Bugatti Bolide za 4 miliony dolarů, které dosáhne rychlosti 480 km/h, bude určeno pouze pro okruhy
Konec jedné éry: Bugatti Bolide je vrcholným (a posledním) projevem tradičního Bugatti se spalovacím motorem, poháněným uprostřed umístěným osmilitrovým motorem W-16 se čtyřmi turbodmychadly.
Bugatti Bolide je posledním tradičním modelem s osmilitrovým motorem W-16
Navržený pouze pro okruhové použití, nabídne extrémní výkony za 4 miliony USD
Vyniká snadným ovládáním a kombinuje výkonný motor s ultralehkým podvozkem
Přestože je pohonná jednotka podobná jako u běžných silničních Bugatti, vůz je ultralehký a zaměřený pouze na okruh. Vyrobeno bude pouze 40 kusů, každý za 4 miliony USD, a všechny jsou deklarované, první dodávky se uskuteční v příštích měsících.
Je bolestnou pravdou trhu se sběratelskými vozy, že řada těchto vozů nikdy nebude jezdit pro vzrušení na okruhu (ani nikde jinde). Místo toho budou ležet v temperovaném skladu s dodacími kilometry a čekat na zhodnocení a na aukci. Kupující pravděpodobně vůz spíše přemístí do jiné garáže, než aby s ním jezdil, a vymaže tak status vozu s nízkým počtem najetých kilometrů.
Ale odvážní majitelé, kteří Bolide podrobí zkouškám – třeba na soukromých tratích, jako je floridský Concours Club – získají vůz zkonstruovaný tak, aby to řidiči usnadnil.
„Všechny vozy jsou na hranici svých možností obtížně ovladatelné, ale Bugatti Bolide je i na hranici svých možností pozoruhodně snadno ovladatelný,“ uvedl v prohlášení testovací jezdec Bugatti Andy Wallace. „Když máte vůz s takovými schopnostmi a takovým přítlakem, málokdo by věřil, že je to možné. Dokonce i já jsem se po svém prvním řízení Bolidu ocitl ve stavu nedůvěry.“
Turbodiesel W-16 dosahoval v prototypové podobě ohromujícího výkonu 1825 koní a točivého momentu 1364 N.m na 110oktanové závodní palivo. V sériové verzi bude Bolide pravděpodobně nabízet 1 578 koní a 1 180 N.m. Ale není to jen hrubá síla, co jej činí rychlým – výkon je obsažen v ultralehkém podvozku z uhlíkových kompozitů, vyvinutém s italskou závodní společností Dallara podle standardů stanovených pro závodní vozy Le Mans. Součásti jsou vyrobeny z lehkého titanu. Pohotovostní hmotnost vozu Bolide je pouhých 2 733 kg.
Jedinečná poloha sedadel vozu Bolide – řidič je skloněný dozadu, paty má mírně zvednuté a spolujezdec směřuje k přídi – je upravena „podle nejextrémnějších závodních vozů světa“. Řidič je pevně usazen, což je u vozu, který by při dostatečné dráze mohl dosáhnout rychlosti 311 mil za hodinu, nezbytné. (Maximální rychlost na světových tratích je pravděpodobně 231 mil za hodinu.)
Zdroj: Unsplash
Vůz „vykazuje na rovinkách schopnosti přesahující schopnosti Formule 1,“ uvádí se v prohlášení Bugatti a dodává, že největší překážkou pro Bolide je najít trať s dostatečně dlouhou rovinkou, aby mohl dosáhnout vyšších rychlostí. Z nuly na 62 mil za hodinu to trvá 2,2 sekundy a z nuly na 124 jen 4,4 sekundy. Pokud mu dáte 33,62 sekundy, zrychlí z nuly na 311 mil za hodinu a (díky obrovským a unikátním karbonovým brzdám Brembo závodního původu) opět na nulu.
Interiér vypadá spartánsky, jak se na závodní vůz sluší, ale Bugatti uvedlo, že vůz se bude pyšnit klimatizací, posilovačem řízení a „ergonomicky navrženými sedadly“.
Vraťme se o kousek zpět. Model Bolide byl oznámen během Monterey Car Week v roce 2021, kdy Bugatti procházelo obrovskými změnami. V témže roce byl oznámen společný podnik „Bugatti Rimac“, který ukončil existenci francouzské značky jako přímé dceřiné společnosti koncernu Volkswagen. Rimac má kontrolní podíl 55 % a Porsche 45 %.
Rimac je nejen výrobcem některých nejrychlejších elektromobilů na světě, ale také konzultantem v oblasti elektrifikace s dalšími automobilkami – Porsche, Hyundai, Kia, Automobili Pininfarina, Koenigsegg a Aston Martin. Právě bylo oznámeno partnerství s BMW.
Zdroj: Getty Images
Motor W-16 se čtyřmi řadami čtyř válců ve tvaru písmene „W“ pochází z roku 2005 a sloužil modelům Bugatti Veyron i Chiron. Nyní, když motor definitivně dosloužil, Bugatti uvedlo, že nástupce Chironu bude poháněn v hybridní konfiguraci postavené kolem nového motoru V-16. Představení nového vozu je naplánováno na červen letošního roku, výroba začne v roce 2026 nebo 2027 a cena by mohla přesáhnout 5 milionů USD.
Bugatti by pravděpodobně mělo přístup k motorům koncernu Volkswagen, ale společnost v současné době V-16 v nabídce nemá. Zdá se pravděpodobné, že u nového motoru Bugatti asistuje Porsche. Ačkoli je Rimac elektrickou značkou, první Bugatti plně poháněné bateriemi se očekává až po roce 2030.
Rimac by jistě mohl postavit elektrické Bugatti již nyní. Exkluzivní Rimac Nevera s výkonem 1 914 koní, který je nyní na silnici, dosahuje rychlosti 258 km/h a na stovku se dostane za méně než dvě sekundy.
Přestože je pohonná jednotka podobná jako u běžných silničních Bugatti, vůz je ultralehký a zaměřený pouze na okruh. Vyrobeno bude pouze 40 kusů, každý za 4 miliony USD, a všechny jsou deklarované, první dodávky se uskuteční v příštích měsících.Je bolestnou pravdou trhu se sběratelskými vozy, že řada těchto vozů nikdy nebude jezdit pro vzrušení na okruhu . Místo toho budou ležet v temperovaném skladu s dodacími kilometry a čekat na zhodnocení a na aukci. Kupující pravděpodobně vůz spíše přemístí do jiné garáže, než aby s ním jezdil, a vymaže tak status vozu s nízkým počtem najetých kilometrů.Ale odvážní majitelé, kteří Bolide podrobí zkouškám – třeba na soukromých tratích, jako je floridský Concours Club – získají vůz zkonstruovaný tak, aby to řidiči usnadnil.„Všechny vozy jsou na hranici svých možností obtížně ovladatelné, ale Bugatti Bolide je i na hranici svých možností pozoruhodně snadno ovladatelný,“ uvedl v prohlášení testovací jezdec Bugatti Andy Wallace. „Když máte vůz s takovými schopnostmi a takovým přítlakem, málokdo by věřil, že je to možné. Dokonce i já jsem se po svém prvním řízení Bolidu ocitl ve stavu nedůvěry.“Turbodiesel W-16 dosahoval v prototypové podobě ohromujícího výkonu 1825 koní a točivého momentu 1364 N.m na 110oktanové závodní palivo. V sériové verzi bude Bolide pravděpodobně nabízet 1 578 koní a 1 180 N.m. Ale není to jen hrubá síla, co jej činí rychlým – výkon je obsažen v ultralehkém podvozku z uhlíkových kompozitů, vyvinutém s italskou závodní společností Dallara podle standardů stanovených pro závodní vozy Le Mans. Součásti jsou vyrobeny z lehkého titanu. Pohotovostní hmotnost vozu Bolide je pouhých 2 733 kg.Jedinečná poloha sedadel vozu Bolide – řidič je skloněný dozadu, paty má mírně zvednuté a spolujezdec směřuje k přídi – je upravena „podle nejextrémnějších závodních vozů světa“. Řidič je pevně usazen, což je u vozu, který by při dostatečné dráze mohl dosáhnout rychlosti 311 mil za hodinu, nezbytné. Vůz „vykazuje na rovinkách schopnosti přesahující schopnosti Formule 1,“ uvádí se v prohlášení Bugatti a dodává, že největší překážkou pro Bolide je najít trať s dostatečně dlouhou rovinkou, aby mohl dosáhnout vyšších rychlostí. Z nuly na 62 mil za hodinu to trvá 2,2 sekundy a z nuly na 124 jen 4,4 sekundy. Pokud mu dáte 33,62 sekundy, zrychlí z nuly na 311 mil za hodinu a opět na nulu.Interiér vypadá spartánsky, jak se na závodní vůz sluší, ale Bugatti uvedlo, že vůz se bude pyšnit klimatizací, posilovačem řízení a „ergonomicky navrženými sedadly“.Vraťme se o kousek zpět. Model Bolide byl oznámen během Monterey Car Week v roce 2021, kdy Bugatti procházelo obrovskými změnami. V témže roce byl oznámen společný podnik „Bugatti Rimac“, který ukončil existenci francouzské značky jako přímé dceřiné společnosti koncernu Volkswagen. Rimac má kontrolní podíl 55 % a Porsche 45 %.Rimac je nejen výrobcem některých nejrychlejších elektromobilů na světě, ale také konzultantem v oblasti elektrifikace s dalšími automobilkami – Porsche, Hyundai, Kia, Automobili Pininfarina, Koenigsegg a Aston Martin. Právě bylo oznámeno partnerství s BMW.Motor W-16 se čtyřmi řadami čtyř válců ve tvaru písmene „W“ pochází z roku 2005 a sloužil modelům Bugatti Veyron i Chiron. Nyní, když motor definitivně dosloužil, Bugatti uvedlo, že nástupce Chironu bude poháněn v hybridní konfiguraci postavené kolem nového motoru V-16. Představení nového vozu je naplánováno na červen letošního roku, výroba začne v roce 2026 nebo 2027 a cena by mohla přesáhnout 5 milionů USD.Bugatti by pravděpodobně mělo přístup k motorům koncernu Volkswagen, ale společnost v současné době V-16 v nabídce nemá. Zdá se pravděpodobné, že u nového motoru Bugatti asistuje Porsche. Ačkoli je Rimac elektrickou značkou, první Bugatti plně poháněné bateriemi se očekává až po roce 2030.Rimac by jistě mohl postavit elektrické Bugatti již nyní. Exkluzivní Rimac Nevera s výkonem 1 914 koní, který je nyní na silnici, dosahuje rychlosti 258 km/h a na stovku se dostane za méně než dvě sekundy.