Cena malého plně elektrického hatchbacku BYD Seagull, vyráběného v Číně, začíná na 69 800 jüanech (necelých 10 000 USD) a údajně přináší stále vlivnější čínské automobilce zisk
Mezi světovými výrobci automobilů panují obavy, že BYD a další čínští konkurenti by mohli zaplavit jejich trhy a podhodnocovat domácí výrobu a ceny vozidel
„Nakonec Číňané přijdou do USA,“ řekl Marin Gjaja, provozní ředitel jednotky Ford EV, během nedávného rozhovoru pro CNBC
S cenou pod 10 000 dolarů upoutal Seagull svou konkurenceschopnou cenou a zisky, které generuje společnosti BYD, pozornost vedoucích pracovníků automobilového průmyslu po celém světě a vyvolal nervózní očekávání v globálním automobilovém průmyslu.
Ziskovost modelu Seagull tam, kde jiné modely elektrických vozidel jen těžko dosahují zisků, a expanze čínských výrobců automobilů na území, jako je Evropa a Latinská Amerika, vyvolala obavy mezi výrobci automobilů a politickými představiteli od Detroitu, Texasu až po Německo a Japonsko. Otázky ohledně budoucí ziskovosti elektromobilů jsou obzvláště palčivé vzhledem k pokroku společnosti BYD a nepravděpodobnosti, že nerozšíří svou síť do USA.
Terry Woychowski, bývalý manažer společnosti General Motors (GM) a současný prezident automobilového průmyslu ve společnosti Caresoft Global, označil Seagull za varovný signál pro zbytek automobilového průmyslu a označil tento vývoj za “významnou událost”. Přestože model BYD není v USA oficiálně dostupný, očekávání se stupňují, protože BYD pokračuje v celosvětové expanzi.
Zdroj: Bloomberg
Pozornost se ve velké míře soustředí na možnost, že čínští výrobci elektrických vozidel, jako je například společnost BYD podporovaná Warrenem Buffetem, zaplaví ostatní trhy, sníží cenu vozidel a poškodí domácí automobilový průmysl. Aliance pro americkou výrobu (Alliance for American Manufacturing), americká skupina na podporu výroby, vydala minulý měsíc zprávu, v níž uvádí, že uvedení levných čínských automobilů na americký trh, podporované finanční mocí čínské vlády, by mohlo způsobit “událost na úrovni zániku amerického automobilového sektoru”.
V loňském roce společnost BYD prodala 1,57 milionu bateriových elektromobilů, čímž překonala společnost Tesla a stala se do konce roku 2023 největším výrobcem elektromobilů na světě a zaznamenala obrovský skok oproti svému prodeji zhruba 130 970 plně elektrických vozidel v roce 2020. Rychlý vzestup BYD a dalších čínských výrobců automobilů vedl v lednu Elona Muska, generálního ředitele společnosti Tesla, k varování, že čínští výrobci automobilů mohou bez obchodních bariér “zdemolovat” globální konkurenty.
Seagull, neboli Dolphin Mini, jak je známý v Latinské Americe, je o něco menší než nyní ukončený Chevrolet Bolt EV od GM. Jeho udávaný dojezd až 190 mil na jedno nabití (nebo 250 mil u konkrétních modelů) je sice menší než u mnoha současných elektromobilů, ale slibuje standardní schopnosti vzhledem k ceně.
Společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a technickým poradenstvím, rozebrala vůz BYD Seagull, aby jej zhodnotila v porovnání s ostatními vozy na trhu. Její úvodní studie zjistila, že Seagull je efektivně a jednoduše navržen, ale má nečekanou kvalitu a předpokládanou spolehlivost. Generální ředitel společnosti Caresoft Mathew Vachaparampil navíc během lednové konference o automobilovém průmyslu pořádané Chicagskou federální rezervní bankou potvrdil, že navzdory nízké ceně jejich analýza naznačuje, že společnost BYD na modelu Seagull stále “vydělává”.
Zdroj: Getty Images
Aby společnost BYD mohla vůz Seagull úspěšně uvádět na trh a prodávat v USA, bude muset splňovat americké federální požadavky na vozidla, což mu přinese další náklady. Tyto náklady však pravděpodobně nebudou příliš vysoké a Seagull bude stále výrazně levnější než současná průměrná cena elektromobilu v USA, která podle společnosti Cox Automotive činí více než 52 000 USD.
Klíčem k úspěchu společnosti BYD je její vývoj v oblasti technologie baterií. Společnost vytvořila nízkonákladové technologie baterií, jejichž výroba je mnohem levnější než výroba lithium-iontových baterií běžně používaných v amerických elektromobilech. To spolu se systémem vlastních zdrojů dílů a vládní podporou, nižšími náklady na pracovní sílu a rostoucí výrobní kapacitou přispívá k rostoucí hrozbě společnosti BYD pro globální konkurenty.
Vzestup společnosti BYD však přichází v citlivé době a obchodní vztahy mezi Čínou a ostatními zeměmi jsou křehké. Zejména USA a Čína mají bouřlivé obchodní vztahy a v posledních několika letech se ocitly v obchodní válce. Spojené státy a další země si uvědomují, že čínský automobilový průmysl roste, a proto podnikají kroky na ochranu vlastního automobilového průmyslu a národních zájmů.
Floridský republikánský senátor Marco Rubio navrhl prudké zvýšení cel na dovoz čínských vozidel o 20 000 dolarů za kus, aby zabránil “zaplavení amerických automobilových trhů” touto zemí. V současné době podléhají elektromobily vyrobené v Číně při dovozu do USA clu ve výši 27,5 %, což zahrnuje 2,5% clo, které se obecně vztahuje na dovážené automobily, a další 25% clo, které Trumpova administrativa zavedla v roce 2018 na vozidla vyrobená v Číně.
Analytici nicméně naznačují, že je jen otázkou času, kdy si čínské automobilky najdou cestu do USA. S pochopením této nevyhnutelnosti Marin Gjaja, provozní ředitel divize Ford EV, uvedl, že automobilka sice nemůže ovlivnit regulační rozhodnutí ani čínskou expanzi, ale může se snažit zůstat konkurenceschopná v oblasti technologií uspokojujících zákazníky a efektivity provozu.
Podle Woychowského se musí tradiční automobilky na celém světě učit, odnaučovat a rychle měnit, aby mohly konkurovat čínským značkám. Vzhledem k tomu, že se čínské vozy blíží k břehům USA, budou výrobci, kteří jsou zakotveni ve starých systémech a procesech, postaveni před výzvu inovovat, aby si udrželi podíl na trhu v měnícím se prostředí.
S cenou pod 10 000 dolarů upoutal Seagull svou konkurenceschopnou cenou a zisky, které generuje společnosti BYD, pozornost vedoucích pracovníků automobilového průmyslu po celém světě a vyvolal nervózní očekávání v globálním automobilovém průmyslu.Ziskovost modelu Seagull tam, kde jiné modely elektrických vozidel jen těžko dosahují zisků, a expanze čínských výrobců automobilů na území, jako je Evropa a Latinská Amerika, vyvolala obavy mezi výrobci automobilů a politickými představiteli od Detroitu, Texasu až po Německo a Japonsko. Otázky ohledně budoucí ziskovosti elektromobilů jsou obzvláště palčivé vzhledem k pokroku společnosti BYD a nepravděpodobnosti, že nerozšíří svou síť do USA.Terry Woychowski, bývalý manažer společnosti General Motors a současný prezident automobilového průmyslu ve společnosti Caresoft Global, označil Seagull za varovný signál pro zbytek automobilového průmyslu a označil tento vývoj za “významnou událost”. Přestože model BYD není v USA oficiálně dostupný, očekávání se stupňují, protože BYD pokračuje v celosvětové expanzi.Pozornost se ve velké míře soustředí na možnost, že čínští výrobci elektrických vozidel, jako je například společnost BYD podporovaná Warrenem Buffetem, zaplaví ostatní trhy, sníží cenu vozidel a poškodí domácí automobilový průmysl. Aliance pro americkou výrobu , americká skupina na podporu výroby, vydala minulý měsíc zprávu, v níž uvádí, že uvedení levných čínských automobilů na americký trh, podporované finanční mocí čínské vlády, by mohlo způsobit “událost na úrovni zániku amerického automobilového sektoru”.V loňském roce společnost BYD prodala 1,57 milionu bateriových elektromobilů, čímž překonala společnost Tesla a stala se do konce roku 2023 největším výrobcem elektromobilů na světě a zaznamenala obrovský skok oproti svému prodeji zhruba 130 970 plně elektrických vozidel v roce 2020. Rychlý vzestup BYD a dalších čínských výrobců automobilů vedl v lednu Elona Muska, generálního ředitele společnosti Tesla, k varování, že čínští výrobci automobilů mohou bez obchodních bariér “zdemolovat” globální konkurenty.Seagull, neboli Dolphin Mini, jak je známý v Latinské Americe, je o něco menší než nyní ukončený Chevrolet Bolt EV od GM. Jeho udávaný dojezd až 190 mil na jedno nabití je sice menší než u mnoha současných elektromobilů, ale slibuje standardní schopnosti vzhledem k ceně.Společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a technickým poradenstvím, rozebrala vůz BYD Seagull, aby jej zhodnotila v porovnání s ostatními vozy na trhu. Její úvodní studie zjistila, že Seagull je efektivně a jednoduše navržen, ale má nečekanou kvalitu a předpokládanou spolehlivost. Generální ředitel společnosti Caresoft Mathew Vachaparampil navíc během lednové konference o automobilovém průmyslu pořádané Chicagskou federální rezervní bankou potvrdil, že navzdory nízké ceně jejich analýza naznačuje, že společnost BYD na modelu Seagull stále “vydělává”.Aby společnost BYD mohla vůz Seagull úspěšně uvádět na trh a prodávat v USA, bude muset splňovat americké federální požadavky na vozidla, což mu přinese další náklady. Tyto náklady však pravděpodobně nebudou příliš vysoké a Seagull bude stále výrazně levnější než současná průměrná cena elektromobilu v USA, která podle společnosti Cox Automotive činí více než 52 000 USD.Klíčem k úspěchu společnosti BYD je její vývoj v oblasti technologie baterií. Společnost vytvořila nízkonákladové technologie baterií, jejichž výroba je mnohem levnější než výroba lithium-iontových baterií běžně používaných v amerických elektromobilech. To spolu se systémem vlastních zdrojů dílů a vládní podporou, nižšími náklady na pracovní sílu a rostoucí výrobní kapacitou přispívá k rostoucí hrozbě společnosti BYD pro globální konkurenty.Vzestup společnosti BYD však přichází v citlivé době a obchodní vztahy mezi Čínou a ostatními zeměmi jsou křehké. Zejména USA a Čína mají bouřlivé obchodní vztahy a v posledních několika letech se ocitly v obchodní válce. Spojené státy a další země si uvědomují, že čínský automobilový průmysl roste, a proto podnikají kroky na ochranu vlastního automobilového průmyslu a národních zájmů.BYD Company Limited Floridský republikánský senátor Marco Rubio navrhl prudké zvýšení cel na dovoz čínských vozidel o 20 000 dolarů za kus, aby zabránil “zaplavení amerických automobilových trhů” touto zemí. V současné době podléhají elektromobily vyrobené v Číně při dovozu do USA clu ve výši 27,5 %, což zahrnuje 2,5% clo, které se obecně vztahuje na dovážené automobily, a další 25% clo, které Trumpova administrativa zavedla v roce 2018 na vozidla vyrobená v Číně.Analytici nicméně naznačují, že je jen otázkou času, kdy si čínské automobilky najdou cestu do USA. S pochopením této nevyhnutelnosti Marin Gjaja, provozní ředitel divize Ford EV, uvedl, že automobilka sice nemůže ovlivnit regulační rozhodnutí ani čínskou expanzi, ale může se snažit zůstat konkurenceschopná v oblasti technologií uspokojujících zákazníky a efektivity provozu.Podle Woychowského se musí tradiční automobilky na celém světě učit, odnaučovat a rychle měnit, aby mohly konkurovat čínským značkám. Vzhledem k tomu, že se čínské vozy blíží k břehům USA, budou výrobci, kteří jsou zakotveni ve starých systémech a procesech, postaveni před výzvu inovovat, aby si udrželi podíl na trhu v měnícím se prostředí.