Klíčové body
- Jako svědectví o jednom z nejzajímavějších spojení v historii umění, “Bez názvu, 1984” představuje více než jen umělecké dílo
- Obraz Bez názvu, 1984, pokud bude prodán za předpokládaných 18 milionů dolarů, zavede “nové měřítko pro tuto sérii”
- Tento obraz nejen že zdobí galerie a muzea, ale také obohacuje soukromé sbírky a stává se středobodem významných uměleckých diskusí
Je to monumentální záznam o spolupráci mezi dvěma ikonickými postavami moderního umění, Andy Warholem a Jean-Michelem Basquiatem, jejichž partnerství, ač krátké, zanechalo v uměleckém svě
tě nezaměnitelnou stopu. Toto spojení představuje vzácnou harmonii mezi dvěma odlišnými, avšak doplňujícími se uměleckými vizemi, které společně vytvořily díla, jež překračují jednotlivé styly a období.
Dílo „Bez názvu, 1984“ je příkladem toho, jak se Warholova fascinace celebritou, masovou kulturou a komerčními zbožími prolíná s Basquiatovým zájmem o symboliku, historii a sociální otázky. Warhol, již etablovaná hvězda pop artu, a Basquiat, mladý rebelující umělec, se setkali na přelomu 80. let. Toto setkání odstartovalo sérii společných projektů, jež byly charakteristické svou spontánností, energií a vzájemným ovlivňováním.
Umístění díla v aukci u Sotheby’s s odhadovanou cenou 18 milionů dolarů poukazuje nejen na významné umělecké hodnoty díla, ale i na jeho historický a kulturní význam. „Bez názvu, 1984“ nebylo vybráno náhodně; jeho výběr podtrhuje uznání, kterého dosáhlo spojení Warhola a Basquiata v uměleckém světě. Tento obraz nejen že zdobí galerie a muzea, ale také obohacuje soukromé sbírky a stává se středobodem významných uměleckých diskusí.

Výstava tohoto díla v prestižních institucích, jako jsou nadace Louis Vuitton v Paříži a Brant Foundation v New Yorku, jež se konala v loňském roce, zvýšila jeho prestiž a veřejný zájem. Tyto výstavy nejenže prezentovaly „Bez názvu, 1984“ v kontextu širšího díla obou umělců, ale také zpřístupnily tuto výjimečnou spolupráci širší veřejnosti, posilujíc náhled na to, jakým způsobem mohou různé umělecké styly a osobnosti spolupracovat a tvořit smysluplná díla.
Toto partnerství mezi Warholem a Basquiatem, i přes jejich rozdílné umělecké cesty a temperamenty, demonstruje sílu kreativní spolupráce. Jejich schopnost překonat osobní a profesionální rozdíly a společně tvořit díla, která jsou dnes považována za klenoty moderního umění, je inspirací pro umělce napříč generacemi. „Bez názvu, 1984“ stojí jako důkaz toho, že když se spojí dva odlišní umělci, výsledek může překonat očekávání a definovat nové možnosti v uměleckém vyjádření.
Aukce tohoto díla u Sotheby’s je nejen prodejem výjimečného kusu umění; je to připomenutí momentu, kdy se setkaly dvě umělecké síly, aby společně vytvořily něco, co přesahuje jejich individuální díla.
Obraz Bez názvu, 1984, pokud bude prodán za předpokládaných 18 milionů dolarů, zavede “nové měřítko pro tuto sérii”, potvrzuje Lucius Elliott, vedoucí prodeje současných markýz v Sotheby’s v New Yorku, a vyzdvihuje jej jako “jeden z nejlepších společných obrazů, které umělci vytvořili”. Současný rekord série, který drží 22 stop široký akryl na plátně Zenith, 1985, činí 11,4 milionu USD a byl získán v roce 2014 u společnosti Phillips. Anonymní soukromá sbírka díla bez názvu na prodej v Sotheby’s byla naposledy veřejně zakoupena v roce 2010 za 2,65 milionu USD.
Zapojení do symbiotického vztahu připomínajícího volání a odpověď, umělci do tohoto partnerství dozráli a utěšili se, když vzniklo dílo “Bez názvu, 1984”. V tomto uměleckém díle lze rozeznat konkurenční výhodu jejich ikonografie. Warholovy “ostré a čistě řezané” sítotiskové obrazy zahrnují náčrty baseballových rukavic, tenisové rakety a slova, jako “cvičební speciály!” a “Zenith”, zatímco Basquiatovy značky, zobrazující jeho instinktivní, lineární a grafický styl, jsou provedeny olejovou barvou.

Elliott objasňuje záměrný záměr, který stojí za Warholovým výběrem obrazů ve spolupráci s Basquiatem, jenž reagoval svými instinktivními čmáranicemi.
Přestože by obraz mohl být rekordem pro Warholovu a Basquiatovu tvorbu, jednotlivá díla každého z umělců se prodávala za podstatně vyšší ceny. Warholův aukční rekord činí 195 milionů dolarů a byl dosažen dílem Shot Sage Blue Marilyn, 1964, prodaným v květnu 2022, a Basquiatův aukční rekord činí 110,5 milionu dolarů a byl dosažen dílem Untitled, 1982, prodaným v roce 2017. Obě výše uvedená díla byla prodána v aukční síni Sotheby’s v New Yorku.
Elliott se domnívá, že vliv na výsledek prodeje může mít skutečnost, že Untitled, 1984, bylo ústředním dílem retrospektivy o této spolupráci. Veřejné vystavení těchto děl na tak prestižním fóru možná vrhlo na tvorbu nové světlo a připravilo půdu pro jedinečnou interpretaci.
Elliott vyjadřuje své nadšení z vyhlídky na uvedení díla na trh v aukci: “V této kompozici, která je nicméně velmi harmonická a splývá takovým způsobem, který je podle mého názoru velmi přesvědčivý, můžete tak zřetelně číst oba tyto umělce.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky