Klíčové body
- Čína investovala 230,8 miliardy dolarů do rozvoje svého průmyslu elektromobilů za více než deset let
- Podpora Pekingu zahrnovala i nepeněžní politiky zvýhodňující domácí výrobce automobilů
- Evropská unie a USA zvyšují cla na dovoz čínských elektromobilů kvůli dotacím
- Navzdory rozsáhlé vládní podpoře čínské společnosti vyrábějící elektromobily nezaznamenaly výrazný nárůst zisků
Rozsah vládní podpory představuje 18,8 % celkových prodejů elektromobilů v letech 2009 až 2023, uvedl Scott Kennedy, správce katedry čínského obchodu a ekonomie v CSIS. Poznamenal, že poměr těchto výdajů k prodejům elektromobilů se snížil z více než 40 % v letech před rokem 2017 na něco málo přes 11 % v roce 2023.
Tato zjištění přicházejí v době, kdy EU plánuje uvalit cla na dovoz čínských elektromobilů kvůli využívání dotací při jejich výrobě.
Minulý měsíc USA oznámily, že zvyšují cla na dovoz čínských elektromobilů na 100 %.

Kennedy poukázal na to, že podpora elektromobilů ze strany Pekingu zahrnovala nepeněžní politiku, která výrazně zvýhodňovala domácí výrobce automobilů oproti zahraničním konkurentům. Takové politiky zahrnovaly například regulace, které upřednostňovaly čínské značky v oblasti licencí, veřejných zakázek a přístupu na trh. Domácí výrobci elektromobilů tak měli značnou výhodu, což podpořilo jejich rychlý růst a inovace. Zároveň však Kennedy poznamenal, že USA nevytvořily pro rozvoj vlastního průmyslu elektromobilů tak atraktivní podmínky jako Čína. V USA chybí srovnatelná úroveň podpory a incentiv, které by mohly povzbudit domácí výrobce k většímu rozvoji a konkurenceschopnosti na globálním trhu. To zahrnuje jak finanční pobídky, tak i regulační rámec, který by podpořil širší přijetí a výrobu elektromobilů. V důsledku toho se americký trh s elektromobily nerozvíjí tak rychle a dynamicky jako ten čínský, což může mít dlouhodobé důsledky pro konkurenceschopnost USA v této klíčové technologické oblasti.
„Existují určité výjimky, ale obecně západní automobilky a vlády váhají a nejsou dostatečně agresivní,“ řekl. Kennedy před čtyřmi lety ve zprávě o potenciálním obchodním napětí v souvislosti s čínskými elektromobily uvedl sedm politických iniciativ.
Vládní dotace nemusely nutně směřovat přímo do vývoje automobilů. V prvních letech rozvoje čínských elektromobilů ministerstvo financí uvedlo, že zjistilo, že nejméně pět společností podvedlo vládu o více než 1 miliardu jüanů
Vozidla vyráběná v Číně také těžila z rostoucího rozšíření elektromobilů v zemi, čímž zahraničním automobilkám ukrojila z kdysi lukrativního trhu s pohonnými hmotami. Konkurence je tak silná, že analytici Bank of America tento týden uvedli, že hlavní americké automobilky by měly Čínu opustit a zaměřit své zdroje jinam.
„Nezávislí automobiloví analytici a západní výrobci automobilů, s nimiž jsem mluvil, se shodují, že čínští výrobci elektrických vozidel a baterií dosáhli obrovského pokroku a je třeba je brát vážně,“ řekl Kennedy.
Poukázal však na to, že rozsáhlá vládní podpora a růst trhu čínským společnostem vyrábějícím elektromobily zatím nedokázaly výrazně zvýšit zisky.
„V dobře fungujícím tržním hospodářství,“ řekl, „by firmy pečlivěji zvažovaly své investice do nových kapacit a vznik tak výrazného rozdílu mezi nabídkou a poptávkou by pravděpodobně vedl ke konsolidaci odvětví.“
Podle analýzy společnosti CLSA z prvního čtvrtletí čistý zisk společnosti BYD na jeden automobil za posledních 12 měsíců klesl na ekvivalent 739 USD. U společnosti Tesla klesl na 2 919 USD, ukázaly údaje.

Odvětví elektromobilů v posledním roce čelilo intenzivní cenové válce, kdy automobilky buď snižovaly ceny, nebo uváděly na trh levnější produktové řady.
BYD Company Limited
Čínský startup Nio, který vyrábí elektromobily a který stále hospodaří se ztrátou, minulý měsíc uvedl, že očekává, že na čínském trhu ztratí asi 10 automobilek, takže zůstane 20 až 30 hráčů.
Spojené státy zvyšují své úsilí o podporu elektromobilů. Zákon o snížení inflace, který byl podepsán v srpnu 2022, vyčlenil na podporu čistých technologií 370 miliard dolarů.
Kennedy upozornil, že legislativa poskytuje úvěr ve výši 7 500 dolarů na nákup kvalifikovaných elektromobilů. To je v kontrastu s průměrnou čínskou podporou na nákup elektromobilu ve výši 4 600 USD v roce 2023 – což je méně než 13 860 USD v roce 2018.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky