Klíčové body
- Zaměřte se na potřeby publika, ne na své vlastní cíle, abyste vytvořili úspěšnou prezentaci
- Pokládejte otázky a zjistěte, co je pro vaše publikum důležité a jaké jsou jejich obavy
- Nepředpokládejte, že vaše publikum vše chápe, a vždy vysvětlujte složité pojmy jasně a jednoduše
Musíte prodat, přesvědčit investory, změnit myšlení.
Abyste však mohli zapůsobit, musí být toto všechno až na druhém místě. Ať už jsou vaše potřeby jakékoli, chcete-li přednést skutečně úspěšnou prezentaci, musíte se přizpůsobit potřebám publika.
Pokud to nedokážete, buď přemýšlejte dál, nebo prezentaci vůbec nepřednášejte. Neplýtvejte jejich ani svým časem.
Ale prezentace není brožura. Vaše publikum si může vygooglovat reklamu. Když nejsme pokornými služebníky svého publika, snadno se zasekneme v aroganci a mluvíme o problémech, místo abychom je řešili.
Většina z nás už má dost toho, aby na nás někdo křičel a prodával se. Během běžného dne se setkáváme s billboardy, reklamami na Facebooku, vyskakovacími okny a sponzorovaným obsahem.
V důsledku toho může být naše schopnost blokovat reklamy fenomenální. A stejnou bariéru si postaví i vaše publikum, aby vás zablokovalo, pokud se mu budete zdát laciní nebo samoúčelní.
Slovo služebník vás může spustit. Vaše ego se může rozčílit. Je však velmi důležité se přes to přenést. Jednou z méně užitečných technik, které nám bylo řečeno, abychom se vypořádali s nervozitou, je „nafouknout hruď“ a dokázat si přehnané sebevědomí.
Věřte mi, že je to špatná rada. Pouze to zvyšuje naše ego. Sebevědomí je důležité, ale velké ego dobré prezentaci škodí.

Jak byste se jako posluchači cítili, kdybyste sledovali prezentátora, který je tu skutečně pro vás? Který byl naladěn na vaše potřeby, přání, obavy a otázky? O kolik pravděpodobnější by bylo, že budete reagovat na jeho sdělení, uděláte s ním další krok nebo položíte smysluplnou otázku?
Zde jsou čtyři jednoduché kroky, které vám pomohou změnit vaše myšlení, abyste se při prezentaci nesoustředili jen na sebe – a aby se vaší prioritou stalo publikum.
POKLÁDEJTE OTÁZKY, ABYSTE POROZUMĚLI POTŘEBÁM SVÉHO PUBLIKA
Staňte se odborníkem na problémy svého publika. Ponořte se do nich a mluvte s nimi přímo. Pokud se s nimi nemůžete spojit individuálně, přemýšlejte o nich. Ptejte se: Co je pro ně důležité?
Jaké jsou jejich obavy a hnací síly? Co znají? Jaké jsou jejich mezery ve znalostech? Mluvte s nimi, zapojte je, zveřejněte je na síti LinkedIn – udělejte cokoli, co je potřeba, abyste položili otázky, na které potřebujete odpovědi.
Je velmi snadné předpokládat, že tyto věci již víme, ale síla neustálého kladení otázek, abyste pochopili potřeby svého publika, spočívá v tom, že se dozvíte, jak jim nejlépe sloužit.
ZJISTĚTE, JAK OSLOVIT SVÉ PUBLIKUM
Poté, co položíte otázky, abyste pochopili potřeby svého publika, měli byste zjistit, jaký je nejlepší způsob komunikace s vaším publikem. Nejprve zvažte, jaké jsou jejich preferované styly komunikace, a snažte se jim přizpůsobit.
Dále určete, jaké problémy potřebuje vaše publikum řešit. Nemusí být možné vyřešit všechny jejich problémy, proto příliš nerozšiřujte rozsah toho, co nabízíte.
Místo toho se zaměřte na to, jak vaše řešení řeší problémy, které řeší. Chcete-li řešit jejich problémy, možná po svém publiku požadujete, aby změnilo svůj způsob myšlení.
Místo toho se snažte své publikum dovést k závěru, ke kterému chcete, aby dospělo. Doufejme, že to bude takový, který jim ukáže, jak můžete řešit jejich potřeby. Dáte tak najevo, že jste na jejich straně.
DOKAŽTE, ŽE DOKÁŽETE VYŘEŠIT JEJICH PROBLÉMY
Pokud víte, jaké jsou potřeby vašeho publika, a dokážete je uspokojit, ukažte, že tak můžete učinit důvěryhodným a efektivním způsobem.
Nejde o to lidem říkat, co umíte, ale ukázat jim to. Použijte případové studie, příběhy a produkty, abyste dokázali, že dokážete vyřešit jejich problémy. Vybudujte v lidech důvěru, aby vás následovali, věřili vám a byli otevřeni vašim nápadům.

To buduje pospolitost a společný cíl – a nepůsobí to lacině nebo samoúčelně.
NEVYTVÁŘEJTE SI PŘEDPOKLADY O TOM, CO VAŠE PUBLIKUM ZNÁ
Představte si, že jste začátečník v jakémkoli tématu, kterému se vaše prezentace věnuje. Podívejte se na svůj obsah novýma objektivníma očima. Zvažte tyto otázky:
Jak velká část vašeho obsahu má předpoklad porozumění, které každý, kdo vás poslouchá, nemusí mít?
Existuje něco, čemu se věnujete a co potřebuje předchozí vysvětlení?
Jaké předpoklady jste si stanovili o svém publiku?
Podnikáte kroky k tomu, abyste se ujistili, že jste odstranili překážky, které posluchačům brání v porozumění?
Když na to přijde, jste si jisti, že vaše prezentace bude dávat smysl všem posluchačům?
Dodržením těchto čtyř kroků můžete při prezentaci působit jako pokorný služebník. Tyto kroky vám mohou pomoci změnit přístup a průběh vaší prezentace.
V konečném důsledku vám tyto postupy pomohou žít ve světě vašich posluchačů, kde můžete myslet jako oni, můžete navázat kontakt a můžete skutečně zapůsobit.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky