Klíčové body
- Spotové kontejnerové sazby vzrostly nejvíce od roku 2022, což zvýšilo poptávku po osvětlovacích výrobcích
- Historické narušení globálního obchodu zanechalo ekonomické jizvy, ale také přimělo firmy jako Globe Electric ke zvýšení flexibility
- Evropské firmy, jako DFS Furniture, pociťují výrazné dopady narušení v Rudém moři, což zvyšuje náklady na dopravu a zpožďuje dodávky
Tehdy viceprezident pro provoz v montrealské společnosti Globe Electric uslyšel něco, co neslyšel už 18 měsíců: Rezervace na nákladních lodích z Asie se ztenčily.
Během několika týdnů vzrostly spotové kontejnerové sazby nejvíce od roku 2022 a zákazníci poptávali osvětlovací výrobky dříve než kdykoli před vrcholem prodejní sezóny ve čtvrtém čtvrtletí.
„Měli bychom začít plánovat,“ vzpomněl si. „Krize v lodní dopravě v období Covid nám skutečně pomohla pochopit, jak zvládnout budoucí krize v lodní dopravě, jako je ta, ve které se právě nacházíme.“
Historické narušení celosvětového obchodu se zbožím v hodnotě 25 bilionů dolarů, které vyvrcholilo před dvěma lety, zanechalo hluboké ekonomické jizvy v podobě inflace a paranoie z nedostatku zboží. Vytvořilo však také nárazníky ve společnostech, jako je Globe Electric: nákupní týmy jsou nyní pružnější a nově se při rozhodování spoléhají na technologie a datové nástroje.
Časový prvek
Obchod se zbožím zatím odolává prvnímu postpandemickému šoku, bez znatelného vzplanutí globálních spotřebitelských cen. Není však zaručeno, že to vydrží, pokud se výpadky ukáží jako dlouhodobé nebo začnou brzdit pozemní logistiku.
„Domníváme se, že trhy podceňují riziko růstu cen lodní dopravy,“ napsali ve středeční výzkumné zprávě ekonomové Nomury pod vedením George Morana v Londýně. „Náš model naznačuje, že může dojít k výraznému tlaku na růst inflace.“
Pro centrální banky po celém světě, které zahájily nebo připravují snižování úrokových sazeb, by jakékoli oživení inflace spotřebitelských cen představovalo velkou výzvu. Co by mohlo tvůrcům politik pomoci, je zvýšené úsilí námořního průmyslu o řešení nerovnováhy.
„Jedna věc, kterou jsem se za posledních pár let naučil, je téměř neočekávat stabilizaci – když je příliš klidno, ujistěte se, že máte připravené záložní plány,“ řekl Starr. „Musíte být víc ve střehu.“
Na křehkost světového obchodu upozornilo šest měsíců útoků na plavidla v Rudém moři, u nichž jen málo odborníků předpokládalo, že budou trvat tak dlouho.
Přestože narušení nedosáhlo takové úrovně jako během pandemie, dovozci varují, že náklady nakonec budou muset přenést na své spotřebitele, a poslední otřesy jsou dalším podnětem k tomu, aby se výroba přiblížila místům prodeje.
Plány na přesun výroby
Velkoobchodník s kancelářským nábytkem COE Distributing se sídlem v Pensylvánii patří mezi společnosti, které pociťují dopady. Ta využívala cestu přes Rudé moře k dovozu přibližně 50 % svých výrobků od asijských výrobců.
„Pro většinu amerických spotřebitelů to nyní nemá žádný dopad a není to viditelné, ale začínáme pociťovat podstatné dopady na náklady,“ uvedl J. D. Ewing, výkonný ředitel společnosti, který upozornil, že možná bude muset pro příští rok zvýšit poplatky zákazníkům.
Uvedl také, že poslední potíže „rozhodně utvrdily“ důvody pro přenesení výroby blíže k domovu, i když to bude „dlouhý proces“.
Pro ostatní americké společnosti je vystavení cyklům na trhu s lodní dopravou palčivější než kdy jindy.
Rostoucí náklady a narušení dodávek
Greg Davidson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Lalo se sídlem v New Yorku, která se zabývá výrobou dětských produktů a ročně expeduje několik stovek kontejnerů z Asie, říká, že nejvyšší částka, kterou zaplatil za 40 stop dlouhý nákladní box, byla v roce 2022 asi 21 000 USD.
Nyní se v odvětví spekuluje, že sazby míří zpět k 20 000 dolarů, řekl. To by znamenalo výrazné navýšení oproti 9 000 dolarů, které platil nedávno.
„Pokud ceny kontejnerů opět vzrostou na tuto úroveň, bude to mít za následek určitou inflaci zřejmě u určitého množství zboží,“ řekl Davidson.
Náznaky takových cenových tlaků se již objevily. Ceny výrobců v USA v červnu vzrostly o něco více, než se předpokládalo.
Nejnovější krize přichází právě v době, kdy velkoobchodníci a maloobchodníci v USA a Evropě spěchají s doplňováním zásob před sezónou nákupů zpět do škol a před koncem roku. K tomu se přidává hrozba vyšších amerických cel na čínský dovoz.
„Jedinou světlou stránkou je lepší pochopení problému, který stále máme“ s přerušením dodávek, řekl Stephen Lamar, prezident Americké asociace pro oděvy a obuv, která zastupuje více než 1 000 předních značek. „To ale neznamená, že se tento problém bude lépe zvládat nebo řešit.“
Evropské společnosti čelí narušení dodavatelských řetězců
Vzhledem ke své větší blízkosti k Rudému moři pociťují evropské společnosti zásadní dopady. DFS Furniture Plc, britský maloobchodní prodejce nábytku, vydal minulý měsíc varování před ziskem s odkazem na narušení v Rudém moři, které zvýšilo náklady na dopravu a zpozdilo dodávky.
Alex Baldock, generální ředitel společnosti Currys Plc, minulý měsíc v hovoru s analytiky uvedl, že náklady na dodavatelský řetězec a servisní operace „zasáhly linii hrubé marže“, což britského prodejce elektroniky donutilo zavést opatření na kontrolu nákladů.
AddLife AB, společnost zabývající se vědami o živé přírodě se sídlem ve Stockholmu, uvedla, že spolupracuje s dodavateli na „značných“ nevyřízených objednávkách, uvedl v pondělním konferenčním hovoru generální ředitel Fredrik Dalborg. Dodal, že v některých případech se vytvářejí rezervní zásoby.
Přesto se objevují náznaky, že poslední krize v dodávkách se možná blíží svému vrcholu.
Vyjednávací síla
Zdá se, že přetížení přístavů v Singapuru – hlavním překladišti asijského nákladu – se zmírňuje a spotové sazby za kontejnery do USA z Asie, které sleduje analytická platforma Xeneta se sídlem v Oslu, se zřejmě ustálily.
„Odesílatelé mohou opět začít stavět dopravce proti sobě,“ řekla Emily Stausbøllová, hlavní analytička společnosti Xeneta. „Jakmile se rovnováha vyjednávací síly začne vracet na stranu odesílatelů, měli bychom být svědky toho, že spotové sazby začnou opět klesat.“
Ekonomové společnosti Wells Fargo Tim Quinlan, Shannon Seery Greinová a Nicole Cerviová ve své nedávné výzkumné zprávě napsali, že „dnešní vyšší náklady na přepravu se pravděpodobně zcela nepromítnou do ceny pro konečného kupujícího“.
Tato očekávání by se však mohla změnit v případě dalšího šoku, jako je sucho v Panamském průplavu, pracovní nepokoje v německých přístavech nebo stávka dělníků v docích na východním pobřeží USA a v Mexickém zálivu.
Ve společnosti Globe Electric, která ročně přepraví až 2 000 kontejnerů pro zákazníky v Severní Americe, zněl Starr ohledně krátkodobých vyhlídek opatrně optimisticky. Sazby za přepravu by se podle něj měly začít stabilizovat a v září a říjnu možná i klesat.
Ale „pokud to bude pokračovat dalších šest až dvanáct měsíců, bude třeba vést další rozhovory“ o zvýšení cen, řekl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky