete využít této příležitosti?Aby společnost BYD mohla vůz Seagull úspěšně uvádět na trh a prodávat v USA, bude muset splňovat americké federální požadavky na vozidla, což mu přinese další náklady. Tyto náklady však pravděpodobně nebudou příliš vysoké a Seagull bude stále výrazně levnější než současná průměrná cena elektromobilu v USA, která podle společnosti Cox Automotive činí více než 52 000 USD.Klíčem k úspěchu společnosti BYD je její vývoj v oblasti technologie baterií. Společnost vytvořila nízkonákladové technologie baterií, jejichž výroba je mnohem levnější než výroba lithium-iontových baterií běžně používaných v amerických elektromobilech. To spolu se systémem vlastních zdrojů dílů a vládní podporou, nižšími náklady na pracovní sílu a rostoucí výrobní kapacitou přispívá k rostoucí hrozbě společnosti BYD pro globální konkurenty.Vzestup společnosti BYD však přichází v citlivé době a obchodní vztahy mezi Čínou a ostatními zeměmi jsou křehké. Zejména USA a Čína mají bouřlivé obchodní vztahy a v posledních několika letech se ocitly v obchodní válce. Spojené státy a další země si uvědomují, že čínský automobilový průmysl roste, a proto podnikají kroky na ochranu vlastního automobilového průmyslu a národních zájmů.BYD Company Limited Floridský republikánský senátor Marco Rubio navrhl prudké zvýšení cel na dovoz čínských vozidel o 20 000 dolarů za kus, aby zabránil “zaplavení amerických automobilových trhů” touto zemí. V současné době podléhají elektromobily vyrobené v Číně při dovozu do USA clu ve výši 27,5 %, což zahrnuje 2,5% clo, které se obecně vztahuje na dovážené automobily, a další 25% clo, které Trumpova administrativa zavedla v roce 2018 na vozidla vyrobená v Číně.Analytici nicméně naznačují, že je jen otázkou času, kdy si čínské automobilky najdou cestu do USA. S pochopením této nevyhnutelnosti Marin Gjaja, provozní ředitel divize Ford EV, uvedl, že automobilka sice nemůže ovlivnit regulační rozhodnutí ani čínskou expanzi, ale může se snažit zůstat konkurenceschopná v oblasti technologií uspokojujících zákazníky a efektivity provozu.Podle Woychowského se musí tradiční automobilky na celém světě učit, odnaučovat a rychle měnit, aby mohly konkurovat čínským značkám. Vzhledem k tomu, že se čínské vozy blíží k břehům USA, budou výrobci, kteří jsou zakotveni ve starých systémech a procesech, postaveni před výzvu inovovat, aby si udrželi podíl na trhu v měnícím se prostředí.
Tagy: BYD Co. (EV)BYDDYčínaelektromobilySeagullsvět


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    19:18

    Španělské akcie rostou na konci obchodování; IBEX 35 stoupl o 1,12 %

    19:13

    Jefferies zvyšuje hodnocení Fastenal na Koupit, očekává zrychlený růst do roku 2026.

    19:10

    Jak se americký sektor nákladní železnice stal více znečišťujícím než uhelné elektrárny

    19:03

    S&P zvyšuje hodnocení Lumexa Imaging na ‚B+‘ po IPO a sníženém dohledu PE.

    19:00

    S&P snížila úvěrový rating společnosti Whirlpool na ‚BB‘ kvůli špatným úvěrovým ukazatelům.

    18:54

    Fitch snižuje úvěrové hodnocení společnosti Humana

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: BurzovniSvet.cz
    Akcie

    Jefferies věří v další růst Viking Holdings po silném výkonu akcií

    15 prosince, 2025

    Investiční banka Jefferies se přiklání k ještě optimističtějšímu pohledu na společnost Viking, která provozuje výletní plavby a v letošním roce...

    Zdroj: Getty Images

    BofA sází na akcie těžící z luxusu a změn spotřebitelského chování

    15 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Nejlepší internetové akcie podle JPMorgan pro následující rok

    15 prosince, 2025
    Zdroj: Nanhua Futures

    Nanhua Futures vstupuje na burzu: IPO, které může změnit trh derivátů

    15 prosince, 2025
    Zdroj: PowerX

    IPO PowerX: Rychle rostoucí bateriová společnost vstupuje na burzu

    15 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Santa Claus rally nezačíná před svátky — trhy tradičně ožívají až po Vánocích

    14 prosince, 2025

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    Intuitive Machines získává důvěru Wall Street díky akvizici Lanteris

    14 prosince, 2025

    Jefferies věří v další růst Viking Holdings po silném výkonu akcií

    15 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.