Klíčové body
- Umělci čelí výzvě financování zážitkových projektů kvůli vysokým počátečním nákladům na výzkum, vývoj, výrobu a instalaci
- Viv Arts podporuje umělce v používání technologií, jako je video, blockchain a digitální umění, k vytváření sběratelských předmětů pro financování jejich projektů
- První iniciativou Viv Arts je partnerství s Transmodernou, uměleckým kolektivem zkoumajícím budoucnost zážitků z elektronické hudby a klubové kultury
Jednou z velkých výzev, s nimiž se potýkají umělci, kteří vytvářejí projekty, jež návštěvníky vtáhnou do zážitku, a nikoliv je vyvěsí na zeď galerie, je získat peníze na realizaci své vize.
Carlota Dochao Naveira a Oliva Sartogo to poznaly na vlastní kůži jako členky zakládajícího týmu Superblue, centra zážitkového umění v Miami, kde návštěvníci platí 39 dolarů za kus, aby se mohli ponořit do futuristických projektů.
Problémem je, že potenciální podporovatelé těchto zážitkových umělců se ohrazují proti značným počátečním nákladům, které potřebují na výzkum a vývoj, výrobu, design a instalaci, aby mohli své neotřelé zážitkové nápady uvést v život.
Pro Dochao Naveiru a Sartogo se tak stala otázka: „Jak najít nový způsob financování těchto uměleckých děl, nebo alespoň najít nový mechanismus financování, který by nespoléhal výhradně na prodej vstupenek?“. Uvedla Dochao Naveira.
Spolu se Sartogo se na tuto otázku snaží odpovědět prostřednictvím Viv Arts, londýnské umělecké a technologické platformy, kterou nedávno spoluzaložili. Jejich cílem je řešit dva „bolavé body“: nedostatek předběžného financování a nedostatek sběratelů.
Plánují toho dosáhnout tím, že budou umělce podporovat v tom, aby využívali technologie – ať už jde o video, blockchain nebo digitální umění – k vytváření sběratelských předmětů, které představují podstatu jejich efemérní, zážitkové tvorby a které lze prodávat za účelem financování jejich umění, říká Dochao Naveira.
Cílem je „poskytnout umělcům zálohové financování výzkumu a vývoje, aby mohli realizovat vysněné projekty, které dosud nemohli uskutečnit,“ říká.
První iniciativou Viv Arts je partnerství s Transmodernou, uměleckým studiem a kolektivem se sídlem v Berlíně a Lisabonu, který zkoumá „budoucnost zážitků z elektronické hudby“ a „budoucnost klubů“, říká Dochao Naveira.
Kolektiv spoluzaložil Steffen Berkhahn, hudební producent a houseový a techno DJ známý jako DJ Dixon, který minulý měsíc během veletrhu Frieze New York, kde Viv Arts představoval svůj koncept a umělce sběratelům na různých akcích, přilákal do venkovního klubu Brooklyn Mirage v newyorské čtvrti East Williamsburg plno lidí.
Snem Transmoderny je zkoumat jejich společné umělecké nápady prostřednictvím „audiovizuálního zážitku, do kterého vnášejí prvky z digitálního umění a také nové technologie o cítění hudby,“ říká Dochao Naveira.
Úkolem Viv Arts bylo propojit sběratele – včetně těchto nadšených fanoušků – s digitálním uměleckým dílem Mycoforest, 2024 od Transmoderny, které na obrazovce vtahuje diváky do živě barevného lesa připomínajícího houby, který se pohybuje a vyvíjí v rytmu pulzující ambientní hudby.
Dílo vychází z projektu Terraforming CIR, 2022, zážitku ve virtuální realitě, který byl zařazen do programu „Worldbuilding: Výstava několika umělců, která probíhala šest měsíců do 15. ledna v Centre-Pompidou Metz ve Francii, byla zařazena do výstavy „Stvoření světa“
Kurátorem výstavy byl Hans Ulrich Obert, umělecký ředitel londýnské Serpentine Galleries.
Cílovou skupinou Viv Arts jsou bohatí sběratelé umění. Jak v galerii Pace
Prodej objektů vytvořených těmito umělci byl vlastně inspirací pro Viv Arts, říká Dochao Naveira. 35 edic Mycoforest se prodává soukromě za nezveřejněnou částku, ale v budoucnu se budou veřejně prodávat i větší objemy uměleckých děl za ceny do 100 USD.
Společnost věří, že imerzivní umění má budoucnost vzhledem k pohodlí mladších generací sběratelů v digitálním světě a jejich touze umění zažít, nejen vlastnit. Nabídka souvisejících sběratelských uměleckých děl k prodeji jim poskytuje hmatatelnou památku a prostředek k financování díla oblíbeného umělce a případně i „vysněného projektu“ tohoto umělce.
Společnost Viv Arts si rovněž neklade za cíl nic menšího než revoluci na trhu s uměním tím, že propojí novou generaci sběratelů přímo s umělci, které chtějí podpořit, uvedla.
„Jde nám o to najít další velkou věc – jaká je další forma ponoření interakce a participace, která ještě nebyla realizována,“ říká Dochao Naveira. „Hledáme ten malý nuget, který bude mít obrovský dopad na zbytek světa uměn
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky