Klíčové body
- Akcie Fisker Inc. klesly o 55 % kvůli spekulacím o možném bankrotu, což reflektuje výzvy spojené s elektromobily.
- Sedm elektromobilových společností, včetně Fisker, Canoo a Lordstown Motors, zažívá výrazné poklesy hodnoty.
- Výrobci elektromobilů čelí vysokým nákladům a obtížím, zatímco pouze Tesla, BYD a Li Auto dosahují stabilního zisku.
- Tržní hodnota vývojářů elektromobilů poklesla o 1,5 bilionu dolarů od svého vrcholu v polovině roku 2022, což ukazuje na nestabilitu tohoto odvětví.
Akcie společnosti Fisker Inc. se v uplynulém týdnu propadly o 55 % na základě zprávy deníku Wall Street Journal, která naznačuje možný návrh na bankrot, což znamená další těžkou ránu v sektoru začínajících elektromobilů
Fisker Inc.
Založení podniku na výrobu automobilů se ukázalo být velkou výzvou, která stála investorský trh biliony dolarů. Dokonce i v rámci odvětví elektromobilů existuje vysoká míra nepředvídatelnosti. U sedmi začínajících elektromobilů Fisker, Canoo, Lordstown Motors, Arrival, Faraday Future, Nikola a Hyliion je patrné výrazné portfolio strategických manévrů. Hodnota akcií každého z nich tento týden klesla a jejich tržní kapitalizace se tak dostala pod hranici jedné miliardy dolarů. Naproti tomu v době jejich vrcholu se kumulovaná tržní hodnota těchto sedmi společností blížila hranici 100 miliard dolarů. V současnosti se pohybuje pouze kolem 1 miliardy dolarů.
Sedm diskutovaných společností má odlišné obchodní modely a strategie. Společnost Fisker používá model s malým objemem aktiv a spolupracuje se společností Magna International na výrobě automobilů. Lordstown Motors využívá levnější kapacity, které koupila od General Motors. Arrival se zase pokusil podnítit vznik mikrotováren, zatímco Canoo vynalezl víceúčelová, vysoce přizpůsobivá užitková vozidla. Společnost Faraday Future se však zaměřila na svět superluxusních elektromobilů.
Složitost výroby automobilů a založení prosperující automobilky zasáhla každou společnost, protože tato sféra vyžaduje značné investice do rozjezdu a provozního kapitálu. Tato skutečnost platí zejména v případě, že se vezmou v úvahu současné firmy Nikola a Hyliion zabývající se elektrickými nákladními automobily. Společnost Nikola se zaměřila na model vertikální integrace výroby vodíku, zatímco společnosti Hyliion se podařilo prodat své systémy již existujícím výrobcům nákladních automobilů.
Ještě horší je, že podle odhadů Wall Street agregovaných společností FactSet žádná z těchto sedmi společností zabývajících se výrobou elektromobilů dosud nedosáhla provozního zisku. Podobné podmínky platí i pro společnosti XPeng, NIO, Polestar Automotive, Lotus Technology, Lucid, VinFast Auto a Rivian Automotive, přičemž tržní ocenění všech těchto společností stále přesahuje 1 miliardu USD.
V jednu chvíli těchto sedm podniků dohromady symbolizovalo vysokou tržní hodnotu zhruba 58 miliard dolarů. V době jejich nejvyšší kapitalizace se toto číslo vyšplhalo až na přibližně 650 miliard dolarů, k čemuž částečně přispělo volatilní obchodování s akciemi společnosti VinFast na počátku roku, které katapultovalo tržní hodnotu této společnosti nad 200 miliard dolarů.
K dnešnímu dni mohou pouze tři výrobci elektrických vozidel tvrdit, že generují stálý zisk: Tesla, BYD a Li Auto. Souhrnná hodnota těchto tří společností dnes činí téměř 650 miliard dolarů. Kolem svých kapitalizačních vrcholů měly dohromady hodnotu kolem 1,4 bilionu dolarů.
Zbývající společná tržní hodnota vývojářů elektrických vozidel činí zhruba ohromujících 700 miliard dolarů, přičemž na společnost Tesla připadá téměř 75 % této celkové hodnoty. Toto číslo se oproti prvotřídním kapitalizacím pozoruhodně propadlo, což vedlo k poklesu o zhruba 1,5 bilionu dolarů.
Tyto špičkové kapitalizace byly zaznamenány především v první polovině roku 2022, tedy v období, které investoři označují jako “peak-EV”. Ve stejné době dosáhly svých vrcholných tržních hodnot dvě tradiční automobilky, GM a Ford Motor Co. Tyto dvě společnosti byly rovněž podpořeny optimismem investorů kolem jejich projektů EV.
Nicméně společnosti GM, Ford a Stellantis, přestože byly trvale ziskové a aktivně vyráběly elektromobily, se nikdy netěšily valuaci zaměřené na růst, která je tradičně spojována se startupy. V důsledku toho mají tyto tři detroitské automobilky nyní společnou tržní hodnotu přibližně 185 miliard dolarů, což je oproti jejich vrcholu v hodnotě 320 miliard dolarů značný pokles.
Pokud jde o Toyotu, přestože zatím neprodává mnoho bateriových elektrických vozidel, popularita jejích hybridních modelů z ní stále činí horké zboží na současném trhu. Hodnota Toyoty se zastavila na ohromující částce 383 miliard dolarů, přičemž její vrchol následoval těsně za 6. březnem 2023. Problémy, s nimiž se v poslední době potýkají začínající výrobci elektromobilů, představují pro investory varovný příběh. I když je zřejmé, že v tomto rostoucím odvětví je obrovský potenciál, proměnit potenciál v zisk se ukazuje jako obtížně schůdná cesta.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky